Professionel formidling

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
At forholde sig professionelt Anne Skov
Medarbejderudviklingssamtalen
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Den Professionelle samtale Samtalen som redskab
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Energi- & Vandværkstedet
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Learn2improve Dansk Junior Golf Akademi
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
E-case eksamen En unik eksamensform Du laver et PowerPointshow
Vi gennemførte en række interview ifm
V. Kristoffer Brix Larsen, Phillip Dimsits, Tom Weinreich
Innovation og iværksætteri
Lena Mossberg At skabe oplevelser ved hjælp af storytelling
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Supervision og faglig feedback
Om feedback og tilbagemeldinger
Darum skole 4. november 2013.
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
MUNDTLIG FREMSTILLING
Velkommen.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
NOEA/Aalborg Universitet
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Projektlederens rolle(r)
Program Opfriske de centrale værktøjer i Den motiverende samtale
Om at være på vej 1. Fusionen og dens målsætninger 2 øge fleksibiliteten styrke fagligheden effektivisere bedre ressourceudnyttelsen øge kvaliteten og.
Appelformer Logos, etos og patos.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Målet for os i dag ”At lære jer en simpel model, der sætter jer i stand til, at opbygge en argumentation, der giver jeg gennemslagskraft”
Præsentationer og pitches How to do når man har 10 min.
Program - ICDP International Childhood Development Program
Vejlederens kommunikation
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Henriette Lungholt 3. maj 2010 Mundtlig kommunikation.
Henriette Lungholt Formidling og metode – uge 47, efterår 08 Mundtlig kommunikation.
Professionel udvikling i ”Det nye bibliotek”
Refleksioner og opsamling ift. i går
Argumentationsteori.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Pædagogisk forår i København
Velkommen til Konference om rammeforsøgene: Studietid, Timepuljer og Studiefællesskaber 26. Februar 2013 Konference om rammeforsøg 26. februar
Relationelle Kompetencer
Forudsætninger for en god samtale
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Skuffespørgsmål Ordene: ”Hvad, hvordan og hvorfor” bør være det første ord i hovedparten af vores spørgsmål: Handling / Begivenhed: Hvad (er der sket?)
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
1 Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring Mål: At i får kendskab til jeres egen læringsstil. At I får et grundlæggende kendskab til projektplanlægning.
Skrivekursus 1.e ..
Lyst til at lære – Skabe lyst til at lære – Lyst til at lære fra os Præsentation og gennemslagskraft TUP ”Transfer i AMU” ZBC, tirsdag d. 16. august 2011.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
Målrettet kommunikation
Problem- and play- based Learning
Lise Lyngbye 5. november, 12. november, 19. november
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Essay.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Præsentationens transcript:

Professionel formidling Personlig udvikling i Det nye bibliotek SUPPLEMENT AS

Tankpasserpædagogik contra deltagerorienteret pædagogik Hvordan formidler du? Tankpasserpædagogik contra deltagerorienteret pædagogik

Forskellig typer viden ”Det troede jeg, at du vidste…” ”Fordi… sådan er det bare” ”Det er fordi…” Eksplicit viden Implicit viden Tavs viden

Videns dna Tilgængelighed Kompleksitet Abstraktionsniveau Personafhængigt Situationsbunden Status Let Svært Enkelt Komplekst Konkret Abstrakt Personlig Kollektiv Situations bunden Situations uafhængig Lav status Høj status

Kompetencemodel Ubevidst Bevidst Inkompetent Kompetent Du kan ikke, men du ved ikke, at du ikke kan. Du ved, at du ikke kan Inkompetent Du er fantastisk uden at tænke over det – ”det sidder på rygmarven.” Du ved du kan, men det kræver al din koncentration Kompetent

Formidlingens fire faser Planlægning Situationsanalyse, formål, målsætninger Tilrettelægning Indsamling af stof, struktur, indhold, metode, midler, PR Gennemførelse Evaluering Feedback

Planlægning Situationsanalyse: Formål: Hvem er modtager? Interesser, forudsætninger, forventninger, behov?) Formål: Hvilke budskaber skal stå lysende klart efter læringen? Skabe eftertanke/ny viden Vække/provokere/holdningsbearbejde Handling/færdigheder

Formål Viden Holdninger Færdigheder

Den pædagogiske triangel Indhold Formidler Deltager Forventninger Forudsætninger Vaner Faglighed Kompetence Vaner

Du bør altid vide: Formålet – Hvad skal de lære? Metoden – Hvordan skal de lære? Motivationen – Hvorfor skal de lære?

Motivation Klarlægge formålet med læringen Vække den lærendes nysgerrighed Give mulighed for at det lærte kan blive effektiviseret og eksemplificeret.

Forståelsesværktøjer Forklaring (Selve pointen) Eksempler Øvelser Dialog Visualisering Storytelling

Forståelsesværktøjer Dialog Funktion: Klima – good vibrations læg dialogen tidligt (=interesse for den lærendes mening) Justering - kontrol af budskabets opfattelse minimum: mulighed for spørgsmål Forståelsesproduktion deltage i mini-analyser  selv finde pointerne holdningsbearbejdning nødvendiggør samspil accept  langtidseffekt

Forståelsesværktøjer Dialog Dialogteknik: Planlægningsfasen formål med dialog Igangsættelsesfasen start tidligt: præcise spørgsmål skab tryghed: fra lukkede til åbne spørgsmål tålmodighed: giv tid til at tænke – og svare Processen tages alvorligt: lyt, brug svarene – også i opsamlingen.

Forståelsesværktøjer Visualisering Funktion: Hukommelse Forståelse Visualiseringsformer Ord og tal Grafer Modeller Skemaer Mindmap Tidslinie

At fortælle en god historie…

Forskellige fortælle former Episk: fortællingen om, nu skal I høre hvordan min veninde… Bevisførelse: historien om hjernen og de to døre, har I mødt nogle biler? Bevis for at der er to døre… Visuel: forestil dig, at hjernen er som en skov, hver gang du tramper en sti…. Analogi: Man kan sige det er ligesom når….

Retoriske appelformer Logos = logisk bevisførelse via klassisk argumentation Patos = appel til modtagerens følelser Etos = appel med vægt på afsenderens troværdighed og karakter

De fleste af os har mødt en kedelig formidler i vores liv…

– det var lettere med USB… Fra hjerne til hjerne – det var lettere med USB… Hjernestammen Overlevelse Brain stem or “reptilian brain” : maintain bodily functions and ensure the survival of the species through reproduction. Digestion Circulation, respiration Instinct to either flee or fight when threatened. E.g. when we become frightened there is increased activity in the reptilian brain. Often the actions initiated in this part of the brain make bad situations worse. This is why a more flexible part of the brain known as the limbic system emerged at an early stage of our development! This is the main center of our emotions. In the limbic system everything is either pleasant or unpleasant - evaluate sensory impressions and release feelings. Emotions play an important role in ensuring our survival - but feelings alone are not enough to protect us. Ex. when we don’t know where are children are, we start to imagine all kinds of far-fetched scenarios…Also irrational phobias such as fear of open spaces, small spiders etc. are examples why a third part of the brain developed. The Neocortex. During the development of this part of the brain (2 mio. Years) the brain actually doubled in size. In essence this distinguishes us from the crocodiles (a crocodile does not learn anything). The neocortex allows us to really learn, remember, organize, communicate etc. However no information reaches the Neocortex without going through the limbic system, where it is coloured by various emotions. In the Frontal Lobe of the Neocortex a large proportion of the neurones have not been assigned a specific function - full plasticity. The nervous system can process : 114 bits of information per second (to understand what a person says to you needs 60 bits – you cannot understand two people talking to you at the time) 168 billion bits can be processed through a lifetime (not very much compared to the amount of potential information) Per day we will typically process : 150,000 bits on work or study 200,000 bits on “maintenance” (dressing, eating, cleaning, travelling) 150,000 bits on free time (where human growth really happen!) When we process information we use psychic energy. All bits have the potential to change the neural constellations of the brain! Limbiske system Følelser Neo-cortex Tænkning

Hvad er en god historiefortæller?

Information: Objektiv Uddybende Rationel Kommunikation: Subjektiv Simpel Følelsesbetonet

”Storytelling is the ancient art of conveying real or fictitious events in words, images, and sounds”

Storytelling har altid eksisteret, det er gennem storytelling at vores kultur findes

Hukommelse Identifikation/relation Identitet Pædagogisk Overskueligt Fælles værdier

Meningsdannende historier økonomisk ansvarlighed? Historien om GKC

Vaskepulver Lars Larsen Fakta SAS Toms Squash Story telling som marketingværktøj Vaskepulver Lars Larsen Fakta SAS Toms Squash

Det handler om at finde de gode historier

…er godt struktureret så modtageren kan forstå forløb og pointe Historien bliver god hvis den: …er godt struktureret så modtageren kan forstå forløb og pointe …bliver godt fortalt…. så modtageren kan fokusere på at lytte og forstå

Aktant modellen Mål Modstand Hjælper Hovedperson

At ære udtalt begrundet publikumsmotiv Historie opbygning Fang Fasthold Forløs Løsningen Argumentations -fasen At ære udtalt begrundet publikumsmotiv Frys

Spænding

Gruppearbejde I Brug nogle minutter på at gennemgå din historie i forhold til modellen Gå sammen to og to hjælp hinanden med at strukturere jeres historier

Kommunikations modellen Budskab Kodning Afkodning Relation Afsender Modtager Timing

4 x 20 reglen Øverste 20 cm Første 20 ord Første 20 skridt 20 indledende sekunder

7 gode vaner Vær engageret Brug øjenkontakten aktivt Kom godt fra start Tal med overbevisning Langsomt og nærværende Varier – styrke, stemmeleje og hastighed Hold pauser

Det første indtryk…

Kommunikations-diagrammet 7% ord 38% stemmeføring 55% kropssprog

Kropssprog Find din hvileposition – hvad er behageligt? Overensstemmelse mellem kropssprog og budskab Øvelse øvelse og øvelse

Start med alle Find kontakten – eller rettere skab den Kig rundt lad øjnene vandre Undgå at favorisere

Din stemme 38% af budskabet

Forestilling / Erindrings-rum 25 % 70% 5 % Brug øjnene Nærværs-rum Emotionelle rum

Stemme og stemning Der er stor forskel på at øve med og uden stemme Hvad skal din stemme signalere? Vejrtrækningen Påvirkning af din stemme Hvad du indtager

Gruppearbejde II I grupper Vælg en person, som giver dig feedback Fortæl hver jeres historie med fokus på de gode råd Efter fortællingen skal alle undtagen feedbackpersonen (som tager notater) sige én ting, som de synes var særlig godt

Feedback Sig hvad der virkede særlig godt – vær konkret når du giver feedback – så virker det bedre…. Giv som afslutning et godt råd, som du mener ville kunne gøre historien / fremlægningen endnu bedre (set ud fra hvad I har lært i dag)

Buddy øvelse: Fortæl din historie fra dagens øvelse til din buddy og få feedback på: Struktur / Rød tråd Indledning Stemmeføring, kropssprog, mimik Afslutning Hvad gør din historier ved mig?(nysgerrig, glad, bekymret, tændt, forarget)