DiFUS-gruppen Gitte Westeraa, Sille Krill, Iben Højer Larsen, Kathrine Vognsen Jes Hollænder.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogpakkens 6-dages kursus
Advertisements

Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Medarbejderudviklingssamtalen
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Klasserummets dynamik og psykologi – samspil og dialog i læringsrummet
NUVÆRENDE PRAKSIS PÅ UCV: - Anvendelse af almindelige vejledningsmetoder. - Sporadisk intensiveret vejledning (iværksat på baggrund af akut behov). -
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Program Formiddag Teori: Om Ressourceorienteret kollegial feedback
Anerkendende refleksion
Haslebo, relationer i organisationer kap. 14/15
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lederudvikling.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Det autentiske menneske
Darum skole 4. november 2013.
1 Ledelse, samarbejde og lærerarbejdstidsaftalen Anders Balle.
Kompetenceevaluering Forelæser: Hanne Kathrine Krogstrup
AI – Anderledes Inspiration GRUS på Svendborg Erhvervsskole
Mødeledelse og deltagelse
ORIENTERING OM LEDELSESEVALUERING – til medarbejdere
Vejledning og spørgsmålstyper ift. børn, kolleger og forældre
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
- Hvad kan I forvente som forældre?
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Den anerkendende interviewform
Den inkluderende skole
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Indsigt og udvælgelse – forstå hvad det betyder for jer
Gruppeudviklingssamtaler
- et udviklings- og dialogværktøj
Kompetencer i det første ingeniørjob Aftagerseminar på DTU Byg tirsdag den 26. maj 2009 Jesper Gath.
Personligheden og selvet
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Et fagligt løft af folkeskolen.
Omrejsende ledere - Svendborg Kommunes interne konsulentkorps.
Forudsætninger for en god samtale
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Inspirationsdag om kommunikation og patientinddragelse Enhedschef Marie Fuglsang.
Ledelse i forskellige retninger
- Værktøjer til strategisk og systematisk kompetenceudvikling
Hvad er coaching? Synergi HRM & Rosenkvist Consult
Employer Branding, Gå-hjem-møde, ASBccc 7. maj 2008 Employer Branding Gå-hjem-møde, 7. maj 2008 Helle Kryger Aggerholm, ph.d.-studerende Mona Agerholm.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Læring i praksis Tirsdag den 22. maj 2012.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis.
Direktørgruppen SAMlær Odense. Hvad er der gang i? Arbejdstidsaftaler Undervisningsdifferentiering og IKT IKT Blended Learning God undervisning.
Synliggør dit lederskab med et nyhedsbrev. Dette er værktøjet for dig, der vil Sikre at dine medarbejdere har fokus på de vigtigste emner eller udfordringer.
1 Rehabiliteringsteam – består af: Jobcenteret: 2 beskæftigelsesmedarbejdere 5 deler posterne imellem sig og går på skift Tilstræber, at den ene er repræsenteret.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Mødeledelse og deltagelse Nyremedicinsk Afdeling Y.
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Uddannelse i sygefraværshåndtering
Projektledelse – introduktion, oktober 2016
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
Introduktion til det tværsektorielle samarbejde om kompetenceudvikling
Inspirationsworkshop med fokus på
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

DiFUS-gruppen Gitte Westeraa, Sille Krill, Iben Højer Larsen, Kathrine Vognsen Jes Hollænder

”Hvad karakteriserer en faglig udviklingssamtale ”Hvad karakteriserer en faglig udviklingssamtale? Hvorledes adskiller den sig fra andre typer af faglige samtaler?”

Udviklingssamtaler i et historisk perspektiv

Forskellige typer af faglige udviklingssamtaler: Det foranderlige samfund stiller konstante krav til: mennesket medarbejderen kollegaen lederen teammedlemmet gruppemedlemmet den studerende

MUS Medarbejderudviklingssamtalen Forum, hvor den enkelte medarbejders viden, kompetencer, og uvikling bliver drøftet.

TUS Teamudviklingssamtalen Formål: At arbejde målrettet med udvikling og videreudvikling af teamet. Øge teammedlemmernes teambevidsthed Understøtte og udfordre kommunikations- og samarbejdskulturen i teamet samt i forhold til en eventuel teamleder.

GRUS Gruppeudviklingssamtalen Fokus på individet i gruppen Mulighed for at se sammenhæng mellem de enkelte medarbejderes udviklingsperspektiver og organisationens udviklingsperspektiver Gruppeudviklingssamtaler kan være med deltagelse af en eller flere nærmeste kolleger

LUS Lederudviklingssamtalen LUS er lederens MUS Udgangspunktet er desuden: Lederens udvikling og resultater i det forløbne år. Aktuelle forhold omkring lederens situation. Fastlæggelse af mål for det kommende år og på lang sigt.

SUS Studenterudviklingssamtalen Dialog mellem studerende og en dialogpartner I SUS gøres der status over den studerendes kompetencer i relation tul uddannelsens mål. Målet i samtalen er at gøre den studerende mere opmærksom på egne ressourcer i forhold til egne mål og intentioner.

Hvad er formålet med den faglige udviklingssamtale? ”Overordnet er målet, at udnytte den synergi der opstår, når medarbejderens ønsker for arbejdsopgaver og udvikling stemmer overens med virksomhedens mål og strategi” www.stinarosted.dk

Kompetenceudvikling Figur

Fordele ved faglig udviklingssamtale Fordele for medarbejder: Få større indflydelse på din arbejdssituation Udbygge dine kompetencer Få klare mål og realistiske rammer for dit arbejde Kende din leders forventninger Få feedback på din indsats Opretholde og forøge din markedsværdi

Fordele for virksomhed: Kende dine medarbejders kompetencer Få et billede af, hvad der motiverer den enkelte medarbejder Optimere dun afdelings ressourcer og kompetencer samtidig med, at medarbejdernes behov og ønsker efterleves så vidt muligt At få feedback på din lederstil Styrke koblingen mellem virksomhedens mål og strategier og medarbejderens kompetencer

”..en systematisk, periodisk, planlagt, og velforberedt dialog mellem medarbejder og dennes overordnede – på en sådan måde, at de to personer indgår som ligeværdige parter i samtalen” Annette Lorentsen, Arbejdspapirer om læring nr. 4, 2008

Spørgsmål Skærper opmærksomheden på bestemte emner, og udelader dermed andre. Forskellige typer af spørgsmål vil invitere til bestemte typer af svar Spørgsmål bliver retningsgivende for samtalen Intention – virkning

Spørgsmålstyper fra interviewteknik: Direkte spørgsmål Fortolkende spørgsmål Åbne spørgsmål Lukkede spørgsmål Ledende spørgsmål (Læs mere i Steinar Kvale og Svend Brinkman. (2009) Interview – Introduktion til et håndværk ).

Spørgsmålstyper med udgangspunkt i det systemiske perspektiv: Lineære spørgsmål Cirkulære spørgsmål Refleksive spørgsmål Metarefleksive spørgsmål (Læs mere i Hornstrup (2005) Systemisk Ledelse - Den refleksive praktiker).

Lineære spørgsmål - har fokus på den indholdsmæssige side af samtalen, årsagssammenhænge og forklaringer Cirkulære spørgsmål - undersøger sagen fra flere forskellige perspektiver og positioner og søger at skabe refleksion og (fælles-) forståelse. Metaspørgsmål - tilføjer samtalen en refleksiv dimension.

Eksempel på processtruktur for den strukturerede dialogbaserede udviklingssamtale: Kontekstafklarende fase: Rammer for samtalen afklares. Erfaringer, forforståelser, oplevelser m.v. undersøges via opklarende spørgsmål. Afklarende, tilbageskuende, metarefleksive og lineære spørgsmål. Eksplorativ fase: På opdagelse i sagen, ønsker, drømme, potentialer, nye muligheder og indsigter undersøges og afdækkes via nysgerrig dialog. Cirkulære, uddybende og refleksive spørgsmål. Evaluerende fase: handlingsafklarende, konkluderende, målformulerende og perspektiverende. Den evaluerende fase kan også skabe et refleksivt (lærende) tilbageblik på samtalen. Fremadrettede, refleksive og metarefleksive spørgsmål.

Udviklingssamtalen i et systemisk perspektiv Formål med den systemiske samtale er at tilføre systemet (individ eller gruppe) ny viden om sig selv. Konsekvens af den systemiske samtale er at viden kan/vil skabe forandring. Den systemiske samtale er intenderet forandrende.

Den terapeutiske samtale Formål, baggrund og inspirationskilder Terapeut – patient Læring Illeris, Bandura