Vores pædagogiske formåls §§ At skolen bygger hele sit virke på det katolsk-kristne livs- og menneskesyn Løbende at skabe et værdibaseret skolemiljø,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Svend Gønge-skolens værdier...
Advertisements

[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Set i forældreperspektiv
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Døgninstitutioner i et forvaltningsmæssigt perspektiv
8. december 2010 på Egegård Skole
Det svære liv i en sportstaske
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Skolereformen - mål Ambitiøst løft af folkeskolen: •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder for at tage.
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Skolebestyrelsens opgaver
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Frøslev-Padborg skole
Analyse for Ældre Sagen: Anvendelse af nye teknologiske kommunikationsmidler Rapport Oktober 2008.
Økonomi Budget 2008 & Budgetlægning Budget opfølgning pr •Tilbagemeldingerne fra aftaleholderne om forventet årsresultat, viser.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Forældremøde X årgang.
Skolereform august 2014………………
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Velkommen til valgmøde
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Rullende skolestart August Forældre samt personale i daginstitutionerne Velkommen til orienteringsmøde 10. februar kl
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Udvikling af elevrådet på Blågård Skole
ØBRO FRI SKOLE Visioner 2020 Øbro Fri Visioner 2020 København den 7. marts 2013 Vores visioner Øbro Fri 2020 Er vores visioner stadig de rigtige? og hvordan.
”Vi når målet – men hvordan?”
REGNSKAB 2009 (PR møde d. juni 2010, PB/SH/ØU) Oprindelige budget (primo 2009) kr Resultat for 2009kr Estimat for året var (pr. dec.
Helle Ulrichsen Screening i et organisatorisk perspektiv Hvad er konsekvenserne af indførelse af screeningsprogrammer?
Kontaktforældremøde 20. marts maj 2012OS - Kontaktforældremøde: Støtte læring2 Mål og agenda Mål Kontaktforældrerne har opdateret viden og forståelse.
Folkeskolereform Version 1.0
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Oplæg til fællesmøde om Ny skole 2013 Mandag d. 2. juni – 21: 30 på Søndergård Skole v/ skolechef Per Udesen og Børne- og Kulturdirektør Klaus.
Velkommen til Kontaktforældremøde 01 NOV Dagsorden Velkomst (RC) Kontaktforældrearbejdet (SHC) Skole-/SFO-hjem samarbejdet, samt fælles forældremøder.
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
30. maj 2013Ordrup skolebestyrelse - Årsberetning1 Årsberetning Ordrup Skole V/ Pierre Vernet, Bestyrelsesformand.
Møde m. skolebestyrelsesformændene d. 19. januar 2011
Løjtegårdsskolen tirsdag d. 12. januar 2010
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Udviklingen af elevtal samt timetal m.v. I perioden skoleår 99/00 til 09/10 Institut for Læring Inerisaavik Marts 2011.
Økonometri 1: Dummy variable
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Vores pædagogiske formåls §§ At skolen bygger hele sit virke på det katolsk-kristne livs- og menneskesyn Løbende at skabe et værdibaseret skolemiljø,
O RIENTERINGSMØDE FOR KOMMENDE 0. KLASSE. D AGSORDEN Præsentation af Langsøskolen Fra børnehave til skole Ny på en skole Forventninger til forældresamarbejdet.
Udviklingen af elevtal samt timetal m.v. I perioden skoleår 99/00 til 09/10 Institut for Læring Inerisaavik Marts 2011.
Sunds skole Evaluering
Bestyrelsesmøde den 9. april. Ændringer på specialområdet 1. Nye vilkår 2. Personalesituationen 3. Status på Enghaveskolen 21. marts 4. Stillingsbehov.
Livsstilsændringer i Flok. 2 Aabenraa kommune 6000 medarbejdere Ca. 450 arbejdssteder MED. System med HMU som beslutningsorgan.
Dialogmøde 17. januar 2011.
 At skolen bygger hele sit virke på det katolsk-kristne livs- og menneskesyn  Løbende at skabe et værdibaseret skolemiljø, fuld af trivsel  At den.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
Fælles møde med Børne- og Ungeudvalget og strategiudvalget 18. august 2008.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Årsberetning 2012 Skolebestyrelsen Bavnehøjskolen Årsberetning 2011 Skolebestyrelsen Bavnehøjskolen, Trine Persson.
Energimærkets top-ti – og hvad vi ellers kan lære af 7500 energimærker… Tema-eftermiddage om energimærkning og energibesparelser Energiforum.
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Vision mission værdier handleplaner
Mørdrupskolens ønsker til ”de 122 millioner” Udredning vedr. folkeskolen (forbedring af læringsmiljøet på folkeskoleområdet). I forbindelse med vedtagelsen.
Hvad er benchmarking Benchmarking betegner et forbillede, som udgør udgangspunktet for bedømmelsen af en præstation i en eller anden henseende. Benchmarking.
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Præsentationens transcript:

Vores pædagogiske formåls §§ At skolen bygger hele sit virke på det katolsk-kristne livs- og menneskesyn Løbende at skabe et værdibaseret skolemiljø, fuld af trivsel At den daglige omgangsform og samværet generelt, tager afsæt i at alle har krav på respekt og omsorg. At mobning ikke tolereres At demokrati og ligeværd er meget vigtige værdier vi ikke giver køb på At eleverne kommer med hver deres evner og lyst til læring, hvorfor de skal mødes på det individuelle niveau de er på På sigt at opfylde ambitionen om at blive ”den bedste skole” – hvorfor vi i forlængelse af denne § p.t. har i gang sat en proces på skolen, der skal definere dette begreb i kvantitative og kvalitative mål og hvortil der løbende kan foretages opfølgning (individuelt fra skole til skole)

Bekendtgørelse nr af 8. december 2008 Anviser bl.a. hvorledes vi kan måle disse forhold Effektivitet Produktivitet Status: Herudover socialt samvær..

Effektivitet Frafald i 2009 Udgjorde alene 8 elever på hele skolen eller 3 %. Primært skyldes dette frafald flytning til anden kommune eller indskrivning på Herlufholm skole i Næstved (Fokus på adfærdsregulerende effekt…så forskellige målepunkter og ingen fastlåsning)

Effektivitet Ventelister pr Børnehaveklasse, 1 og 2. klasse er et ønske om en indskrivning på yderligere børn pr. klassetrin Herefter falder mængden til mellem 11 og 21 pr. klassetrin

Effektivitet - karakterniveau Mørkegrøn Lysegrøn Lyseblå Orange Rød BT

Effektivitet - karakterniveau

FSA så er vores 6,91 Standpkt så er vores 7,67 Obligatorisk opgave så er vores 9,0

Effektivitet Trivsel (5-9 klasse) Undersøgelse blandt elever - december 2009 (DCUM) At 95% af eleverne er altid eller for det meste glade for Sct. Joseph Skole i Ringsted

Effektivitet - fortsat Trivsel (5-9 klasse) Undersøgelse blandt elever - december 2009 (DCUM) At 95% af eleverne er altid eller for det meste glade for Sct. Joseph Skole i Ringsted Det landsdækkende tal udgør til sammenligning 88%, jf pressemeddelelse af Trine Kjær 26. marts 2010

Effektivitet - fortsat Trivsel (5-9 klasse) Undersøgelse blandt elever - december 2009 (DCUM) At 95% af eleverne er altid eller for det meste glade for Sct. Joseph Skole i Ringsted Det landsdækkende tal udgør til sammenligning 88%, jf pressemeddelelse af Trine Kjær 26. marts 2010 At 94% føler sig for det meste eller altid tryg i klassen på Sct. Joseph Skole i Ringsted

Effektivitet - fortsat Trivsel (5-9 klasse) Undersøgelse blandt elever - december 2009 (DCUM) At 95% af eleverne er altid eller for det meste glade for Sct. Joseph Skole i Ringsted Det landsdækkende tal udgør til sammenligning 88%, jf pressemeddelelse af Trine Kjær 26. marts 2010 At 94% føler sig for det meste eller altid tryg i klassen på Sct. Joseph Skole i Ringsted Det landsdækkende tal udgør til sammenligning 92%, jf pressemeddelelse af Trine Kjær 26. marts 2010

Effektivitet - fortsat Trivsel (5-9 klasse) Undersøgelse blandt elever - december 2009 (DCUM) At 95% af eleverne er altid eller for det meste glade for Sct. Joseph Skole i Ringsted Det landsdækkende tal udgør til sammenligning 88%, jf pressemeddelelse af Trine Kjær 26. marts 2010 At 94% føler sig for det meste eller altid tryg i klassen på Sct. Joseph Skole i Ringsted Det landsdækkende tal udgør til sammenligning 92%, jf pressemeddelelse af Trine Kjær 26. marts 2010 At 85% er glade for de fleste eller alle deres lærere på Sct Joseph Skole i Ringsted

Effektivitet - fortsat Trivsel (5-9 klasse) Undersøgelse blandt elever - december 2009 (DCUM) At 95% af eleverne er altid eller for det meste glade for Sct. Joseph Skole i Ringsted Det landsdækkende tal udgør til sammenligning 88%, jf pressemeddelelse af Trine Kjær 26. marts 2010 At 94% føler sig for det meste eller altid tryg i klassen på Sct. Joseph Skole i Ringsted Det landsdækkende tal udgør til sammenligning 92%, jf pressemeddelelse af Trine Kjær 26. marts 2010 At 85% er glade for de fleste eller alle deres lærere på Sct Joseph Skole i Ringsted Det landsdækkende tal udgør til sammenligning 78%, jf pressemeddelelse af Trine Kjær 26. marts 2010

Effektivitet - fortsat Trivsel (5-9 klasse) Undersøgelse blandt elever - december 2009 (DCUM) At ”kun” 22% ikke så tit eller sjældent/ aldrig glæder sig til at komme i skole på Sct. Joseph Skole i Ringsted

Effektivitet - fortsat Trivsel (5-9 klasse) Undersøgelse blandt elever - december 2009 (DCUM) At ”kun” 22% ikke så tit eller sjældent/ aldrig glæder sig til at komme i skole på Sct. Joseph Skole i Ringsted Det landsdækkende tal udgør til sammenligning 29%, jf pressemeddelelse af Trine Kjær 26. marts 2010

Effektivitet - fortsat Trivsel (5-9 klasse) Undersøgelse blandt elever - december 2009 (DCUM) At ”kun” 22% ikke så tit eller sjældent/ aldrig glæder sig til at komme i skole på Sct. Joseph Skole i Ringsted Det landsdækkende tal udgør til sammenligning 29%, jf pressemeddelelse af Trine Kjær 26. marts 2010 At ”kun” 15,25% føler sig en gang imellem uden for kammeratskabet i klassen på Sct. Joseph Skole i Ringsted

Effektivitet - fortsat Trivsel (5-9 klasse) Undersøgelse blandt elever - december 2009 (DCUM) At ”kun” 22% ikke så tit eller sjældent/ aldrig glæder sig til at komme i skole på Sct. Joseph Skole i Ringsted Det landsdækkende tal udgør til sammenligning 29%, jf pressemeddelelse af Trine Kjær 26. marts 2010 At ”kun” 15,25% føler sig en gang imellem uden for kammeratskabet i klassen på Sct. Joseph Skole i Ringsted Det landsdækkende tal udgør til sammenligning 24%, jf pressemeddelelse af Trine Kjær 26. marts 2010

Konklusion på effektivitet Da trivsel samt øvrige nævnte forhold er fundamentalt for et godt undervisningsmiljø og skolens fortsatte udvikling og et af omdrejningspunkterne i formålsparagraffen glæder bestyrelsen sig over de flotte resultater der er skabt af personalet og daglig ledelse på skolen Vi vil fortsat og konstant arbejde på at forbedre dem yderligere!

Produktivitet Antal årsværk, lærer Frie skoler – samme skolestørrelse…..18,4 Sct Joseph Skole, Ringsted…..19 Året 2009 har givet et overskud på ca ( i 2008) Det er godt, for vi har brug for midlerne…til udvikling Afledt har vi således fået forbedret soliditetsgraden i 2009 fra 14 til 17,2 Indgår nærmere i Karins oplæg om regnskabet Undervisningsministeriet har fokus på dette, vi ser dog primært på vores strategi for skolens udvikling…..

Eksempel på socialt samvær:

Pædagogisk udvikling… Vi vil være ”den bedste skole” Derfor er vi – p.t. i det små – gået i gang med at definere vores Kvantitative og kvalitative mål i det begreb Personalet har, med skoleledelsen, givet de første indspark til de muligheder vi, i fællesskab, skal arbejde videre med de næste år. Bestyrelsens sammensætning af faglige kompetencer rummer også dette område, hvilket allerede har resulteret i et tanke-skriv, vi ogs¨kan arbejde videre med/drøfte yderligere

Styrkelse af dialogbaseret lederstil… Vi vil udvikle gennem tæt dialog og synliggørelse af behov, så Elevråd deltager nu i udvalgte bestyrelsesmøder Lektiestue, sofagrupper(rum), den gyldne fejebak, aflåste skabe til computer, ønsker ”omskrives til business case til behandling i bestyrelsen Indholdsstrukturen i forældrerepræsentantskabet er ændret Mere to-vejs - mindre en-vejs, tematisteret ud fra ønsker, behov ”omskrives” til business case til behandling i bestyrelsen – første case kunne være frugtordning. Bestyrelsens formand deltager nu i lærermøder – kvartalsvis Lærerteamet inddrages i beslutninger Skolens ledelse og bestyrelse er åben for generel dialog og gode konstruktive forslag (”Ejer” opsætter business-case)

Økonomisk strategi møde … Nationalt stiger omkostningerne (eks løn) mens indtægterne (statstilskud) er konstant eller falder Det sker også hos os, men økonomianalyse viser At der fortsat vil være et pænt overskud i den ordinære drift, så vi er privilegeret At fortsat fuld indskrivning hjælper os At vi har synliggjort flere parametre vi herudover kan arbejde med, eksempelvis Samme indskrivning i 0, 1 og 2. klasse som øvrige klasser Energibesparende foranstaltninger (jf senere)

Krav til bygningsmasse… Pædagogisk udvikling og vedligehold generelt vil de næste år kræve En (stor) pose penge En klog og sammenhængede strategi Bestyrelsen har bestilt og modtaget en byggeteknisk rapport – 10 årig (nu vi har overtaget vores bygninger) (ikke kun ”smuk” læsning, så prioritering og sammenhængende strategidrøftelse) et tilbud på el-energibesparende muligheder fra Philips Herudover har vi været rundt på tilsyn på hele skolen, samt (nogle) i Århus…

Bygningsmasse - fortsat I budget 2010 er der afsat midler til nyt varmesystem En maler i erhvervsprøvning har renoveret 1. sal hos 0. klasse Vi er ved at undersøge, hvad der skal til for at vi evt. kan skabe plads til 2 elever mere i henholdsvis 0., 1. og 2. klasse, således at vi opererer med en klassekvotient på 24 elever i samtlige klassetrin Forhåbentlig er vi klar allerede til august…. Fra 2010 har vi interaktive tavler (smartbords) i alle klasser incl fysik – med undtagelse af 3 klasser. Der forventer vi det sker i Nu skal vi tage stilling til om vi skal bruge midlerne til vedligehold, forbedring og/eller nybyg samt naturligvis pædagogiske tiltag i øvrigt.

Igangværende dialoger/ processer i øvrigt Inddragelse af nyttige forældrekompetencer Ibrugtagning af SkoleIntra (indhold, adgange m.v. bl.a. drøftet i forældrerepræsentantskabet) Tilfredshedsundersøgelse – bredt (fordele og ulemper) Sammenhængende markedsføringsstrategi (fra formåls§§ til handleplan i årscyklus) Tilskudsordninger, benchmarking af prisniveau, ventepenge, indskrivningsproces m.v. Personlig computer fra klasse ? Fonde og andre tilskudsordninger IT anvendelse ved ”hosting” Forbedringer gennem digitalisering Låneomlægning Med flere… Skal prioriteres… ting tager tid….

Spørgsmål?