Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afIngeborg Bundgaard Redigeret for ca. et år siden
1
Skal forbrugernes adfærd eller luftfartens regulering ændres? Jacob Sørensen, NOAH Bæredygtighed DGI-byen, 23. november 2011
2
Hvorfor flyver vi? Her og nu giver luftfart god økonomisk mening Vi får mulighed for at opleve fjerne lande Flere samarbejdspartnere, kunder, kolleger, venner og bekendte i andre lande Etc. Men…
3
Når vi flyver Den mest intensive transportform Per person Per ton Per krone Per time En af de mest miljøbelastende varer du kan købe Alligevel betaler luftfart ikke afgifter Ingen energiafgift (3,95 kr.) Ingen CO2-afgift (38 øre) Dog 9 øre per liter i kvoter + lidt for NOx Hverken moms, passager- eller charterafgift Kommissionen er i gang med at undersøge statshjælp til selskaber og lufthavne Offentlig støtte til udvikling Airbus og Boeing
4
Ekstra klimaeffekt Radiative Forcing Index (RFI) 1,9 – 4,7 (Kommende årtier) Emission Weigthing Factor (EWT) 1,2 – 2,7 (100 års perspektiv) Når vi flyver
5
Samlet stigning på 2 % Udvikling Trafikstyring Tekniske forbedringer ACARE: Nye fly skal være 50 % mere energieffektive i 2020 inkl. trafikstyring ift. 2000 5 % af flyene vil opfylde målsætningen i 2020 Samlet ca. 1,0 % effektivisering p.a. frem til 2030 Betydningen af EU ETS i (EU25 2005-2020) Med EU ETS vil CO2-udledningerne fra europæisk luftfart stige med 35 % Uden med 42 % Udvikling (Effektivisering)
6
Luftfartsindustrien siger ofte 80 procent besparelse ved skift til biobrændstof EU ETS: Biobrændstof er CO2-neutral EU skøn for besparelse: Palmeolie 19 %, rapsolie 38 % Dertil kommer ILUC (indirect land use change) Benzin tilsat biobrændstof i EU udleder mellem 81 og 167 procent af almindeligt brændstof Den Europæiske luftfartsindustris mål om at brænde to mio. tons biobrændstof af i 2020 vil kræve 3,5 mio. ha. – Danmarks landbrugsareal + 20 procent IATA’ nul-carbon-vækst: Carbon Neutral Growth (CNG) i 2030 vil kræve 140 mio. ha Biobrændstoffer Alger Tidlig udviklingsfase Brug for mange næringsstoffer GMO-spørgsmål
7
Luftfart bør tage højde for den samlede klimapåvirkning Mere viden om ikke-CO2-effekter Skatter og afgifter Gør flyrejser dyrere end togrejser Offentlige indkøb I første omgang forbyde flyvninger der kan gøres på fire timer i tog Udbyg den alternative infrastruktur til kontinental og interkontinental kollektiv transport Standarder for nye fly Herunder at bruge hastighed som faktor Luftfart er en vigtig bestanddel af samfundet. Både hvad angår arbejde og det sociale liv International natur Adfærden bliver ikke ændret uden strukturel samfundsmæssige omstilling Men klimaændringerne bliver mere tydelige med årene. Derfor vil der naturligt komme en fælles forståelse for kraftig regulering. Skal forbrugernes adfærd eller luftfartens regulering ændres?
8
Når mod-væksten sætter ind Den gængse økonomiske tankegang: Dem med høje stillinger er sikkert også dem, der er mest effektive Man skal virkeligt tænke sig om, før man flyver Klimaspørgsmålet skal være det bestemmende. Tak
Lignende præsentationer
© 2023 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.