Kulturen i forandringsprocesser

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Skabelse af dialogiske rum ”
Danehofskolens værdigrundlag
DLF ind i debatten om fremtidens skole
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Anerkendende refleksion
John.M.Nielsen Metode & Co.
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser?
Socialpædagogisk praksis i demensomsorg - SPiDO
Vi gennemførte en række interview ifm
Postkulturel kommunikation - fordi kultur ikke altid er vigtigst
Velkommen til Campus Roskilde
Et systematisk værktøj til Udvikling af Pædagogisk praksis
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Det autentiske menneske
Hvordan kan it støtte læringen og styrke fastholdelsen? It- og læringskonference Mads Bo-Kristensen Vejle Kommune
TJEK PÅ TEAMET.
Ledelse af medarbejdere
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Ledelse i fremtiden Konstruktionisme Relationelt lederskab
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
VELKOMMEN til Pædagogisk IT-vejledning efter din skolekultur IT-Vejlederens rolle ændrer sig!
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Ledere mellem profession, management og demokrati Karina Sehested, Seniorforsker Skov og Landskab, KU.
Niveauer for læring i organisationen
CoM – Matchningsværktøj Opdelt i mindre grupper Ansatte i daglig kontakt med nogle bestemte kollegaer Stabil markedssituation Samme produkter/ydelser.
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Lærerkompetencer 6. oktober 2014 Caroline Kearney Projektleder & Uddannelsesanalytiker.
- et udviklings- og dialogværktøj
Konfigurationsskolen
Leder-seminar d november 2014 Hornstrup Kursuscenter.
Vores projekt Om kreativitet.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
Center for selvejende dagtilbud : værdigrundlag TRO Er det vi ved, vi er og vil!
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Marielund Psykologisk Praksis og Kursussted Min egen recoveryproces Vendepunkter Udløsende.
Kulturel globalisering – det sociologiske perspektiv
Den lærende organisation
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
Uddannelse, roller og kompetencemåling
Velkommen til Campus Roskilde Studieaktiviteter 2010 – 2011.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Inklusion og inkluderende processer
Den unge projektgeneration - om det lokale guld, deltagelsesstrategier og medborgerskab. KL’s kultur- og fritidskonference Kolding maj 2011 Flemming.
Kulturens plads – central eller decentral styring af kulturopgaverne?
Kaplan og Norton: The balanced scorecard Kap 1: Måling og ledelse i informationstidsalderen.
Præsentation af egen institution En forudsætning for en konstruktiv erfaringsudveksling og sparring indenfor netværket er, at kendskabet til hinanden er.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb.
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
Vision mission værdier handleplaner
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
HK Stat Fagfestival HK København og HK Sjælland 20. maj 2014 Sølvi Rask, og Eva Maria Mogensen,
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Intro til organisations- sociologi v/Janne Seemann ORGANISATION AAU “Organisationsteoriens ambitioner er store. Den sigter mod at forstå og forklare, hvad.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Læsevejledere i grundskolen - Vejlederens daglige udfordringer
Kommunikation og skabelsen af sociale verdener
Matematikvejlederens virke Matematikvejlederuddannelsen ved UCSYD Modulet: ”Elever med særlige behov”
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Nærværende ledelse, personligt og ledelsesmæssigt.
KulturProff.
Præsentationens transcript:

Kulturen i forandringsprocesser Det levede liv i organisationen

Hvad er kultur? …de koder, forestillinger og værdier som mennesker deler (bevidst eller ubevidst), og som de kommunikerer og bearbejder i social handling. (Ehn & Löfgren, 2006)

Hvad er kultur? Menneskelige fællesskaber med betydningsfulde (ofte underforståede) sammenhænge (Hastrup 2011) Kultur er rammer af betydning under konstant forandring fordi de er resultater af menneskelig interaktion Kultur som forudsætning for og resultat af social interaktion Dynamisk kulturforståelse Giv et eksempel: at sætte sig på en forkert stol Man kan påvirke den eksisterende kultur! Der er tale om flere forskellige kulturforståelser på den samme arbejdsplads

Hvad er skolekultur? Det er skole er, har, kan, vil og gør! - samt forskellige perspektiver på ovenstående Spændinger mellem Kultur og struktur Individuelle erfaringer og almene mønstre Det private og det kollektive Det der siges, og det der gøres! Her ser man virkelig det mangetydige begreb!

Hvad er skolekultur i udviklingsprocesser? Skolens kultur er på én gang både modarbejdende og grundlaget hvor udviklingen skal starte…

Handlingsperspektivet Skolen rummer mangfoldige virkeligheder bestående af et varierende antal ”meningsprovinser” (specifikke tænkemåder og bevidstheder) Forståelseshorisonter For at forstå andre, kan det være nødvendigt at justere sin egen horisont

Konstruktiv kommunikation At være spørgende i sin tilgang til skolen som organisation er også en del af skolens kultur Man kan fx spørge og tage stilling til beslutninger, pædagogisk prioriteter, den enkelte lærers ageren, pædagogisk aktivitet og ledelse, m.m. Tale konstruktivt om kritik og forandringer Anvende AI: Vi lever i den verden, som vi skaber gennem vores spørgsmål (Pearce) AI= Appreciative Inquiry

Et godt spørgsmål Hvordan skaber vi bedre sociale rum og veje til koordination med dem der tildeler DSA mindre betydning end os? Hvilken strategi skal bruges overfor ledelsen? overfor kolleger? Hvilken hjælp kan vi forvente fra Taskforsen/forvaltningen?

Model over vejledningsrummet Ole Løw, 2009 Spørgsmål Intervision Konsultation Supervision Rådgivning Svar Vejvisning Vejsøgning