Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Forslag til masterplan for infrastruktur

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Forslag til masterplan for infrastruktur"— Præsentationens transcript:

1

2 Forslag til masterplan for infrastruktur
10. december 2007 Forslag til masterplan for infrastruktur Fællesmøde mellem Det særlige udvalg for regional trafik og miljø og Det særlige udvalg for regional erhvervspolitik

3 Men først …. Opsamling fra ”Mere asfalt gør det ikke alene!!” Syddansk Infrastrukturkonference på Trinity den 30. november

4 Pointer fra indlæggene:
Biltrafik er dominerende i passagertrafikken. Næppe realistisk at kollektiv trafik kan opsuge hele væksten Lastbiltrafik er også dominerende for godstransport – bortset fra transport ud og ind af landet, her tegner søtransport sig for godt 70% Det økonomiske rationale siger at fokus bør være på den daglige trafik. De store projekters fordele er ofte af spekulativ art. Kattegatforbindelsen vil der ikke ske noget ved at lade ligge og vente nogle år. Havnene betyder både godsomsætning og en væsentlig økonomisk aktivitet (beskæftigelse og værditilvækst) Havets motorveje har ingen kapacitetsproblemer

5 Sats på gode pendlerprodukter
Lillebæltsbroen og Vejlefjordbroen når deres kapacitetsgrænse inden 15 år Der er indlysende fordele ved at bygge en ny motorvej frem for at sideudvide en eksisterende En fordobling af vej- og banestruktur syd og vest om Trekantområdet vil give større fleksibilitet end at udvide eksisterende infrastruktur God sammenhæng/gode terminaler er afgørende for en effektiv kollektiv trafik De regionale busruter skal være så direkte som muligt. Sats på fremkommelighed i de større byer Sats på gode pendlerprodukter Glem alt om gratis busser – det er den politiske vilje til at fremme den kollektive trafik, der betyder noget

6 Brint er et indlysende bud på en fælles energibærer, der kan kombinere forskellige energiformer
Modningstiden for brint som realistisk brændsel til transport er dog relativ lang. Det forhindrer dog ikke at der kan gøres forsøg allerede nu.

7

8

9 Alle seks PowerPoint-indlæg kan ses på Region Syddanmarks
Brint er et indlysende bud på en fælles energibærer, der kan kombinere forskellige energiformer Modningstiden for brint som realistisk brændsel til transport er dog relativ lang. Det forhindrer dog ikke at der kan gøres forsøg allerede nu. Der er et stort potentiale i ITS (Intelligente Transport Systemer) – både hvad angår større kapacitet og fremkommelighed og trafiksikkerhed Alle seks PowerPoint-indlæg kan ses på Region Syddanmarks hjemmeside – der er mange andre gode pointer!!!

10 Bærende principper for trafik og infrastruktur i Region Syddanmark
God tilgængelighed til alle områder i regionen Effektiv transport i forhold til erhvervslivets behov Gode muligheder for hensigtsmæssigt at kunne skifte mellem transportformer Størst mulig grad af bæredygtighed Høj trafiksikkerhed Passagertransport, der giver ensartede muligheder for alle grupper, kvinder, ældre, børn, uddannelsessøgende, handicappede m.fl.

11 Bærende principper for trafik og infrastruktur i Region Syddanmark
Kunne f.eks. være at tidsforbruget for at rejse mellem to regionale trafikmål i regionen ikke måtte overstige tidsforbruget ved bilrejse med mere end 20 eller 30%. God tilgængelighed har også noget med hyppigheden at gøre – specielt på de tidspunkter hvor de fleste skal til og fra arbejde. God tilgængelighed til alle områder i regionen Effektiv transport i forhold til erhvervslivets behov Gode muligheder for hensigtsmæssigt at kunne skifte mellem transportformer Størst mulig grad af bæredygtighed Høj trafiksikkerhed Passagertransport, der giver ensartede muligheder for alle grupper – ældre, børn, uddannelsessøgende, handicappede m.fl.

12 Bærende principper for trafik og infrastruktur i Region Syddanmark
God adgang til godsterminaler – havne, transportterminaler Mindre trængsel hvor lastbilerne skal køre – især motorvejene Containertransporten skal tænkes ind Medarbejderne skal kunne komme til arbejdspladserne uden unødig forsinkelse God tilgængelighed til alle områder i regionen Effektiv transport i forhold til erhvervslivets behov Gode muligheder for hensigtsmæssigt at kunne skifte mellem transportformer Størst mulig grad af bæredygtighed Høj trafiksikkerhed Passagertransport, der giver ensartede muligheder for alle grupper, kvinder, ældre, børn, uddannelsessøgende, handicappede m.fl.

13 Bærende principper for trafik og infrastruktur i Region Syddanmark
God tilgængelighed til alle områder i regionen Effektiv transport i forhold til erhvervslivets behov Gode muligheder for hensigtsmæssigt at kunne skifte mellem transportformer Størst mulig grad af bæredygtighed Høj trafiksikkerhed Passagertransport, der giver ensartede muligheder for alle grupper, kvinder, ældre, børn, uddannelsessøgende, handicappede m.fl. Vigtigste indsats er at modvirke CO2-belast-ningen fra trafikken - Forsøg med brint som drivmiddel Mere og bedre kollektiv trafik – eksempelvis bør andelen stige fra ca. 18% til mindst 25% Spørgsmål om man skal søge at regulere trafikefterspørgselen.

14 Regionens rolle i forhold til statens og kommunernes roller
Regionens bestillerrolle vedr. regional kollektiv trafik Infrastrukturen i RUP’en De bærende principper i forhold til Infrastrukturkommissionens anbefalinger

15 Internationale og nationale forbindelser
Region Syddanmark i Europa og Danmark Trafikmål uden for regionen Passagerer Fly Tog Bil Færge Gods Skib

16

17

18

19 KONSULENTOPGAVE??? Regionale trafikmål
Tre vækstcentre: Esbjerg, Odense og Trekantområdet evt. ”det lille trekantområde – Aabenraa, Sønderborg, Flensborg” Kommunecentre Øvrige byer af regional betydning (Ribe, Grindsted, …) Store arbejdsplads- og uddannelseskoncentrationer, turistmål, (idrætsanlæg?) Regionens porte: lufthavne, havne, godsterminaler KONSULENTOPGAVE???

20 Forbindelser mellem regionale trafikmål
Hovedlinier (motorvej og jernbane)

21 EKSEMPEL: Odense-Fredericia Hvor mange afgange? Hvilke tidspunkter?
Hvor hurtigt? Tog eller bus? Direkte eller stop undervejs?

22 Forbindelser mellem regionale trafikmål
Hovedlinier (motorvej og jernbane) Forbindelser ind til hovedlinierne

23 EKSEMPEL: Tønder-Esbjerg Hvor mange afgange? Hvilke tidspunkter?
Hvor hurtigt? Tog eller bus? Direkte eller stop undervejs?

24 Forbindelser mellem regionale trafikmål
Hovedlinier (motorvej og jernbane) Forbindelser ind til hovedlinierne Evt. øvrige forbindelser

25 Særlige problemstillinger
Det østjyske bybånd Vestjysk linieføring/sammenhæng til Tyskland Det grænseoverskridende samarbejde Betjening af yderområder Billund som vestdansk lufthavn Betyder mere spredt bystruktur behov for høj fleksibilitet? Kritisk infrastruktur Trængsel Forsøg med alternative drivmidler Vedligeholdelse Evt. flere …


Download ppt "Forslag til masterplan for infrastruktur"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google