Hvordan sikre cykeltrafikken prioritet? - internationale erfaringer Nasjonal Sykkelkonferanse Drammen 23.-24. september 2002 Civilingeniør Thomas Krag.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
GRUNDLÆGGENDE VIDEN OM TRANSPORT & ENERGI
Advertisements

V-konference om rastepladser fredag den 3. oktober 2008 Infrastruktur og rastepladser v/ Kristian Pihl Lorentzen Trafikordfører for VENSTRE.
Skal forbrugernes adfærd eller luftfartens regulering ændres? Jacob Sørensen, NOAH Bæredygtighed DGI-byen, 23. november 2011.
Hvad er korruption? En kort introduktion
Ikke-motoriserede transport former
1 OECD efterlyser en indsats for fremtiden Overordnede problemstillinger: • Hovedstadsregionen er en lille metropol i et internationalt perspektiv • Vi.
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
Præsentation af den nye folkeoplysningspolitik-guide Trine Bendix Knudsen Sekretariatsleder Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS)
Diabetes – en sygdom i vækst
FN-konvention, direktiver og standarder
Brøndby Kommune udfordringer og potentialer
Slå dog SU og SIU sammen 17. september 2009
Introduktion til NY SUNDHEDSPOLITIK 28. Februar 2012 kl –
Styringsnetværk som middel til at skabe lokal og kommunal udvikling
v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune
Regionernes rolle Foto: Ole Malling Oplæg til møde i Friluftsrådet d. 29. oktober 2011.
Erfaringer fra Danmark efter 15 år
Anbefalinger til et fremtidigt samarbejde
E-inklusionens udfordringer – hvordan gør vi det endnu bedre? Stig Langvad, formand for DSI.
Herredsvejs forlægning og udretning af Paludan-Müllers Vej
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Udviklingsplaner Sønderborg
INTELLIGENT TRANSPORT SYSTEMS (ITS) INTELLIGENTE TRANSPORT SYSTEMER.
Esbjerg Trafik- & Mobilitetsplan
Strategiplanen er fundament og retning.
Den Grønne Tænketank - København / Frederiksberg Den Grønne Tænketank –blev stiftet i juni 2003 –vi arbejder for en grøn og rummelig hovedstad –vi arbejder.
Busser Kan vi spare penge hvis alle kører på cykel?
Beslutningsgrundlag COWI
Bedste praksis i vandplanarbejdet Irene Wiborg Projektchef Det siger EU – Guideline nr. 8 om involvering.
Menneskerettighedskonventioner
Mobility Management konference marts 2010 Side1 Derfor kan vi lave et Mobility Management projekt i Gate 21 Jakob Høj, Tetraplan A/S Partner i Gate.
Ringkøbing-Skjern Kommune 12. September 2013
Debatmøde Århus, 20. februar 2006 Thomas Krag Mobility Advice Cykeltrafik – økonomi og baggrund.
NordDanmarks EU-kontor ”Lokale visioner – Internationalt samarbejde”
BARRIERE FOR KOMMUNAL INNOVATION - og offentlig-privat innovations-samarbejde Jon Sundbo Professor Center for servicestudier, Roskilde universitetscenter.
Uddannelse til Alle! FNs topmøde for uddannelse i Dakar 2000 FNs topmøde for uddannelse i Dakar konkrete målsætninger 6 konkrete målsætninger 2015-målene.
Styring af styregrupper
Spørgsmål: 1 Hvad er en knallertansvarsforsikring? Svarmuligheder: Ja
Sykkelbynettverket Studietur til København
Cykelbyen KBH. Vores mål for % tager cyklen til arbejde eller til uddannelse i København Antallet af alvorligt tilskadekomne cyklister halveres.
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
IT-Hjørnet på Gellerup og Hasle Bibliotek
MOBILITY MANAGEMENT INTRODUKTION MOBILITY MANAGEMENT & BEVIDSTHED INTRODUKTION.
Ældre fodgængere og cyklister i byerne Formål: –at belyse de ældres trafikale situation risikoopfattelse adfærd brug af tiltag påvirkning af mobilitet.
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Mindre CO 2 fra transporten Et V-oplæg om reduktion af CO 2 udledningen fra transport – med omtanke.
Cykling, motion, miljø og sundhed
Regeringens Investeringsplan med fokus på transportområdet TØF-konference Industriens Hus, Civilingeniør Thomas Krag Thomas Krag Mobilitetsrådgivning.
Et godt liv for alle borgere Christina Krog, tlf. Om Sund By Netværkets strategiske satsninger og arbejdsmetode.
Mobilitetsplanlægning i en dansk sammenhæng Johan Nielsen Danske Regioner GATE marts 2010.
Cykelkonference 2005 IDA, 14. oktober 2005 Thomas Krag Mobility Advice.
Frivillighed på kommando findes ikke
 Kommunalreformen, alle regioner og kommuner skal være medlem af et trafikselskab  Gl. Århus Amt og Gl. Ringkjøbing Amt havde ikke noget trafikselskab.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
1 Trafikdage 2006: Evaluering af hastighedsplan i åbent land 1 Erfaringer fra Trafikpuljeprojekt i Karlebo Kommune Evaluering af hastighedsplan i åbent.
Sociale netværk og ledelsesmæssig opbakning Dialogdag d. 23. maj 2011.
IT og Telestyrelsens arbejde med offentlige kampagner Initiativtager til kampagnegruppe – både deltagere fra branchen og offentlige institutioner. - Formål.
Cyklister i gågader Bjørn Weitemeyer
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Strategisk Usability John Paulin Hansen. Næste gang er sidste gang Hver gruppe fremlægger deres oplæg i 15 minutter Start 17:00 - Slut 20:00 Gruppe 1,2,3,pause,18:00.
Trafikulykker med cykler Jesper Hemmingsen Trafiksikkerhedsafdelingen Vejdirektoratet 1.
Cykelpuljen. Cykelpuljen baggrund Cyklen har i forhold til andre transport- former en række særlige fordele: Fylder mindre på vejene – reducerer trængsel.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Anja Transportundersøgelser på virksomheder Anja Puggaard, Søren Fischer Jepsen Movia.
Frankrigs Europapolitik under Hollande – holder den fransk-tyske akse?
OPSAMLING OG FORELØBIG EFFEKT AF CYKELPULJEN
Forslag til masterplan for infrastruktur
Fundraising i Propa Inspiration til en fremtid med flere indtægter til projekter og aktiviteter I udgaven af Propa Nyt vil.
Præsentation af IT-sikkerhedsfunktionen
Præsentationens transcript:

Hvordan sikre cykeltrafikken prioritet? - internationale erfaringer Nasjonal Sykkelkonferanse Drammen september 2002 Civilingeniør Thomas Krag Thomas Krag Rådgivning

1. Hvad betinger cykeltrafik? Historiske og globale erfaringer Thomas Krag Rådgivning 2. Eksempler fra Europa Planer og organisering Konklusioner

Hypotese: Thomas Krag Rådgivning Hypotesen holder hvis ”forholdene” opfattes i bred forstand Cykeltrafikken kommer af sig selv, hvis ellers forholdene er til det Hypotesen holder ikke hvis vi alene taler infrastruktur

Cykeltrafik afhænger af… Thomas Krag Rådgivning  om der er et net af veje og stier, man kan cykle på  om det er socialt acceptabelt at cykle  om den enkelte ofte opfatter cykling som det bedst mulige alternativ

Faktorer i valg af transportmiddel (gang, cykel, bil, bus, tog, fly) Thomas Krag Rådgivning  hastighed  pris  tryghed  velvære (tilgængelighed, kendskab, vane)

Thomas Krag Rådgivning Krags 1. lov Faktorer i valg af transportmiddel Praktisk taget alle, der har adgang til bil, vil om muligt bruge bilen til enhver transport, hvor det ikke bedre kan betale sig at flyve.

hastighed – pris – tryghed – velvære… Thomas Krag Rådgivning

1.stor cykeltrafik 2.vækst i biltrafik, cykeltrafik tager af 3.mest biltrafik, cykeltrafik? Typisk historisk udvikling

Thomas Krag Rådgivning  ændring af konkurrenceforholdet  øget trafik og hastighed for biler på fælles arealer  eliminering af cykelstier  forbud Forebyggelse af cykeltrafik

Thomas Krag Rådgivning Ændring af konkurrenceforholdet…

Thomas Krag Rådgivning Øget trafik og hastighed på fælles arealer…

Thomas Krag Rådgivning Forbud…

Thomas Krag Rådgivning  ændring af konkurrenceforholdet  tilpasning af biltrafik på fælles arealer  anlæg af cykelstier  tilladelse til cykling og cykelparkering … integration – i planlægning og praksis Prioritering af cykeltrafik

Thomas Krag Rådgivning  mere cykling i nord end i syd  højere prestige i vest end i øst  mest omsorg i protestantiske lande  eksempler: Holland, Danmark, Tyskland og Frankrig Europæisk overblik

Thomas Krag Rådgivning  bevidst beslutning om ikke at fortrænge cykeltrafikken  udbredt net af cykelstier  mangel på plads til de mange biler  Masterplan Fiets - målsætninger for cykling, ulykker og tyveri Holland

Thomas Krag Rådgivning  konkrete mål for cykeltrafik, cykelulykker og cykeltyveri  statslige forsknings- og udviklingsprojekter  lokale projekter med støtte fra statspuljer Masterplan Fiets

Thomas Krag Rådgivning  accept af aktiv cykelfremme  mange nationale målsætninger for cykeltrafik (+50% trafik, -50% ulykker)  "cyklen er et langsomt transportmiddel - derfor skal den gives den mest direkte vej" Inspiration fra Holland

Thomas Krag Rådgivning  nedlæggelse af cykelstier i 1960'erne  dog enighed om at ”sikre cyklisterne”  cykelstiudbygning siden 1980  statspuljer til cykelstier  strategi til fremme af sikker cykeltrafik Danmark

Thomas Krag Rådgivning  lokale projekter med 50% statstilskud  Odense – Den Nationale Cykelby  kampagner og infrastruktur  stor stigning i cykeltrafik i København (høj skat på biler) Cykelfremme i Danmark

Thomas Krag Rådgivning  kampagner virker  cykelstier giver mere tryghed og mindre hastighed, mens sikkerheden er uvis  cykeltrafik er integreret i planlægningen (officielt ingen ”cykelansvarlige”)  uformelt netværk for embedsmænd Danske erfaringer

Thomas Krag Rådgivning  opdelt i enkeltstater  program i Nordrhein-Westfalen  støtte fra (del)staten til aktiviteter  særlig indsats i modelbyer Tyskland

Thomas Krag Rådgivning  indpasning i eksisterende infrastruktur  stor indsats med information og cykelture  cykelandel i Troisdorf øget fra 16% til 20% (og bilandel fra 45% til 41%)  100 cykelcentre (tog+cykel)  faglig forening for byer og kommuner Aktiviteter i Nordrhein-Westfalen

Thomas Krag Rådgivning  udveksling af erfaringer  rådgivning om fælles problemstillinger  henvendelser til offentligheden ”Fahrradfreundliche Städte und Gemeinden in Nordrhein-Westfalen”

Thomas Krag Rådgivning Kommunale målsætninger øge andelen af cykeltrafik i modal split klar kommunal cykelpolitik Retningslinier for nye medlemmer Prioritering af cykelfremme grundlæggende politisk beslutning organisatoriske, personelle og finansielle ressourcer fremskrivning af cykeltrafikplanlægningen Cykelvenlig infrastruktur cykelveje, cykelstriber, cykelgader cykelsluser og cykelfelter i kryds tempo 30 trafiksanering cykling i begge retninger på ensrettede veje hensyntagen i signalanlæg cykelparkering, cykelstationer (B + R) rekreative cykelruter, vejvisning bekæmpelse af sorte pletter cykelkurertjeneste Cykelvenligt klima kombinere cykel- og kollektiv trafik offensiv marketing (reklame, medier) borgerinformation (arrangementer) samarbejde med lokale foreninger cykelvenlig detailhandel og arbejdsgivere fremme af cykelturisme kommunale nøglepersoner på cykelsagen

Thomas Krag Rådgivning  latinsk og overvejende katolsk  vidtgående bil-implementering  succes med ”Club des villes cyclables”  prioritering af cykeltrafikken i Paris Frankrig

Thomas Krag Rådgivning prioritering af cykeltrafikken i Paris…

Thomas Krag Rådgivning prioritering af cykeltrafikken i Paris…

Thomas Krag Rådgivning  mange cyklister (omsorg) Hvad betinger politisk opbakning  tro på cyklens muligheder (begejstring)  svigtende tro på motoriseringens universelle genialitet (desperation)  forståelse af trafikale og planlægnings- mæssige sammenhænge (viden, fornuft)

Thomas Krag Rådgivning skal de nu bruge vores penge til sådan noget? (embedsmænd) skulle jeg måske køre på cykel? (borgere) ordene ”cyklister” og ”bilister” betegnelsen ”svage trafikanter” Barrierer og farlige begreber

Thomas Krag Rådgivning  høj sproglig kompetence, mindst ét fremmedsprog  høj grad af specialisering  intens anvendelse af informationsteknologi … men kun få har kompetence i at cykle Viden- og kompetencesamfundet

Thomas Krag Rådgivning  fokus på dem, der ikke cykler – endnu Sådan opnås prioritering af cykeltrafik  ændret opfattelse af at cykle  øget kompetence – både hos planlæggere og potentielle cyklister  ressourcer  ildsjæle  modige politikere