Studieretningsprojekt

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Progression i de større skriftlige opgaver:
Advertisements

Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. • Opgaven i studieretningsfagene.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. • Opgaven i studieretningsfagene.
Studieretningsprojektet
Det Internationale Område Studieområde 3/
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
Tuberkulose (1) Beskriv forløbet af en infektion med tuberkulosebakterien Mucobacterium tuberculosis. Forklar hvordan bakterien spredes og hvad immunsystemet.
Studieretningsprojektet (SRP)
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Rasmus Damsø Johansen og Søren Menzer
Skriftlighed i undervisningen INTERNATIONAL ØKONOMI
Skriftlige opgaver. SSO og EP.
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. Opgaven i studieretningsfagene.
3g Studie Retnings Projekt
”Ny skriftlighed” Elevernes studieforberedende skrivekompetencer
Synopsis VIP3/2012.
Studieretningsprojektet (SRP)
SRP 2014.
december 2010 Dansk-historie opgave. Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
SRP 2014.
Skriftlighed i biologi
Synopsis VIP13 HH3.
Skrivning af SRO 3-5.maj 2010.
Skrivning af SRP december Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
SRP-konferencen Rødkilde 2011.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g Elevvejledning Studieretningsprojektet i 3.g Hvad, hvornår og hvordan! Egaa Gymnasium, september 2015.
StudieRetningsOpgaven Munkensdam Gymnasium Vinteren 2016.
DHO 2016 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket med indbygget.
SRO SKRIV!. OVERORDNET STRUKTUR SRO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016 OPGAVENS HOVEDDEL FORSIDE ABSTRACTABSTRACT INDHOLDS- FORTEG- NELSE INDLEDNING.
Munkensdam Gymnasium efterår Opgaven: 1. trin i en tretrinsraket med indbygget progression  Efterår 2012: En opgave i en faglig problemstilling.
Den faglige opgave Mini-srp. Hvad er mini-srp? Formålet med mini-SRP er at træne det at skrive en tværfaglig, argumenterende opgave. Der er i dette.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
Studieretningsprojekt. SRP Skrives i ét af de studieretningsfag, eleven har på A-niveau, samt et fag på mindst B-niveau Lærerne udleverer en opgaveformulering.
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
Danskopgaven Struktur. Opgavens struktur (Forside(r) Indholdsfortegnelse) Indledning – hoveddel – Konklusion (Fodnoter Litteraturliste evt. bilag) 5-7.
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
SRO SKRIV!.
DHO DHO 2017 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket.
Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g
Studieretningsprojektet
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
Sso SKRIV!.
Skriveperiode (synopsis)
StudieretningsOpgaven
Studieretningsprojektet
Studieretningsopgaven i 2.g 2017
Studieretningsprojektet!
Studieretningsprojekt
Studieretningsprojektet 2017
StudieRetningsOpgaven
SSO - Større skriftlig opgave
SSO - Større skriftlig opgave
StudieRetningsOpgaven
Studieretningsprojektet
StudieRetningsOpgaven
SRO 2018 hHx.
StudieRetningsOpgaven
SRO SKRIV!.
Større Skriftlig Opgave
Større Skriftlig Opgave
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
DHO DHO 2016 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

Studieretningsprojekt Gry Sandholm Jensen

Hvem er jeg? Arbejder med universitetsopgaver ved Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier under Arts

Plan Taksonomi og fremstillingsformer Dele i opgaven Referencer Sprog og revision Skriveproces

SRP’s faglige mål demonstrere evne til faglig fordybelse og til at sætte sig ind i nye faglige områder demonstrere evne til at udvælge, anvende og kombinere forskellige faglige tilgange og metoder og dermed forstærke den faglige fordybelse, beherske relevante faglige mål i de indgående fag, udvælge, bearbejde og strukturere relevant materiale,

demonstrere evne til faglig formidling, besvare en stillet opgave fyldestgørende, herunder at der er overensstemmelse mellem opgaveformuleringen og opgavebesvarelsen samt beherske fremstillingsformen i en faglig opgave (f.eks. citatteknik, noter, kilde- og litteraturfortegnelse). (Kilde: http://www.emu.dk/gym/fag/al/tilrettelaeg/srp-at.html)

Taksonomi Viden anvendelse vurdering

Fremstillingsformer Vurderende niveau Analyserende niveau Redegørende niveau Diskussion Perspektivering Fortolkning Analyse Sammenligning Karakteristik Resumé Beskrivelse

Opgavens dele Titelblad med opgaveformulering (Forside) Abstract Indholdsfortegnelse (Forord) Indledning (Metodeafsnit) (Kildekritikafsnit) Hovedafsnit – projektets krop Konklusion eller opsamling (Perspektivering) Litteraturliste (Bilag) (Back og Balmisse, 2010, s. 29)

Indledning Hvad Hvorfor Hvordan Emne og problemstilling Formål, hvorfor er det interessant? Hvordan Fremgangsmåden

Konklusion Kort opsummering af undersøgelsen Svar på det stillede spørgsmål Indledning og konklusion danner sammen rammen om opgaven

Abstract Kort resume på engelsk Giver overblik over projektet Beskriver også resultatet (konklusionen) Obs: Du kan først skrive dit abstract til sidst

Referencer Når man låner viden/oplysninger fra andre, skal der være en reference Det gælder f.eks. ved Citater Omskrivning af andres viden Andres tabeller/figurer Andres resultater Det gælder ikke almenviden (inden for faget)

Godt sprog Brug fagbegreber Skriv korrekt Vær præcis Undgå Vage ord (mange, nogen, man osv.) Kringlede sætninger Unødige fremmedord

Revisionsniveauer 1: Store ændringer – indhold Argumentation, dokumentation, eksempler, vægtning 2: Mindre ændringer – struktur/form Oplysningernes rækkefølge, overgange, begyndelser og slutninger, gentagelser 3: Små ændringer – formuleringer og formalia - sprog, stavning, tegnsætning, noter, citater, referencer, overskrifter osv.

Find mere her Back, Niels Randbo og Balmisse, Jean-Christophe. SRP-bogen 2010 – fås til download via http://srp-bogen.graduate.dk www.emu.dk/gym/elever/opgaver/srp.html www.stopplagiat.nu