4. Usability i designprocessen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

Anskaffelse af ny teknologi
VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Hjemmesidekonstruktion Tjekspørgsmål 1.Hvad er et markup-sprog – hvad bruges det til? 2.Hvad er forskellen mellem et markup-sprog og et scriptsprog? 3.Hvad.
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
Modul 1 - Processer.
Arbejdspladsudvikling
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Velkommen hos Juvel A/S
Iterativ udvikling og UP
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Tidlig skriftsprog i dagtilbud
Hej. Vi er Lotte og Jesper - og vi er her i dag fordi vi skal fortælle jer lidt om et 4 ugers projekt vi lavede sidste forår, som tog udgangspunkt i Roskilde.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Usability ITU Efterår 2009 ’Teori 1’
SEO PÅ AU.

Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Usability IT-Universitetet Efterår 2009 Aftenhold
Representations for Path Finding in Planar Environments.
Hvad er målgruppeanalyse
Grundlæggende regnskabsforståelse
Introduktion til Access (Access, del 1)
Projektplanlægning og projektstyring
6. Kvantitativ usability
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Usability ITU, efterår Informationsarkitektur ITU E2008.
Case Året er 2031 og staten er i gang med centraliseringen og nu er det blevet skolernes tur. Der skal spares penge på både lærere og undervisningsmaterialer.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Reflektion over jeres egen praksis
Grunde til at jeg elsker dig
Januar 2009 MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredagLørdagSøndag Uge 2. Anette Ø. Kl Tina H. Lone M. 6 Kl Britt H. 7 Kl Vinnie G. Gerda.
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Fundamentale datastrukturer
Systemudvikling og kommunikation med brugerne
Usability ITU, Forår 2009 Usability ITU Forår 2009 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 12. februar.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
Øvelser Samlet rapport.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Øvelser Usability Metoder. I dag Evaluering af opgaver.  Aflevering.  Strukturen – (se senere). Aftenens øvelse: Usability plan.
18. februar IT-Universitetet, forår Opsamling Fra sidste forelæsning: Vidensindsamlings-, og analyse-metoder 2.
Kursus i Målgruppeanalyse
4. Usability i designprocessen
Strategisk Usability John Paulin Hansen. Næste gang er sidste gang Hver gruppe fremlægger deres oplæg i 15 minutter Start 17:00 - Slut 20:00 Gruppe 1,2,3,pause,18:00.
25. Februar 2010 Usability, IT-Universitetet Ole Gregersen
Usability ITU, efterår Informations arkitektur ITU Efterår 2007.
Organisering og navigation Ole Gregersen 22. Februar 2006 Usability.
Usability ITU, efterår Usability i designprocessen 25. september IT-Universitetet, efterår 2008.
1 Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring Mål: At i får kendskab til jeres egen læringsstil. At I får et grundlæggende kendskab til projektplanlægning.
Usability ITU, forår Usability metoder. Usability ITU, forår 2008 Overvej undervejs ”- Hvilke metoder kunne være relevante at bruge ift. til de.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design interaktionselementer Analysedokumentet.
Usability ITU, efterår 2008 Usability IT-Universitetet Efterår 2008 Aftenhold 1. kursusgang, 4. september 2008.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Design af interaktion til interaktion i cscw
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 7. februar 2008.
Øvelse 1: First Impressions
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Svarprocent: 27% (414 besvarelser ud af mulige)
Design af brugergrænseflader GUI: Graphical user interface Historisk:
Usability ITU, forår Informationsarkitektur ITU F2008.
Usability ITU, Forår 2009 Usability IT-Universitetet Forår 2009 Aftenhold 1. kursusgang, 5. februar 2009.
Brugerundersøgelse Brugssituationen Dataindsamlingsmetoder Spørgeskema
Præsentationens transcript:

4. Usability i designprocessen 17. september IT-Universitetet, efterår 2009

Opsamling Fra sidste forelæsning: Generelle regler for design mod bedre usability Mønstre, vaner, de-facto standarder, retningslinjer, osv. Usability mål og kriterier Fra produktets værdi til det konkrete spørgsmål Metrikker og målbare krav Hvordan gik det med at lave mål og kriterier? Er det brugbart og relevant? Hvad er erfaringen fra jeres hverdag?

Gangstertest? Venstre: 14 Dkblind: 17 Tivoli: 13 Jyskebank: 6 DMI: 11 Visitcopenhagen: 17

Jeres besvarelse / udgangspunkt Hellere for smalt, end for bredt Hellere en vigtig feature/funktion, end 10 Gå efter interaktion, hold igen med budskab (især TV)

Aftenens program Usability i designprocessen – udviklingsmetoder Undersøgelsesdesign Analyse: Fra empiri til model af brugssituationen Design: Fra frihånd til prototype

Vandfaldsmodellen Hvilke udfordringer har denne model og hvilke løsninger kan vi foreslå? Krav- specifikation System og softwaredesign Implementering og test af enheder Hvad er udfordringen med denne model og hvad er løsningen? Integration og test af system Operation og vedligehold

Nogle udfordringer for projekter Viden er mindst i projektstart, beslutninger vejer mest Mange beslutninger er løsningsafhængige Designudfordringen – hvordan med brugen? ’Bestiller/udfører’ problematik (kravstiller/producent) Standard-rammesystemer Andre?

Stjernemodellen Implementering Opgaveanalyse Prototype Evaluering Kravspecifikation Konceptuel design

Den iterative spiral (Kuniavsky)

Jeres erfaringer med usability-arbejde Hvordan er jeres projekter defineret? Hvilke faser gennemgår projektet officielt? Hvad er slut-resultatet (hvornår er I færdige)?

Undersøgelsesdesign Målsætning og scope Ressourcer Faser og proces Tidsplan, budget, kompetencer Faser og proces Metodevalg Rekruttering Udførelse Dokumentation (fastholdelse) Forankring (videreførelse)

Etablere rammen – oplæg til ledelsen Vi har målene Hvilke ressourcer har vi brug for? Hvordan lægger vi et budget? Summe 2 og 2…

Undersøgelsesdesign Målsætning og scope Ressourcer Faser og proces Tidsplan, budget, kompetencer Faser og proces Metodevalg Rekruttering Udførelse Dokumentation Forankring? Projektets ramme Styret af mål Styret af metode og ressourcer

Hvilke ”udgifter” har vi? Forberedelse / planlægning Rekruttering Gaver, repræsentation Udførelse og alt det praktiske Analyse Dokumentation Kommunikation Gange timer, gange deltagere, gange tests…

Analyse – Design - Evaluering Den uendelige spiral

Analysemetoder Interview – workshops - fokusgrupper Observationer – fx Contextual inquiery Profilering af brugere – fx personas og scenarier Task analysis – use cases Spørgeskema Oftest uden produkt, men kan være med produkt. Alle primært empiriske.

Brugssituationen: Bruger, mål og kontekst Eksempel Contextual Inquiery Mester/lærling forhold – ikke direkte interview Fokus på observationer og selve arbejdet Kortlægge: Værktøjer, hjælpemidler Sekvenser, trin, forløb, arbejdsgange Metoder, work-arounds Mentale modeller Terminologi Mål Værdier og til dels holdninger

Dokumenter - resultat Analysere (Se sammenhænge, strukturer og prioriteter) Modellere (Beskrive) Sammenhængsdiagram (affinity) Kommunikationsdiagram Sekvensdiagram (arbejdsgange) Artefakter Omgivelser Dokumentere, overlevere

Usability i designfasen De første streger…

Hvordan kommer man igang? Tegninger – ’Sketches’ (Bill Buxton) Wireframes - dialogflow Flowcharts - storyboard Prototyper Er man til top-down eller Bottom-up? Er det domænet (UCD) eller teknikken der driver processen? Hvor går grænsen mellem de to?

Forholdet sketches/prototyper Kilde: Bill Buxton, Sketching the User Experience

Sketches: Det er en kultur...

Sketches:

Stregtegning

SKETCH PROTOTYPE Inviterer Antyder Beskriver Undersøger Raffinerer Spørger Svarer Foreslår Tester Provokerer Resulterer Prøvende, uden forpligtelse Specifik afbildning

Fordele i stregtegningens formsprog Vi er gode til at abstrahere Tvinger fokus på indhold fremfor design og teknik Fremelsker kreativitet – i formsproget Motiverer kommunikation i teamet (eller projektgruppe) Kræver ingen tekniske færdigheder og adskiller fra teknologi – alle kan være med, både til at designe og til at evaluere

Storyboard

Wireframes – En sketch/prototype

Wireframe website

Wireframe – ”oversat” til HTML

Papirprototyper Computere (0.001hz) Observatører Deltagere Tegninger Elementer

Eksempel på papirprototype

Fordele proces for disse metoder Billigt at lave fejl Hurtigt – måske kun dage eller endda timer Behøver ikke at blive til noget Jo mere energi der lægges i en prototype, des mindre lyst til at ændre den (Lauesens 3. usability lov) Giver god feedback, inden investering Understøtter hurtigt iterativ udviklingsmetode Danner bro mellem analyse og design

Ulemper Tænk på jeres eget arbejde – hvor ”kreative” kan I være?

De behøver ikke kun være af papir… Prototyper De behøver ikke kun være af papir…

4 dimensioner af en prototype Bredde - horisontal Bredde – hvor meget af produktet Dybde – hvor detaljeret A) Udseende/finish – Hvor pænt skal det være? B) Interaktion Hvor meget skal det kunne? Low-fidelity / High-fidelity Dybde - vertikal

Hvor fin/færdig skal prototypen være? Det kommer an på tidspunktet i udviklingsprocessen Hvad skal prototypen afprøve: Generelt layout Features Konkret funktionalitet Flow eller proces – forløb/wizard/trin/rækkefølge Laves ofte i powerpoint, flash, html eller lignende

Funktionel prototype (Axure – se evt. demo)

Andre parametre der indgår udover analyse Principper, standarder, guidelines Gestalter og mønstre Teknologiens fordring for projektet Projektets ressourcer: Tid, penge kvalitet Ikke mindst: Kompetencer

Pensum og eksamen: TEORETISKE SPØRGSMÅL

Teoretisk spørgsmål: Giv eksempler på andre usability-kriterier. Beskriv, hvordan usability-kriterier indgår i arbejdet med at sikre et højt niveau af usability i digitale produkter. Den kontekst, hvori et it-produkt bruges, kan beskrives som ”brugssituationen”. Beskriv, hvilke elementer brugssituationen indeholder, og hvilken sammenhæng der er mellem disse og usability-kriterier.

Teoretisk spørgsmål I kompendiet til kurset Usability, indgår kapitlet ”User Needs and Behaviours” fra bogen ”Information Architecture for the World Wide Web” af Rosenfeld/Morville. Her beskrives 4 forskellige måder som brugere søger efter information. Beskriv hvordan du mener de 4 søgemåder er understøttet på www.ballonunion.dk - du kan bruge dine erfaringer fra evalueringen til at underbygge dine beskrivelser. Beskriv hvordan Dansk Ballonunion kan forbedre ”findability” og hjemmesiden generelt for bedre at understøtte hver af de fire søgetilgange.

Aftenens opgave I pensum til usabilitykurset er en model over menneskelig handling, ”The Seven Stages of Action”, beskrevet af Donald Norman. Ud fra denne model og den teori, den repræsenterer, ønskes der svar på følgende:   Hvad kan The Seven Stages of Action bruges til i arbejdet med at sikre bedre usability? Hvordan kan de enkelte trin i modellen relateres til design og evaluering af brugbare produkter? Hvordan kan forståelsen bag Seven Stages of Action indgå i design af brugervenlighedstest (tænke-højt-test)?

Aflevering Max 2 sider i word format Skriv gruppenavn og øvelsesnummer (2) i filnavn Send til mthomsen@itu.dk, senest mandag kl. 8.00 Diskutér spørgsmålene, tag stikord, formuler svar… Kig også lige engang på teksten igen (Norman)