TVÆRFAGLIGT SAMARBEJDE I VESTSALLING SKOLE OG DAGTILBUD

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
Advertisements

Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Medarbejderudviklingssamtalen
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Set i forældreperspektiv
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Inddrag nu Kick-off møde
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Natur og science i børnehøjde.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Læringsstile og lektier
Folkeskolereformen på Dronninggårdskolen Version 1 Skoleåret
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lærings- og praksisfortællinger:
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
Psykoedukation til unge i OPUS
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Lyshøjskolen 2011 med Videncenter og resurseteam
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
1 Sundhedsprojektet. 2 Sundhedsprojekt •Projektansøgning 2006 udarbejdet i samarbejde med CVU 2.8mio. fra Familieministeriets pulje til kvalitetsudvikling.
Hvad render vi rundt og laver?
Formålet At rumme børn i vanskeligheder i klassen.
Trivsels- og SSP-indsatsen Aalborg Kommune
Rosenlundskolen - på vej ind i folkeskolereformen
Mad, Måltider og Pædagogik
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Sammenhæng: Reduktion af det daglige energiforbrug. Energiforbruget i den enkelte kontraktstyrede enhed skal nedbringes med 2% om året. Mål: Aktiviteter.
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
LP-modellens Landskonference 2014 i Horsens
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Implementering af inkludering af børn i vanskeligheder indenfor adfærd, kontakt og trivsel på skolerne i Horsens Kommune.
Kompetencecenter for Hirtshals Skolecenter
Alle børn er alles ansvar
Ressourcecenteret Specialreform 2.0: Oprettelse af ressourcecentre på alle folkeskoler i København Mål: At styrke tidlig indsats og bedre inklusion Sikre.
- Dagtilbuddets Fællesskaber
John MarquardtSamarbejde og motivation Projekt: Sæt viden i bevægelse Samarbejde og motivation John Marquardt Klinisk psykolog Den 23. maj 2011 Regionsgården.
Folkeskolereform 2014.
ICF Rønnegården i Gørløse i Nordsjælland.
Valhalla, integreret daginstitution Nyborg
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
SEMINAR I NUUK OKT 2014 FAMILIERÅDSLAGNING LIS HELBO.
Børn og Palliation Fagligt Selskab for Palliationssygeplejersker
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Et fagligt løft af folkeskolen.
Lokalområde 5 Med venlig hilsen Dagplejen Daginstitutionen Tumlegården Børnehaven Grankoglen Vestsalling Skole og Dagtilbud.
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
Program Velkomst Digital indskrivning Forårssfo på Holluf Pile Skole
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Konsultative praksisformer i PPR
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
Drømmeskolen i fremtiden fra et lederperspektiv 10. Juni 2015 Thomas Smidt, skoleleder.
Inklusion og Specialviden
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Vidensbaseret praksis i botilbud
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Inspirationsworkshop med fokus på
Præsentationens transcript:

TVÆRFAGLIGT SAMARBEJDE I VESTSALLING SKOLE OG DAGTILBUD SKIVE KOMMUNE

VSD dannet ved fusion pr. 1/8 2008 FAKTA OM VSD VSD dannet ved fusion pr. 1/8 2008 4 undervisningsafdelinger (5 pr. 1/8 2011) 2 SFO’er (3 pr. 1/8 2011) 2 USFO’er 1 børnehave i samdrift med skolen

KORTET

Nyfortolkning af samarbejdsmetoder PROJEKTET Nyfortolkning af samarbejdsmetoder Tværfagligt samarbejde – synet på barnet som kompetent Kontinuitet Respekt og anerkendelse omkring medarbejderens daglige arbejde med og omkring barnet Ændret bevidsthed omkring det forebyggende arbejde

Forventningsafklaring Tilliden FORARBEJDET Logistik Opgavefordeling Implementering Forventningsafklaring Tilliden

MÅLET Ændret bevidsthed omkring det forebyggende arbejde – øget decentralisering. Bevægelse fra indgribende indsats over foregribende indsats mod forebyggende indsats – nedbringelse af ”sager”. Udfordre ”lokale sandheder” til fordel for børnene. Udvikle refleksiv praksis Ændret kommunikation der forplanter sig helt ud til forældre og børn 

Synlighed i alle afdelinger TEMPERATUREN - rammen 3.-6. års området Frekvens – hver 4. uge Tidsplan – kl. 9-11 Synlighed i alle afdelinger

TEMPERATUREN - deltagerne • Faste deltager Psykolog PPR Tale-høre konsulent PPR Pædagogisk konsulent PPR Fysioterapeutisk konsulent PPR Tovholder VSD (tilsagn om socialrådgiver) Ad hoc deltagere Pædagoger Pædagog medhjælpere Ledelsen Invitation af ”eksterne” i samarbejdet Sanglærken Grankoglen Tumlegården

TEMPERATUREN - dagsordenen • Temaer For tidligt fødte Pige gruppen Motorik Sprog Anonym sager Case Evaluering

TEMPERATUREN – en case Dreng, næsten 5 år. Tilknyttet tale- høre konsulent, pt. pause. Placeret i familiepleje. Plejemor får supervision fra Familieafd. Ved sidste ”Tværs møde” blev der drøftet om drengen kunne have gavn af tilbud om psykolog, idet han udviser en voldsom adfærd for børn og voksne. Han virker vred, men vil ikke tale om følelser. Plejemor vil også gerne indgå i samarbejde med PPR, idet hun ser de samme reaktioner og det samme sprogbrug hjemme.

TEMPERATUREN - evaluering Hvert halve år evaluerer deltagerne i Temperaturen indhold, form og udbyttet derfra. Personale/ledelsesperspektiv: ”personalet kommer tilbage med nye tanker og ideer. Har fået et fagligt løft, i henhold til den sparring de har fået.” Glæder sig til at komme i ”Temperaturen”. At høre andre fremlægge er lærerigt, i stedet for selv at være del af en case. Det er blevet et brugbart forebyggende team, da nogle indstillinger til PPR er unødvendige, da ressourcerne fra PPR er blevet meget mere tilgængelige for den enkelte medarbejder i det daglige arbejde. Konkrete handlemuligheder at tage med hjem. Små personalegrupper høster af hinandens erfaringer og viden.

TEMPERATUREN - evaluering Hvert halve år evaluerer deltagerne i Temperaturen indhold, form og udbyttet derfra. PPR perspektiv: Beundrer personalets villighed til at se på egen praksis og spændende at høre, hvad der rører sig de respektive steder. Glade for at personalet vil være med, da børnene helst ikke skal være/blive til en sag. ”Temperaturen” indeholder mange aspekter, da vi bevæger os på mange niveauer: individ, gruppe, personale, forældre osv. Øvelse i at udføre den pædagogiske praksis. Tryghed i samværet. ”Temperaturen” er et trygt sted at fremlægge sine bekymringer, få og give sparring. Det er en styrke at faggrænserne er flydende i dette forum. Alle kan byde ind på lige vilkår.

Synlighed i alle afdelinger RÅDERUM - rammen 0.-9. kl. området Frekvens – hver 14. dag AKT Fagligt Tidsplan – kl. 13-15 Synlighed i alle afdelinger

RÅDERUM - deltagerne Faste deltager Ad hoc deltagere Psykolog PPR Tale-høre konsulent PPR Læsevejleder PPR AKT konsulent PPR Tovholder VSD (tilsagn om socialrådgiver) Ad hoc deltagere Lærere Børnehaveklasseledere Ledelsen

Afklaring af deltagere Indstillingsskema RÅDERUM - forarbejdet Drøftelsen i teamet Afklaring af deltagere Indstillingsskema Dokumentation Analyseskema Handleplan Undervisningsplan Stafetlog

Tema Sager Evaluering RÅDERUM - dagsordenen Skolestart ADHD Stille piger/Urolige drenge (og omvendt) Tidligt skadede børn, med fokus på hvilke udfordringer dette kan give en lærer både professionelt og personligt. Sager Case Evaluering

Betydning for medarbejderen • Mere overskud • Kvalificeret sparring Faglig selvtillid Nye perspektiver Øget forståelse for hinandens arbejde Øget perspektiv på inklusion

Vurdere sager – evt. indstilling PPR’s opgaver Tilgængelighed Rådgive Udfordre Inspirere Vurdere sager – evt. indstilling Tilbyde yderligere bistand udenfor rammerne for temperaturen/Råderum Udvikle i samarbejde med VSD

Ledelsens opgaver Skabe rammerne for Temperaturen/Råderum Sikre integration i medarbejdernes praksis Udarbejdelse af arbejdsbeskrivelse for tovholderfunktion Løbende opfølgning og udvikling i samarbejde med PPR Sikrer et godt arbejdsmiljø i Temperaturen/Råderum sikrer kontinuitet i Temperaturen/Råderum

Medarbejderens opgaver Har medansvar for udvikling af egen praksis Arbejde forebyggende i den daglige praksis Udfordre og inspirere ledelsen Medansvar for udvikling af Temperaturen/Råderum

Forbedret medarbejderens egen praksis. Færre ”sager” og indstillinger. EFFEKT – indtil videre Forbedret medarbejderens egen praksis. Færre ”sager” og indstillinger. Ventelisten er nedbragt. En rød tråd skabes mellem allerede foreliggende redskaber. Bedre evaluerings kultur – der følge op. Bedre kommunikation med hjemmene.

SFO medarbejdere i Råderum Fælles temadage for Temperaturen og Råderum NÆSTE SKRIDT SFO medarbejdere i Råderum Fælles temadage for Temperaturen og Råderum Fast deltagelse af socialrådgiver …. Har du en god idé – vi vil gerne høre den vsd@skivekommune.dk

Udeblivelse af de faste deltagere Manglende information om de to fora Hæmmere Udeblivelse af de faste deltagere Manglende information om de to fora Forkerte forventninger – ”læsse af kultur” Kalenderlogistik

Samarbejde er det eneste der kan flytte grænser VSD’s anbefalinger Samarbejde er det eneste der kan flytte grænser Barnet er ikke en sag/diagnose men et menneske med udviklingspotentiale som de professionelle voksne har ansvaret for at bringe frem i lyset og i spil i den personlige, social og faglige kontekst.

Hvordan håndteres denne sag? Én” at tænke over… En forældre henvender sig på kontoret. Sønnen har fået stjålet sin meget dyre Nintendo XL – den koster 2000,- kr. Moren vil virkelig gerne at vi hjælper med at finde maskinen selvom det jo var på eget ansvar, at de lod sønnen medbringe maskinen. Hvordan håndteres denne sag?

VSD medarbejderens svar ”Tusind tak for at du fortalte os det. Det er vigtigt at vi sammen hjælper børnene til at kende forskel på dit og mit. Jeg formoder at det drejer sig om en misforståelse som vi skal have udredt. Hvis nu der er et barn der er kommet til at ønske sig maskinen så meget at maskine er røget i tasken, går det barn naturligvis rundt med ondt i maven, er ked af det og ville ønske at der var en voksen der hjalp sig videre, som du lige har taget initiativ til. Vi undersøger sagen og du hører fra os.”