Evaluering af forsøgsskoleprojektet Læreruddannelsen i Aarhus

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Om nærhed og distance mellem uddannelsesinstitution og praksisfelt
Advertisements

Besøg fra Norge 12.oktober 2012
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Professionsuddannelserne - De studerendes vurdering af studiemiljø, studieformer og motivation for at gennemføre oplæg med fokus på bioanalytikeruddannelsen.
Når lærere samarbejder med forældre
Forsøgsskoleprojekt – med inspiration fra John Dewey
Konference for ledere 2012 ”Innovations- og forandringsledelse” Middelfart 2012 Tove Schreiber Ergoterapeutuddannelsen, Holstebro, VIA 1 Hvad.
At gøre projektbeskrivelsen til et nyttigt værktøj
Verdens vigtigste profession * Navn * Læreruddannelsen * Linjefag * Årgang.
Qualifying In-service Education of Science Teachers Silkeborg
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Slutkonferencen Vartov d ved Anders Bech Thøgersen, UC Syd
”Sammenhængskraft som dynamo i klasserummet” August 2010 – September 2012.
Vision Uddannelsesparate unge
Socialpædagogisk læringsspil Udviklingsseminar I Christian Engel Brund Jeppe Sønderby Christensen
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Brug piletasterne eller musen til at skifte slides
ETwinning GRÆNSEOVERSKRIDENDE DATING sådan og derfor Den lovmæssige baggrund for internationalisering i skolen SkoleIntra Kolding
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
HJERNE TALENT XPERIMENT AATG.DK "Udvikling af elevernes almene studiekompetencer gennem formativ evaluering". Mentorordning på 1. årgang.
Formativ evaluering Januar Juni 2012 Karen Marie Hedegaard og Birgitte Lund Nielsen Oplæg til diskussion d. 1 juni, 2011, ved styregruppedag i Ry.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET HVORDAN UDVIKLER MAN LÆRERPROFESSIONALITET? PER FIBÆK LAURSEN.
LP-modellens Landskonference 2014 i Horsens
Inspiration til reformarbejdet
AARHUS UNIVERSITET Centre for Science Education 27. marts 2009 Centre for Science Education Michael E. Caspersen Centerleder
Lærermiddelkultur(er)?
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af tema 1.
Præsentation til opstartsmøde for projektledere 12. oktober 2010.
aktionslæring En metode til arbejdet med og i praktikfaget Helen Nyboe
Præsentation d. 11. maj Programteorien Anvendelse af cases kvalificerer lærerstuderendes teori-praksis analyser og fremmer deres lærerfaglige dømmekraft.
Digitale biblioteker og web 2.0
Velkommen til Konference om rammeforsøgene: Studietid, Timepuljer og Studiefællesskaber 26. Februar 2013 Konference om rammeforsøg 26. februar
Indsæt billeder Klik på ikonet og indsæt et billede Billedbanken findes her: f60c93adc/ Vælg layout 1.
Social- og sundhedshjælper retning
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Transfer Mellem efter/videreuddannelse og praksis.
Faglig udviklingsskole Videncenter Læremiddel.dk og faglige udviklingsskoler Oplæg skoleledermøde Odense Kommune d. 17. januar 2008 Thomas Illum Hansen.
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Samarbejdet mellem medarbejderne i skolen. Petersmindeskolen
Digital formativ sprogscreening på EUD
Univeristy College Syddanmark, 23. marts 2015 – set fra evaluators perspektiv Dorthe Carlsen. Odense,
Uddannelsespolitik set i et kommunalt perspektiv
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler Læremiddel.dk – Nationalt videncenter for læremidler.
Læreres vilkår for at udvikle en lokal naturfaglig kultur omkring natur/teknik - Resultater fra en spørgeskemaundersøgelse.
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
Anden information Delprojekt III: IT-fagdidaktik og lærerkompetencer i et organisatorisk perspektiv Alice Nissen, VIA Birgitte Lund Nielsen, VIA & AU.
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
Internationalisering på SUND - strategi At styrke den internationale dimension i fakultetets uddannelser. Studerende skal tilegne sig et globalt perspektiv,
DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Forestillinger om fremtidig professionspraksis på lærer- og diplomingeniøruddannelsen.
Sundheds- og sygdomssociologi
At gøre virksomhedens ambitioner synlige
Evaluering og dokumentation af efterskolens vejledning Af Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen Forskningsenheden i Vejledning, Erhvervs- og Professionsuddannelse.
Tværinstitutionelt samar- bejde om børn og voksnes læring Partnerskabsaftale mellem Museum Vestsjælland og Pædagoguddannelsen UCSJ 1. Marts 2016 Children’s.
LP på CPH WEST Læringsmiljø – og pædagogisk analyse Symposium for forskere og fagfolk Fastholdelseskaravanen Der er blandt undervisere på erhvervsskoler.
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse.
OPLÆG TIL PRAKTIKVEJLEDERTRÆF SOSU NORD, EFTERÅR 2016.
Præsentation af Praktikvejlederuddannelsen. Praktikvejlederuddannelsen En basisuddannelse med muligheder!
Projekt X – Udvikling af undervisning i et krydsfelt
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
Faglig Udvikling i Praksis Teknologi
UNIVERSITY OF COPENHAGEN
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Pædagogiske intentioner ved inspirationsforløb i erhvervsøkonomi
Besøg i praksis Efterår 17.
Julie Dalgaard Guldager
Præsentationens transcript:

Evaluering af forsøgsskoleprojektet Læreruddannelsen i Aarhus Formativ evaluering Januar 2011- Juni 2012 Karen Marie Hedegaard og Birgitte Lund Nielsen

Forsøgsskole som både fysisk sted og en idé En forsøgsskole er et fysisk sted: ramme om et samarbejde mellem lærere og ledelse ved skolerne, lærerstuderende, og undervisere ved læreruddannelsen. Det er også en idé. En ide om at alle aktørernes læring ideelt set kan kvalificeres gennem samarbejde om undersøgelse og udvikling af praksis

Fokus i den formative evaluering Fokus i den formative evaluering på fremmende og hæmmende faktorer ift.: kontakt, samarbejde og etablering af netværk mellem aktørerne undersøgelse og udvikling af praksis de lærerstuderendes mulighed for at udvikle udviklingskompetence gennem deltagelse i  samarbejdsprojekter og praksisundersøgelser udviklingsprojekter på skolerne/lærernes læring udvikling af læreruddannelsens undervisning klasserumsniveau: elevernes læring

Evalueringsdesign: Cases og aktører osv Lærer-studerende X Lærer på skolen Mentor på skolen Leder på skolen Elever på skolen UC-underviser

Teoretiske perspektiver i den formative evaluering Fokuseret review fra forskningslitteraturen om professionelle udviklingsskoler/forsøgsskoler John Deweys uddannelsestænkning Udviklingsbasering (som en del af en professionsuddannelse) fire dimensioner Forskningssamarbejde Samarbejde med professionen Videncenter funktion Internationale kontakter og relationer

Problemstillinger og dilemmaer (hvad har vi foreløbigt fået øje på?) Rammesætning Netværk Styrke: energi og autonomi Dilemma: synergi? Aktionslæring Styrke: det iterative Svaghed hvis handlingerne kommer i fokus, ikke det man lærer af handlingerne

Matrix: Lærings-perspektiv Fremadrettet vision Retrospektiv evaluering * Eksempler på succeser: lærerstuderendes læring–selvrapporteret og set fra andre aktører * Også eksempler på manglende ejerskab fra studerende *Forsøgsskoleprojektet er ikke i så høj grad som man kunne ønske blevet ramme om udvikling på skolerne UC lærere og lærerstuderende som deltagere i skolebaserede udviklingsprojekter og lærere med i UC projekter * Mange forskellige personer om et hold – hvem koordiner – behov for struktur *Projekter der ikke blev til noget *Personbåret samarbejde – vigtigt i initiering men nu behov for en vis institutionalisering * Kvalitetsrapport (skolens udviklingsområder) som omdrejnings-punkt * Etablering af ’traditioner’ Fremadrettet vision Retrospektiv evaluering Strukturelt-perspektiv