Audit af psykisk arbejdsmiljø

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lovlig sagsbehandling
Advertisements

”Kan ledelse kurere sygdom?” Masterclass, tirsdag den 21. juni 2011
Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 1 De lokale uddannelsesudvalgs arbejdsopgaver og kompetencer Bruno Clematide.
Organisering af arbejdsmiljøapparatet
Hjemmeopgaven i arbejdsmiljøuddannelsen
Ny sikkerhedsorganisation – nu med efteruddannelse
9. Laboratoriedag - eftermiddag. Fortsat udvikling ”At holde Gejsten Oppe”
Fra regulering til engagement i arbejdsmiljøet
Dataindsamling og kildebearbejdning
Arbejdsmiljøcertificering
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
DUA seminar den 5. oktober 2010
Arbejdsmiljø og beredskab.
Ændring af arbejdsmiljøloven
Energiledelse Energiledelse betyder, at virksomheden gennemfører en systematisk, løbende indsats for at bruge energien bedre og derigennem øge virksomhedens.
Erhvervscase Erhvervscasen kan f.eks. indeholde:
Læring og videndeling om god arbejdsmiljøpraksis Oplæg på AM 2006 ved: Brian Knudsen, Arbejdsmiljøinstituttet Sune Netterstrøm og Peter Frimer, Bymusen.
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
• Diplom- eksamensprojekt, • SAM 24. marts 2010 • Eksamensprojektstuderende: Karsten Sørensen Karsten Sørensen.
Virksomheder - definition
Leder APV v/ arbejdsmiljøkonsulent Maj-Britt Stobberup
Hans Jørgen Limborg & Hans Hvenegaard
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation, og dataproblemer 4. november 2005.
Arbejdsmiljøledelse og Systematik
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
Læringsmiljøvurdering - dynamisk udvikling af pædagogiske læringsmiljøer Svendborg den 14. marts 2013.
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Det Sociale Kapitel
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
11. december 2014 Workshop D Motivation og barrierer for virksomhedernes brug af VEU - bidrag til analysegrundlaget for Trepartsudvalgets arbejde udarbejdet.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 ARBEJDSMILJØLEDELSE OHSAS Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse OHSAS
Arbejdsmiljøledelse – hvad er det? Oktober Formål Arbejde målrettet og systematisk på at sikre medarbejdernes sundhed, trivsel og arbejdsglæde.
Quality Management Systems
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Sikkerhedsrepræsentantens arbejde set med 3Fs øjne
Certificeret arbejdsmiljøledelse i et læringsperspektiv Cerva Lise Granerud, juni 2010 Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
Arbejdsmiljøet skabes hver dag i relationen og dialogen – det skal arbejdsmiljøarbejdet i Faxe Kommune afspejle Sikkerhedsleder/arbejdsmiljøkonsulent.
Hvordan virker certificering som arbejdsmiljøregulering? Robson Sø Rocha, PhD Assistant Professor Copenhagen Business School.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
Green Network BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR SEMINAR 1 Seminar 2Tirsdag 8. marts Seminar 3Onsdag 6. april.
Fremtidens arbejdsmiljø 2020
COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 1 Arbejdsform og indhold Seminar 1 - Præsentation af principperne.
At deltage i projektarbejde
Systemudvikling og kommunikation med brugerne
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
Oplæg til 3. møde i udvalget vedr. professionsspor Formål og læringsmål.
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation, og dataproblemer 9. november 2004.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
26. september 07Tendenser i arbejdsmiljøarbejdetside 1 Tendenser i arbejdsmiljøarbejdet Klaus T. Nielsen Center for Arbejdsmiljø & Arbejdsliv RUC.
Aftale om psykisk arbejdsmiljø FTF’s arbejdsmiljøseminar Den 26. september 2007 Mette Bergmann - viceformand Lisbet Lund – faglig sekretær.
Miljøcertificering på IBOS
Arbejdsmiljøcertificat og audits af psykisk arbejdsmiljø IDA Arbejdsmiljø 29. April 2016 Peter Hasle, professor Center for Industriel Produktion, Aalborg.
Fyraftensmøde hos LO Århus social og miljøudvalg 26. marts 2015 Anmeldelser fra fagforeninger og AMR om arbejdsmiljøforhold Procedure for anmeldte og uanmeldte.
1 Fokus på det psykiske arbejdsmiljø oplæg
Intern audit af psykisk arbejdsmiljø i certificerede arbejdsmiljøledelsessystemer CAVI-referencegruppemøde 9. marts 2016 Anne Helbo Jespersen.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Velkommen til Intern Surveyor Uddannelse Indledning Indhold: Hvorfor intern survey? Kursets formål & indhold Kursets form og materiale Lektion.
Tilsynsindsatser i forhold til psykisk arbejdsmiljø Lærere.
Et suppleringskursus til den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse
Temamøde om vold og trusler den 1. februar 2017
Mere MOST - mindre fravær
25. december 2018 Nationale retningslinjer til forebyggelse af voldsomme episoder på botilbud samt på bosteder for hjemløse ”Først og fremmest handler.
Interne survey som ledelsesværktøj
Arbejdsmiljøledelse Status på Kronesmileyordningen og samarbejdet mellem AT og de certificerende organer 28. januar 2019 Kåre Appel Weng Sales and Marketing.
Præsentation af IT-sikkerhedsfunktionen
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

Audit af psykisk arbejdsmiljø Anne Helbo Jespersen CAVI Netværksmøde 4. februar 2014

Indhold Baggrund Udfordringer for interne og eksterne auditorer ift. psykisk arbejdsmiljø Til og fravalg af arbejdsmiljøcertificering – en case Audit i forhold til principper Audit i forhold til praksis Kompetenceudvikling i forhold til intern og ekstern audit Spørgsmål til gruppediskussion

Erhversphd-projekt Ansat i Bureau Veritas for 5 år siden til at auditere og til at udvikle metoder og værktøjer til audit af arbejdsmiljøledelsessystemer, der har fokus på psykisk arbejdsmiljø. Formål med erhversphd-projektet: Hvilke barrierer og muligheder der er for at udvikle den interne audit af psykosociale arbejdsmiljøforhold og det psykosociale arbejdsmiljøarbejde. Projektets resultater skal skabe et kvalificeret grundlag for at kunne udvikle nye metoder og værktøjer til at auditere psykosociale arbejdsmiljøforhold og arbejdet med at forbedre det psykosociale arbejdsmiljø.

Udfordringer for interne og eksterne auditorer Der er få konkrete og konstaterbare psykosociale arbejdsmiljøproblemer. Det er et problem alene at auditere på trivselsmålinger, handlingsplaner og procedurer, da det vil overse for mange problemstillinger, som der burdes tages action på. Psykisk arbejdsmiljø er et følsomt område for ledelsen, da mangler ofte hænger sammen med udførelse af ledelse. Det er svært at auditere mobning.

Udfordringer for interne og eksterne auditorer Det er svært at få et objektivt auditvidnesbyrd. Der kommer til at indgå subjektive overvejelser, idet det kan være svært at afgøre, hvad der er rigtigt og forkert. Det er vanskeligt at bevare objektiviteten, da det handler om noget, man ikke kan se eller måle. Det er svært at finde sammenhæng mellem problem og årsag til problemet.

Udfordringer for interne og eksterne auditorer Det er svært at give afvigelser. Hvornår er noget tilstrækkeligt galt til, at det kan medføre en afvigelse, og hvad skal man give afvigelsen på i forhold til lovgivningen? Der er ofte ikke en facitliste, men snarere nogle mulige løsninger og mulige forbedringsmuligheder. Det er svært at være konkret og præcis i auditkonklusionen, det opleves mere som en fornemmelse end et ”endegyldigt bevis”. En stor del af dokumentationen er udsagn fra de auditerede – belyst med eksempler, og det kan være svært at formidle specielt under hensyntagen til at opretholde anonymiteten.

Til og fravalg af arbejdsmiljøcertificering – en case Tilvalg Løfte arbejdsmiljøarbejdet, systematik og sikre overholdelse af lovgivningen Et økonomisk incitament Fravalg Arbejdspladserne mistede motivationen – ingen eller minimal læring Nogle eksterne auditorers viden og kompetenceniveau var lavere end de interne auditorers For meget fokus på dokumentation og procedurer og for lidt på de faktuelle og reelle udfordringer

Roller og aktiviteter Holder fast i Arbejdsmiljøhåndbogen Årshjul og arbejdsmiljøgennemgange Beskrivelse af opgaver og ansvar Nyt Mindre dokumentation Arbejdstilsynet afdækker det psykiske arbejdsmiljø og giver påbud HR-afdelingen har en mere entydig rolle; er nu kun konsulenter og vejledere og ikke også kontrollanter (auditor)

Principper – formål med audit Formålet med audit er at kontrollere, om arbejdsmiljøledelsessystemet er i overensstemmelse med de planlagte tiltag for arbejdsmiljøledelse, herunder kravene i standarden, er blevet korrekt implementeret og vedligeholdt effektivt efterlever organisationens politik og målsætninger Intern audit: virksomheden selv Ekstern audit: certificeringsorganer

Auditprocessen Audit er en systematisk, uafhængig og dokumenteret proces for at fremskaffe auditvidnesbyrd (auditbeviser) og evaluere disse objektivt for at bestemme, i hvilket omfang auditkriterier er opfyldt. Resultater og konklusioner bør kun baseres på auditbeviser – på engelsk audit evidence – der er verificerbare. Auditbeviser kan være kvalitative eller kvantitative Auditbeviser bør registreres. Auditkriterier kan være politikker, procedurer eller krav.

Viden og færdigheder - kompetencer Auditprocessen afhænger af kompetencen hos de personer, der udfører audit. Generisk viden og færdigheder Arbejdsmiljøspecifik viden og færdigheder Personlige egenskaber

Generisk viden og færdigheder Auditprincipper Auditprocedurer Auditteknikker Anvende auditkriterier Forstå organisatoriske situationer Gældende love og andre krav der gælder for fagområdet

Specifik viden og færdigheder Identificering af farer Branchens arbejdsmiljørisici Risikovurdering, bestemme kontrolforanstaltninger og risiko kommunikation Evaluering af sundhed inklusiv fysiske og psykiske faktorer Evaluering af forskellige typer og niveauer af kompetence i arbejdsmiljø, som er nødvendige i organisationen Forståelse af lovkrav og andre krav relateret til arbejdsmiljø og som gør auditor i stand til at evaluere et arbejdsmiljøledelsessystem

Praksis – intern audit Empirien er inddelt i følgende kategorier Rekruttering og kvalifikationer Formål med audit Audit roller Auditproces: metoder og værktøjer til at fremskaffe auditbeviser Træning efter rekruttering

Resultater - Rekruttering og kvalifikationer: Arbejdsmiljøkonsulenter og organisationspsykologer Skolelærere, SOSU-assistenter, HK’er, pædagoger og ledere og samtidig arbejdsmiljøleder eller arbejdsmiljørepræsentant Den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse Beskæftiget sig med arbejdsmiljø længe Fra meget til nærmest ingen erfaring i at auditere En intern auditor gennemfører typisk 8-10 audit om året

Resultater – formål og roller Meget stor variation - og det virker legitimt, at der er mange forskellige forståelser Skabe dialog, refleksion og læring Udfordre arbejdspladsen og skabe værdi Rådgive og hjælpe arbejdspladsen, så den kan komme videre Sikre medarbejderinvolvering Tilbyde ekspertviden Kontrollere dokumenter og give afvigelser En eksamen Skabe motivation for arbejdsmiljøcertificering

Resultater - auditproces CASE A Forholdsvis nyt at gennemføre interne audit med fokus på psykisk arbejdsmiljø Audit gennemføres typisk i par, hver audit varer ca. 3 timer Primært semistrukturerede interviews og dokumentgennemgang To interviewguider er udarbejdet med temaer og undertemaer: en for ”almindelige” audit og en for psykisk arbejdsmiljø. Spørgsmål er ikke formuleret på forhånd Interviewgide-skabelon bruges også til auditrapport, som er lig med to A4 sider: en sides afkrydsning og en side tekst med styrker, forbedringsforslag, auditspor og afvigelser

Resultater - auditproces CASE B Fra 2013 interne audit med fokus på psykisk arbejdsmiljø Audit gennemføres i par: intern auditor + områdets arbejdsmiljøkonsulent, hver audit varer 3-4 timer Primært semistrukturerede interviews og dokumentgennemgang To interviewguider er udarbejdet med temaer og undertemaer: en for ”almindelige” audit og en for psykisk arbejdsmiljø. Spørgsmål er formuleret på forhånd Skabelon til rammen for intern auditrapport. Flere sider ren tekst skrives af hver interne auditor Organisationspsykolog har udarbejdet interviewguide og gennemfører audit, der har udvidet fokus på psykisk arbejdsmiljø

Resultater – træning efter rekruttering som auditor CASE A 2 dage om auditprincipper, -teknikker og -procedurer 1 dags efteruddannelse om året for arbejdsmiljøgrupper 2 temadage om audit og psykisk arbejdsmiljø Lederuddannelse for auditorer, der også er ledere Temadage med emner, der har relevans for arbejdsmiljøet og som holdes på enten forvaltnings-, afdelings- eller arbejdspladsniveau Opstarts- og afslutningsmøder i forbindelse med intern audit

Resultater – træning efter rekruttering som auditor CASE B 2 dage om auditprincipper, -teknikker og –procedurer 2 dage hvert år om forskellige emner relateret til audit: fx interviewteknik, auditor som coach, håndtering af afvigelser, personlig adfærd, auditbeviser, risikobaseret audit 3 dage om året i forskellige arbejdsmiljøemner, fx social kapital 8 møder om året hvor audit planlægges og evalueres Temadage med emner, der har relevans for arbejdsmiljøet og som holdes på enten forvaltnings-, afdelings- eller arbejdspladsniveau

Pointer Der efterspørges værdiskabende audit, uden der er en entydig forståelse af, hvad værdiskabende audit som begreb dækker over Accept af, at der er stor variation i viden og færdigheder Mange forskellige opfattelser af formålet med audit og auditorrollen Psykisk arbejdsmiljø forstås primært som vold, trusler, chikane, mobning og stress Mere fokus på arbejdsmiljøarbejdet og på dokumentationen end på hvilken effekt arbejdsmiljøarbejdet har på arbejdsmiljøet Dokumentationen opfattes generelt af både arbejdspladser og interne auditorer som noget, der laves for audits skyld Der er stor variation i forståelsen af, hvilke kompetencer en auditor bør have for at være kompetent i forhold til at auditere psykisk arbejdsmiljø

Hvad skal kompetenceudvikles i praksis? Større formaliseret viden om psykisk arbejdsmiljø? Forandringsledelse og organisationsændringer? Forskellige paradigmer i forhold til arbejdsmiljøarbejdet? Proces og effektevaluering af arbejdsmiljøindsatser? Anvendelse af kvalitative metoder? Detaljerede spørgeguides? En fælles forståelse af principper: formål og roller og proces? Forberedelse, evaluering og opsamling af audit?

Hvordan skal kompetenceudviklingen foregå? Gennem Formaliseret uddannelse/efteruddannelse/kurser Træning/uddannelse internt Erhvervserfaring Auditor træning

Gruppediskussion Hvordan kan eksterne audit med fokus på psykisk arbejdsmiljø gennemføres, så de giver værdi for arbejdspladsen? Hvordan kan interne audit med fokus på psykisk arbejdsmiljø gennemføres, så de giver værdi for arbejdspladsen? Hvad skal audit med fokus på psykisk arbejdsmiljø kunne, som tilsyn i psykisk arbejdsmiljø ikke kan?