TVÆRFAGLIGT SAMARBEJDE I VESTSALLING SKOLE OG DAGTILBUD SKIVE KOMMUNE
VSD dannet ved fusion pr. 1/8 2008 FAKTA OM VSD VSD dannet ved fusion pr. 1/8 2008 4 undervisningsafdelinger (5 pr. 1/8 2011) 2 SFO’er (3 pr. 1/8 2011) 2 USFO’er 1 børnehave i samdrift med skolen
KORTET
Nyfortolkning af samarbejdsmetoder PROJEKTET Nyfortolkning af samarbejdsmetoder Tværfagligt samarbejde – synet på barnet som kompetent Kontinuitet Respekt og anerkendelse omkring medarbejderens daglige arbejde med og omkring barnet Ændret bevidsthed omkring det forebyggende arbejde
Forventningsafklaring Tilliden FORARBEJDET Logistik Opgavefordeling Implementering Forventningsafklaring Tilliden
MÅLET Ændret bevidsthed omkring det forebyggende arbejde – øget decentralisering. Bevægelse fra indgribende indsats over foregribende indsats mod forebyggende indsats – nedbringelse af ”sager”. Udfordre ”lokale sandheder” til fordel for børnene. Udvikle refleksiv praksis Ændret kommunikation der forplanter sig helt ud til forældre og børn
Synlighed i alle afdelinger TEMPERATUREN - rammen 3.-6. års området Frekvens – hver 4. uge Tidsplan – kl. 9-11 Synlighed i alle afdelinger
TEMPERATUREN - deltagerne • Faste deltager Psykolog PPR Tale-høre konsulent PPR Pædagogisk konsulent PPR Fysioterapeutisk konsulent PPR Tovholder VSD (tilsagn om socialrådgiver) Ad hoc deltagere Pædagoger Pædagog medhjælpere Ledelsen Invitation af ”eksterne” i samarbejdet Sanglærken Grankoglen Tumlegården
TEMPERATUREN - dagsordenen • Temaer For tidligt fødte Pige gruppen Motorik Sprog Anonym sager Case Evaluering
TEMPERATUREN – en case Dreng, næsten 5 år. Tilknyttet tale- høre konsulent, pt. pause. Placeret i familiepleje. Plejemor får supervision fra Familieafd. Ved sidste ”Tværs møde” blev der drøftet om drengen kunne have gavn af tilbud om psykolog, idet han udviser en voldsom adfærd for børn og voksne. Han virker vred, men vil ikke tale om følelser. Plejemor vil også gerne indgå i samarbejde med PPR, idet hun ser de samme reaktioner og det samme sprogbrug hjemme.
TEMPERATUREN - evaluering Hvert halve år evaluerer deltagerne i Temperaturen indhold, form og udbyttet derfra. Personale/ledelsesperspektiv: ”personalet kommer tilbage med nye tanker og ideer. Har fået et fagligt løft, i henhold til den sparring de har fået.” Glæder sig til at komme i ”Temperaturen”. At høre andre fremlægge er lærerigt, i stedet for selv at være del af en case. Det er blevet et brugbart forebyggende team, da nogle indstillinger til PPR er unødvendige, da ressourcerne fra PPR er blevet meget mere tilgængelige for den enkelte medarbejder i det daglige arbejde. Konkrete handlemuligheder at tage med hjem. Små personalegrupper høster af hinandens erfaringer og viden.
TEMPERATUREN - evaluering Hvert halve år evaluerer deltagerne i Temperaturen indhold, form og udbyttet derfra. PPR perspektiv: Beundrer personalets villighed til at se på egen praksis og spændende at høre, hvad der rører sig de respektive steder. Glade for at personalet vil være med, da børnene helst ikke skal være/blive til en sag. ”Temperaturen” indeholder mange aspekter, da vi bevæger os på mange niveauer: individ, gruppe, personale, forældre osv. Øvelse i at udføre den pædagogiske praksis. Tryghed i samværet. ”Temperaturen” er et trygt sted at fremlægge sine bekymringer, få og give sparring. Det er en styrke at faggrænserne er flydende i dette forum. Alle kan byde ind på lige vilkår.
Synlighed i alle afdelinger RÅDERUM - rammen 0.-9. kl. området Frekvens – hver 14. dag AKT Fagligt Tidsplan – kl. 13-15 Synlighed i alle afdelinger
RÅDERUM - deltagerne Faste deltager Ad hoc deltagere Psykolog PPR Tale-høre konsulent PPR Læsevejleder PPR AKT konsulent PPR Tovholder VSD (tilsagn om socialrådgiver) Ad hoc deltagere Lærere Børnehaveklasseledere Ledelsen
Afklaring af deltagere Indstillingsskema RÅDERUM - forarbejdet Drøftelsen i teamet Afklaring af deltagere Indstillingsskema Dokumentation Analyseskema Handleplan Undervisningsplan Stafetlog
Tema Sager Evaluering RÅDERUM - dagsordenen Skolestart ADHD Stille piger/Urolige drenge (og omvendt) Tidligt skadede børn, med fokus på hvilke udfordringer dette kan give en lærer både professionelt og personligt. Sager Case Evaluering
Betydning for medarbejderen • Mere overskud • Kvalificeret sparring Faglig selvtillid Nye perspektiver Øget forståelse for hinandens arbejde Øget perspektiv på inklusion
Vurdere sager – evt. indstilling PPR’s opgaver Tilgængelighed Rådgive Udfordre Inspirere Vurdere sager – evt. indstilling Tilbyde yderligere bistand udenfor rammerne for temperaturen/Råderum Udvikle i samarbejde med VSD
Ledelsens opgaver Skabe rammerne for Temperaturen/Råderum Sikre integration i medarbejdernes praksis Udarbejdelse af arbejdsbeskrivelse for tovholderfunktion Løbende opfølgning og udvikling i samarbejde med PPR Sikrer et godt arbejdsmiljø i Temperaturen/Råderum sikrer kontinuitet i Temperaturen/Råderum
Medarbejderens opgaver Har medansvar for udvikling af egen praksis Arbejde forebyggende i den daglige praksis Udfordre og inspirere ledelsen Medansvar for udvikling af Temperaturen/Råderum
Forbedret medarbejderens egen praksis. Færre ”sager” og indstillinger. EFFEKT – indtil videre Forbedret medarbejderens egen praksis. Færre ”sager” og indstillinger. Ventelisten er nedbragt. En rød tråd skabes mellem allerede foreliggende redskaber. Bedre evaluerings kultur – der følge op. Bedre kommunikation med hjemmene.
SFO medarbejdere i Råderum Fælles temadage for Temperaturen og Råderum NÆSTE SKRIDT SFO medarbejdere i Råderum Fælles temadage for Temperaturen og Råderum Fast deltagelse af socialrådgiver …. Har du en god idé – vi vil gerne høre den vsd@skivekommune.dk
Udeblivelse af de faste deltagere Manglende information om de to fora Hæmmere Udeblivelse af de faste deltagere Manglende information om de to fora Forkerte forventninger – ”læsse af kultur” Kalenderlogistik
Samarbejde er det eneste der kan flytte grænser VSD’s anbefalinger Samarbejde er det eneste der kan flytte grænser Barnet er ikke en sag/diagnose men et menneske med udviklingspotentiale som de professionelle voksne har ansvaret for at bringe frem i lyset og i spil i den personlige, social og faglige kontekst.
Hvordan håndteres denne sag? Én” at tænke over… En forældre henvender sig på kontoret. Sønnen har fået stjålet sin meget dyre Nintendo XL – den koster 2000,- kr. Moren vil virkelig gerne at vi hjælper med at finde maskinen selvom det jo var på eget ansvar, at de lod sønnen medbringe maskinen. Hvordan håndteres denne sag?
VSD medarbejderens svar ”Tusind tak for at du fortalte os det. Det er vigtigt at vi sammen hjælper børnene til at kende forskel på dit og mit. Jeg formoder at det drejer sig om en misforståelse som vi skal have udredt. Hvis nu der er et barn der er kommet til at ønske sig maskinen så meget at maskine er røget i tasken, går det barn naturligvis rundt med ondt i maven, er ked af det og ville ønske at der var en voksen der hjalp sig videre, som du lige har taget initiativ til. Vi undersøger sagen og du hører fra os.”