Kommunikationsstrategi 2010

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Målgrupper Målgruppe Hvem vil du ramme med jeres aktivitet på sociale medier? Hvad ved din målgruppe om jeres organisation? Hvilke tre nøglerelationer.
Advertisements

Caseoplæg om Facebook.
Ny sikkerhedsorganisation – nu med efteruddannelse
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Cand.mag. Lise Vandborg, Chefredaktør Litteratursiden
BUDSKABER TIL FORÆLDRE:
Kommunikationsstrategi Scleroseforeningen
Kommunikationsstrategi - et strategisk ledelsesværktøj
Ventilen - på biblioteket Ventilen Danmark –
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Kommunikation alvor og sjov
Hvad er bestyrelsens rolle i foreningen? Struktur
v/ Anne Kathrine Skibelund, Roskilde Bibliotekerne
Velkommen til Generalforsamling i SAK 77 Tirsdag d Svømmecenter Nordvest.
Kommunikation / it.
Ledelse af innovative medarbejdere
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
Forældremøde Ellepilen 11. April Hvem er vi?
Konsensusprocessen.
9 steps på vejen – frem til i dag?. Siden 2010 = 6 årlige kalendere på 5 regioner. Del af kommunikationsstrategien = se på, om det er en bedre løsning?
Velkommen til Kontaktforældremøde 01 NOV Dagsorden Velkomst (RC) Kontaktforældrearbejdet (SHC) Skole-/SFO-hjem samarbejdet, samt fælles forældremøder.
1 Centralbibliotekernes rolle Kontaktpersoner på centralbibliotekerne Aktiviteter i CB området Nedsættelse af en eller flere erfa-/ brugergrupper Forslag.
Ny Organisation pr. 1. januar 2012 Præsentation
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
De nye kommunikationspolitikker - hvad skal de indeholde?
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Videnskabsministeriets arbejde med åbne standarder Vicedirektør Mikkel Hemmingsen, Videnskabsministeriet
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
- sikkert og enkelt netværk for ældre
Nu er sitet jeres og hvad vil I gøre ved det?
State of the union INDKØB INFRASTRUKTUR FORMIDLING UDVIKLING.
Netværksmøde for praktikere. Inden man går i gang med DDB Den typiske process: Planlægning/Design/Produktion/Lancering Vi starter midt i produktiondelen.
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Bestyrelsesdag Middelfart Generationsskifte i korpsene - fornyende organisation.
Præsentation af presseteamet Lille og effektivt team Joachim, Nanna og Louise (løntilskud). Efter sommer en praktikant fra Journalisthøjskolen. Timing.
Palles Gavebod og fremtiden i DDB Samling af udviklingskræfter og strategisk fokus giver flere muligheder for at udvikle et nationalt, velfungerende digitalt.
De første erfaringer – og udfordringer?. De første erfaringer – og udfordringer?
Fra model til effekt Metodisk kompetence- udvikling i det nye bibliotek 31.August 2012.
Hovedpunkterne i en ny strategi
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Handlings- plan x Hvordan kan centralbiblioteket understøtte initiativerne? Bibliotekernes fremtid Værdi for samfundet Tid Handlings- plan x Handlings-
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Fællesoffentlig kampagne for offentlig digital selvbetjening 2013 Fokus og mål: Informere om overgangen til obligatorisk digital kommunikation - med.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Undervisning af alle 9. klasser i Digital Post Ved Digital Vejleder Kathrine Mørcholdt Buus og Digitaliseringskonsulent Kristinna Andersen.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Karriereudvikling på dagsordenen. Hvorfor vil vi arbejde med karriereudvikling? For at udvikle strategisk vigtige kompetencer? For at fastholde og tiltrække.
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
Kampagne 3 Tiltrække og anerkende frivillige Navn Navnesen.
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
J.nr. Virksomhedslister og digital kontakt til virksomhederne Oplæg til Beskæftigelsesregion Hovedstaden og Sjællands uddannelsesdage d. 10. og 13. januar.
Kommunikation Kommunikationskanaler 2 Hjemmesider 3 Reklamer 4
Den røde tråd i ledelse Kirsten Agerskov Niels Jørgen Rønje
SUF - gevinstrealisering
Tårnby kommunebibliotekers kommunikationsstrategi
Dagsorden Præsentation - hvad er en Landsbyklynge?
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Strategi 2022 Stærkere Firmaidræt – Mere kollegamotion.
Et organisatorisk koncept til udvikling og prioritering
Ambassadørnetværkets temadag
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Kommunikationsstrategi 2010 Erfagruppemøde - PR og marketing Greve, 19. august 2010

KORT FORTALT… Baggrund Proces Selve strategien

BAGGRUND - Tidligere version var forældet - Ønske om at professionalisere vores kommunikation - Ønske om at skabe sammenhæng mellem ”dét vi ønsker at fortælle – og så dét, vi rent faktisk fortæller” - Fornemmelser om, at vi kunne gøre det bedre…

PROCES - Forventningsafstemning med ledelsen - Grundig ressearch ud fra: Hvilke kanaler bruger vi ? Hvilke medier prioriterer vi ?, Hvordan vi forholder os til vores målgrupper ?, Hvilke interessenter har vi?, Hvordan er kommunikationen pt. organiseret? - Diverse sparring - Godkendelse af strategi og organisationsændringer Implementering i løbet af efteråret

Resultater af research… Indhold - Vi mangler strategisk styring af indholdet (jf. model). - Vi kommunikerer alting lige meget ud Kanaler - De digitale kanaler fungerer meget ad hoc - Digitale medier prioriteres ikke i praksis (jf. model) - Vi mangler effekt måling (f.eks. af annoncer) - Tekniske løsninger kunne optimeres flere steder Medier - Mangler strategisk prioritering i forhold til målgrupper og interessenter - Vi tænker kommunikation og pressekontakt ind for sent Målgrupper - Vi udnytter ikke vores adgang til viden om brugerne - Vi bruger ikke vores viden om målgrupperne aktivt i kommunikationen Interessenter - Vi understøtter ikke visionen om partnerskaber i vores kommunikation (: vi ”plejer” dem ikke) Organisering - Vores organisering er præget af en horisontal struktur, mange forskellige grupper, overlap, manglende koordinering, løs ansvarsfordeling: En organisation der bruger tid på koordinering og ad hoc beslutninger

Prioritering af kanaler Meget høj aktivitet Lokal presse Foldere Flyers Plakater Facebook og Twitter (ny) Meget lav aktivitet National presse Julekort Årsberetning Udlånskvitteringer Velkomstmappe Reglement Diverse projekthjemmesider Youtube, Flickr og RSS feeds Lav aktivitet Invitationer Annoncer Folie på biler E-mail nyhedsbrev Sms-tjenester Roskildebib.dk Høj aktivitet Billetter Artikler i blade + magasiner Skærme Roskildemusikbib.dk

SELVE STRATEGIEN - Kernefortælling og strategiske budskaber - Principper for kommunikationen - Indsatsområder for 2010: 1. Optimere organiseringen 2. Øge den strategiske brug af kommunikationen - Kanal- og mediestrategi - Målgrupper og interessenter - Måling og evaluering - Handlingsplan og budget

1. Optimering af organisering

Organisering af ekstern kommunikation April 2010 Infoafdeling Infoteam (11) ”Kommunikationspersoner” på lokalbibliotekerne SKØN gruppe (4) Arrangementsgruppe (4) ARKOS udvalg Lokalhistorisk arkiv SMS-tjenester Facebook / Twitter redaktør Infoskærm redaktører 2.0 gruppen (5) Webredaktører (ca. 24) Diverse samarbejdsprojeter f.eks. Bogvenner.dk Regional ERFA gruppe AgeForce Skiftende tovholdere Årshjul for markedsføring (8) Børn Voksen Arrangementsgruppe Biblioteksledelse Børnekulturkonsulent Udviklingschef Tema kampagner Lokalbiblioteker Organisering af ekstern, skriftlig kommunikation - april 2010 Udstillingsgruppe (3) Digitale medier CB Samarbejde med eksterne parter Infoafdeling Infoteam (11) ”Kommunikationspersoner” på lokalbibliotekerne SKØN gruppe (4) Arrangementsgruppe (4) ARKOS udvalg Lokalhistorisk arkiv SMS-tjenester Facebook / Twitter redaktør Infoskærm redaktører 2.0 gruppen (5) Webredaktører (ca. 24) Diverse samarbejdsprojeter f.eks. Bogvenner.dk Regional ERFA gruppe AgeForce Skiftende tovholdere Årshjul for markedsføring (8) Børn Voksen Arrangementsgruppe Biblioteksledelse Børnekulturkonsulent Udviklingschef Tema kampagner Lokalbiblioteker Organisering af ekstern, skriftlig kommunikation - april 2010 Udstillingsgruppe (3) Digitale medier CB Samarbejde med eksterne parter Infoafdeling Infoteam (11) ”Kommunikationspersoner” på lokalbibliotekerne SKØN gruppe (4) Arrangementsgruppe (4) ARKOS udvalg Lokalhistorisk arkiv SMS-tjenester Facebook / Twitter redaktør Infoskærm redaktører 2.0 gruppen (5) Webredaktører (ca. 24) Diverse samarbejdsprojeter f.eks. Bogvenner.dk Regional ERFA gruppe AgeForce Skiftende tovholdere Årshjul for markedsføring (8) Børn Voksen Arrangementsgruppe Biblioteksledelse Børnekulturkonsulent Udviklingschef Tema kampagner Lokalbiblioteker Organisering af ekstern, skriftlig kommunikation - april 2010 Udstillingsgruppe (3) Digitale medier CB Samarbejde med eksterne parter

NY organisering af kommunikation Infoafdeling Lokalbibliotekerne (7): Jytte, Birthe, Tracey, Kira, Signe, Dorrit, Pernille Infoteam kun med ”Kommunikationspersoner” på lokalbibliotekerne Diverse samarbejdsprojeter f.eks. Bogvenner.dk Regional ERFA gruppe AgeForce Kampagne gruppe (5): Peter, Pernille, Dorrit, 2 x tovholdere Biblioteksledelse Udviklingschef Tema kampagner Lokalbibliotekerne Arrangementsgrupper ARKOS udvalg SKØN gruppe Lokalhistorisk arkiv SMS-tjenester Facebook / Twitter redaktør Infoskærm redaktører 2.0 gruppen Webredaktører Børnekulturkonsulent Udstillingsgruppe CB ? Samarbejde med eksterne parter Kommunikationsgruppe på tværs (10): Peter, Ann (Voksen), Malene (Børn), Frida, Michael (Musikken), Eva T. (Lokalhistorisk Arkiv), Martin C. (det digitale lag), Flow, Dorrit og Pernille. Infoafdeling Lokalbibliotekerne (7): Jytte, Birthe, Tracey, Kira, Signe, Dorrit, Pernille Infoteam kun med ”Kommunikationspersoner” på lokalbibliotekerne Diverse samarbejdsprojeter f.eks. Bogvenner.dk Regional ERFA gruppe AgeForce Kampagne gruppe (5): Peter, Pernille, Dorrit, 2 x tovholdere Biblioteksledelse Udviklingschef Tema kampagner Lokalbibliotekerne Arrangementsgrupper ARKOS udvalg SKØN gruppe Lokalhistorisk arkiv SMS-tjenester Facebook / Twitter redaktør Infoskærm redaktører 2.0 gruppen Webredaktører Børnekulturkonsulent Udstillingsgruppe CB ? Samarbejde med eksterne parter Kommunikationsgruppe på tværs (10): Peter, Ann (Voksen), Malene (Børn), Frida, Michael (Musikken), Eva T. (Lokalhistorisk Arkiv), Martin C. (det digitale lag), Flow, Dorrit og Pernille. Infoafdeling Lokalbibliotekerne (7): Jytte, Birthe, Tracey, Kira, Signe, Dorrit, Pernille Infoteam kun med ”Kommunikationspersoner” på lokalbibliotekerne Diverse samarbejdsprojeter f.eks. Bogvenner.dk Regional ERFA gruppe AgeForce Kampagne gruppe (5): Peter, Pernille, Dorrit, 2 x tovholdere Biblioteksledelse Udviklingschef Tema kampagner Lokalbibliotekerne Arrangementsgrupper ARKOS udvalg SKØN gruppe Lokalhistorisk arkiv SMS-tjenester Facebook / Twitter redaktør Infoskærm redaktører 2.0 gruppen Webredaktører Børnekulturkonsulent Udstillingsgruppe CB ? Samarbejde med eksterne parter Kommunikationsgruppe på tværs (10): Peter, Ann (Voksen), Malene (Børn), Frida, Michael (Musikken), Eva T. (Lokalhistorisk Arkiv), Martin C. (det digitale lag), Flow, Dorrit og Pernille. Infoafdeling Lokalbibliotekerne (7): Jytte, Birthe, Tracey, Kira, Signe, Dorrit, Pernille Infoteam kun med ”Kommunikationspersoner” på lokalbibliotekerne Diverse samarbejdsprojeter f.eks. Bogvenner.dk Regional ERFA gruppe AgeForce Kampagne gruppe (5): Peter, Pernille, Dorrit, 2 x tovholdere Biblioteksledelse Udviklingschef Tema kampagner Lokalbibliotekerne Arrangementsgrupper ARKOS udvalg SKØN gruppe Lokalhistorisk arkiv SMS-tjenester Facebook / Twitter redaktør Infoskærm redaktører 2.0 gruppen Webredaktører Børnekulturkonsulent Udstillingsgruppe CB ? Samarbejde med eksterne parter Kommunikationsgruppe på tværs (10): Peter, Ann (Voksen), Malene (Børn), Frida, Michael (Musikken), Eva T. (Lokalhistorisk Arkiv), Martin C. (det digitale lag), Flow, Dorrit og Pernille.

2. Øge den strategiske kommunikation i hverdagen - Opdyrke bevidsthed omkring kommunikation via kompetenceudvikling - Udvikle og udbrede kendskab til Roskilde Bibliotekernes kernefortælling - Indføre evaluering og brug af statistik

De 6 strategiske spor: I . Vores kommunikation skal afspejle kernefortælling ”Show – don’t tell” princippet. Vi behøver ikke italesætte budskaberne hver gang, men bruger kernefortællingen og de strategiske budskaber som rettesnor for, om kommunikationen nu også stemmer overens med dét, vi står for. II. Ingen målgruppe – ingen ide ! Hver gang en ide opstår (projekt, arrangement, nyt tilbud, o.l.) skal de ansvarlige tage stilling til, hvem det er rettet mod samt hvilke behov, der knytter sig til den udvalgte målgruppe. Brug eventuelt Personas-galleri. III. Vælg kanaler med omhu Det handler ikke om at bruge alle kanaler - men om at bruge de rigtige kanaler. Når vi planlægger vores kommunikation, skal vi forholde os kritisk til, hvilke kanaler og medier, vi bruger. IIII. De gode historier skal ud Vores målgrupper skal have et bredt kendskab til de mange positive historier, som Roskilde Bibliotekerne rummer. For at det skal lykkes, skal alle medarbejdere bidrage til at få historierne ”bragt til torvs”. VI. Det digitale lag Vores visioner om et stærkt digitalt lag skal stemme overens med praksis. De ”nye” medier (sms, blogs, Facebook, Twitter, YouTube og Flickr) skal bruges i kommunikationen alle steder, hvor det giver mening i forhold til budskab og målgruppe. Vi skal hele tiden følge udviklingen og afprøve nye digitale muligheder - samt nedlægge kommunikationsformer, der har udtjent deres formål. VII. Ting tar’ tid… Strategisk kommunikation kræver god tid. Af hensyn til diverse deadlines skal Infoafdelingen have alle informationer 1 måned før arrangement / tilbud løber af stablen. Gælder det planlægning af en kampagne, er det en fordel at kontakte Infoafdelingen senest 2 måneder før. Roskilde Bibliotekerne vil også gerne understøtte spontane ideer og muligheder. Kort varsel skal således ikke afholde nogen fra at gribe en god ide. Blot skal vi huske at planlægge kommunikationen - så tidligt som det er muligt.

Implementering i efteråret… Krav til ledelsen: Tag ejerskab, afsæt resurser, bevilg midler til kompetenceudvikling Implementering af ny organisering, bl.a. kommissorium for tværgående kommunikationsgruppe Kompetenceudvikling af ny tværgående kommunikationsgruppe Udvikling af nødvendige ”redskaber” (Infoafdelingen) Diverse målinger Handlingsplan med budget