Helhed og sammenhæng i arbejdet med børn og unge Fra ord til handling

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Håb og forandring Johs. Bertelsen Frivilligt Forum.
Ledertræf Slagelse Kommune 18. april 2012
Assens Kommune 16. November 2012
MED-udvalget og strategisk skoleudvikling: Veje og vildveje
Styring og autenticitet
Teori-Praksis-holdning
Styring og håndtering af dilemmaer
PPRs roller og kunsten at inkludere
22. marts 07 Styring med fokus på effekter og faglighed Frederiksberg Kommune 26. januar 2012.
Tværprofessionelt samarbejde om børn og forældre
27. november 2003Konference for kulturforvaltere Kulturpolitiske strategier Rationel styringstænkning Netværksstyring Kompetencer på tværs.
Samskabende styringsdialoger En rejse gennem tre styringsfortællinger (med ophold ved de brændende spørgsmål fra 22. maj) Workshop Århus 4. Juni 2012.
Fremtidens offentlige styring Hvor er vi på vej hen efter NPM?
Styring og dilemmaspil Workshop
Implementeringsudfordringen 4 faldgruber – 4 svar Nye løsninger på ældre- og sundhedsområdet Socialstyrelsen 19. april 2012.
Implementeringsudfordringen Fra projektjungel til koodineret udvikling
Ringkøbing-Skjern Kommune 12. September 2013
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
Kampen om fremtidens kompetence- og dannelsessyn Lilleskolernes Ledertræf 20. september 2012.
Strategi som forandrings- skabende dialog
Visioner for fremtidens offentlige styring Enkel styring – rig dialog
Velkommen til pædagogisk dag!
Inklusion i folkeskolen: Vision og byggesten
Hvad skal en vision kunne? Kommunalbestyrelsesmøde Hørsholm Kommune 8. oktober 2012.
Spor for et samlet skolevæsen i Odsherred Kommune Budgetseminar 20. April 2012.
Tillidsbaseret ledelse: Faldgruber og forudsætninger
De mange muligheders skole Oplæg for skoleledere i Nordjylland 29. sept 2010 Klaus Majgaard.
Lokalsamfundet som læringsrum Ledelsesseminar i Gribskov Kommune 10. oktober 2012.
Strategisk ledelse i kommuner Hvad skal en strategi kunne?
Styringens dilemmaer på beskæftigelsesområdet
Kvalitet i styringsdialog
Udviklingsstrategier for styring
Forsvarsakademiet 20. September 2012
Kodeks for offentlig topledelse
Efter New Public Management
Den inkluderende skole
Synergi og samarbejde mellem kommuner og frivillige organisationer Center for frivlligt socialt arbejde 6. Juni 2012.
Nye strukturer i ledelse: Pædagogisk ledelse som holdsport Ungdomsringen 25. oktober 2012.
Narrative strategier og fornyelse af velfærd
Guldet i nabolaget – om læring og fællesskab i lokalsamfundet Børne- og Kulturchefforeningen.
Fremtidens styring Hvad er på vej?
Tre perspektiver på styringsmodellen: Fokus – Fornyelse - Dialog
Ny velfærd – Ny offentlig styring Tendenser og strategiske muligheder
Forandringsteorier som kortlægning af fælles praksis
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Syddanmark 18. marts 2010 Klaus Majgaard.
Det gode børneliv - og det tværprofessionelle samarbejde Børn og Kultur Internt seminar 22. Juni 2012.
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Konsultative praksisformer i PPR
Forandringsstrategier på børne- og undervisningsområdet Koncernfælles ledelsesseminar I Ministeriet for Børn og Undervisning 24. September 2012.
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Midtjylland 5. marts 2010 Klaus Majgaard.
Rammesætning og frihed under krydspres Rebildkonferencen 2012 Skolelederforeningen.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Jagten på autenticitet i offentlig ledelse og styring
Institutionsledelse i sparetider Institutionslederens mulighed for at skabe oprigtighed og fællesskab om institutionens udvikling, når ressourcerne er.
Inklusionens arkitekter PPR i en ny kontekst Århus 20. juni 2012.
Ledelse af inkluderende læringsmiljøer Nyborg Strand 8. juni 2012
Visioner for fremtidens offentlige lederskab Dansk Kommunikationsforening 20. marts 2012.
Mod en ny oprigtighed i offentlig styring: Fra sorteper til partnerskab KIOL 21. november 2012.
Fremtidens velfærdsrelationer og offentlig værdiskabelse
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
Fornyet styringsdialog mellem stat, kommuner og institutioner BKF Region Syd 26. oktober 2012.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Hvad er Velfærds-LAB? 1. Leder- og medarbejderønsker til BV Medinddragelse og medindflydelse Fælles tilgang til arbejdet med borgeren Understøttelse til.
Skoledagens indhold: Helstøbt kompetencebegreb, mange læringsrum SFO Tænketank Danmark Landsmøde 5. april 2013.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Denne PowerPoint er til inspiration i forbindelse med at I skal planlægge og afvikle et møde, hvor I ønsker at drøfte HMUs forslag til ny strategi. I er.
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Dialog og tillid som ny styringsdagorden
Præsentationens transcript:

Helhed og sammenhæng i arbejdet med børn og unge Fra ord til handling BUF Fusionsprogram – efter første år Hvidovre kommune 31. Maj 2012

Indhold Visionen Udfordrende kontekst: Dilemmaer på spil Implementering som konfliktfyldte oversættelser Fundamentalisme, hykleri og andre unoder Besindelse: Vi er afhængige af hinanden Befordrende kontekst: Enkel styring – rig dialog Husk sagen – lad visionen leve!

Forebyggelse, beskyttelse, støtte og behandling VISION “Uanset hvilke forudsætninger dit barn har, så vil vi sammen være de bedste til at udvikle dem” Andre borgere Familie Kamme-rater Barn Foreninger Sundhedspleje Dagtilbud Skole Undomsudd Forebyggelse, beskyttelse, støtte og behandling Videnscentre og stabe

Helhed og sammenhæng betyder: Fokus: Barnet og barnets deltagelse i fællesskaber Rød tråd og gode overgange over tid Inddragelse af familie, netværk og civilsamfund Inklusion – nuancering af skellet mellem “almen-” og “specialområdet” Brug af alles viden – faglig systematik og forpligtende videndeling på tværs

Kan det lade sig gøre? “Realisten” “Romantikeren” “Alle er bundet til deres søjler og faginteresser…” “Jo, alle taler om barnet – men de mener noget forskelligt” “Folk vil da ikke give afkald på den sikkerhed, der ligger i de gamle strukturer.” “Først og fremmest er vi engagerede i barnets bedste…” “Sandt nok, perspektiverne er forskellige, men forskellighed er en ressource” “Der er alt at vinde ved at bruge hinandens viden og ressourcer…”

Udfordrende kontekst: Sætter dilemmaer på spil Økonomiudfordringen: Fokuseret og stram styring Innovationsudfordringen: Gentænkning af velfærd Dialogudfordringen Nyt samspil mellem stat, kommuner og professioner

Implementering sker gennem konfliktfyldte oversættelser Medarbejder Borger Institution Område Forvaltning Byråd Organisationen som en kæde af læringsrum

Strategier Oprigtighed/ åbenhed Åbner sig for det nye, der kan ske Transformativ læring Transformativ rationalitet Oprigtighed/ åbenhed Åbner sig for det nye, der kan ske Refleksion Sætter navn på, hvad der sker Reflekteret rationalitet Dekobling - hykleri Taler om helhed og sammenhæng, Agerer søjeorienteret i praksis Simpel rationalitet Fundamentalisme Maser på, anerkender ikke dilemma

Implementeringsmæssige unoder - skader muligheden for læring Spredt fægtning For meget af alt: under-projekter, redskaber møder Slører fokus Projekt/netværk vs. driftsorg. Projekter/netværk får deres eget liv Netværk bliver “frirum” Projekterne lykkes – effekten udebliver Dikotomi Tænkning vs. handling Design vs. implementering Ny projekter iværksættes for at “rette op på” mangelfuld implementering

Kan det lade sig gøre? “Realisten” “Romantikeren” “Transformativ – my foot! Vi taler om folk, som er pres- set af økonomi, borgerkrav, detailstyrring, pressesager.. Selvfølgelig agerer vi defensivt” “Åbenhed er den eneste bæredygtige vej gennem dilemmaerne Uden samskabende processer, intet ejerskab, ingen realisme og ingen bæredygtige løsninger Den egentlige utopist er den, der tror, man kan mase sig igennem…”

Besindelse Vi er afhængige af hinanden Trods hierarki og styringskæde vil styring ikke kunne lykkes uden deltagelse, ejerskab og kreative overtagelse på alle niveauer Uden anerkendelse, ingen rationalitet Kun ved at anerkende hinandens argumenter, kan rationel styringsdialog lykkes. Gennem en ydmyg forståelse af egen rolle opnår vi reel større handlekraft

Befordrende kontekst Enkel styring: Rig dialog Få langsigtede mål Meningsfuldt lokalt handlerum Tydelig og ikke-ydmygende feedback Hotline ved kvalitetssvigt og mediekriser Fjerne distraherende faktorer: enkelhed Medarbejder Borger Institution Område Forvaltning Byråd Rig dialog Skab partnerskab om styringen Årshjul for dialog og inddragelse Ledelsesfora hvor dilemmaer kan sættes i spil Spilleregler for konfliktløsning Tillid som disciplinering

Husk sagen - lad visionen leve Stærk tendens til social polarisering af børn og unge Opgaven er at udvikle inkluderende miljøer, som skaber deltagelsesmuligheder for alle børn Vi kan kun lykkes ved at bringe vores viden og kompetencer i spil – på en åben, systematisk og forpligtende måde Vores organisering må aldrig blive børnenes problem