Undervisning, læring og it i videregående uddannelse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Overordnet målsætning:
Advertisements

Multimodalitet i danskfaget med hjemmesider som eksempel
Undervisning i ”Relation”
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Struktur: ”Quiz og byt”
Roskilde Tekniske Skole
Undervisningsplanlægning
Arbejdspladsudvikling
Lærerprofessionen.
Udvikling af informationskompetencer hos folkeskoleelever i 9. klasse
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Ekstra Bladet Redaktionen - Et PracSIP
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Organisering af undervisningen. Det er muligt at indsætte links til diverse filer, hjemmesider, video- og lydklip eller åbne dem direkte i OneNote, så.
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Deltagerstyret undervisning
Hvad er et problem ? Et problem er i sin negativt ladede betydning en for nogle utilfredsstillende situation. Et problem er i sin positivt ladede betydning.
Evaluering af EMU Juni 2010 Undervisningsministeriet / Niras (
Dansk med it © Duncker & Ruus DIT-systemet Dansk med it Generel præsentation for studerende Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for Nordiske Studier.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Deltagerstyret undervisning
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Ungemiljø på Rosengårdskolen 13. februar 2011
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Når det at vejlede handler om andet end det faglige Søren Hansen Aalborg Universitet At vejlede i projektprocessen; med fokus på problemformulering, problemanalyse.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Læremiddelkultur I Folkeskolen
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
Det humanistiske fakultet – didaktiske virkemidler og metoder
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Cooperativ learning - også kaldet CL
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Vejlederens kommunikation
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
- hvordan integreres it funktionelt i danskundervisningen?
Kompetencer i dansk – hvorfor? Rasmus Fink Lorentzen.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Lærerprofessionen.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
L Synkront net-baseret samarbejde - kursus ved Morten Knudsen og Thomas Ryberg.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Skrivning i de store formater
Robin Cheesman Hvad er fleksibel uddannelse? Overblik over undervisningsformer Fleksibel Uddannelse på Bornholm Bornholms Akademi 20. januar 2003.
Før vi begynder: Rød tråd Affaldstema –Parallelt med erfaringer Hvad skal vores produkt være? Hvad forventer du at få ud af dette forløb? –Noget du særligt.
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
Forberedelse 2.0 ”Store your knowledge in your Friends” © UFFE SØRENSEN.
Birgit Mikkelsen FC FIRST CLASS. Birgit Mikkelsen FC Hvad? Hvordan?
Projekt Professionsløftskole Sølystskolen Lektor Rasmus Fink Lorentzen VIA University College.
Kjeld Svidt September 2005 Synkront net-baseret samarbejde - hands-on øvelser.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
SKABELON.
Skrivekursus 1.e ..
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Hvordan motiverer vi de unge?
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Elektroniske objekter til understøttelse af SSO-processen
Digital dannelse i gymnasiet
Velkommen til fagligt samspil
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
- Projekt om sygehusportører
Præsentationens transcript:

Undervisning, læring og it i videregående uddannelse Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Århus Universitet

Man kan… … lave en rød elefant og få den til at flyve! Man skal bare installere et plug in på target computeren og køre de scripts der følger med softwarepakken. Det interessante er sjældent hvad man ”kan” med et program Men hvad man skal… Og hvad man gør… I hvilke sammenhænge … Og (i vores sammenhæng) om computere kan understøtte dette Og ikke mindst: Hvorfor man skal og gør sådan i disse sammenhænge…

Slut med hypet! It er ikke løsningen på alt! E-learning findes ikke… … der findes elever og studerende der indgår i aktiviteter og derigennem lærer. Elevers aktiviteter kan organiseres gennem, Struktureres af, Kontrolleres af osv. … it Og de og deres lærere kan bruge it til at finde, udveksle og organisere tekster.

Er læreren (u)undværlig? Læreren kan ikke undværes. Selv om der er nogle der tror det, og mange undervisningsprogramproducenter der forsøger at skabe teacher-proof materialer. Edutainment er den forkerte vej at gå! Det er snyd og humbug. Det er sukker på den bitre pille. Det opdager eleverne hurtigt. Og så finder de igen måder at unddrage sig det kedelige på. Men: Lærerens rolle kan forandre sig gennem anvendelse af it. Vejleder, coach, organisator, ekspert mester!

Tre typer It som organiserende platform It og fjernstudier It som læringsredskab

It som organiserende platform Publicering af materiale Kommunikation om undervisningen og studierne Nyheder/announcements Diskussionsfora Chat (hvem er online?) Organisering Interaktive skabeloner for semesterplaner Kalender med invitationer til undervisningen Sms-liste til aflysninger og hastende meddelelser Overblik Aktuelt Hvad er læsestoffet og forberedelsen

It og fjernstudier Videooptagelser af forelæsninger Studerende skriver weblogs Med referater Diskussioner Overvejelser over eget projekt i lyset af forelæsningens emne Studerende kommenterer hinandens weblogs Diskuterer fagligt Eksempel på video Eksempel på blog med diskussion

Begrundelser og udfordringer Autentisk kommunikation. Faglig diskussion. Socialt læringsfællesskab. Videooptagelser – etiske og fagpolitiske aspekter Livslang læring – dvs. i mange livssituationer Men hvor meget hensyn skal universitetet tage til mere eller mindre rimelige ”omstændigheder” – fx fuldtidsarbejde ved siden af fuldtidsstudier? Arbejde 24/7? Hvordan ”måler” vi arbejdstiden

Andre eksempler…? Gode og dårlige eksempler på fjernundervisning

It som læringsredskab Diskussioner via nettet Rollebaserede dialoger Projektarbejde struktureret via net Samarbejde på tværs af klasser og måske med eksterne parter Kommunikation med omverdenen – hjemmesider, webhøringer, weblogs, wiki Interaktive assistenter Læringsspil

Træningsprogrammer Simple træningsprogrammer Behaviorisme de stiller en opgave og giver feedback i form af rigtigt/forkert på elevens svar Behaviorisme Signallæring (klassisk betingning) Forsøg-og-fejllæring (operant betingning) (Skinner) Stimuli-respons Keiding, Tina Bering, Erik Laursen & Lene Østergaard Johansen (2003): "It og Bateson – et læringsteoretisk perspektiv" I: Helle Mathiasen (red.): It og læringsperspektiver. København: Alinea.

Avancerede træningsprogrammer Produceret med større ambitioner om at simulere "den 'gode lærers' mere empatisk orienterede vejledning” Svarer til en atletiktræner der ikke (kun) vil træne en højdespringer ved at ordinere flere af de spring der mislykkes og vise videooptagelser af ideelle spring, men detaljeret vil "analysere springerens bevægelsesmønster i alle springets faser, og identificere de svage elementer. Det kan være "afsættet", eller at det ene ben "hænger" og så videre”” hvis en computer skal udføre en sådan mere vejledende fejlretning, så forudsætter det "en mere nuanceret iagttagelse af elevens beslutninger samt feedback herom fra program til elev”

Kunstig intelligens er drømmen Repræsentationsproblemet Svært det er at få en maskine til at "forstå" hvad en ytring, der er bare lidt kompleks, henviser til; fx et ironisk udsagn (som er et udsagn der er sin egen kontekst). Kontekstproblemet For at forstå og kunne forholde sig til en problemstilling (dvs. kunne indgå i en avanceret dialog), skal man kunne forholde sig til konteksten for problemstillingen. Og da der er et uendeligt antal kontekster vil det selv hvis man forestiller sig at man kan give computeren alle oplysninger om en enkelt kontekst, være umuligt at fodre den med alle oplysninger om alle kontekster. Problemet med at lære at lære Hvordan opbygger man viden – og hvordan får man en computer til det. Det forudsætter at maskinen kan simulere kreativitet og intuition. Kirkeby, Ole Fogh (1989): Kroppens tanke: om kunstig intelligens – det umuliges kunst. København: Samfundslitteratur.

Udforskende programmer Giver eleverne mulighed for at udforske og eksperimentere indenfor et afgrænset fagligt emne. muligheder for en enkel grafisk præsentation og visualisering af komplekse sammenhænge Tre typer Programmer der illustrerer Programmer med hvilke man kan udforske konsekvenser af ændringer af variabelværdier og Programmer til modellering af relationer Kognitiv læringsteori (Piaget)

Tænk sammen/Computer Support for Collaborative Learning Traditionel undervisningsstruktur: IRF Initiering. Respons. Feedback (eller Follow up) Træningsprogrammerne imiterer denne struktur: Computeren initierer, brugeren responderer, og computeren giver feedback. IDRF D for Diskussion Desuden: Computeren skifter imellem at simulere læreren (med sit initierende spørgsmål), og en mere passiv opdagelseslæringsresurse Det styrker læringspotentialet eleverne får lejlighed (og tid) til at diskutere og til at bruge computeren til at udforske en problemstilling Derved kombinerer computeren tutorrollen ("learning as transmission") med "learning through discovery" man får: "[...] these often contrasted modes of teaching and learning in one basic educational exchange" Wegerif, Rupert (2004): "The role of educational software as a support for teaching and learning conversations" I: Computers & Education. Volume 43. Nr. 1-2.

Faglige loops i projektarbejde

Interaktive assistenter Computerprogram, der tager udgangspunkt i en konkret opgave, som en elev – eller gruppe elever - skal løse Eller en problemstilling, de skal forstå Assistenten leder eleven/den studerende gennem arbejdsgangen eller erkendelsen Computeren strukturerer – eleven tænker Præsenterer faglige begreber og metoder undervejs - integreret

Interaktive assistenter II Computeren sidder ikke med alle svarene – de er ikke ”multiple choice” Computeren stiller nogle gennemtænkte spørgsmål, så eleven tænker videre Computeren integrerer elevens respons i den videre proces Computeren styrer processen Computeren er god til at strukturere Eleven er god til at tænke

Eksempler Skribo Informationssøgning – søgning på nettet Interview Forbered respons Etc.

Et læringsspil(?): Redaktionen

Ekstra Bladet Redaktionen En platform til avisproduktion Alle faser fra profil over planlægning, research og skrivning til layout

Hvorfor? Strukturerer elevernes arbejde Giver læreren overblik Faglighed integreret i arbejdet Et flot resultat… … som trykkes i 1000 eksemplarer Gratis

Hvad var problemet? Vi gider ikke! (Motivation) Projektarbejdets udfordringer: Faglighed Kaos At få alle med

Fordi … Motivationen er i top Mål x Personlig handleselvtillid x følelser Autentisk kommunikationssituation Målet er tydeligt og væsentligt: 1000 trykte aviser som nogen skal læse Det er overskueligt! Eleverne oplever at de kan Det er sejt! Systemet er lækkert og professionelt at arbejde i

Fordi… Kaos håndteres Struktur på arbejdet fra start til slut Eleverne opretter artikler … … fordeler opgaver … … sætter deadlines Eleverne ved hvad de skal Læreren får overblikket Gennemarbejdede tekster Respons & Korrektur

Samarbejde Situated learning Ekspansiv læring Lave & Wenger Læring sker i læringsfællesskaber Legitim perifer deltagelse Motivationen til at lære stammer fra kulturelt værdsat fælles praksis Ekspansiv læring Engeström Den primære analyseenhed er et kollektivt, artefaktmedieret og objektorienteret virksomhedssystem Virksomhedssystemer er historiske Modsætninger er dynamiske og produktive Mulighed for ekspansive transformationer i virksomhedssystemer

Faglige diskussioner Diskussion af en teoretiker, evt. i forhold til en anden. Læreren kommer med et oplæg til diskussion De studerende diskuterer Men hov!? Der sker ingenting… Eller læreren og en enkelt studerende diskuterer livligt.

Hvorfor nu det? Diskussionens indhold Intet endepunkt Uklare roller Abstrakte diskussioner af nye og formodet svære tænkeformer og omverdensbeskrivelser Intet endepunkt Hvad er formålet med diskussionen? Hvem skal have noget ud af at læse diskussionen? Hvad er der i det for de studerende? Uklare roller Hvilke holdninger kan man tage Generthed… De andre skal ikke opdage at jeg ikke har styr på det hele

Principper Autentiske kommunikationssituationer Motivation: Mål x Personlig handleselvtillid x Følelser Opgaveudgift: Energi x Selvinvestering x Tid Motivation > Opgaveudgift Udviklingen af (trygge/positivt oplevede) sociale relationer kan fremme interaktionen

Rollediskussioner Forberede og præsentere Opponere Mediere Diskutere En gruppe studerende har læst nogle tekster og fremlægger dem fx ved at opstille en række påstande Eller de har lavet et produkt som de præsenterer Opponere En opponentgruppe indtager det modsatte synspunkt (evt. efter at have læst nogle modstridende tekster). Eller giver konstruktiv respons på produktet Mediere En medieringsgruppe kommer med forslag til hvordan der kan skabes gensidig forståelse Eller ”forsvarer” produktet Diskutere Alle grupperne diskuterer i en periode Medieringsgruppen styrer ved at samle op og foreslå veje for den videre diskussion Fremlægge Grupperne bliver enige om en fælles fremlæggelse i plenum

Eksempel: Kollegarespons Curriculumteori og institutionsdidaktik København Forelæsningsrække Ca. en gang om måneden mødes de fagdelte hold (musik, materielle kulturstudier, matematik og dansk). Overblikspapirer afleveres inden mødet De forgangne forelæsninger sættes i et fagligt perspektiv Studerende lægger deres opgave op på nettet Og giver hinanden respons inden mødet

Gruppedannelse og respons De to første svarer på tråden: Jesper Jespersen: Min opgave Niels Nielsen: Og her er min. Søren Sørensen: Og her er så min Signe Sunesen: Så starter jeg en ny gruppe Solveig Salmonsen: Så er jeg med Hanne Hansen: Også jeg Dette er gruppene – og de studerende kan nu give respons på hinandens opgaver. Gør de studerende til fagpersoner for hinanden Giver gode ideer videre Træner faglig respons og faglige diskussioner

Webparlament En række hold arbejder med samme emne. Emnet skal være til at have en mening om eller til at skabe produkter inden for. Fx Fremtidens danskfag med underemner som formål, litteratur, kommunikation, nye medier ”Hvad er danskfagets kerne”, ”Hvad er meningen med litteraturen i dansk? Og hvordan bør der undervises i den?”, ”Er dansk et kommunikationsfag?”, ”Er Arto en opgave for danskfaget?” Eller et konkret læreplansarbejde hvor der skal udarbejdes (og begrundes) læreplaner (Fælles Mål), eksemplariske undervisningsplaner etc. Eller Ungdomspolitikken i Gentofte Kommune. Eller Dyrevelfærd

Webparlament - organisering Flere hold/årgange eller studerende fra flere uddannelser arbejder sammen Studerende arbejder i grupper lokalt. Disse grupper har samarbejdsgrupper på de andre uddannelser Der samarbejdes via en elektronisk platform Forløb Forberedelse – oplæg produceres lokalt Fremlæggelse og diskussion Webhøring (en moderator som samler op og leder videre) Opnåelse af konsensus eller demokratisk afgørelse Fremlæggelse ved paneldebat – fx med deltagelse af lokalpolitikere, embedsmænd el.lign. Eksempel 6. klassernes parlament

Kommunikation med omverdenen Studerendes hjemmeside som portefølje Studerende skriver fagbog som wiki – med andre studerende som konkrete modtagere og responsgivere Studerende skriver weblogs om deres projektarbejde

DPUJournal Studerende formidler forskning som de har arbejdet med i deres projekter Studerende der har formidlet tidligere, fungerer som redaktører. Redaktionen foregår via fora. 2 redaktører pr. skribent. Redaktørerne udvikler sideløbende et undervisningsmateriale med wiki-teknologi Næste semester er dette semesters skribenter redaktører DPUJournal sælges/gives som papirtidsskrift og ligger gratis på nettet Udbytte? 5 ECTS?

Videre læsning Bundsgaard, Jeppe (2005): Bidrag til danskfagets it-didaktik. Ph.d.-afhandling. Odense: Forlaget Ark. www.did2.bundsgaard.net Bundsgaard, Jeppe og Lisbet Kühn (2007): Danskfagets it- didaktik. København: Gyldendal. Helle Mathiasen (red.) (2003): It og læringsperspektiver. København: Alinea. Buhl, Mie, Birgitte Holm Sørensen & Bente Meyer (red.) (2005): Medier og it – læringspotentialer. Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag

Et læringsspil for DPU-studerende? Som kunne understøtte de studerendes x-kompetence Fx et spil hvor de studerende er Y der skal holde styr på hele Z Så de får en fornemmelse af alle processens faser. Måske med mulighed for at fordybe sig i deres dele af processen Hvor der skal Samarbejdes Projekteres Styres processer osv. I samspil med andre studerende der spiller andre roller

Rollediskussion Diskussionspunkter: I grupper af to Fordele og ulemper ved videoorganiseret fjernundervisning Fordele og ulemper ved Blackboard Fordele og ulemper ved læringsspil I grupper af to For den ene og imod den anden. Og moderator på den tredje