Krop og læring Karen Barfod, ksba@viauc.dk.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
En værdig livsafslutning for alle - eller at leve med døden
Advertisements

Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Pumper virker ikke? -ingen væske i gennemsigtige rør
Læring i bevægelse - hvorfor?
5 IT-didaktiske principper
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
MÅL-KATEGORIER FOR LÆRING OG UDDANNELSE
Roskilde Tekniske Skole
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Introduktion til Sprogpakken
Lærerprofessionen.
Uddannelse til konsulent i udeliv og -motion 6. november 2009
Design – en definition Dyrehaveskolen.
Voksnes læreprocesser – hvad er vigtigt i tilrettelæggelse af kompetenceudvikling for voksne? Norskkonferencen 2013 VOX 24. april 2013 Bjarne Wahlgren.
Tværfagligt undervisningsforløb
Kognitiv Ressourcefokuseret Anerkendende Pædagogik
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Anerkendelse af kompetencer - motivation til kompetenceudvikling
Program Opfriske de centrale værktøjer i Den motiverende samtale
Læsegruppel ederen. Kursets ethos  Den ethos som kendetegner Læseforeningens aktiviteter er, at litteraturen kan blive genstand for menneskelig erkendelse,
Teknologiudvikling Litteratur Bruhn Jensen (1993): One Person: One Computer Kling (1991): Computers as Tools and Social Systems Williams (1974): The Technology.
Introduktion til nyansatte – krop i læring
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
EUD-reformkonference 17 sep Talentarbejde i Praksis.
Velkommen til Nordregårdsskolen
Niveauer for læring i organisationen
RUL Grønlænderrulninger. Næsten alle kajakroere ønsker at beherske et rul, men det er ikke alle det lykkes for. Et tilbagevendende problem er ”hoftevrikket”.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Læring i bevægelse Motivation
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
BrittL Lind Myrup, UKK, nefrologisk afdeling Sygeplejesymposiet 2010 Nefrologisk efteruddannelse – et regionalt samarbejde Hvordan ser vi et udbytte i.
Læring, kommunikation og samarbejde
Helhedsorientering & Tværfaglighed
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Workshop Sund By Netværket
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
- Et samarbejdsprojekt om praksislæring
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Modul 1 Rød løber (E). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
Hvor er vi? Hvem er vi? Vores uddannelse Hvad bliver vi uddannet til? Demokrati Ligeværd Faglighed CKF’er Alsidig udvikling Almen dannelse Pædagogik.
Design af interaktion til interaktion i cscw
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Relations kompetencer
Sprogbaseret læring i naturfag
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 23. AUGUST 2016ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU ELEVAKTIVERENDE UNDERVISNING ‘ACTIVE.
WORKSHOP 1A, DLF-kursus, Brandbjerg, 25. november 2015.
Teori og praksis på SOSU- uddannelserne. Et aktionsforskningsprojekt på SOSU Fyn Jakob Ditlev Bøje Institut for Kulturvidenskaber Syddansk Universitet.
Undervisningsdifferentiering uden ekstra arbejde Signe Ammitzbøll Anette Gjervig.
Fra vidensdeling til produsage. De sociale medier er her, eleverne bruger dem, og Man kan ikke forbyde dem i klasseværelset. Fra vidensdeling til produsage.
Diskussionsoplæg Didaktik, design og digitalisering.
Sammenhængen mellem fysisk aktivitet og læring. Konsensus – verificering og enighed. __________________________________________ Den endelige konklusion.
Write a Science Opera i folkeskolen. Opera for børn I en tid hvor begrebet kompetencer meget smalt forsøges gjort op i videnskapital og intellektuelle.
Problem- and play- based Learning
”Teknologi forandrer praksis – og praksis forandrer teknologi”
Naturfag.
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Hvordan laver man gode aftaler omkring skriftelige opgaver og logbog?
Skolepraktikinformation
”Alle til idræt” IBOS konference Middelfart 2018 Tine Teilmann, synskonsulent i Roskilde kommune Tine Soulié, Handicapidrættens Videnscenter.
Velkommen til fagligt samspil
Remixkultur 2 Kommunikation/IT.
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Krop og læring Karen Barfod, ksba@viauc.dk

I forhold til elevernes alsidige udvikling har undervisningsministeriet udarbejdet ”faghæfte 47”” En god, differentieret undervisning vil forudsætte, at man bevæger sig ud over den stillesiddende boglighed og aktivt opsøger og udnytter faglig viden fra relevante medier. Teori skal kombineres med praktisk, kropslig aktivitet, og eleverne skal have mulighed for aktivt at opsøge, opleve og skabe æstetiske indtryk og udtryk{vores fremhævning}. Ud over at være attraktive i sig selv kan de forskellige udtryksformer virke direkte befordrende for den mere abstrakte og teoretiske del af undervisningen.”(Undervisningsministeriet, 2010)

Forskellige indgange At lære om kroppen gennem kroppen At bruge selve kroppen til at måle på At lære med kroppen At lære at lave en saltovending At lære gennem kropslig aktivitet At lære med kroppen, feks lave/bygge noget i matematik At lære noget andet ved at bruge kroppen at blive bedre til boglig viden ved at træne feks motorik

Det er gennem kroppen, at mennesket erfarer og oplever

Yes, yes man!! ”Academic performance is maintained or even enhanced by an increase in a student´s level of habitual physical activity, despite a reduction in curriculum or free time for the study of academic material” Shephard, 1997, ”Curricular Physical Activity and Academic Performance”

Fremtidens naturfaglige uddannelser ksba@viauc.dk

Vi tænker På noget Med begreber Ud fra noget Inden for en kontekst

Steen Wacherhausen (a) på noget. Enhver refleksion har sit fokuspunkt, sin særlige ”genstand”, sin særlige tematik (b) men når vi tænker på noget, så tænker vi også med noget. Vi tænker aktivt og eksplicit med bestemte begreber, med bestemte antagelser, med viden om bestemte felter, (c) Men ikke blot tænker vi på noget med noget, vi tænker også ud fra noget – en bestemt interesse, en motivation, en målsætning, en værdiorientering, en forståelsesmæssig ramme, (d) Når vi tænker på noget med noget og ud fra noget, så tænker vi også altid inden for noget – en bestemt kontekst, sammenhæng,

Hvad er det vigtigt at kunne? Kundskaber (kognitiv, akademisk, intellektuel, literacy) Færdigheder (det man kan – skrive, stå på hovedet, save, arbejde sammen)

Hvad er det der er noget værd at kunne ? Kundskaberne uden for bøgerne

Skifte hjul Du skal bruge: Reservehjul Hjulnøgle og en donkraft Parker bilen på en plan overflade og træk håndbremsen. Sæt bilen i gear Fjern hjulkapslen, hvis det er nødvendigt. Løsn boltene ved at dreje mod uret Brug donkraften til at løfte bilen. Der skal være plads til reservehjul Skru boltene helt løs, og tag hjulet af Sæt det nye hjul på - ventilen skal vende udad Stram boltene med uret Sænk bilen med donkraften og stram boltene, til de ikke kan strammes mere Sæt evt. hjulkapsel på igen Du er nu klar til at køre igen

Workshoppens opgave At forbinde det nonskolastiske paradigme med det skolastiske At forbinde ’tavs viden’, ’erfaringsviden’, ’læring som social praksis’, ’mesterlære’, ’praksisfællesskaber’, ’situeret kompetence’ og ’handlingsbåren kundskab’ med sprogliggjort viden og anvendelse af regelsæt

Hvad kan man ændre? Kundskaber Færdigheder Holdninger til det at lære

Læring sker ved dannelse eller eliminering af synapser eller gennem forstærkning eller svækkelse af eksisterende synapser Hjernen er en skulptur, der formes af erfaring… kundskaber og færdigheder er ikke alene vuggegaver.De er muligheder, som skal realiseres. Christian Gerlach. Learning lab Denmark

Lad os gå ud Og få gjort noget ved de der synapser!