Studieretningsprojekt Gry Sandholm Jensen
Hvem er jeg? Arbejder med universitetsopgaver ved Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier under Arts
Plan Taksonomi og fremstillingsformer Dele i opgaven Referencer Sprog og revision Skriveproces
SRP’s faglige mål demonstrere evne til faglig fordybelse og til at sætte sig ind i nye faglige områder demonstrere evne til at udvælge, anvende og kombinere forskellige faglige tilgange og metoder og dermed forstærke den faglige fordybelse, beherske relevante faglige mål i de indgående fag, udvælge, bearbejde og strukturere relevant materiale,
demonstrere evne til faglig formidling, besvare en stillet opgave fyldestgørende, herunder at der er overensstemmelse mellem opgaveformuleringen og opgavebesvarelsen samt beherske fremstillingsformen i en faglig opgave (f.eks. citatteknik, noter, kilde- og litteraturfortegnelse). (Kilde: http://www.emu.dk/gym/fag/al/tilrettelaeg/srp-at.html)
Taksonomi Viden anvendelse vurdering
Fremstillingsformer Vurderende niveau Analyserende niveau Redegørende niveau Diskussion Perspektivering Fortolkning Analyse Sammenligning Karakteristik Resumé Beskrivelse
Opgavens dele Titelblad med opgaveformulering (Forside) Abstract Indholdsfortegnelse (Forord) Indledning (Metodeafsnit) (Kildekritikafsnit) Hovedafsnit – projektets krop Konklusion eller opsamling (Perspektivering) Litteraturliste (Bilag) (Back og Balmisse, 2010, s. 29)
Indledning Hvad Hvorfor Hvordan Emne og problemstilling Formål, hvorfor er det interessant? Hvordan Fremgangsmåden
Konklusion Kort opsummering af undersøgelsen Svar på det stillede spørgsmål Indledning og konklusion danner sammen rammen om opgaven
Abstract Kort resume på engelsk Giver overblik over projektet Beskriver også resultatet (konklusionen) Obs: Du kan først skrive dit abstract til sidst
Referencer Når man låner viden/oplysninger fra andre, skal der være en reference Det gælder f.eks. ved Citater Omskrivning af andres viden Andres tabeller/figurer Andres resultater Det gælder ikke almenviden (inden for faget)
Godt sprog Brug fagbegreber Skriv korrekt Vær præcis Undgå Vage ord (mange, nogen, man osv.) Kringlede sætninger Unødige fremmedord
Revisionsniveauer 1: Store ændringer – indhold Argumentation, dokumentation, eksempler, vægtning 2: Mindre ændringer – struktur/form Oplysningernes rækkefølge, overgange, begyndelser og slutninger, gentagelser 3: Små ændringer – formuleringer og formalia - sprog, stavning, tegnsætning, noter, citater, referencer, overskrifter osv.
Find mere her Back, Niels Randbo og Balmisse, Jean-Christophe. SRP-bogen 2010 – fås til download via http://srp-bogen.graduate.dk www.emu.dk/gym/elever/opgaver/srp.html www.stopplagiat.nu