AT 2010. Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger 1851-1914 udforme.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer

Advertisements

AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Eksamensprojektet 2014 Hf-enkeltfag.
Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
AT og faget Engelsk På de følgende dias får du nogle gode tips til, hvordan faget engelsk mest hensigtsmæssigt indgår i AT-eksamen.
Metode i AT Religion.
AT efteråret 2013 / MG & RO. Overordnet emne Kampen for det gode liv.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Almen studieforberedelse
AT-eksamensopgaven februar 2010 / BR.
Almen Studieforberedelse på RG efterår Almen Studieforberedelse Oplæg til AT-forløb med emnet: Sandt-Falsk.
En vigtig eksamen Tidsplan Valg af sag og fag Blanket Synopsis Pjece
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
DEN 3-delte prøve: Den skriftlige synopsis Den mundtlige fremlæggelse
Karl Henrik Flyums model
Almen sTudieforberedelse - AT
AT - Viden i spil.
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Eksamens navn Dit navn. Oversigt  Spørgsmål nummer 1 Spørgsmål nummer 1  Spørgsmål nummer 2 Spørgsmål nummer 2  Spørgsmål nummer 3 Spørgsmål nummer.
Synopsis VIP3/2012.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
AT eksamen 2014 Hvordan kan opgaven løses med de humanistiske fag? HS
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Almen studieforberedelse Konferencer sept. 2008
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Eksamen.
Større Skriftlig opgave
Opgavetyper og hjælp til informationssøgning, STX og HF
Synopsis VIP13 HH3.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
HVAD ER EN PROBLEMFORMULERING ?
Januar 2015 / MG & RO AT-EKSAMENSOPGAVEN UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres Introduktion til forløbet Vejledning om valg.
Almen studieforberedelse
Årsplan – en kort en lang
Eksamensprojektet 2015 Hf-enkeltfag.
Værkstedsundervisning
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Almen Studieforberedelse Orientering tirsdag den 29. januar 2013.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Almen Studieforberedelse Orientering mandag den 31. januar 2011.
SKABELON.
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2012 februar 2012 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres Introlektion 6Vejledning om valg af.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
AT at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
  Forside med navn, klasse, emne, fagkombination med niveauer, vejleder  En kort indledning, der fanger læserens opmærksom hed ift. problem/emne 
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Almen Studieforberedelse Orientering tirsdag den 27. januar 2015.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
SRO SKRIV!.
Sso SKRIV!.
Skriveperiode (synopsis)
AT-eksamen 2018.
Eksamen på B-niveau Af Signe Elise Bro, formand for Religionslærerforeningen og medlem af ministeriets læreplansudvalg.
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
ATG Almen Studieforberedelse Grundforløb
SRO SKRIV!.
AT-eksamen 2019.
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

AT 2010

Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme en problemformulering og skrive en synopsis, der kan danne udgangspunkt for den mundtlige prøve. DU SKAL VÆLGE ET VIDENSKABELIGT ELLER TEKNOLOGISK GENNEMBRUD I TIDSRUMMET DU SKAL UNDERSØGE DETS FREMKOMSTOG BELYSE, I HVILKEN FORSTAND, DER VAR TALE OM ET GENNEMBRUD. DU SKAL DISKUTERE, HVILKE FORUDSÆTNINGER ELLER KONSEKVENSER DETTE GENNEMBRUD HAVDE ELLER FORTSAT HAR INDEN FOR KULTUR, SAMFUND ELLER ERKENDELSE

Tidsrummet  Et tidsrum kan omfatte flere perioder, flere gennembrud - helt frem til 1914  Tidsrummet er karakteriseret ved, at det i Danmark markerer overgangen – et paradigmeskift - fra romantikken til ”det moderne”, fra enevælde til folkestyre (se flere eksempler i ressourcerummene)  Gå i det hele taget på research i rummene

Du skal vælge en sag, der optager dig  Enten A. Et videnskabeligt gennembrud som fx Marx´ økonomiske, Darwins biologiske, Einsteins kvantemekaniske, Freuds psykologiske teorier (se ressourcerummet rum 1 for mange flere)  Eller B. Et teknologisk gennembrud som fx Edisons glødelampe, telegrafen, filmfremviseren, kloakering, aspirin, Eiffeltårnet (se ressourcerummet rum 1 for flere)

Når du har fundet dit gennembrud  Du har fundet et videnskabeligt eller teknologisk gennembrud fra perioden – du har altså din sag  Overvej, hvilket fag der skal i spil for at kunne arbejde relevant med gennembruddet  Udvælg dernæst dit andet fag, som kan hjælpe med at belyse, ”hvilke forudsætninger eller konsekvenser gennembruddet havde eller fortsat har inden for kultur, samfund eller erkendelse”  Nu står du med to fag. Vær opmærksom på, at det ene er på mindst B-niveau fagene dækker to faglige hovedområder

Du skal nu undersøge gennembruddets fremkomst  Du går på research i ressourcerummene  Du søger litteratur i begge fag  Du går på nettet, i mediateket, hvor du finder Sanne (tirsdage) eller på biblioteket, hvor du kan booke en bibliotekar, der kan hjælpe dig videre  Du vælger de faglige metoder, du vil anvende  Du tager noter til alt, hvad du læser,og skriver en foreløbig litteraturliste

Problemformulering  Find hjælp til afgrænsning i rum 2  Lav foreløbig problemformulering efter din sædvanlige model  Vær opmærksom på, at problemformuleringen evt. skal justeres undervejs i processen  Næste skridt er at skrive synopsen

Synopsis  består af,  a) overordnet problemformulering, der dækker begge fag  b) problemstillinger (underspørgsmål)  NB! Husk de taksonomiske niveauer skal være repræsenteret!  c) diskussion af materialer og metoder  d) konklusion(er)  e) litteraturliste  f) perspektivering  Se i øvrigt Gode råd… som er udleveret, og også ligger på ATkonferencen

Opgavens krav  Undersøgelsen – det redegørende niveau  Belysningen – det argumenterende niveau  Diskussionen – det diskuterende niveau  Konklusion og evt. oplæg til, hvad du vil arbejde videre med frem til mdl. eksamen

Du skal undersøge  Du har tidligere undersøgt dit gennembrud og noteret til den redegørelse, som du skal lave i synopsen (se tidligere dias)  Du skal også undersøge hvilke metoder og hvilken viden fra de to fag, du vil anvende  I dansk er der f.eks. mulighed for både sproglige, mediemæssige og litterære metoder

Du skal belyse  I hvilken forstand der var tale om et gennembrud  Her argumenterer du altså for din tese: at der er tale om et gennembrud.  Argumenterne kan være hentet i samtiden eller hentes i konsekvenser fra senere tid (fx teori om gener, der først får betydning i genetikken i det 20.århundrede?)

Du skal diskutere  Enten hvilke forudsætninger gennembruddet havde inden for a) kultur eller b) samfund eller c) erkendelse  Eller hvilke konsekvenser det havde (i samtiden) inden for a) kultur eller b) samfund eller c) erkendelse  Eller hvilke konsekvenser det har haft (i eftertiden) inden for a) kultur eller b) samfund eller c) erkendelse

Konklusion og perspektivering  Du skal afslutte med en konklusion, der er klart relateret til problemformuleringen  Du skal perspektivere til din studierapport og/eller til videre arbejde med din sag.  Husk denne del!  Husk studierapporten!  Hent hjælp og inspiration på  God fornøjelse med AT-synopsen!