Delvis brug af Konferencer om AT Oktober 2007

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
Metode i AT Religion.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Almen studieforberedelse
Konferencer om AT Oktober 2007 Bjørn Grøn og Rene Bühlmann
Almen Studieforberedelse på RG efterår Almen Studieforberedelse Oplæg til AT-forløb med emnet: Sandt-Falsk.
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
DEN 3-delte prøve: Den skriftlige synopsis Den mundtlige fremlæggelse
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Videnskabsteori og faglige metoder
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Almen sTudieforberedelse - AT
Almen sTudieforberedelse AT
AT - Viden i spil.
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Synopsis VIP3/2012.
Grundkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand.mag.
Lynkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand. mag
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
Videnskabsteori & metode
En kogebog Synopseprøven i dansk.
AT eksamen 2014 Hvordan kan opgaven løses med de humanistiske fag? HS
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Almen studieforberedelse Konferencer sept. 2008
Formalia ved opgaveskrivning
Videnskabsteori & metode
Synopsis VIP13 HH3.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Almen studieforberedelse
Almen Studieforberedelse Orientering tirsdag den 29. januar 2013.
Videnskabsteori & metode
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Almen Studieforberedelse Orientering mandag den 31. januar 2011.
SKABELON.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Intern mundtlig prøve Skriveperiode (synopsis) Vejledning Område, opgave, fag Dansk, engelsk, fransk/tysk/spansk Sprog, kommunikation & kultur Samfundsfag,
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
  Forside med navn, klasse, emne, fagkombination med niveauer, vejleder  En kort indledning, der fanger læserens opmærksom hed ift. problem/emne 
Synopsen skal indeholde titel på emnet og angivelse af fagkombination problemformulering præsentation af de underspørgsmål, der er arbejdet med diskussion.
Almen Studieforberedelse Orientering tirsdag den 27. januar 2015.
KNÆK KODEN SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 45.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
SRO SKRIV!.
Hvad er AT – almen studieforberedelse
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Skriveperiode (synopsis)
Udkast til justering af KS
Teoretisk pædagogikum
Velkommen til Metode i DIO.
Naturfag.
AT-eksamen 2018.
Eksamen på B-niveau Af Signe Elise Bro, formand for Religionslærerforeningen og medlem af ministeriets læreplansudvalg.
ATG Almen Studieforberedelse Grundforløb
AT1 PROBLEMFORMULERING | problemstillinger FAGLIGE METODER
Synopsen skal indeholde
AT-eksamen 2019.
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

Almen Studieforberedelse Synopsis, mundtlig eksamen og Bedømmelseskriterier Delvis brug af Konferencer om AT Oktober 2007 Bjørn Grøn og Rene Bühlmann

Sg’s rammer for synopsisprøven 3g 15/1 kl. 12 materiale til eleverne 18/1 8-11:35 Fagshopping 25/1 Eleverne har valgt fag og emne 29/1 Respons på elevoplæg 4-5/2 Møde ml. vejledere og elev 25-26/2 Møde ml. vejledere og elev 3/3 Aflevering

Opgaven Fakulteter: Psykologi, historie og religion afgør selv tilhørsforhold til humaniora eller samfundsfag Ikke krav om fag på bestemte niveauer

Ressourcerum Forbedret udgave 2 lag Supplerende materiale Kortere heltekster, 10-20 Manchetter om ekstra materiale Supplerende materiale - Vi foreslår, at SG materiale scannes og lægges i speciel synopsiskonference for elever

Synopsen – skal indeholde Titel Fagkombination (Elevens) Problemformulering Præsentation af de problemstillinger (underspørgsmål), der er arbejdet med – og hvilke der vil blive draget frem ved prøven Diskussion af hvilke materialer, teorier og metoder der er relevante i arbejdet med disse problemstillinger/spørgsmål – og hvilke der vil blive draget frem ved prøven Delkonklusioner på arbejdet med disse problemstillinger En samlet konklusion i relation til problemformuleringen – samt spørgsmål til drøftelse og videre undersøgelse en perspektivering til problemstillinger, teorier og metoder fra studierapporten. En litteraturliste fra læreplan

Synopsens opbygning Ikke en skabelon, der skal følges... ... men eleverne vil gerne have skabeloner Integrer gerne elementerne, f.eks. ved at trække hovedkonklusionen op så den knyttes direkte til problemformuleringen lade refleksioner over teori og metode indgå i delkonklusioner Det er i orden at eleverne følger synopsisbeskrivelsen som en skabelon, men: Den mundtlige præsentation bør så ikke følge synopsens disposition

Hvordan kommer eleven i gang? Pentagonen: http://akademiskskrivecenter.hum.ku.dk/handouts/ Hvad spørges der om? (Vær præcis. Hvad er undersøgelsens hovedspørgsmål? Dette skal senere danne grundlag for problemformuleringen) Hvorfor spørges der? (Hvorfor er det interessant?) Hvilket materiale undersøges? (Empiri? - Artikler? – Bøger?) Hvilken teori / hvilke metoder skal anvendes? (Hvilke fag er i spil, hvilke områder af fagene?) Hvordan vil du gå frem i din undersøgelse? (Arbejdsplan og første rå disposition til synopsis)

Problemformulering - 1 En problemformulering er kort og fortæller præcist og afgrænset, hvad opgaven drejer sig om. Den kan bestå af et eller flere sammenhængende spørgsmål en kort beskrivelse af sammenhængende fænomener eller udsagn, eleven ønsker at redegøre for/beskrive, klassificere, analysere og fortolke, diskutere, integrere, vurdere en påstand, eleven vil argumentere for. Problemformuleringen behøver ikke at være skrevet som deciderede spørgsmål, men en god problemformulering vil oftest kunne omdannes til spørgsmål.

Problemformulering - 2 Problemformuleringen angiver sagen Problemformuleringen skal være knyttet til hovedkonklusionen En lakmusprøve: Forventer man efter læsningen af problemformuleringen: at der kommer en klar konklusion, eller forventer man en fortælling, der slutter, når den er færdig?

Problemformulering - 3 Pas på med: dispositioner Jeg vil med denne opgave undersøge, hvilken betydning Enigma-maskinen havde under 2. Verdenskrig, da den betød meget for både tyskerne og de allierede. Jeg vil komme ind på hvordan man anvendte maskinen til kryptering. Dernæst vil jeg se, hvordan det lykkedes at bryde koden, og hvordan tyskernes senere ændringer påvirkede arbejdet med at bryde koden. Til slut vil jeg se på hvilken betydning brydningen af Enigma-maskinen efterfølgende fik for krigen. (Opgave i matematik og historie)

Problemformulering – 5a Pas på med: det brede og uspecifikke Eksempel på en for bred og uspecifik problemformulering: Ungdomshuset Jagtvej 69. En undersøgelse af frihedsbegrebet i idehistorisk perspektiv samt af mediernes rolle i konflikten. Endelig vil jeg give en vurdering af konfliktens placering i det traditionelle højre-venstre-perspektiv. (Opgave i filosofi og samfundsfag)

Problemformulering – 5b Eksempel på en for bred og uspecifik problemformulering: Ungdomshuset Jagtvej 69. En undersøgelse af frihedsbegrebet i idehistorisk perspektiv samt af mediernes rolle i konflikten. Endelig vil jeg give en vurdering af konfliktens placering i det traditionelle højre-venstre-perspektiv. Eksempel på en bedre problemformulering: Ungdomshuset Jagtvej 69. Hvilken rolle har parternes forskellige syn på frihed og demokrati spillet for forløbet og udgangen af konflikten? (Opgave i filosofi og samfundsfag)

Problemformulering – 5c Eksempel på en for bred og uspecifik problemformulering: Til denne opgave vil jeg undersøge hvem der startede brugen af kemiske våben, og hvilket stof der blev brugt. Hvilke slags kemiske våben er der efterhånden blevet udviklet og af hvem. Det er jo klart jeg så også må undersøge hvilke effekter de har på kroppen og eventuelt hvorfor. Så er der kommet nogle regler omkring brugen af disse, og jeg vil derfor gerne undersøge hvornår de udkom, og hvem der har underskrevet disse. Til sidst vil jeg gerne undersøge forholdene omkring de ’dumpede’ sennepsgasgranater ved Bornholm. (Opgave i kemi og historie)

Problemformulering – 5d Eksempel på en for bred og uspecifik problemformulering: Til denne opgave vil jeg undersøge hvem der startede brugen af kemiske våben, og hvilket stof der blev brugt. Hvilke slags kemiske våben er der efterhånden blevet udviklet og af hvem. Det er jo klart jeg så også må undersøge hvilke effekter de har på kroppen og eventuelt hvorfor. Så er der kommet nogle regler omkring brugen af disse, og jeg vil derfor gerne undersøge hvornår de udkom, og hvem der har underskrevet disse. Til sidst vil jeg gerne undersøge forholdene omkring de dumpede ' sennepsgasgranater ved Bornholm. Eksempel på en bedre problemformulering: Med udgangspunkt i en præsentation af de mest almindelige kemiske våben, der har været brugt fra ca 1914 til i dag ønskes en diskussion af mulighederne for at regulere anvendelsen af disse våben i forhold til det niveau den kemiske forskning befinder sig på. (Opgave i kemi og historie (samfundsfag))

Problemformulering – 5e Eksempel på en problemformulering, der er en disposition: Jeg vil med denne opgave undersøge, hvilken betydning Enigma-maskinen havde under 2. Verdenskrig, da den betød meget for både tyskerne og de allierede. Jeg vil komme ind på hvordan man anvendte maskinen til kryptering. Dernæst vil jeg se, hvordan det lykkedes at bryde koden, og hvordan tyskernes senere ændringer påvirkede arbejdet med at bryde koden. Til slut vil jeg se på hvilken betydning brydningen af Enigma-maskinen efterfølgende fik for krigen. (Opgave i matematik og historie)

Problemformulering – 5f Eksempel på en problemformulering, der er en disposition: Jeg vil med denne opgave undersøge, hvilken betydning Enigma-maskinen havde under 2. Verdenskrig, da den betød meget for både tyskerne og de allierede. Jeg vil komme ind på hvordan man anvendte maskinen til kryptering. Dernæst vil jeg se, hvordan det lykkedes at bryde koden, og hvordan tyskernes senere ændringer påvirkede arbejdet med at bryde koden. Til slut vil jeg se på hvilken betydning brydningen af Enigma-maskinen efterfølgende fik for krigen. Eksempel på en bedre problemformulering: Hvad var det for egenskaber, der gjorde enigmakoden så værdifuld for tyskerne og så svær at bryde for englænderne, og hvilke konsekvenser fik det, om nogen, for krigens forløb, at koden blev brudt. (Opgave i matematik og historie) Men: Er dette en AT-sag?

Problemformulering - 4 Pas på med: taksonomiske krav Jeg vil i denne opgave: undersøge hvordan … er blevet brugt… redegøre for hvilke konsekvenser anvendelsen af … har haft.. vurdere hensigten med brugen af … diskutere mediernes rolle og indvirkning på … Dette er en del af problemstillingerne

Videnskabsteori 1 Et forsømt område på SG? Faget Hovedområdet Alment Men nedtonet ved fagkonsulentmøde til konkrete teorier og metoder i forbindelse med eget arbejde

Videnskabsteori - 2 I læreplanen Nævnt som et fagligt mål: ’anvende elementær videnskabsteori … til at formulere og reflektere over problemstillinger …’ Ikke nævnt i kravene til synopsen: Her står ’diskussion af materialer, teorier og metoder…’

Videnskabsteori - 3 I vejledningen Defineret som fagets ’genstandsområde og dets karakteristiske metoder og tilgange.’ (p.25) Der lægges vægt på, at evt. omtale af teori skal bindes til elevens konkrete arbejde: ’Begreber som positivisme, hermeneutik, strukturalisme og kritisk teori kan tematiseres, hvis det passer i forhold til et givet emne, men bør nok ikke gøres til en hovedsag.’ (p.25)

Videnskabsteori - 4 Teorier eller metoder Når eleven reflekterer over teorier eller metoder, kan det være i forhold til Elevens egen fremgangsmåde (hovedvægt her) Fremgangsmåden i det materiale, der er inddraget

Materialer, metoder og teorier - 1 Materialer (empiri) kan fx bestå af Statistikker Kildetekster Data fra eksperimenter og iagttagelser. Materialet kan også være sproglige eller kunstneriske udtryksformer som billedkunst, teater, film, musik og skønlitteratur.

Materialer, metoder og teorier – 2.1 Eksempler på metoder er Eksperimenter og opstilling af matematiske modeller er metoder, der benyttes hyppigt i naturvidenskabelige fag. Anvendelse af numeriske metoder (som Eulers metode og Runge Kutta’s metode) til løsning af differential-ligninger er eksempler på metoder, der hyppigt anvendes i matematik Kontrollerede kliniske undersøgelser med brug af statistiske test er metoder, der anvendes inden for medicinsk forskning.

Materialer, metoder og teorier – 2.2 Andre eksempler på metoder er Kvantitative og kvalitative undersøgelser Tekstanalyse og fortolkning af skønlitteratur på nykritisk eller psykoanalytisk grundlag Close reading Diskursanalyse Kildekritik Psykoanalyse

Materialer, metoder og teorier – 3.1 Teorien for radioaktive stoffers henfald, statistisk beskrivelse af dette (med Poissonfordelingen), lineær programmering, ligevægtsloven for homogene og heterogene ligevægte, sandsynlighedsteoretiske modeller for arvelighed (Hardy-Weinbergs love og andet) klimamodeller gravitationsloven og den vektorielle beskrivelse af kræfter keplers love rovdyr-byttedyr modeller fiskerimodeller elektriske kredsløb og teorien for dæmpede svingninger talteori og kryptologi talteori og kodning er eksempler på matematisk-naturvidenskabelige teorier.

Materialer, metoder og teorier – 3.2 Andre eksempler på teorier er Aktantmodellen (en strukturalistisk delteori) Nykritikkens tekstopfattelse Ødipuskomplekset Monetarisme Neofunktionalisme Rational choice teori Perceptionsteori Realisme

Synopsiseksamen Den tredelte prøve: Foretag præcise valg: skriftligt oplæg (til mundtlig prøve) fremlæggelse (evt via talepapir) diskussion (eleven kan spille ud) Foretag præcise valg: hvilke elementer præsenteres hvor

Synopsiseksamen – generelle råd Etabler sammenhæng mellem de tre dele Brug det skriftlige som springbræt for det mundtlige Brug fremlæggelsen som springbræt for diskussionen Placer det mest interessante / det mest selvstændige i den mundtlige del Skriv i synopsen, hvilke elementer der præsenteres mundtligt Synopsen skal ikke være en stil eller en afrundet rapport Synopsen skal være ekstra stramt struktureret insp: Hedelund & Jørgensen: Mundtlig eks. med skr. materiale

Disposition / talepapir En indledning, hvor eleven præsenterer emnet og problemformuleringen. Det er vigtigt for sammenhængen i fremlæggelsen, at undersøgelsens hovedresultater præsenteres i denne første fase. En punktopstilling med hoved- og underpunkter, om de problemstillinger fra synopsen, som eleven har nævnt vil blive forklaret og uddybet ved eksamen. Undgå at skrive helsætninger i talepapiret, da dette vil have karakter af skriftsprog og let kan forlede til oplæsning En gennemgang af evt. nyt stof, der er kommet til siden synopsen blev skrevet En redegørelse for, hvordan fagenes metoder er blevet anvendt, og for hvorledes det faglige samspil har givet en indsigt, som fagene hver for sig ikke alene kunne give En revideret konklusion, hvor synopsen sammenfattes i lyset af det nye stof der er kommet til

Studierapport Skal foreligge ved eksamen Det er elevens ansvar at medbringe den Den kan inddrages som hjælp for eleven

Bedømmelse Synopsen er censors forberedelse Selve synopsen skal ikke bedømmes http://us.uvm.dk/gymnasie/vejl/documents/InfoAT1.pdf om prøven i AT