Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Tårnby kommunebibliotekers kommunikationsstrategi

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Tårnby kommunebibliotekers kommunikationsstrategi"— Præsentationens transcript:

1 Tårnby kommunebibliotekers kommunikationsstrategi
Hvorfor og hvordan Gudrun Møller 11. november 2008

2 PR koordineringsgruppen
Koordinerer PR arbejdet for alle kanaler Laver markedsføringstiltag på nye og gamle tilbud Planlægger PR for gamle og nye tiltag. Tager initiativ til markedsføring og afprøver nye kanaler Gennemgår og uddelegerer opgaver efter huskelister Ugentligt møde, hvor al PR koordineres Opstået fordi der var så mange undergrupper og udvalg, der alligevel arbejdede med det samme. Web gruppe, arrangementsudvalg, storskærmsudvalg, og forskellige udvalg nedsat i forbindelse med forskellige projekter og arrangementer. Der var alt for meget, der gik lidt skævt fordi man ikke havde koodineret og husket at informere. Desuden blev der produceret hjemmelavede plakater, fliers, brochurer efter oplæg fra forskellige kreative personer, men de var ligeså forskellige som det antal personer, der lavede udkastet. Det gav ikke en ensartet billede af afsenderen, nemlig biblioteket

3 Hvorfor kommunikationsstrategi
Samlet ramme for kommunikationen Ensartet udtryk i kommunikationen Sammenhæng mellem kommunikationsformerne Synlighed og gennemslagskraft Vores PR udvalg er dog stadig sammensat af eget personale og det er ikke professionelle ”markedførere, så vi ville gerne have en fælles basisviden og et fælles afsæt. Rammen er PR koordineringsmødet - Ensartet og professionelt lay-out, så man vil kende bibliotekets grafiske udtryk -Skal man bruge alle kanaler eller kun en enkelt eller hvordan kombinerer man mulighederne. Kan afhænge af meddelsens art (arrangement, servicemeddelselse, indsatsområde for et tilbud/produkt) - Vi vil gerne være synlige på hjemmesiden, i den lokale presse, i lokalsamfundet og også i sammenhæng med selve biblioteket. De skal gerne finde det, der er lovet eller noget der logisk relaterer sig til den eksterne PR; så det bliver en sammenhængende størrelse. Ex. Udstillilnger og arrangementer, der supplerer en oplysning på hjemmesiden (ex. Bogforum og vores egen bogbazar)

4 Grundlaget for strategien
Visionen Handlingsplanerne Brugervurdering af kvaliteten fra bedst på nettet Formidling med borgeren i centrum Vi hyrede Kontrabande – et kommunikationsfirma til at udarbejde og professionalisere vores strategi. For at få et indtryk af virksomheden, og hvad vi har brug for at formidle brugte de vision og handlingsplaner Visionen taler om Videnscenter, Kundskabscenter, Det tredje sted, Alle afdelinger har handlingsplaner og her kan man se, hvem der satser på. Mulighed for at finde målgruppen Hvad ville vi formidle, hvilke målgruppe og hvordan målretter og skriver man bedst til de forskellige kanaler De skulle også vurdere, hvordan vi henvender os til brugerne over hjemmesiden og derfor kiggede de også på bedst på nettet Herfra skulle der så formidles med borgeren i centrum Brugerundersøgelser for at få borgeren i centrum er også en af de vanskelige ting, synes vi Vi arbejder med små undersøgelser af enkeltområder (dameblade, forældrehjørnet, indhold af værksteds PC) – vi undersøger både i udlånet og via hjemmesiden/bloggen, men det er klart under udvikling. Der kommer heller ikke mange henvendelser via hjemmesiden, men.. Det er stadig meget vores egen vurdering at målgrupperne for de enkelte meddelelser, der bestemmer, hvad og hvordan vi gør

5 Kommunikationskanaler
Hjemmeside Nyhedsbrev Storskærm Pressemeddelelser Publikationer Blog Vi har, som alle andre vel, en lang række kanaler – nogle ”gamle” og nogle nye. Vi ved at folk stadig primært får oplysninger via lokalaviserne MEN en hjemmesiden m.m. bruges i stadig stigende grad, kan vi også konstatere via statistikken Nyhedsbrevet får stadig flere abonnenter BLOGGEN læses, men kommenteres aldrig. En vanskelig størrelse, synes vi, men vi forsøger Hvordan skal vi bruge det bedst?

6 Hvad lærte vi Analyse og kortlægning af målgrupper
Analyse af sproget i henvendelserne Er det interessant Er målgruppen tilstrækkelig defineret Hvilket sprog bruges hvor -hvor vigtigt der er at afgrænse målgrupper mest muligt (sml. Amalies billede med vand) Hvordan skal sproget være for at ramme ( jeg vil fortælle dig at…) Ikke en informerende overskrift og tekst, som vi ved, hvad betyder, men en tekst, der umiddelbart fange modtageren ind. (ex med blog med biblioteket – ændret til en opfordrende tekst om emnet,) Man skal råbe klart op og henvende sig til DIG Det skal være interessant for modtageren. Man skal ikke vide at biblioteket har et arrangement eller en bog, - man skal vide hvorfor der er en god ide at låne den. Det skal være vigtigt for modtageren at udnytte tilbudet og ikke bare at få information om det. Det er faktisk en svær øvelse og vi arbejder meget bevidst med sproget i de tekster, vi skriver. Også for vores egen udviklings skyld. Vi læser teksterne og forsøger at sætte os i modtagerens sted. Vi regner med at blive bedre og bedre til det. Målgruppen – det sædvanlige spørgsmål. Skriver vi for bredt, rammer vi ingen. Det bliver en grå grød, som er pæn og nydelig men uden slagkraft. Sproget : Vi fik gennemgået hvordan den samme oplysning skrives i et forskelligt sprog alt efter om det er en plakat, hjemmesiden, storskærm, pressemeddelelse m.m. Også det arbejder vi meget med

7 Plan for udvikling i 2009 Kombinering af den eksterne PR med en intern PR, gerne i hele huset Giver sammenhæng mellem den eksterne information og det fysiske bibliotek Låneren møder det, der reklameres for på biblioteket Personalet kommer til at dele markedsføringen af vores tilbud Vi har på hovedbiblioteket en udstillingsgruppe, en eventgruppe, en hjemmesidegruppe og et børne- og musikbibliotek, der alle laver aktiviteter og som alle har brug for PR for disse. Kunne vi samordne, så artikler til hjemmesiden kombineres med relevante udstillinger og arrangementer og så større begivenheder kan dækkes i hele huset. Det kan give mere logik at omtale præsidentvalg, bogforum, personer, forskellige aktuelle emner på hjemmesiden, hvis det også afspejler sig i de udstillinger, der arrangeres på det fysiske bibliotek. Det er vi spændte på…


Download ppt "Tårnby kommunebibliotekers kommunikationsstrategi"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google