Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Appelformer Logos, etos og patos.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Appelformer Logos, etos og patos."— Præsentationens transcript:

1 Appelformer Logos, etos og patos

2 Logos : har retning mod modtagernes intellekt
afsender appellerer til modtagers rationelle stillingtagen afsender holder sig til sagen og koncentrerer sig om saglig, objektiv og logisk bevisførelse På det sproglige plan er logos kendetegnet af : neutralt ordvalg og anonym stil afdæmpet og behersket fremførelse  Kan virke kedeligt hvis man kun benytter sig af logos appellen

3 Etos : Er appel i kraft af personlighedstræk
Er appel i kraft af personlighedstræk har retning mod modtagernes følelser (især længerevarende følelser. Forhåndsethos) afsender appellerer til modtagers tillid til sin person i kraft af personlighedstræk og karakter Nelson Mandela er et eksempel på en person med en urokkelig etos Er etos først ramt er det svært at overbevise nogen om noget

4 Image, identitet og ethos
Image : et ønske hos afsender om at fremstå på en bestemt måde (ofte noget virksomheder prøver at købe sig til ved hjælp af imagekampagner) Identitet : er derimod selve personens eller organisationens personlighed og kultur Etos : omgivelsernes opfattelse af personen eller organisationens troværdighed Overensstemmelse mellem Stabil troværdighed image, identitet og etos =

5 Patos Her inddrages modtageren og argumentationen baseres på hans følelser i situationen med patos appellerer man til spontane, affektprægede følelser og stemninger i nu’et patos er den appelform, der er mest bundet til den konkrete kommunikationssituation den appelform, som det er vanskeligst at opbevare i den skrevne tekst På det sproglige plan er patos kendetegnet af :  et værdiladet ordvalg 


Download ppt "Appelformer Logos, etos og patos."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google