Faglig læsning i fremmedsprogsfagene

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Faglig læsning – en opgave for alle fag…
Advertisements

Multimodalitet i danskfaget med hjemmesider som eksempel
Læsning i danskfaget i Island
Faglig læsning i naturfagene
Læsning og skrivning i børnehaveklassen
Faglig læsning og forudsætninger herfor. Indskoling
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Rasmus Fink Lorentzen, VIA UC, Læreruddannelsen i Aarhus
Bevidst undervisning i billeder
Faglig læsning Dagsorden
Læsning..
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
Faglig læsning 7. – 9. kl. Work-shops.
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Grundlæggende IT, niveau G
Lektor Rasmus Fink Lorentzen
Hvordan kan vi selv lave trylledrikken?
Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet
Fra tekstanalyse til kontekstanalyse Forskningsprogram for medier og it i læringsperspektiv Thomas Illum Hansen Videncenterleder, ph.d. Læremiddel.dk –
Trinmålene henvender sig til elevernes kunnen efter 6. klassetrin
En læsepolitik Skolen på la Cours Vej.
Sprog/billeder på Internettet
Udvekslingsseminar Bedre faglig læsning og skrivning 3. februar 2014
Gymnasielektionen screening i dansk
iBøger og didaktisk design
– Om formidlingen af afgørelser i offentlige breve
Læs for livet FRIE SKOLERS LÆRERFORENING
ETwinning GRÆNSEOVERSKRIDENDE DATING sådan og derfor Den lovmæssige baggrund for internationalisering i skolen SkoleIntra Kolding
Aabenraa 20. september 2012 Udvikling af informationskompetence Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU)/Aarhus Universitet.
En kompleks opgave for dansklæreren
IT i undervisningen.
VELKOMMEN til Pædagogisk IT-vejledning efter din skolekultur IT-Vejlederens rolle ændrer sig!
Læremidler som tekster – tekster i læremidler
It-kompetence Rikke Christoffersen Fagbog -> browser Elev -> faglige redaktør, bibliotekar, lærer.
Læseforståelses-pædagogik i et dsa-perspektiv
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
Kompenserende it Dorthe Carlsen 15. september 2011
Undervisningsforløb i 8. klasse.
Digital literacy Et didaktisk design til 9. klassetrin, med fokus på kommunikation på livsstilsbloggen.
Problemformulering Indeholder:
Dannelse og kompetencer
Problemorienteret projektarbejde
Innovation i AT/SO.
Læseteknik eUX - REBSLAGERVEJ.
Læremiddeltjek Nordborg Dorthe Carlsen
Et mærkeligt skib.
Årsplan – en kort en lang
Før vi begynder: Rød tråd Affaldstema –Parallelt med erfaringer Hvad skal vores produkt være? Hvad forventer du at få ud af dette forløb? –Noget du særligt.
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
Projekt Professionsløftskole Sølystskolen Lektor Rasmus Fink Lorentzen VIA University College.
SkoleIntra og faghæfte 48
SkoleIntras værktøjer til arbejdet med læseforståelse
Læsning.
Multimodale læremidler. Understøtte undervisningen 2 Et læremiddel til at understøtte undervisningen i erhvervsøkonomi for læsesvage elever: - Multimodalt.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
SKABELON.
”Tegn på læring: Brug af læremidler, elevens udbytte og motivation”
Sprogbaseret læring i naturfag
Læremidler til MADKAMP Kirsten Marie Pedersen UC Lillebælt/ Læreruddannelsen på Fyn.
Læremidler til MADKAMP Connie Greffel Frerks UC Syd/ Læreruddannelsen, Esbjerg.
Læseforståelse – faglig læsning Uge 12 Ved Yvonne Roug-Andersen.
FØR LÆSNINGEN 1. 3 faser - fagets tekster  Før læsningen  Under læsningen  Efter læsningen 2.
Faglig læsning 1. Oversigt  Hvad er læsning, og hvad er faglig læsning og skrivning?  Hvorfor sætte fokus på faglig læsning og skrivning?  Hvad er.
Læsevejledning. Hvorfor vejledning i læsning? Bjærgning af topsejl Hvis topsejlet står på luv side af storsejlet, må man vende eller løbe i vinden for.
Forskellen mellem objektiv og subjektiv – en Padlet-opgave
Informerende beskrivelser
Introsidernes betydning
Strategier og værktøjer i sprogundervisningen
Præsentationens transcript:

Faglig læsning i fremmedsprogsfagene Hvad er faglig læsning? Faglig læsning og læremidler. Hvilke læremidler og hvordan? Dorthe Carlsen (dca@ucsyd.dk)

Hvad er faglig læsning? At læse for at lære – fokus på fagtekster

Læsning er en aktiv meningssøgende proces Kilde: Ehrin i Brudholm: Læseforståelse

God læseforståelse kræver: Læseren kan identificere de enkelte ord i teksten Læseren kender betydningen af nøgleord Læseren kan aktivere relevante indre forestillingsbilleder af tekstens emne, som informationer fra teksten kan ’hænges op på’ Læseren kan drage følgeslutninger på basis af denne viden (indre forestillingsbilleder) Læseren har en velfungerende arbejdshukommelse Læseren kan udnytte sin viden om teksttyper til at vælge en effektiv læsestrategi til løsning af læseopgaven Læseren er bevidst om sit formål med at læse teksten og kan styre og regulere sin læsning efter dette formål Kilde: Arnbak, Elisabeth. Faglig læsning. 2003 (s. 31)

”Men det er bestemt også lærerens ansvar at vejlede eleverne i, hvordan de mest effektivt kan læse og tilegne sig indholdet af fagets tekster. Læreren skal hjælpe eleverne til at blive bevidste om fagteksternes disponering af stoffet og sammenhængen mellem de forskellige faglige emner, der behandles i teksten (tekstens argumentationsstruktur), så de bliver i stand til at danne sig et overblik over tekstens indhold på en strategisk og effektiv måde. Det er lærerens ansvar at sikre, at eleverne har kendskab til og kan forstå fagets kerneordforråd.” (Arnbak, Faglig læsning) Hvad er engelsk/ tysk/ fransk-fagets tekster? Hvordan er disse typisk opbygget? Hvad er engelsk/tysk/ fransk-fagets kerneordforråd?

Teksters formål -> tekstens struktur og de måder, som sproget bruges på. Sætningsniveau: fx vil adverbielle led ofte indeholde vigtig information i instruerende tekster, fordi der her fortælles om omstændighederne for det, der skal gøres. Enkeltordsniveau: fx vil instruerende tekster ofte indeholder mange verber, der udtrykker handling – og de vil ligeledes indeholde central information: hvilke handlinger skal læseren udføre? Kilde: Mulvad, Ruth. Sprog i skole. Læseudviklende undervisning i alle fag. Alinea. 2009 (side 28)

”Målet med arbejdet med elevernes læsefærdighed er, at de kan klare sig i forskellige autentiske læsesituationer på engelsk. Autentiske læsesituationer omfatter fx, at man læser for sin fornøjelses skyld, for at få informationer og for at kunne handle, fx forstå opskrifter, der skal omsættes til madlavning. Man læser forskelligt afhængigt af, hvem man er, og hvilken interesse og hensigt man har.” (Fælles Mål 2009. Engelsk) Autentiske – konstruerede tekster herunder læremidlets primærtekster og paratekster Læseformål

Eksempler: Pit Stop 6. ”Food” Happy. ”Let’s talk Sports”

Multimodale læremidler ”- hvordan er forholdet mellem tekst og billede Repræsentationsformer (fra kropslig, genstandsmæssig og billedlig til diagrammatisk, sproglig og symbolsk). Kendes fra ordforrådstilegnelse Multimodalitet: forholdet mellem repræsentationsformer (fra entydig til flertydig) Læsesti

Støt læseforståelse med før-under og efter aktiviteter: … man skal bare vide hvad det er der skal støttes…

Web 2.0 Ud på nettet – og hvad så? Hvad sker der [med den faglige læsning] når lærer og elever slipper lærebogen?

Læsning af net-tekster Kildekritik Informationskompetence

Informationskompetence: ”Begrebet informationskompetence betoner, at det ikke er kompetencer, der er væsensforskellige fra dem, der knytter sig til andre teknologier. Det særlige er de teknikker og færdigheder, der refererer mere specifikt til teknologien. Med inspiration fra Jeppe Bundsgaard kan man pege på teknikker, der er forbundet med skærmlæsning (central-, perifer- og lineærlæsning) og søgning på internettet (surfing, surfesøgning og fuldtekstsøgning). Hertil kommer en lang række teknikker, der er beslægtet med boglæsning (skimming, nærlæsning, visualisering, tænke højt, stille spørgsmål, læse selektivt, billedafkodning, symbolafkodning osv.). Endelig kræver samspillet mellem forskellige medier (lyd og lys) og former for repræsentation (tale, skrift, film, billeder, lydspor m.m.) særlige teknikker til at sammenkæde informationer fra de forskellige repræsentationer.” Kilde: Thomas Illum Hansen. ”It og medier i et læremiddelperspektiv”. I: Kvan. 86. 2010

Forslag til videre læsning: Elisabeth Arnbak (2003): Faglig læsning. Gyldendal. Del 2 indeholder mange gode forslag til før, under og efterlæsningsaktiviteter (meget konkrete) Ivar Bråten (red.) (2007): Læseforståelse. Klim Dorthe Carlsen og Jens Jørgen Hansen (2009): At vurdere læremidler i dansk. Dansklærerforeningen Agnes Edling (2006): Abstraction and authority in textbooks.The textual paths towards specialized language. Uppsala universitet. Link til afhandlingen her http://www.videnomlaesning.dk/2/20.aspx Eigil Børre Johnson m.fl. (1999): Lærebokkunnskap. Innføring i sjanger og bruk Ruth Mulvad (2009): Sprog i skole. Alinea Dagrun Skjelbred (2009): »Lesing og oppgaver i lærebøker« in: Lys på lesing. Novus Forlag Eva Maagerø og Elise Seip Tønnessen (red.) (2009): At læse i alle fag. Klim Thomas Illum Hansen. ”It og medier i et læremiddelperspektiv” i: KvaN. 86 (2010) Jeppe Bundsgaard www.jeppe.bundsgaard.net (se bl.a. ”Søgning er læsning”) EMU: http://www.emu.dk/gsk/fag/ind/inspiration/laesning/fagliglaesning.html Cmaps (elektronisk mindmapping) http://cmap.ihmc.us/conceptmap.html Læs på!, undervisningsmateriale fra Dansklærerforeningen (2001) med ideer til faglig-læsningsaktiviteter