Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Cykelpuljen. Cykelpuljen baggrund Cyklen har i forhold til andre transport- former en række særlige fordele: Fylder mindre på vejene – reducerer trængsel.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Cykelpuljen. Cykelpuljen baggrund Cyklen har i forhold til andre transport- former en række særlige fordele: Fylder mindre på vejene – reducerer trængsel."— Præsentationens transcript:

1 Cykelpuljen

2 Cykelpuljen baggrund Cyklen har i forhold til andre transport- former en række særlige fordele: Fylder mindre på vejene – reducerer trængsel Støjer ikke Reducerer miljøproblemer i byer og globalt Cykling giver motion – forbedrer sundheden Markedsføring og turisme

3 Cykelpuljen baggrund Cyklen har i forhold til andre transport-former også nogle problemer: Høj personskadefrekvens pr. km Faldende cykeltrafik over 15 år

4 Cykelpuljen Trafikaftalen 29. januar 2009: Samlet ramme 2009 – 2014: 1 mia. kr. Ramme 2009: - 100 mio. kr. til statslig medfinansiering - 34 mio. til 3 projekter på statsvejnettet (+ 25 mio. kr. fra rådighedspuljen)

5 Politisk udmøntning af cykelpuljen Kommunale cykelbyprojekter Projekter hvor kommunen har udviklet cykelhandlingsplan eller vil anvende helhedsløsninger Projekter vedr. forbedret trafiksikkerhed og innovation

6 Kommunale cykelbyprojekter Sammenhængende pendlerruter Sammenhængende rutenet Kvalitetsbetonet cykelparkering Innovative tiltag Indsatsplanlægning for cykeltrafik ved nye byudviklingsområder Kampagner for ovenstående

7 Projekter vedr. forbedret trafiksikkerhed Sammenhængende cykelruter til skoler Konfliktpunkter på skoleveje Skolernes trafikarealer og cykelparkering Cykelruter og parkering ved fritidsaktiviteter Cykelkonkurrencer for børn Indsats fra skoler og institutioner med børn og unge Forbedring af cykelruter og sikring af kryds

8 Særligt innovative projekter i virksomheder og organisationer Initiativer rettet mod grupper som ikke plejer at cykle Udvikling og formidling af viden om cykelfremmende aktiviteter Andre innovative projekter

9 Statsligt tilskud 30 %: Mere velkendte metoder 50%: Mere innovative projekter, hvori indgår: -Nye forsknings- og udviklingsresultater -Nye kombination af cykeltrafik og anden trafik (herunder kollektiv trafik) -Nye kombinationer af investeringer i cykeltrafik og andre investeringer -Nye måder at kombinere trafik- og byplanlægning I særlige tilfælde højere tilskudsandel

10 Ansøgningsskema Projektets titel Projektets hovedformål Overordnet projektbeskrivelse Forventede resultater og effekter Oplysninger om tilskudsmodtager Projekttype Budget Tilskudsandel Evt. ansøgt anden statslig tilskudsordning

11 Bilag til ansøgningsskema Nærmere beskrivelse af projektets indhold Forventede effekter Specifikation af projektets budget Andre relevante bilag f.eks. cykelhandlingsplan eller tegningsmateriale kan vedlægges

12 Infrastruktur på statsvejnettet Anlæg af cykelbaner og cykelstier Forbedret udnyttelse af eksisterende faciliteter –anmeldelse af cykler før signal –cykelstisignaler med ”førgrønt” –højresvingsbaner udenom signalet –generelt bedre trafikafvikling

13 Tidsplan 17. august 2009: Ansøgningsfrist til Vejdirektoratet Ultimo september 2009: - Vejdirektoratets prioritering og indstilling - Vejdirektoratets oplæg vedr. udmøntning af puljemidler i 2010 Oktober 2009: Politisk prioritering af projekter i 2009 + udmøntningsniveau for 2010

14 Tidsplan 17. august 2009: Ansøgningsfrist til Vejdirektoratet Ultimo september 2009: - Vejdirektoratets prioritering og indstilling - Vejdirektoratets oplæg vedr. udmøntning af puljemidler i 2010 Oktober 2009: Politisk prioritering af projekter i 2009 + udmøntningsniveau for 2010

15 Indkomne ansøgninger 133 ansøgninger en samlet tilskudssum på ca. 445 mio. kr. en samlet projektsum på godt 1 mia. kr. Ansøgningerne fordeler sig med: 108 ansøgninger fra 64 kommuner 11 ansøgninger fra 9 virksomheder 10 ansøgninger fra 6 organisationer 3 ansøgninger fra 2 forskningsinstitutioner 1 ansøgning fra en region

16 Trafikstyrelsen Trafikstyrelsens puljer til mere bustrafik Passagerpuljen 2009-11: 100 mio. kr pr. år Fremkommelighedspuljen 2009-13: 200 mio. kr. pr. år

17 Andre puljer Færdselsstyrelsen: 2009-14: 284 mio. kr. til reduktion af CO2 DSB 2009-20: 1 mia. kr. til bedre adgang til kollektiv transport

18 Cykelpuljen Husk cykelkonference d. 28.-29. oktober i Århus


Download ppt "Cykelpuljen. Cykelpuljen baggrund Cyklen har i forhold til andre transport- former en række særlige fordele: Fylder mindre på vejene – reducerer trængsel."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google