Helhed og sammenhæng i arbejdet med børn og unge Fra ord til handling BUF Fusionsprogram – efter første år Hvidovre kommune 31. Maj 2012
Indhold Visionen Udfordrende kontekst: Dilemmaer på spil Implementering som konfliktfyldte oversættelser Fundamentalisme, hykleri og andre unoder Besindelse: Vi er afhængige af hinanden Befordrende kontekst: Enkel styring – rig dialog Husk sagen – lad visionen leve!
Forebyggelse, beskyttelse, støtte og behandling VISION “Uanset hvilke forudsætninger dit barn har, så vil vi sammen være de bedste til at udvikle dem” Andre borgere Familie Kamme-rater Barn Foreninger Sundhedspleje Dagtilbud Skole Undomsudd Forebyggelse, beskyttelse, støtte og behandling Videnscentre og stabe
Helhed og sammenhæng betyder: Fokus: Barnet og barnets deltagelse i fællesskaber Rød tråd og gode overgange over tid Inddragelse af familie, netværk og civilsamfund Inklusion – nuancering af skellet mellem “almen-” og “specialområdet” Brug af alles viden – faglig systematik og forpligtende videndeling på tværs
Kan det lade sig gøre? “Realisten” “Romantikeren” “Alle er bundet til deres søjler og faginteresser…” “Jo, alle taler om barnet – men de mener noget forskelligt” “Folk vil da ikke give afkald på den sikkerhed, der ligger i de gamle strukturer.” “Først og fremmest er vi engagerede i barnets bedste…” “Sandt nok, perspektiverne er forskellige, men forskellighed er en ressource” “Der er alt at vinde ved at bruge hinandens viden og ressourcer…”
Udfordrende kontekst: Sætter dilemmaer på spil Økonomiudfordringen: Fokuseret og stram styring Innovationsudfordringen: Gentænkning af velfærd Dialogudfordringen Nyt samspil mellem stat, kommuner og professioner
Implementering sker gennem konfliktfyldte oversættelser Medarbejder Borger Institution Område Forvaltning Byråd Organisationen som en kæde af læringsrum
Strategier Oprigtighed/ åbenhed Åbner sig for det nye, der kan ske Transformativ læring Transformativ rationalitet Oprigtighed/ åbenhed Åbner sig for det nye, der kan ske Refleksion Sætter navn på, hvad der sker Reflekteret rationalitet Dekobling - hykleri Taler om helhed og sammenhæng, Agerer søjeorienteret i praksis Simpel rationalitet Fundamentalisme Maser på, anerkender ikke dilemma
Implementeringsmæssige unoder - skader muligheden for læring Spredt fægtning For meget af alt: under-projekter, redskaber møder Slører fokus Projekt/netværk vs. driftsorg. Projekter/netværk får deres eget liv Netværk bliver “frirum” Projekterne lykkes – effekten udebliver Dikotomi Tænkning vs. handling Design vs. implementering Ny projekter iværksættes for at “rette op på” mangelfuld implementering
Kan det lade sig gøre? “Realisten” “Romantikeren” “Transformativ – my foot! Vi taler om folk, som er pres- set af økonomi, borgerkrav, detailstyrring, pressesager.. Selvfølgelig agerer vi defensivt” “Åbenhed er den eneste bæredygtige vej gennem dilemmaerne Uden samskabende processer, intet ejerskab, ingen realisme og ingen bæredygtige løsninger Den egentlige utopist er den, der tror, man kan mase sig igennem…”
Besindelse Vi er afhængige af hinanden Trods hierarki og styringskæde vil styring ikke kunne lykkes uden deltagelse, ejerskab og kreative overtagelse på alle niveauer Uden anerkendelse, ingen rationalitet Kun ved at anerkende hinandens argumenter, kan rationel styringsdialog lykkes. Gennem en ydmyg forståelse af egen rolle opnår vi reel større handlekraft
Befordrende kontekst Enkel styring: Rig dialog Få langsigtede mål Meningsfuldt lokalt handlerum Tydelig og ikke-ydmygende feedback Hotline ved kvalitetssvigt og mediekriser Fjerne distraherende faktorer: enkelhed Medarbejder Borger Institution Område Forvaltning Byråd Rig dialog Skab partnerskab om styringen Årshjul for dialog og inddragelse Ledelsesfora hvor dilemmaer kan sættes i spil Spilleregler for konfliktløsning Tillid som disciplinering
Husk sagen - lad visionen leve Stærk tendens til social polarisering af børn og unge Opgaven er at udvikle inkluderende miljøer, som skaber deltagelsesmuligheder for alle børn Vi kan kun lykkes ved at bringe vores viden og kompetencer i spil – på en åben, systematisk og forpligtende måde Vores organisering må aldrig blive børnenes problem