Faglig læsning – en fælles udfordring

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
En læseindsats der virker!.
Advertisements

Faglig læsning i naturfagene
Fysik/Kemi i samspil og udvikling Vejle Peter Norrild
Faglig læsning og forudsætninger herfor. Indskoling
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller.
Faglig læsning Dagsorden
Læringsstile og lektier
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
Elsker DU også at læse lektier?
”Den gode elev” Kvalifikationer er defineret som den enkelte persons faglige, sociale og personlige færdigheder og kunnen Kompetencer betegner personens.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Læsning..
Faglig læsning 7. – 9. kl. Work-shops.
LæseUdviklingsSkemaet
Hvordan kan vi selv lave trylledrikken?
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
HISTORIE Den mundtlige prøve
Tværfagligt undervisningsforløb
Fagets formål, fokus og fagmål
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
MUNDTLIG FREMSTILLING
Læs for livet FRIE SKOLERS LÆRERFORENING
Strategier Kommunikationsstrategier Forståelsesstrategier
Inquiry based science education
Uddannelsesparathed - hvad er det
SPROGFAG – DIDAKTIK OG METODE
Folkeskolens afgangsprøve
En kompleks opgave for dansklæreren
Almen sTudieforberedelse - AT
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
Læseforståelses-pædagogik i et dsa-perspektiv
Fysik/kemi – hvad er det?
Projekt ”Læsevejlederen som kamæleon” 2014
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Inquiry Based Science Education - IBSE
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Læs og skriv webtekster Digital formidling af offentlig borgerservice, kursusnr
Dialogisk læsning Fokuseret indsats.
Et mærkeligt skib.
Fra vejledning til biologi c
Fælles mål 2009 Isboden.
Tak til Danmarks Lærerforening for samarbejdet
Sæt jer ikke for godt til rette! I vil blive flyttet rundt på…
Værkstedsundervisning
Før vi begynder: Rød tråd Affaldstema –Parallelt med erfaringer Hvad skal vores produkt være? Hvad forventer du at få ud af dette forløb? –Noget du særligt.
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
SKABELON.
Sprogbaseret læring i naturfag
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU HVAD KAN PISA BRUGES.
Aktionslæring Sprogbaseret læring Greve Anette Vestergaard Nielsen NTS-centeret.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
FØR LÆSNINGEN 1. 3 faser - fagets tekster  Før læsningen  Under læsningen  Efter læsningen 2.
Faglig læsning 1. Oversigt  Hvad er læsning, og hvad er faglig læsning og skrivning?  Hvorfor sætte fokus på faglig læsning og skrivning?  Hvad er.
Grønlandske elever på efterskole Hvad betyder det at lære dansk som andetsprog? v/pædagogisk konsulent Kitte Søndergård Kristensen VIA Efter- og Videreuddannelse.
Forskellen mellem objektiv og subjektiv – en Padlet-opgave
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
SRO SKRIV!.
Læsestrategier læseforståelse Skrive- og lyttestrategier
Bachelorprojektvejledning?
Uge 12: Prøve på grundforløbsprøven
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Brikker til litteraturhistorien
Skriftlighed i nv Skriftlighed i nv Aalborghus Gymnasium.
Naturfag.
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
MUNDTLIG FREMSTILLING
Progression sprogbaseret undervisning
BAGGRUND FOR DEN INTERAKTIVE ASSISTENT
Præsentationens transcript:

Faglig læsning – en fælles udfordring Hvor svært kan det være? Eleverne skal lære at læse og forstå hvert fags Fagsprog, så de forstår det og kan anvende det. Faglig læsning er tilegnelse af viden gennem læsning af tekst Alle fag er sprogfag. Alle lærere er læselærere. (EDUCATIONAL FAILURE IS LINGUISTIC FAILURE (Halliday 1995)) Udarbejdet af danskkonsulent Dorthe Eriksen CFU Aabenraa Dorthe Eriksen CFU Aabenraa

Dorthe Eriksen CFU Aabenraa Faglig læsning Faglig læsning er er literacy: læsning, skrivning og samtale om fagtekster for at kunne begå sig i tekstverdenener Fagsprog er uncommonsense sprogbrug og vidensformer: tekststruktur og sproglige mønstre Eleverne lærer sproget gennem mediering mellem elevsprog og fagsprog – synliggørelse af tekststrukturer og sproglige mønstre - Skrivning af hele tekster - Mundtlig formulering i sproglige helheder Caroline Liberg Ord og grammatik – alfabetets og grammatikkens mange muligheder giver uendelige måder at formulere sig på. Hvert faglige områdes terminologi er sammensat af forskellige sproglige koder og særlige grammatiske træk. Ved at kigge på det specifikke i fagsproget kan vi blive klogere på hvordan vi kan guide eleverne i fagenes læsning. Dorthe Eriksen CFU Aabenraa

Dorthe Eriksen CFU Aabenraa For at forstå en tekst må man: Have en god sprogforståelse, herunder en velfungerende ordgenkendelse, et godt ordforråd, en god syntaktisk forståelse og kendskab til sproglige mekanismer der binder sproget sammen de såkaldte kohærens- og kohæsionsmekanismer, også kaldet tekstbånd. Have baggrundsviden – begrebet handler om den viden læseren bringer med til teksten; begrebet kan deles i ”viden om verden” og ”viden om tester”. Have evnen til at danne inferenser (følgeslutninger) for at fortolke teksten Have evnen til at danne relevante inder forestillingsbilleder. Have et godt genrekendskab – herunder forstå tekstens opbygning Have en aktiv læseindstilling – at ”tjekke” sin egen forståelse, dvs. være metakognitiv. Merete Brudholm, Læsning. Teori og Praksis KvaN 2006 Nævn her eksemplet på Tornerose der spinder på rokken og bliver stukket af tenen. Dorthe Eriksen CFU Aabenraa

L = A x F Læsning Faglig læsning Elementær læsekompetence Afkodning er at oversætte tegn til talt ord Forståelse er at kunne uddrage og skabe mening Faglig læsning ”At være i besiddelse af en funktionel læsefærdighed vil sige, at man forstår, kan anvende og reflektere over skrevne tekster, så man kan nå sine mål, udvikle sin viden og sit potentiale og kan deltage aktivt i samfundslivet.” (OECD/PISA, 1998) Elementær læsekompetence Funktionel læsekompetence Andre/større krav – prøverne Dorthe Eriksen CFU Aabenraa

Dorthe Eriksen CFU Aabenraa Det krævende læsearbejde Abstrakt Konkret fisk fisk FISK Dorthe Eriksen CFU Aabenraa

Læseteoretisk perspektiv For at støtte læring og imødekomme de lingvistiske udfordringer eleverne stilles overfor, er der behov for en orientering mod det sproglige, så alle elever, når de træder ind i klasserummets forskellige kontekster får mulighed for at udvikle deres lingvistiske resurser. Fokus på de sproglige forhold: Hvordan sprog skaber indhold, Hvordan bestemte teksttyper eller genrer kan struktureres Hvordan bestemte leksikalske valg gør en tekst mere magtfuld end en anden. Dorthe Eriksen CFU Aabenraa

Sprogligt svært eller fagligt svær? Hvad er fagsprog? Fagtermernes dynamik Fagsprog - den vigtigste kilde til nye ord Vi er alle både fagfolk og lægfolk Formidlingsteknik – lette og svære tekster Stilistiske og retoriske finesser  Tekstopbygning – at fortælle en historie  Engelsk i dansk – dansk sprogpolitik  Talesprog, skriftsprog – skrevet talesprog  Dorthe Eriksen CFU Aabenraa

Dorthe Eriksen CFU Aabenraa Fagtekster i skolen. Et sprogligt vendepunkt: (alle fag er sprogfag) forskellige fag har forskellige tekster at lære et fag er at lære fagets sprog arbejder vi nok med fagsprog i skolen? Et multimodalt vendepunkt: et udvidet tekstbegreb både skolens tekster og andre tekster består af meget mere end verbalsproget forskellige traditioner i forskellige fag har vi ”bare” vært optaget af verbalsproget? Dorthe Eriksen CFU Aabenraa

Billeder og verbalsprog Bilder opfattes mere umiddelbart skaber hurtig kontakt med læseren viser rummet – placering i forhold til hinanden detaljer farver Verbalsprog fremstilling i et tidsperspektiv beretning forklaring argumentation Dorthe Eriksen CFU Aabenraa

Fagsprogets karakterisrika Fagterminologi Fænomener, ikke personer abstrakt sprog sjældne frekvente ord ord som tilhører en kultur eller livsstil lange ord mange informationer indenfor sætningsgrænserne definitioner begrebshierarkier - taksonomi mangel på et ’jeg’ passiv udtryksmåde – manglende aktører (Maagerø og Skjelbred 2010) Tilbage til det sproglige – hvad karakteriserer fagsproget?? Dorthe Eriksen CFU Aabenraa

Afgangsprøve i kristendom/historie At uddrage det væsent-lige af en etisk, livsfilo-sofisk eller religiøs fremstilling, herunder vurdere hvilke spørgsmål, svar og værdier fremstillingen kan ses som udtryk for, samt skelne mellem fakta og tolkning At relatere fremstil-lingen til fagligt stof At anvende sine overve-jelser ud fra prøve-spørgsmålet,, i perspek-tiverendesammenhæng Historie At inddrage relevant viden om historie Kronologisk forståelse At analysere, fortolke og anvende kilder Prøverne er relateret til fagenes slutmål. Opgivelserne til prøverne skal bestå af tekster og andre udtryksformer, der samlet er dækkende for alle slutmål. Opgivelserne indeholder materiale, som eleverne har arbejdet med i undervisningen i 9. klasse. Desuden kan materiale fra undervisningen i 7.-8. klasse indgå i opgivelserne. www.danskhistorie.dk/for_laererne/faglig_laesning Dorthe Eriksen CFU Aabenraa

Dorthe Eriksen CFU Aabenraa Alle elever skal kunne beskrive, analysere, forholde sig til det opgivne stof og perspektivere: Taksonomiske niveauer: Viden om, kendskab til: Beskrive, definere, genkende, skelne Forståelse: Demonstrere, forklare med egne ord, give eksempler Anvendelse: Afprøve, konstruere, udnytte, afgøre, vælge klassificere Analyse: Finde, identificere, sammenligne Syntese: Kombinere, konkludere, organisere, udlede, abstrahere, foreslå Vurdering: Bedømme, evaluere, kontrollere, påpege Dorthe Eriksen CFU Aabenraa

Dorthe Eriksen CFU Aabenraa Historie Kernestoffet er dansk historie: Kronologisk overblik Kontinuitet og brud Samfundsstruktur og styreform Livsvilkår i samspil med kultur og natur Kulturarv og identitet Lokalt, europæisk og globalt perspektiv Den lille historie i den store. Faglig læsning: Brug af fagets ord og begreber Fremstillinger og kilder (genrer) Opmærksomhed på fagets tekster og tekststrukturer : Argumenterende Beskrivende Fortællende Statistikker, diagrammer mv. Billeder Kort Genstande, bygninger, stilarter Kulturlandskabet, byen http://www.danskhistorie.dk/for_laererne/faglig_laesning/ http://www.dps.gyldendal.dk/ Dorthe Eriksen CFU Aabenraa

trinmål 2009 Slutmål efter 9. klasse: Fysik/kemi: Undervisningen skal lede frem mod: gøre rede for, diskutere og tage stilling til samfundets ressource- og energiforsyning beskrive og forklare eksempler på energiomsætninger beskrive og forklare eksempler på fremstilling af produkter samt vurdere produktionsprocessers belastning af miljøet beskrive hverdagslivets teknik og dens betydning for den enkelte og samfundet læse, forstå og vurdere informationer i faglige tekster anvende informationsteknologi i forbindelse med informationssøgning, dataopsamling, bearbejdning og formidling Mange sprogligt relaterede aktiviteter. Arbejdsmåder og tankegange fra slutmålene, de udvides ekstra i trinmålene for 9. klasse. Læg også mærke til flerfaglige mål sammen med geo og bio. Se s. 38 om brug af sprog og læsning. Fagtermer ex alkohol og salt i hverdagssprog og i fagsprog. Dorthe Eriksen CFU Aabenraa

Dorthe Eriksen CFU Aabenraa Biologi: identificere og formulere relevante problemstillinger samt opstille hypoteser planlægge, gennemføre og vurdere undersøgelser og eksperimenter i naturen og laboratoriet læse, forstå og vurdere informationer i faglige tekster anvende informationsteknologi i forbindelse med informationssøgning, dataopsamling, bearbejdning og formidling kende eksempler på biologisk forskning, der har udvidet menneskets erkendelse anvende et hensigtsmæssigt fagsprog formidle resultatet af arbejdet med biologiske problemstillinger skelne mellem baggrund for og hensigt med forskellige digitale informationer. Slutmålene arbejdsmåder og tankegange. I trinmålene er pointeret at anvende biologisk begreber . S. 27 faglig læsning i biologi Dorthe Eriksen CFU Aabenraa

Dorthe Eriksen CFU Aabenraa Matematik: deltage i udvikling af strategier og metoder i forbindelse med de matematiske emner undersøge, systematisere, ræsonnere og generalisere i arbejdet med matematiske problemstillinger læse faglige tekster og kommunikere om fagets emner arbejde individuelt og sammen med andre om behandlingen af matematiske opgaver og problemstillinger arbejde med problemløsning i en proces, der bygger på dialog og på elevernes forskellige forudsætninger og potentialer. Slutmålene. Udvides i trinmålene. Kompetenceblomst s. 39. Faglig læsning s. 65 større end, mindre end, hvis og kun hvis. Det er en meget omfattende beskrivelse, næsten mere end i faghæftet for dansk. Dorthe Eriksen CFU Aabenraa

Norsk undersøgelse: observationer i undervisningen Der arbejdes meget med at aktualisere forforståelse/baggrundsviden Teksten gennemgås kort for eleverne. Selve læsningen overlades til eleverne Efterarbejdet er meget relateret til løsning af opgaverne. Dorthe Eriksen CFU Aabenraa

Dorthe Eriksen CFU Aabenraa Vigtig pointe 1 Arbejdet med læsestrategier bør blive en integreret del af det faglige arbejde At arbejde med læsestrategier er at arbejde med faget og ikke noget der ”stjæler” tid fra faget. Alle lærere er læselærere Dorthe Eriksen CFU Aabenraa

Kendetegn ved ordvalg i fagtekster Terminologi (addition, fotosyntese, sakramente, demokrati,) Ikke – faglige abstrakte ord som ordner indholdselementerne i en tekst: Verber: relatere, konkludere, karakterisere Substantiver: resultat af, opsummering, karakteristik, Adjektiv: sandsynlig, relevant, systematisk Faste udtryk: i forbindelse med, med stor sandsynlighed for, i tilknytning til, i sammenhæng med. Lad os gå lidt mere i dybden med sproget – ord og vendinger der ikke bruges i talesprog og derfor kan være svær umiddelbart at afkode og forbinde med mening – tænk på forsikringseksemplet. Dorthe Eriksen CFU Aabenraa

Dorthe Eriksen CFU Aabenraa “Teachers need to develop a set of powerful strategies that they can use with their students to help them learn to read mathematics text effectively. These strategies need to become an integral part of teaching” Thompson og Chappell 2007 Dorthe Eriksen CFU Aabenraa

Fagenes begreber og terminologi Matematik: Når man fx skal angive noget, skal man ikke sladre. Og at bestemme noget i matematik er fx noget helt andet end at bestemme noget i klassens time. 1. Sproget er meget kompakt. Hvert eneste ord kan have en betydning for forståelsen. 2. Fagudtryk: Matematikken har sit eget sprog – et meget begrebstungt sprog. 3. Præpositioner: Om jeg tager på ferie i Grønland eller på Grønland, ødelægger ikke forståelsen. Men renten nedsættes til 4, renten nedsættes med 4 %, renten nedsættes fra 4 % er tre forskellige opgaver. 4. Imperativer: Aflæs, forstør, godtgør osv. Ord og sprogformer, som mange elever ikke møder så tit. 5. Passivformer: Der løbes, hentes, bringes osv. Dorthe Eriksen CFU Aabenraa

Elementer i fagtekster Nominalisering: Fænomenet nominalisering består i at processer får den grammatiske form som ting ellers har: fordamper kan omdannes til fordampning. (at omdanne ord til substantiv er (især verber og adjektiver omdannes) Forbrænding, flytning, dannelse, betydning, provokation, begravelse Er eksempler på ord der er dannet af verber: forbrænde, flytte, danne, betyde, provokere, begrav Hvordan laves de: føjer et suffiks til (endelse ing, -else –tion, -hed, -tet-skab) Ex: UV-stråling har også positive virkninger ud over at gøre os brune Processer liver til ting man ka tale om verdenen som tingsliggjorte størrelser og sætte dem i relation til hinanden Faglærerne bør lære eleverne om nominaliseringer ved at lave øvelser med fagord : måneformørkelse – fotosyntese - Biler forurener mere end tidligere. Bilforureningen er stigende Dorthe Eriksen CFU Aabenraa

Elementer i fagtekster taksonomi og begreber Over- og undergrupper (taksonomi) Kulhydrat kulstof hydrogen oxygen Abstrakte begreber fx relation, definition, beskrivelse, betydning, optagelse, indhold, Sammensætninger ultraviolet, bølgelængde, fugleart, sandsynlighedsregning Gammeldags ord kosten, vælling, enge, slynger, brunkul Dorthe Eriksen CFU Aabenraa

Elementer i fagtekster sammensatte ord Sammensatte ord er ofte lange ord, som er udfordrende at afkode Ofte er ordene realiseringer af vigtig mening Fagets terminologi: koordinatsystem, fotosyntese, etpartistat, forfatterstemme, solsystem. Sammensætninger ved nominaliseringer, røngtenstråling, beslutningsvægring, trosbekendelse, spændingsopbygning, levevilkårsundersøgelse. Dorthe Eriksen CFU Aabenraa

Dorthe Eriksen CFU Aabenraa Skyer Man kan anskue fx skyer på mange måder: som oplevelser som man fastholder i et digt eller som fortællinger om skyen der gik morgentur. Men skal man vide noget om skydannelse på en faglig måde, dvs. som relationer mellem forskellige tilstandsformer af vand, så kræver det et fagligt sprog: varmtvandsafdampning. Det er fordelen ved nominalisering. Dorthe Eriksen CFU Aabenraa

Dorthe Eriksen CFU Aabenraa nominaliseringer: Fortætning, fordampning, sublimering, smeltning, frysning, tilstandsformer, dampform, vanddamp. Nominalisering er porten ind til fagtekster. Når processer kan omdannes til ting, som fx varmtvandsafdampning, så kan informationen beskrives på linje med alle andre ting i verden. Ind i geografien 7-9, s. 72 Dorthe Eriksen CFU Aabenraa

Dorthe Eriksen CFU Aabenraa Sættes flere nominaliseringer sammen i et og samme ord og måske også med flere substantiver, som i ordet varmtvandsafdampningsanlæg, så skal eleven virkelig på detektivarbejde og pakke de mange informationer i ordet ud så de kan ordnes i en procesrækkefølge som er mere tilgængelig for eleven. Dorthe Eriksen CFU Aabenraa

Læsemåder og læseteknikker ved forskellige typer af tekster Kontinuerlige tekster Skønlitteratur, aviser, blade, lærebøger, fagbøger etc. (berettende, instruerende, informerende, forklarende argumenterende) Overienteringslæsning Skimming Punktlæsning Nærlæsning Ikke kontinuerlige tekster Ordbøger, tabeller, fartplaner, priser, hjemmesider, internet, grafer, diagram, kort, skema Surfelæsning Fokuslæsning Skimming Punktlæsning Dorthe Eriksen CFU Aabenraa

Dorthe Eriksen CFU Aabenraa Støt læseprocessen Tekstsamtaler Bliv fortrolig med læremidlerne Bliv fortrolig med koderne Skab en kontekst sammen (for hvem, af hvem, hvor, hvorfor, hvad) Overskrifter – underoverskrifter Forventninger Frenhæv det man tror kan være vanskelig for eleverne i teksten (terminologi – fagets tegn) Dorthe Eriksen CFU Aabenraa

Dorthe Eriksen CFU Aabenraa Støt læseprocessen At læse er mere end at læse verbaltekst – at kunne genkende, læse og forstå de forskellige modaliteter At kunne læse de forskellige modaliteter sammen Finne de gode læsestier Samarbejde Brud eller konflikt Læse sammen Dorthe Eriksen CFU Aabenraa

Dorthe Eriksen CFU Aabenraa Støt læseprocessen Medlæsing - modellering At kunne læse på forskjellige måder, også læse langsomt Læse højt Kritisk læsning – critical literacy: at læse tekster ”mod hårene Kan man se forfatterens plan? VØL Dorthe Eriksen CFU Aabenraa

Aktiv læsning/passiv læsning Generelle læseinstruktioner Læs og lav noter. Læs og find de grundlæggende pointer. Aktiv Specifikke læseinstruktioner Find og understreg alle tekstens referencer til atmosfæren. Navngiv alle elementer i diagrammet. Punktlæs på s. 3 og nærlæs historien om… Dorthe Eriksen CFU Aabenraa

Køreplan til faglig læsning Hvad er læseformålet? Hvad ved jeg i forvejen? Hvad skal jeg lære? Hvilken læsestrategi skal jeg anvende? Hvilken læseteknik skal jeg vælge? Er der nogle fagord, jeg skal have forklaret? Hvordan er læseruten? Hvordan skal jeg holde styr på det jeg læser? Har jeg fået det forventede udbytte af teksten? Dorthe Eriksen CFU Aabenraa

Læseaktiviteter i fysik Fysik: Prisma 7 Verdens byggesten http://www.emu.dk/gsk/fag/fys/ckf/fase1/1fokv/grundstoffer/index.html Før læsning: Læseformål (VØL) Faglige begreber: (evt post-it) Atomer er uhyre små. Grundstoffer og kemiske forbindelser. Det kemiske tegnsprog . ild, luft, jord og vand.Hovedgrupper. Perioder.Metaller/ikke metaller Metallers egenskaber .Atomets opbygning. Modeller af virkeligheden. Atomet – proton, neutron, elektron. Lav fagets ordbog/ordkendskabskort http://www.undervis.dk/teksttyper/ordkendskab.html Læserute Hvad skal man læse først? Hvordan hører de forskellige tekstdele sammen? Tekstinformationer Overskrift Afsnitsoverskrift Billede Billedtekst Diagrammer o.l. Margentekst Fodnote Opsummering Nøgleord Dorthe Eriksen CFU Aabenraa

Læseaktiviteter i fysik Under læsning: Rollelæsning Oplæser Referenten Overskrifsmesteren Sammenhængsmesteren Stil spørgsmål Streg alle ord under der giver viden om atomer Lave tankekort Efter læsning Quiz og byt / Flash Card Referat Videreformidling til ”nogen”. Dorthe Eriksen CFU Aabenraa

Dorthe Eriksen CFU Aabenraa Med et ordkendskabskort kan du sætte fokus på de ord eller begreber, der er nye for eleverne, og som det er vigtigt, at de forstår. Kortene er tidskrævende at bruge, derfor er det væsentligt, at det kun er de absolut vigtigste begreber, der føres ind i ordkendskabskort.   Der findes mange varianter indenfor ordkendskabskort, og de kan selvfølgelig anvendes efter temperament Dorthe Eriksen CFU Aabenraa

Dorthe Eriksen CFU Aabenraa Efterarbejde/opgaver Resume Log Reformulering – skrive i anden genre, skrive til/fortælle for yngre elever. stille spørgsmål fra den læst tekst til andre elever Dorthe Eriksen CFU Aabenraa

Dorthe Eriksen CFU Aabenraa Opgaver Synliggør hvad det er eleverne skal lære Synliggør (indirekte) læsekompetencerne Hente information: Hvem? hvad? Hvor? Hvornår? Tolke og drage slutninger: Hvorfor? Hvordan? Reflektere: Hvad mener du? Diskuter. Fremmer opgaverne gode varierede læsestrategier?(førforståelse, spørgsmål undervejs, metarefleksion, opsummering) Fremmer opgaverne fagspecifik skrivning i varierede genrer og genrer som er relevante for faget? Fremmer opgaverne skrivning af sammenhængende tekster og sammensatte tekster? Dorthe Eriksen CFU Aabenraa

Dorthe Eriksen CFU Aabenraa Pointe 2 Læsning er noget eleverne mener at have lært i dansk Det er ikke en selvfølge at det de har lært i dansk i indskolingen og på mellemtrinnet har relevans for alle fag i overbygningen Metakognition er vigtig. Der må kontinuerligt arbejdes med læsning i alle fag. Modelering og automatisering. Skab rum for læsningen – skab læsesituationer med bestemte overskrifter/formål. (find fakta – vurder – hv – spørgsmål) Dorthe Eriksen CFU Aabenraa

Pointe 3 opfølgning af læsningen - læsekonference Lad eleverne læse højt for en lærer. Bestem hvor ofte (en gang om ugen, om måneden, ----? Stil spørgsmål – hvordan gør du når du læser? Hvad er det vigtigste i det du har læst? Hav en læselog for hver elev hvor læreren skriver sine observationerne Dorthe Eriksen CFU Aabenraa

Dorthe Eriksen CFU Aabenraa Opsamling 1. pointe: Faglig tekstsamtale: - Individuelt – gruppe – i klassen - Både om tekstens tema og tekstens form - før læsning – under læsningen – efter læsningen - skrive for at lære – lær faglig skrivning 2. pointe: læseundervisning i alle fag 3. pointe: Opfølgning på elevens læsekompetencer (læsekonferencer) Dorthe Eriksen CFU Aabenraa