Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Ikke-motoriserede transport former

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Ikke-motoriserede transport former"— Præsentationens transcript:

1 Ikke-motoriserede transport former
Af Thomas Krag Mobility Advice

2 PROGRAM Generelt om ikke-motoriserede transportformer Eksempler på kampagner Generelle betragtninger om kampagner Gruppe diskussioner Præsentation fra grupperne Spørgsmål og svar

3 Ikke-motoriserede transport former
Kunne være: Her taler vi om: Gang og cykling, det vil sige drevet af egen kraft

4 Fordele ved gang og cykling
Spar energi Forbedret miljø (ingen forurening, ingen støj) Kræver mindre plads i byen Spar penge Forbedret sundhed Bedre rejseoplevelse Reducerer tab af tid, nogle gange endda forkortet rejsetid Bemærk at der er både fordele for samfundet og for den enkelte.

5 En bemærkning om fordele og ulemper
Det afhænger af... (det aktuelle sted, herunder image, vaner, traditioner, historie, faciliteter, ...)

6 Hvem kan gå eller cykle? Gang kontra cykling Alle uden særlige fysiske handikap kan gå hver dag Mange kan cykle. Men selv om de har en cykel, betyder det ikke at de cykler ofte. Specielt ikke i tæt trafikerede byer

7 Gangens og cyklingens kvaliteter
Gang er Let at komme i gang med, men Ret langsomt Cykling er Nogle steder og for nogle vanskeligt at komme i gang med, men Ret hurtig transport form i byen (ofte hurtigere end bil eller offentlig transport).

8 Forureningsproblemet
... er ikke et logisk argument mod cykling i byen

9 Sikkerhedsproblemet Når man først får startet på at cykle, opleves det mindre farligt end før man cyklede.

10 Forbedret sundhed Utallige studier: Fysisk inaktivitet er hovedårsagen til mange sygdomme og fedme. WHO: Fysisk aktive transportformer, som gang og cykling, skal fremmes.

11 Brug transporttiden til fysisk aktivitet
Transport mellem hjem og arbejde Bil: 50 km/t ingen fysisk aktivitet Cykel: 20 km/t fysisk aktivitet Mål: 30 minutters fysisk aktivitet per dag Time used per day Konklusion: Cyklen er hurtigere end bilen på afstande op til 8 km. bicycle 90 min car 60 min 30 min Distance home-work 5 km 10 km 15 km

12 Opgaven Person (+ sko) Nye gå ture Nye cykel ture Person + cykel
Overbevisende argumenter Person (+ sko) Nye gå ture Overbevisende argumenter Træning Nye cykel ture Person + cykel

13 Udviklingsmodel (gang)
”Jeg går regel-mæssigt” ”Jeg prøvede og går nu og da” ”Jeg vil gerne prøve” ”Gang er måske en mulighed” ”Gang er ikke relevant for mig”

14 Udviklingsmodel (cykling)
”Jeg cykler regel-mæssigt” ”Jeg prøvede og cykler nu og da” ”Jeg vil gerne prøve at cykle” ”Cykling er måske en mulighed” ”Cykling er ikke relevant for mig”

15 Eksempler på kampagner
Vi cykler på arbejdet Vi cykler til skole Vi cykler ud at handle Cykeltræning Vi går til skole Gå i lokalområdet „Walking School Buses“ (børnene følges i skole af en voksen) Cykelturisme og vandreture

16 Vi cykler til arbejde (DK)

17 Kampagne set-up 3-4 ugers varighed i foråret/tidlig sommer Opdeling i grupper af 4-16 personer Omkostningerne er 4 € pr. deltager Føre dagbog over cykelturene Udsendelse af nyhedsbrev gennem hele kampagnen Resultaterne indsendes til en koordinerende enhed Afsluttende lodtrækning med fine præmier Man skal mindst have opnået 50% i ”cykel-dage” Diplomer udsendes til alle der har opfyldt kriterierne

18 Kampagne resultat 90-100,000 deltagere (3.6 % af den danske arbejdsstyrke) 57% cykler allerede til arbejdet til hverdag 14% cykler endnu tier mellem hjem og arbejde 18% cykler mere til andre formål

19 Motivations faktorer (efter betydning)
Motion, personlig velbefindende og sundhed Transportpriser Miljømæssigt hensyn Sammenhold med kolleger

20 Vi cykler til arbejdet (DK)
Kampagne historie 1996 Holstebro 1997 Holstebro, København 1998 Hele Danmark (inspireret af norsk kampagne) Organiseret af Dansk Firma Idræt Dansk Cyklist Forbund

21 Vi går til skole (England)
Kampagnens mål Børns sundhed, forbedring af indlæring og uafhængighed Reducering af trafikkaos ved skolen om morgenen

22 Vi går til skole (England)
Målgrupper Lærere Elever Forældre Tidsperiode 2006 To landsdækkende fokus uger med ”Vi går til skole” (22-26 May, 2-6 October)

23 Vi går til skole (England)
Flere materialer (bemærk plakaten, hvor klassens resultater bliver noteret)

24 Vi går til skole (England)
Resultater 66% af de engelske lokale myndigheder promoverede kampagnen ”Vi går til skole” 6,378 skoler deltog 1,719,558 elever deltog 30% skiftede transportform under kampagnen

25 Kampagne ligheder Afgrænset periode Sundhed anvendt som hovedargument Befolkningens adfærdsændring gennem kampagneperioden

26 Andre eksempler Vi cykler til skole (Danmark) „Walking School Buses“ (børnene følges i skole af en voksen) Vi cykler ud at handle (Flanders, Belgium) Cykelturisme og vandreture

27 Vi cykler til skole (DK)
900 skoler og 100,000 elever deltog i kampagnen

28 Walking School Buses børnene følges i skole af en voksen

29 Vi cykler ud at handle (Flanders, Belgium)

30 Cykeltrurisme og vandreture (?)

31 Kampagne punkter Hvilke type adfærd ønskes ændret? Hvem er målgruppen? Hvilke medier kan bruges? Hvilke argumenter og belønninger kan motivere? Hvordan organiseres kampagnen? Hvornår skal kampagnen foregå? Hvem organiserer kampagne aktiviterne? Hvem underskriver kampagnens meddelser? Hvordan evalueres kampagnen?

32 Kampagne punkter Målgrupper “Dårligste” adfærd Gennemsnits adfærd Næst-bedste adfærd Bedste adfærd

33 Kampagne punkter Hvordan nås målgruppen Samtale Lokale ildsjæle/ambassadører Annoncering Skriftligt materiale (print, , direct mail) Presse

34 Kampagne punkter Hvorfor deltage: Sundhed Præmier Sjov Miljø

35 Kampagne punkter Kampagne set-up Præcis planlægning Kommunikation med deltagerne (skriftligt, telefonisk, fax, web) Overvej at lave lokal kampagne fremfor central

36 Kampagne punkter Hvornår? Vælg et godt tidspunkt på året (vejr, temperatur, sæson, ...) Kolliderer arrangementet med andre aktiviteter

37 Kampagne punkter Organisering Det er en fordel at involvere flere organisationer, især hvis - de kan tilføre ressourcer, eller - de kan tilføre troværdighed Involver professionelle Inviter sponsorer Hvem skal være afsender på budskabet

38 Kampagne punkter Evaluering Hvad er det overordnede mål? Hvad er det umiddelbare mål? Hvor mange modtog kampagne budskabet? Hvor mange reagerede på budskabet? Hvad er den øjeblikkelige og varige adfærdsændring? (nogle data kan fås med det samme, andre kræver spørgeskemaer)

39 Kampagne punkter Test det! stor skala mellem skala lille skala

40 Thomas Krag Mobility Advice Wilhelm Marstrands Gade 11, DK-2100 København Ø. CVR. nr. DK Tel , mobile Webside


Download ppt "Ikke-motoriserede transport former"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google