Forældrenetværk Hvorfor – Hvordan? Line Buchholt

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Trivsel - et fokusområde
Advertisements

Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Forældresamarbejde på Gjøl Skole
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Inddrag nu Kick-off møde
Styrket inklusion i Kerteminde Kommune
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
Den gode klasse Forældrenes rolle
Program Velkomst – Allan Nyt fra matriklen – Allan og Lars
Folkeskole-reformen August 2014.
Møde for nye forældre på Åløkkeskolen d. 31/10 – 2013.
Randers Kommune Folkeskolereform 2013 Ungdomsskoleforeningens efterårskonference 2013.
Forældre fremmer fællesskabet
DE TRE KLARE MÅL - REFORMEN  Folkeskolen skal udfordre alle eleverne, så de bliver så dygtige de kan.  Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
”Udsatte unge med Sjældne Diagnoser” Oplæg til Sjældne Diagnosers repræsentantskabsmøde d. 15.september 2006.
Landlivs seminar den 24.november 2012 Hvad er der brug for på landet: Nytænkning af landdistrikter? Alt det praktiske v. Mona Hvid
ØSTERVANGSSKOLEN Møde for Trivselsambassadører (og andre trivsels-interesserede) 23/ Kl. 19:00-20:30 Dagsorden 19:00Velkomst 19:10Kort oplæg om.
Skolereform august 2014………………
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Greve Kommune, center for Børn og Familier Marts 2011.
Formålet At rumme børn i vanskeligheder i klassen.
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
Kristen Kistrup, formand for Dansk Selskab for Distriktspsykiatri og
SSP-Samrådet Værdier, mission og visioner
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Sådan kommunikerer vi på Dyvekeskolen
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Velkommen til Kontaktforældremøde 01 NOV Dagsorden Velkomst (RC) Kontaktforældrearbejdet (SHC) Skole-/SFO-hjem samarbejdet, samt fælles forældremøder.
Fællesskaber for Alle Forældres betydning for børns
Betydningen af Pædagogisk engagement og relationsprofessionerne
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Folkeskolereform 2014.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Skolereformen og ”FUF”
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Hvad fuck kan vi bruge det til ?` Af Bo Goed Watson
Børn og unges sociale liv online Hvilken rolle spiller forældrene?
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Børn og unges sociale liv online
Guldet i nabolaget – om læring og fællesskab i lokalsamfundet Børne- og Kulturchefforeningen.
Hylleholt skole ”Vi vil den gode skole”
Inklusion på Skovlyskolen. Mål for inklusionsarbejdet; Udvikle inkluderende læringsmiljøer Understøtte stærke forældrefællesskaber Fastholde høj faglighed.
Dialogmøde Forældresamarbejde - forældre og forældrebestyrelsen imellem.
Informationsmøde for forældre til kommende børnehaveklassebørn
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
FÆLLES OM FRITIDEN Oplæg på temadagen ‘Veje til deltagelse’ Cecilie Friis / projektmedarbejder SUMH – Sammenslutningen af Unge Med Handicap.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Den 29. september 2009 FURESØ SÆTTER LYS PÅ BØRN OG UNGE VELKOMMEN TIL KONFERENCE OG UDSTILLING De gode overgange – det vi vil.
Mangfoldighed og Inklusion i efterskolen Pædagogisk konsulent Maren Ottar Hessner
Forældrenetværk i Stampe. Hvem er Stampe? Hvorfor lave forældrenetværksgrupper Kort oplæg om forældrenetværksuddannelsen Leg med spørgsmål Netværksmøderne.
+DIG. AKTØRER OG SYSTEMER DER HAR INDFLYDELSE PÅ ENSOMHED BLANDT BØRN & UNGE Det enkelte barn Objektive livsbetingelser Familie Sociale normer og værdier.
LIVSSTIL SPILLER STOR ROLLE FOR UNGDOMSKRIMINALITET
Nationale strategier | Folkeskolen | Vingsted 15. marts 2015
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Inspirationsworkshop med fokus på
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Præsentationens transcript:

Forældrenetværk Hvorfor – Hvordan? Line Buchholt

Forældrenetværk Hvordan? Hvorfor? Proces, aktører, viden m.m. www.dkr.dk – Forældrenetværk; Dialogguide, Samspil m.m. Hvordan? Proces, aktører, viden m.m. Hvorfor? Opbyggende bredt forebyggende samarbejde for trivsel, tryghed og inklusion Tak for at jeg på vegne af DKR og arbejdsgruppen for Forældrenetværk må præsentere for jer. Det er en stor glæde at være her, og at I har valgt at have fokus på forældrenetværk. Jeg har været projektleder på projektet siden oktober 2008. Jeg vil veksle mellem at fortælle om baggrunden for Forældrenetværksprojektet og resultaterne. Først lidt fra sektionen, hvad tænker I her umiddelbart om Forældrenetværk?

Tværfagligtsamarbejde om fælles sag BUPL DLF Skole & Samfund Børnesagens Fællesråd Ungdomsringen FUE - Fællesrådet for Foreningen af Uddannelses- og Erhvervsvejledere Krævende proces at finde fælles sprog om udfordringer alle har en mening om Kompromis Løsninger Synergi Aktørerne. Gennem arbejdet blev fokus daginstitution og skole, hvorfor Ungdomsringen og FUE venter med at lægge en masse energi i projektet.

Proces: ’Forældre på banen’ til ’Forældrenetværk’ 2004: Revision/nytænkning? 2006: Reformer i DK, pause 2007-2009/10: Mange krav, nye muligheder, begrænsninger, teknologi, forskning, praksis m.m. Publikation skulle revideres Førte til: Næste, spørgsmål, udfordringer og ønsker

Spørgsmål - udfordringer Hvad skal projektet? Hvordan får vi alle forældre med? Hvad skal fokus være? Hvad kan og vil de professionelle? Hvad virker forebyggende under hvilke betingelser? Hvad er et netværk? Blot et uddrag af spørgsmål udviklingsfasen bød på; roller ml. prof. & forældre, tidlig indsats, normal vs. specialområdet Efter lang søgen, fokus, handling med flere muligheder; Anderledes forældremøder, det konfliktuelle rum Inspiration til metodefrihed Hvorfra netværk med fordel udspringer – dagins., skole, SSP, klub, ungdomsskole – hvem

Inspirationskilder Viden Praksis Kriminalitetsforebyggelse kræver også gode forældrefællesskaber Lovgrundlaget Den Ungdom Charlotte Højholt Elsebeth Jensen Dorte Kousholt Kjeld Pedersen Mange lokale erfaringer Lokale traditioner Esbjerg kommune Viborg kommune Silkeborg kommune Faxe og Frederikssund Skole og Samfund Alle har forældre.. Et udpluk af steder hvor nogle svar kom fra Husk:

Trivsel i skolen forebygger kriminalitet Flere undersøgelser peger på, at trivslen i skolen forebygger kriminalitet. Undersøgelsen ”Den Ungdom” fra 2006 konkluderer bl.a., at: Trivsel i skolen er et væsentligt parameter for, at unge ikke begår kriminalitet. Klassens sociale kapital har en betydning for de unges risikoadfærd, tilfredshed og ”lykkefølelse”. Den sociale kapital er klassens ”sammenhængskraft”. De unges sociale position i ungdoms- og samfundslivet har en betydning. Kriminalitet kan blive et alternativ til skolemæssig succes – en måde at opnå anseelse og status på. ”Den Ungdom” findes på Det Kriminalpræventive Råds hjemmeside, dkr.dk, under menupunktet Undersøgelser. Ringsted forsøget, Alle De Andre Gør Det, Skolens Sociale Liv, Konfliktmæglere, Sikkerchat

Forældre og børn i sociale relationer ”Vi forældre overser ofte, at den nærmeste vej til vore egne børn går via deres venner. For ved at forholde sig til vore børns venner og betragte dem som ”vores fælles børn” styrker og udvikler vi vore egne børns netværk og relationer til troværdige voksne” (”Forældrenetværk i praksis”, SYSTIME AKADEMIC, 2003.) Kjeld Pedersen m.fl.

Børn og forældre i ”TID og RUM” Børns deltagelsesbaner – hjemme-daginstitution-skole-SFO-klub-venner-organiseret fritid mm. Forældrenes liv i familie, arbejde og fritid Det konfliktuelle rum Anderledes forældremøder

Hvem forbinder børnenes liv? Kunsten at skabe forbindelsen mellem børns deltagelsesbaner Forældrene - det koordinerende led i børnenes sociale liv Interessefællesskaber af forældre, der forbinder og koordinerer Udvikling af forældrenetværk

Formålet for forældresamarbejde Høj grad af frihed for indhold i samarbejdet Så hvad skal indholdet være? Samarbejde om det sociale liv i et forebyggende og inkluderende perspektiv At få de fleste forældre med i samarbejdet – og alle børn

Forældrenetværk for trivsel og inklusion Kæmpe bagland Fx mere end 40.000 professionelle, 3000 institutioner, skolebestyrelser og forældre?? November 2009: 3 konferencer med 600 deltagere Flot omtale og feed-back 10.000 Samspil - Første optryk

Forældrenetværk i fællesskab Samspillet som døråbner for dialog i forældrefællesskabet Dialog om konkrete lokale spørgsmål i forældregruppen - cases – billeder i æsken eller konstrueret af de professionelle Samspillet som et skridt på vejen til dannelse af forældrenetværk…. Forældrenetværk for fællesskab

Kort intro til Samspillet Spilvejledning Blankekort er både til forældrene og professionelle – giv tid til reflektion Cases og billeder er inspiration Alle skal til orde Professsionel er igangsætter, guide, opsamler og fremmer gode aftaler og processer

Vejledning til Samspillet Hver deltager får 2 minutter til at: 1: Vælge et billedkort 2: Vælge en case 3: Selv formulere et udsagn Kortet skal afspejle et emne, et problem, en tvivl eller en undren Som man har lyst til at tale med de Øvrige forældre om. 5. april 2017 Side 15

Vejledning til Samspillet Læg kortene på bordet Med bagsiden op Bland dem

Vejledning til Samspillet En af gruppen trækker et kort Kortet læses højt eller vises. Vedkommende giver sin Umiddelbare mening til kende. Sender kortet videre til sin nabo. Kortet fortsætter bordet rundt.

Vejledning til Samspillet Når runden er ovre – Fælles diskussion Max. 5 minutter.

Vejledning til Samspillet Sådan fortsættes. Efter ca. 40 min. Vælger Gruppen det kort, der gav Den bedste diskussion.

Vejledning til Samspillet Alle mødes i plenum! Hver grupper fremlægger deres valg Fælles debat i forældregruppen.. I dag: Afslutter vi med jeres Kommentarer til spillet: Kan I bruge det til at skabe dialog?