1. december 2003 - Per Krüger & Kim Jacobsen 1 Kompetencer og kvalifikationer i det virtuelle rum IT netværksgruppen, region 3 Temadag den 1. december.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
fra klasseværelse til cyberspace
Advertisements

Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
MÅL-KATEGORIER FOR LÆRING OG UDDANNELSE
Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
Hvilken forskel skaber mest værdi for brugerne?
Aalborg Handelsgymnasium på vej imod Det Digitale Handelsgymnasium.
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
Undervisningsplanlægning
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Modul 1 - Processer.
Midtvejskursus i biologi efteråret 2001 Teknologistøttet undervisning - Pædagogik og værktøjer.
TEST 1 modul 1 20 spørgsmål. Du skal klikke med musen på det rigtige svar, så kommer du automatisk til næste spørgsmål Klik for start.
– Sådan virker det! Dit elektroniske postsystem Ved Arne Crown Rasmussen
Peder Ohrt Uddannelsesnetværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion,
Visionen for ingeniøruddannelserne - erhvervslivets behov
Bibliotek og uddannelse, Hindsgavl, 2005 Udvikling af videnfællesskaber i en uddannelsesinstitution.
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Dansk med it © Duncker & Ruus DIT-systemet Dansk med it Generel præsentation for studerende Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for Nordiske Studier.
ØBRO FRI SKOLE Visioner 2020 Øbro Fri Visioner 2020 København den 7. marts 2013 Vores visioner Øbro Fri 2020 Er vores visioner stadig de rigtige? og hvordan.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Fremtidens ledelse af en kulturvirksomhed
Velkommen til E-business
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
IT i undervisningen.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
- Hvad kan I forvente som forældre?
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
# DUA SEMINAR 2010 BRUGERINVOLVERING - hvordan? Ole Nielsen, COWI 5. oktober okt 2010 DUA SEMINAR 2010.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Relativ vigtighed for elektroniske ressourcer,24,22,20,18,16,14,12,10 Indeks FARM nem at bruge Info om anvendelse af elektroniske.
Projekt It for alle Hanne Bjørn Susanne Kierkegaard -
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
Tidsplan for eksamen 40s umd
Kompetencehjulet UC Syds IKT kompetence projet For projektbeskrivelsen, se IT- og TelestyrelsenIT- og Telestyrelsen Direkte link til projektbeskrivelsenprojektbeskrivelsen.
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Ledelsesmæssige og kvalitets- udviklingsmæssige overvejelser Ved udarbejdelsen af Handlingsplan for øget gennemførelse 2013 på SOSU C Oplæg på orienterings-
Diigital læring - Den Digitale Erhvervsskole
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Projekt uge 40 Tradium Hobro. Udgangspunkt: Vi ville øve eleverne og os selv i den kreative platform Bruge et fælles udgangspunkt for innovation: lav.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Randers Kommune IT-udviklingsprogram Temadag for IT-afdelingen den 21. Maj 2007.
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Birgit Mikkelsen FC FIRST CLASS. Birgit Mikkelsen FC Hvad? Hvordan?
At deltage i projektarbejde
Pædagogisk it (pæd-it) Case fra Søndervangsskolen i Hammel som vandt e-læringsprisen i Uddannelsesinstitutionens tilrettelæggelse af uddannelsen.
Employer Branding, Gå-hjem-møde, ASBccc 7. maj 2008 Employer Branding Gå-hjem-møde, 7. maj 2008 Helle Kryger Aggerholm, ph.d.-studerende Mona Agerholm.
Samfundsansvar i praksis via lokale partnerskaber Program for første netværksmøde i Roskilde den 4. december 2008 mhtconsult, august 2008 © Side 1 mhtconsult,
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
Kort om de gymanisale ungdomsuddannelser Ligheder og særlige karakteristika Mette Brinch Thomsen Oplæg på mentorkurset for SubUniversity 16. august 2016.
SUF - gevinstrealisering
P0-erfaringsopsamling
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Praktik. Censorformand: Niels Tange Lokaler: Århus: D2.02 Kbh: K5.18
Intern tidsmæssig omkostning
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

1. december Per Krüger & Kim Jacobsen 1 Kompetencer og kvalifikationer i det virtuelle rum IT netværksgruppen, region 3 Temadag den 1. december 2003

1. december Per Krüger & Kim Jacobsen 2 Per Krüger Vendsyssel Sygeplejeskole Kim Jacobsen Sygeplejeskolen i Randers

1. december Per Krüger & Kim Jacobsen 3 De næste 45 minutter…  Vores forståelsesramme (PK)  1. aspekt – produktet (KJ)  2. aspekt – teknikken (PK)  3. aspekt – viden/færdigheder  studerende (PK)  lærere/ledere (KJ)  4. aspekt – organisering  studerende (PK)  lærere/ledere (KJ)  Tilbage igen – et resumé (PK) 

1. december Per Krüger & Kim Jacobsen 4 De næste 45 minutter…  Vores forståelsesramme (PK) Vores forståelsesramme  1. aspekt – produktet (KJ) 1. aspekt – produktet  2. aspekt – teknikken (PK) 2. aspekt – teknikken  3. aspekt – viden/færdigheder  studerende (PK) studerende  lærere/ledere (KJ) lærere/ledere  4. aspekt – organisering  studerende (PK) studerende  lærere/ledere (KJ) lærere/ledere  Tilbage igen – et resumé (PK) Tilbage igen – et resumé 

1. december Per Krüger & Kim Jacobsen 5 Vores forståelsesramme Sondring imellem teknik og teknologi. Jens Müllers teknologimodel. Bredere helhedsforståelse af begrebet teknologi og sammenhængen imellem Viden/kvalifikation er og teknikken. Viden Organisering Teknikken Resultat. Traditionelt hovedfokus Helhedsorienteret teknologiforståelse Dette oplægs hovedfokus

1. december Per Krüger & Kim Jacobsen 6 Vores forståelsesramme 2.  Kompetence er noget, man har, fordi man ved noget og gør noget, der lever op til udfordringen i en given situation. Indeholder:  En række kvalifikationer som den enkelte har tilegnet sig og vedvarende udvikler.  Motivation som er afgørende for, om medarbejderen aktiverer sin viden og færdigheder..  Beføjelsen mulighedskompetence, dvs. de organisatoriske og fysiske - tekniske muligheder for at anvende det, man kan. Hansen, Ågø & Borup 2001

1. december Per Krüger & Kim Jacobsen 7 Produktet National IT-strategi for sundheds- væsenet Efter- og videre- uddannelse trækker ressourcer ud af organisationen! Konkrete systemer er en lokal opgave ”Visionen er at bringe alle brugere til et niveau af forståelse og fortrolighed med IT, hvor de forventer, forlanger og vil vælge den IT-understøttede løsning.” ”Set i sammenhæng med regeringens generelle målsætninger for digital forvaltning må det være et mål i løbet af den kommende periode at sikre, at de generelle it-kompetencer indgår som en del af grunduddannelserne og de særligt sundhedsinformatiske aspekter indgår i sundhedsuddannelserne.”

1. december Per Krüger & Kim Jacobsen 8 Produktet Tidshorisonten Sygeplejerskeuddannelse Ungdomsuddannelse 2003 Professionelt liv 2007 We have to do something about it!……. Pension… 2047

1. december Per Krüger & Kim Jacobsen 9 Kreativ it-kompetence Der skal mere til Husk… Visionen er at bringe alle brugere til et niveau af forståelse og fortrolighed med IT, hvor de forventer, forlanger og vil vælge den IT- understøttede løsning.  Kompetence i forskellige it-genre  Motivation  Evne til refleksion Basale it-færdigheder fx - elektronisk post - surfe på internettet - chatte - tekstbehandling forståelse for karakteristika ved it-systemerne – og konsekvenser af at bruge dem

1. december Per Krüger & Kim Jacobsen 10 Produktet - forventninger  Øvet pc-bruger  Windows, filer/mapper, ETB, regneark •’fortrolighed’, ’kunne beherske/anvende’  Viden om, hvordan pc’ere er forbundet i netværk  Skelne mellem intranet og internet  Søge informationer / anvende  It-systemers samspil  Motivation og naturlig tilgang til/nysgerrighed for anvendelse af pc Undersøgelse af færdig- uddannedes forventninger til den nyuddannede sygeplejerske (masterprojekt i 2001) Vores påstand, at konference- systemer kan bidrage hér…

1. december Per Krüger & Kim Jacobsen 11 Adgang til Teknikken Fokus: mulighedskom- petencen i den konkret anvendelse. Sondring: teknik og teknologi. Her fokus på de tekniske forudsætninger. 90 % af de studerende havde adgang til PC på bopæl. 63 % havde adgang til Internet på bopæl. • Er der adgang til teknikken (Hard- og software) • Hjemme. • På skolen. • Kliniske undervisningssteder. • Adgang til Internettet, basissoftware og muligheden for at installere relevante klient programmer?

1. december Per Krüger & Kim Jacobsen 12 Erfaringer med teknikken?  90 % af de studerende havde adgang til PC på bopæl.  63% havde adgang til Internet på bopæl.  88% af de studerende anvendte eller havde tidligere anvendt e- mail.  94% havde anvendte eller havde tidligere anvendt Internettet til at opsøge ny information.  13% havde tidligere anvendt konferencesystemer.  56% mente sig i stand til at installere nye programmer ud fra en vejledning. Resultater af kortlægning af IT erfaringer og kvalifikationer på et ny startet hold studerende på Vendsyssel Sygeplejeskole foråret Svar:Antal:% Meget erfaring3~ 6% Nogen erfaring16~ 31% Lidt erfaring27~ 52% Begynder6~ 12% De studerendes egen angivelse af erfaringsniveau

1. december Per Krüger & Kim Jacobsen 13 Viden/færdigheder hos studerende  Hvilke IT Kvalifikationer fokuserer vi på:  Begreber: Kendskab til centrale begreber og terminologi, som er nødvendig for at anvende computere og Internet.  Betjening: Kendskab til principper for betjening af forskellige softwaregenre og Internet. Her kan der skelnes imellem standardsoftware og branchespecifik software.  Betydning: Kendskab til konsekvenser af IT-udviklingen for måder at løse arbejdsopgaver på, måder at samarbejde og kommunikere på og måder at tænke og lære på. Nationale IT- strategi …: Sondre: Grunduddannel- serne = Basis IT kvalifikationer. Sundhedsfaglige uddannelser = sundhedsinfor – matiske aspekter Sygehusene = Uddannelse i konkrete systemer (EPJ)

1. december Per Krüger & Kim Jacobsen 14 IT-kvalifikationer hos de studerende I hvilket omfang har de studerende de basale kvalifikationer der efterspørges i uddannelsen?. Undersøgelse gennemført på ny startet hold kort efter IT introduktionen på Vendsyssel Sygeplejeskole foråret af studerende efter kvalifikationer. Hver kvalifikation udløser eet. Indeks: 0 – 22 af de ønskede kvalifikationer. Fordeling af studerende efter kvalifikationer. Hver kvalifikation udløser eet point. Indeks: 0 – 22 af de ønskede kvalifikationer. Median = 15.

1. december Per Krüger & Kim Jacobsen 15 De studerende er klassificeret i 4 grupper efter antal kvalifikationspoint :Lav : Lidt erfaren. 11 – 15: Noget erfaren. 16 – 22: Meget erfaren. Fordeling af de studerende: egen angivelse af erfaring og klassifikation af de konkrete antal IT–kvalifkationer. Fordeling af de studerende: egen angivelse af erfaring og gennemført klassifikation af de konkrete antal IT–kvalifkationer. Egen angivelse af erfaring: Antal studerende: Er der en sammenhæng imellem ”egen” opfattelse af at have IT -erfaring og erfaring niveauet i forhold til de konkrete IT – kvalifikationer som kræves i uddannelsen.

1. december Per Krüger & Kim Jacobsen 16 Viden/færdigheder hos lærere/ledere  Meget af den samme sang!  Et sted imellem ‘bygmester’ og ‘tusindkunstner’… ‘bygmester’ og ‘tusindkunstner’  Kreativ it-kompetence i den pædagogiske praksis  Kunne analysere it-forudsætninger  Kunne tænke fagligt, pædagogisk OG it- teknologisk i undervisningsplanlægningen  Vejlederkompetence i det virtuelle rum  ’virtuel katalysator’, ’skrivende responsgiver’ ’læsbar sparringspartner’… Husk den kreative it- kompetence… - Kompetence i forskellige it- genre - Motivation - Evne til refleksion

1. december Per Krüger & Kim Jacobsen 17 Bygmester og tusindkunstner Svært at træne it-kvalifikationer som bygmester  svært at opnå kreativ it- kompetence… Opmærksomhed på studerendes interaktive stil!  Interaktiv stil  ”bygmester”  ”tusindkunstner” Arbejdet er planlagt og organiseret. Tryghed ved velkendte programmer. Adapterer til computeren. Ikke eksperimentel. Ikke så planlagt – ’just move on!’ Bliver inspireret hen ad vejen. Vil kontrollere computeren. Eksperimentel.

1. december Per Krüger & Kim Jacobsen 18 De studerende organisering af deres studie og læreprocesser med integration af konference system. Erfaringerne viser:  Det at skulle kommunikere uafhængigt af tid og rum i studiemæssige sammen er en ny situation for mange studerende. Behov for undervisning og vejledning i forhold til at organisere og integrere konferencesystemet i studie og læreprocesser – undervisere er centrale i denne sammenhæng.  Væsentlig at der skabes en fælles vision for anvendelsen af konference systemet og at der en bevågenhed på at de studerende kan have andre visioner end underviserne.  Behov for mulighed for support og IT – vejleding i den fase hvor de skal lære at bruge konferencesystemet. De studerende skal kunne organisere og integrere anvendelsen af konferencesyste met i deres studie og læreprocesser. Udnytte mulighederne i forhold til at kommunikere uafhængigt af tid og rum.

1. december Per Krüger & Kim Jacobsen 19 Organisering – lærere/ledere Teknologien = fysiske objekter, aktiviteter, processer og viden StuderendeUddannede Direkte brug af it Uddannelses- planlægning Studiemiljø Lærere/ ledere

1. december Per Krüger & Kim Jacobsen 20 Bidrager Sund-IT?  JA  Selv ’studerende’ i et virtuelt rum!  På vej mod kreativ it-kompetence, fordi Sund-IT både er IT-håndværk og pædagogiske overvejelser, hvor refleksionen sker i teamwork  Bringes i spil med ukendt it  NEJ  Ikke omkring alle it-genre  stadig en vej at betræde Måske  kritisk  motiveret  tusind- kunstner  it-pæd. tænkende Jobnær kompetence- udvikling

1. december Per Krüger & Kim Jacobsen 21 Tilbage igen – et resumé Opsamling / resume: Teknikken: Viden: Organisation: Produktet: Viden Organisering Teknik Produktet Teknikken: Har de studerende adgang til teknikken i det omfang som anvendelsen kræver? Viden/kvalifikationer/færdigheder. Har de studerende de nødvendige kvalifikationer, viden og færdigheder for at kunne anvende systemet. Produktet / resultatet af anvendelsen: Hvad er det vi vil opnå ved at anvende et konferencesystem ? – er der en fælles vision? Organiseringen: Både den enkelte studerendes organisering af arbejdsprocesserne omkring konference systemet. Den samlede organisering af anvendelsen af systemet

Tak!