Roller og afgrænsninger

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

Nørremarkskolen 30. oktober 2013
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Medarbejderudviklingssamtalen
Refleksion i kommunikationen
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
24. november 2006 Lærerseminar Disposition •Soldaten i centrum •Vigtigt om læring •Din rolle i undervisningen •”Hvad vil jeg som skolechef tilbyde?”
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Arbejdspladsudvikling
Coaching som et offensivt ledelsesredskab Bibliotekarforbundets Lederseminar 2006 Synergi HRM Rosenkvist Consult.
LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften
Brugerinddragelse i et uddannelsesperspektiv
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Praksisudviklings projekt Vellykkede samtaler i sammenhængende forløb
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Det autentiske menneske
Socialpædagogisk læringsspil Udviklingsseminar I Christian Engel Brund Jeppe Sønderby Christensen
Darum skole 4. november 2013.
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Step 6: Evaluering og læring
Konsensusprocessen.
Vejledning og spørgsmålstyper ift. børn, kolleger og forældre
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
Lene Tortzen Bager og Tine Wirenfeldt Jensen
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
LP-modellens Landskonference 2014 i Horsens
Favrskov - Tovholder 3 3. juni 2014 Lena Lund Pedersen
- Roller og afgrænsninger
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
Favrskov – tovholder Februar 2014 Lena Lund Pedersen
Praksisopgave 1 Intro til praksisopgave 1 2. Dag 1.
Hvad er mål/resultat (output)?
1 Vejlednings- opgaven v. projektleder Martin Finderup Andersen.
Kodeks for offentlig topledelse
Vejlederens kommunikation
Niveauer for læring i organisationen
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
VEJLEDERNES FORHÅBNINGER FRA BRANDMAND TIL ARKITEKT AFKLARING AF EGEN VIDEN: HVAD KAN JEG? AFKLARING OG AFGRÆNSNING AF ROLLEN KONTRAKT : DIALOG OMKRING.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
Konsultative praksisformer i PPR
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Hvad er coaching? Synergi HRM & Rosenkvist Consult
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Dialogmøde Forældresamarbejde - forældre og forældrebestyrelsen imellem.
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Coach Fokusperson Egen dialog Glimtvis dialog
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb.
LP-analysemodellen i vejlederperspektiv 2. April 2014
LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
Teamudvikling og gruppedynamik – at styre og udvikle samtaler
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
STATENS PERSONALE- OG LEDELSESPOLITIK – SAT I SPIL.
Karl Tomm Ergonomiseminar 2010
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Læringsmiljø og pædagogisk analyse LP-modellen.dk Forskningsbaseret viden-vi gør det, der virker L LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER Høgskolen.
Stresscoaching forløb Et individuelt stresscoaching forløb for dig, der har fået stress. Forløbet tager udgangspunkt i din stress-situation og strækker.
Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010
Implementering af PALS
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Vejledning i forflytning
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Roller og afgrænsninger LP-MODELLEN FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER Vejleder-opgaven Roller og afgrænsninger Onsdag aften V. Sofie Stoltze Projektleder, LP-modellen skole og erhvervsskole UCN act2learn LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

Læring og organisatorisk læring … .. handler om forstyrrelse - og til en vis grad kvalme Enkeltloop feedback ”Så gør vi det, vi plejer – bare lidt mere bevidst”. Dobbeltloop feedback ”Er det nu den bedste metode/handling?” Argyris, C. & Schön, D. LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

Opbygning af evalueringskapacitet giver umiddelbart performancetab Klarhed og effektivitet i arbejdet Forskning om forankring af kulturforandringer? Det tager 5 – 7 år! Fullan og Stiegelbauer (1991) Tid Beslutning om LP-modellen Etablering af LP-modellen Funktionel anvendelse af LP-modellen Højtydende anvendelse af LP-modellen Molly Søholm, T. & Juhl, A. (2006) (med udgangspunkt i Tuckmans teamudviklingsmodel) LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER Rammer og mål for PPR-vejlederens opgave Implementeringsplan - Grundkontrakt Her drøftes og tydeliggøres LP-vejledernes opgave og funktion i forhold til tid og ressourcer på makroorganisatorisk niveau Rammekontrakt Her præciseres de enkelte opgaver med mål, form og indhold ift. PPR-vejledningsopgaven på mesoorganisatorisk niveau LP-skole-/forvaltning og PPR-organisationsniveau Proceskontrakt – med LP-gruppen LP-Skole- og LP-vejlederniveau Her forventningsafstemmes vejlederfokus, position, rollevaretagelse og kommunikation på mikroorganisatorisk niveau LP-Gruppe- og LP-vejlederniveau Ledelse Udførelse LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER PPR-vejlederfunktionen - afgrænsning Grundkontrakt Implementeringsplan (formål og funktion) Udmøntning i konkrete formåls- og funktionsbeskrivelser ift. LP-vejlederopgaven i skolevæsnet eller på daginstitutionsområdet Ambitionsniveau og ressourcer afstemmes Indskrives i implementeringsplanen af Skoleledelsen på den enkelte skole i samarbejde med PPR. Skal kunne evalueres og revideres løbende. LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER PPR-vejlederfunktionen - afgrænsning Rammekontrakt den konkrete opgaveportefølje Hvilke opgaver skal LP-vejlederen løse på kort/lang sigt? Forventningsafklaring / behovsafdækning med PPR-kolleger, dagtilbuds- og skoleledelse og pædagogisk personale på den enkelte institution. Bør udmøntes i en skriftlig kontraktering, der kan evalueres og revideres løbende. LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER PPR-vejlederfunktionen - afgrænsning Proceskontrakt Formen: Arbejdsformer, styringsredskaber, kommunikationsværktøjer, positioner, rollevaretagelse osv. i vejledningsarbejdet Hvordan skal vi arbejde med den enkelte vejledningsopgave? Etableres som det første på hvert LP-møde. LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

De mange ”samtaleværktøjer” i PPR-vejlederens værktøjskasse Redskab Coaching Spørgsmål Supervision Vejledning Mediation Rådgivning Mentoring Instruktion Svar Relation Magtbase – at have ret Magtfri Stelter, R. (2002) LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER 8

Proceskontrakt og mundtlig vejledning i praksis Etik, roller og positioner, mål og arbejdsform Time out: Genfor-handling af kontrakt Afslutning: Udbytte af samtalen + handlinger + vejledning Metaniveau Handlings-niveau Molly-Søholm, T. (2006) LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

Spørgsmålstyper - inspireret af Karl Tomm simple antagelser -én virkelighed Detektiven Kaptajnen Fortidsorienterede simple spg. - Afklarende - Definerende - Undersøgende hensigt Fremtidsorienterede simple spg. - Ledende - Konfronterende - Instruerende fortid fremtid (Orientere) Fortidsorienterede komplekse spg. - ? om adfærd - ? om forskellige perspektiver på tingene - Udforskende hensigt Fremtidsorienterede komplekse spg. Hypotesespørgsmål Mulighedsspg. Scenariespørgsmål Mirakelspørgsmål (Påvirke) Antropologen Fremtidsforskeren komplekse antagelser mange virkeligheder

Refleksionsøvelse 1 - Rammekontrakt Hvordan afgrænser vi vores rolle og position i forhold til en rammekontrakt? Reflekter individuelt over dine egne ideer til den vellykkede Rammekontrakt i et LP-perspektiv (3 minutter) Diskuter og reflekter PPR-vis hvilke elementer rammekontrakten skal indeholde. Vær konkrete. Kom frem til fælles forståelser og formuleringer (30 minutter) Udarbejd en planche med jeres konkrete forslag til rammekontrakt LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

Refleksionsøvelse 2 - Proceskontrakt Hvordan afgrænser vi vores rolle og position i forhold til en proceskontrakt? Reflekter individuelt over dine egne ideer til den vellykkede Proceskontrakt i et LP-perspektiv (3 min) Diskuter og reflekter PPR-vis hvordan proces-kontrakten skal håndteres. Vær konkrete Kom frem til fælles forståelser og handlemuligheder og diskuter hvordan, I underbygger den ønskede udvikling i praksis. (30 minutter) Udarbejd en planche med jeres konkrete forslag til proceskontrakt LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER