Strukturændringer og psykologens roller, udfordringer og dilemmaer i den sammenhæng Erik Huper, psych. aut.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Overenskomst 2011 Kravindsamling   God debat! 1.
Advertisements

Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 1 De lokale uddannelsesudvalgs arbejdsopgaver og kompetencer Bruno Clematide.
TPG handleplans-skema
”Nu skal I få kreative ideer – som I kan og vil gøre noget ved”
3-timersmødet 2013 TEMA: Samarbejde i teams og om patientforløb • Tankegangen bag den forløbsorienterede organisationen (FLO) er, at patienten og patientforløbet.
Prioritering.
BIOANALYTIKERES KERNEFAGLIGHED OG PROFESSIONSIDENTITET
Birgit Bang, Beskæftigelsesrådgiver Tina Krohn, Beskæftigelsesrådgiver
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Hvor skal vi hen? Hvilken fremtid har misbrugspsykologien og hvilken rolle skal psykologer spille indenfor misbrugsbehandling?
Kvalitet i Skriftlighed  Oversigt over workshop  Erfaringer med netværkssamarbejde  Materialeindsamling  5 forslag til forbedring  Arbejdsgrupper.
Souschef Jytte Husted Hospice Søholm
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Arbejdspladsudvikling
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Debatkort til Arbejdsplads Debatværktøj til kompetence- udvikling.
1 Administrativt samarbejde – hvordan kan det lykkes? Hvilke overvejelser skal der gøres i såvel det politiske som i det administrative felt? Hvilke strategier.
Grundkursus Politisk indflydelse. Grundkursus Politisk indflydelse.
3-timersmøde 2010 Børneafdelingen Hvad gør vi godt: •Feedback og supervision i Børnemodtagelsen og Børneambulatoriet. •Enkelte yngre læger er kontaktpersoner.
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Græsrødderne Julie Westh Lauritsen Sosu-assistent
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Stress og ledelse.
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Etableringssekretariatet for Beskæftigelsesregion Syddanmark Karl Schmidt Beskæftigelsesregion Syddanmark DSI temadag om det fremtidige beskæftigelsessystem.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
DANSK SELSKAB FOR SPISEFORSTYRRELSER Årsmøde 12. og 13. april 2010
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
ViTSi Oplæg til gruppedannelse. ViTSi vidensskabende gruppe 2 1. Vidensskabende gruppe 2. Vidensskabende gruppe 3. Vidensskabende gruppe Det vidensskabende,
FS Sasmo Temadag for operations- og ambulatoriesygeplejersker Tirsdag den 27 Maj 2014 Uddannelseskonsulent Annette Kolding Rørvik, Center for HR, Region.
CUPP konference Roskilde 9. november 2010 Sundhedsuddannelserne Campus Næstved.
Velkommen til Absalonskolen i Holbæk
Praksis Matrix Evalueringsundersøgelse
Overvej spørgsmålet. Interview en makker
Biblioteket som læringssted: Nye bibliotekarroller – nye biblioteksydelser Handelshøjskolens Bibliotek Århus Odense 15. maj 2002 Fra et bibliotek i bevægelse.
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Omgangstone og kollegialitet
Grundkursus for frivillige i DH Politisk indflydelse.
APRIL 2010 AARHUS UNIVERSITET PÆDAGOGER OG FAGRESSOURCER.
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
To konkurrerende diskurser i interventioner ift. Arbejdsmiljø/stress
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Workshop: Brobygning og integration på praksis og metodeniveau Marianne Melau, tidligere leder af OPUS; ph.d.stud., Psykiatrisk Center København.
Den lærende organisation
Almen studieforberedelse
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Projekt Seniorordning Sundhedsforvaltningen Københavns Kommune
1 Sidste kursusgang Forberedelse til eksamen
Lederkonferencen 9. juni 2010
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
DET GRÆNSELØSE ARBEJDSLIV 7 MINUTTER OM GRÆNSELØSHED.
TEMA 2014: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges.
Arbejdsmiljøforskningens bidrag til indsatsen for trivsel og sundhed Seniorforsker Vilhelm Borg Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
Introduktion til øvelsen ”Bidrag til kerneopgaven” Formål med øvelsen Forberedelse Indledning Runde 1 Runde 2 Runde 3 Afslutning på øvelsen 2.
3-timersmøderne 2016 Initiativ * Konkrete uddannelsesinitiativer + dialog * Konkrete uddannelsesinitiativ er + dialog Årlig rapport 3-timersmødet Vision.
Hvordan får jeg indflydelse?
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
Præsentationens transcript:

Strukturændringer og psykologens roller, udfordringer og dilemmaer i den sammenhæng Erik Huper, psych. aut.

’Drønspændende omstruktureringer’ Erik Huper, psych. aut.

’Drønspændende omstruktureringer’ Disposition: 1. Indledning 2. Afgrænsning af emnet (et forsøg) 3. Strukturniveauer ved omstruktureringer 4. Psykologiske konsekvenser 5. Krav til psykologen (nogle eks.) 6. Konsekvenser for klienterne (eks.) 7. Center for Stofmisbrugsbehandling (en case) 8. Lidt refleksioner om tværfaglighed og omstruktureringer 9. Mine erfaringer på CfS (case 1a) 10. Oplæg til workshoppen (nu skal I arbejde …  Erik Huper, psych. aut.

2. Afgrænsning af emnet (et forsøg) Hvad kan I ikke forvente af oplægget - Det er ikke forskningsbaseret - Der kommer ikke referencer til videnskabelige tidsskrifter - Heller ikke spændende grafer, kurver og tabeller - Slet ikke sammenligninger med andre lignende forskningsfelter eller reference til kendte eller ukendte kolleger Erik Huper, psych. aut.

2. Afgrænsning af emnet (et forsøg) Hvad kan I forvente af oplægget - Det er formidlinger af kliniske erfaringer … mine - Nogle erfaringsbaserede refleksioner over emnet - Et ønske om et dialogisk forum – med inddragelse af jeres erfaringer - Opnåelse af vidensdeling - (Forhåbentlig) gruppearbejde/plenum - ”Workshop Classic” … ? Erik Huper, psych. aut.

3. Strukturniveauer ved omstruktureringer Organisatoriske - Større omstruktureringer, fx. 2007 - Eksternt mellem forskellige arbejdspladser (fusion) - Internt på den enkelte arbejdsplads Psykolog- dominerede arbejdspladser Arbejdspladser med kun én psykolog Erik Huper, psych. aut.

4. Psykologiske konsekvenser Fordele - Mere rationelle arbejdsgange - Ny inspiration - Nye (og spændende) samarbejdspartnere Ulemper - Angst (for det ukendte) - Stress - Omstrukturerings- / forandringstræthed - Kommunikationsproblemer Erik Huper, psych. aut.

Krav til psykologen – og andre – i omstruktureringer - Fleksibilitet/omstillingsparathed (arbejdsgiverkrav/-forventning) - En evne til at kunne markere sig/sige fra - Kunne overskue/prioritere i egne og andres interesser - Kunne argumentere overfor ledelse/kolleger - Erkende interessemodsætninger Erik Huper, psych. aut.

6. Konsekvenser for klienterne Potentielt positive konsekvenser - Ny spændende psykolog/behandler - Mere rationelle tilgange til systemet - Hurtigere behandling? - Nye - og bedre ? - behandlingsmetoder - Omstrukturering mellem flere inst. - Måske bedre behandling - Viden deles med andre samarbejdspartnere Erik Huper, psych. aut.

6. Konsekvenser for klienterne Minimalt positive konsekvenser - Uønsket behandlerskift (endnu en ny psykolog!) - Utryghed - Skal genfortælle sin historie - Skal nyorientere sig i den ændrede – bureaukratiske - virkelighed - Kan i starten opleve frustrerede behandlere - Værdifuld viden kan gå tabt Erik Huper, psych. aut.

7. Center for Stofmisbrugsbehandlig – en case 1. jan. 2005: Århus Amts Misbrugscenter Nord ’fusionerer’ med en del af Randers Kommunes Ungdomscenter 1. juni ’05: Lederen af ÅAM Nord rejser til andet arbejde - 1.okt. ’05: ’Selvorganiseret ledelse’. Herefter ny centerleder. 1. jan. 2007: ÅAM ’fusionerer’ med Randers Kommune (Amterne nedl.) 1. jan. 2009: Centerlederen rejser til nyt arbejde. - 1. maj ’09: De to teamledere udgør ledelsen 1. maj ’09: Ny centerleder ansættes. Den udvidede ledelse fortsætter Okt. ’09: Alle bytter/flytter kontorer 1. aug.2010: Ny struktur/organisationsplan. - Ledelsen ’slankes’ - Teams til team … + flere teams 1. nov. ’10: Hele CfS flytter til andre lokaler i Randers > RR. 1. nov. ’10: Alkoholbehandlingen i Randers flytter ind i samme bygning ?: Alkoholbehandlingen og RR fusionerer med fælles ledelse??? Medarbejdsudskiftninger: ca. 15-16 har forladt ÅAM/CfS i perioden. Erik Huper, psych. aut.

8. Tværfaglighed og omstruktureringer Hvad kan det betyde for tværfagligheden? - Hvem udfører hvilken del af klientarbejdet? - Hvem har kompetence til hvad – og hvem afgør det? - Hvordan afgrænser vi os til andre faggrupper? - Psykologers ”ratio” i samlet stab Erik Huper, psych. aut.

Psykologen og ”de andre” 9. Mine erfaringer på CfS Psykologen og ”de andre” Centerleder (sgpl.) Behandlere: 7 socialrådgivere (incl. beh. leder) 2 socialformidlere 1 kommunalassistent 5 pædagoger 1 sygeplejerske (beh.) 1 deltidstilknyttet læge 1 deltidstilknyttet psykiater 1 psykolog Øvrige: 1 sygeplejerske (klinikken) 2 ’klinikpersonaler’ (ikke faguddannet) 3 HK’er 1 lærer 1 rengøringsassistent. Erik Huper, psych. aut.

10. Workshop – gammeldags plenum Drøftelse stikord: - Hvor ofte har du oplevet omstruktureringer i din tid/de sidste 4-5 år? - Hvad har været deres formål? Hvilken indflydelse har du/I haft på disse? Hvad har været godt. Hvad kunne gøres bedre? Hvilke problemer/udfordringer ligger her? -Hvordan ser i det tværfaglige arbejde i en omstruktureringskontekst (Indenhus og Udenhus) - Er der særlige udfordringer for den ’ene-arbejdende’ psykolog ved en omstrukturering? Psykologens rolle i tværfagligt samarbejde ved omstruktureringer: - I forhold til klienter? - Hvem laver hvad - I forhold til samarbejdspartnere ’ud af huset’? - Hvem er mest kompetent til hvad - og hvordan afgør vi det? - Hvordan afgrænser psykologer sig til andre relevante faggrupper? - Hvilken betydning har det, hvordan fordelingen er mellem psykologer og ’de andre’? Erik Huper, psych. aut.