Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afAgnete Christoffersen Redigeret for ca. et år siden
1
Mindre CO 2 fra transporten Et V-oplæg om reduktion af CO 2 udledningen fra transport – med omtanke
2
EU-målsætninger EU-kommissionens udspil af 23. januar 2008 vedr. mål for reduktionen af CO 2 -udledning frem til 2020: Kvoteomfattede sektorer (fx energi og industri): 20 pct. i de kvoteomfattede sektorer (Kan stige til 30 pct. gennem en global aftale.) Ikke-kvoteomfattende sektorer (fx transport, landbrug og boliger): 10 pct. for EU. 20 pct. som nationalt bindende mål for Danmark.
3
Målsætning: Danmark skal reducere den samlede CO 2 udledning med udgangspunkt i de internationale aftaler som Danmark forpligtiger sig til. Alle sektorer skal bidrage til at nå de overordnede målsætninger, herunder transportsektoren. Transporten udgør 26,7 pct. af Danmarks samlede udslip (2005) Må ikke koste tab af velfærd og konkurrencekraft for det danske samfund. Sammenhæng med trafikal investeringsplan, idet der sigtes mod nye tiltag allerede fra og med FL2009. Bem.: Regeringen fremlægger strategi i efteråret 2008
4
Vigtige forudsætninger Transport = Velfærd Investering i trafikal infrastruktur og mobilitet = investering i fremtidens velfærd Dyrt at reducere CO2 fra netop transport Konklusion: Vi skal ikke bekæmpe transport og biler – vi vil bekæmpe forurening. Kræver omtanke!
5
37 konkrete forslag inden for følgende syv kategorier: En grønnere transport Kollektiv trafik og pendlere Cyklisme Vejnettet, anlæg mv. Bedre information Alternativer til fossile brændstoffer Skatter, afgifter og økonomiske incitamenter
6
Grønnere transport Modulvogntog (”Miljølastbiler”) i Danmark – og EU Udbrede kendskabet og incitamentet til brug af brændstofbesparende tekniske forbedringer, fx montering af sideplader på lastvogne. Gods fra vej til bane – kun lange strækninger (kombiterminaler, øget sporkapacitet) Bedre vilkår for godstransport på bane Gods på skib – søsætte en ”Havnepakke” Lovmæssigt krav om miljøvenlig taxaer
7
Kollektiv trafik og pendlere Kollektiv trafik skal være et attraktivt alternativ til bilen. Kræver målrettede investeringer. Tog til tiden, højere hastighed/kortere rejsetid, hyppigere afgange, bedre information, mere komfort og bedre sammenhæng ml. transportformerne. ”Parker og Rejs” anlæg Samkørsel (kampagner, P-pladser) Forsøg med pendler-transitbusser i nødspor
8
Cyklisme Cykelby-projekter i storbyer med statslig medfinansiering Konsekvent vurdere hensynet til cyklister ved fysisk planlægning og konkrete anlægsprojekter Udarbejde prioriteret cykelstiplan for det statslige vejnet Anspore kommunerne til at lave cykelstiplaner Undersøge om fremkommeligheden for cyklister kan styrkes uden risiko for færdselssikkerheden
9
Vejnettet, anlæg mv. Udbygning af vejnettet – bilkøer koster CO2 Målrettet satsning på ITS – reducerer trængsel Modernisering af trafiklys Rundkørsler tanke på CO2 udledning Optimal jordbalance ved større anlægsprojekter – færre etaper sparer ofte transportarbejde Digitalt Danmarkskort til optimering af TP-planlægningen Bedre parkeringsforhold i byer – bruge P-afgifter
10
Bedre information om grøn adfærd Landsdækkende oplysningskampagner og kurser om miljørigtig kørsel (eco-driving) Miljøvenlig kørsel i køreskolers pensum interaktiv CO 2 beregner på internettet Øget fokus på miljøbelastning ved køb af bil (klasse A-E) Øget fokus på brændstofforbrug ved kørsel (indikator)
11
Alternativer til fossile brændstoffer Mål: Biobrændstoffer skal udgør mindst 5,75 pct. af energien i al diesel og benzin fra 2010. 10 pct. fra 2020. Satsning på el-biler. DONG initiativ hilsen velkommen. Plug-in-hybridbiler Fremme af brintteknologi. Undersøge mulighed for forsøg med brintbusser i storebyer. Skrappere EU krav til nye bilers miljøbelastning Gear-skift-indikatorer i alle nye biler
12
Skatter, afgifter og økonomiske incitamenter ”Østrigsk model” - med motorvejs afgifter med ubetinget respekt for skattestoppet. Mål: Fremme miljøvenlige biler samt udenlandske bilisters bidrag til anlæg og vedligeholdelse af danske veje. Følge op på den foretagne omlægning af bilafgifterne Belyse CO 2 reduktionsprogrammer i køretøjsflåder – det offentlige bør gå forrest
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.