Samtaler med medarbejdere •Samtaler med 33 ansatte –10 dyrepassere + 3 elever –3 cafémedarbejdere –3 billet/butiks-medarbejdere –5 teknik og service-medarbejdere.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Jan Forsing og Lisa Andersson
Advertisements

Lovlig sagsbehandling
Virtuel medarbejder eller konsulent
Psykisk arbejdsmiljø.
Informationsmøder om rengøring
Social Kapital – rig på relationer
Der er ingen programmer Det tager alt for lang tid at blive logget på
Forandringsteori for Frue i Eget Liv / Indvandrerkvindecenteret 2013
”Nu skal I få kreative ideer – som I kan og vil gøre noget ved”
Sæt stress på dagsordenen i SU - og i hverdagens arbejdsliv
Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
Erfaringer med frasalget af SES’ Driftsafdelinger v/Driftschef Erik Als.
Nybyggeri og arbejdsmiljø
Udvikling af beboerdemokratiet
Energiledelse Energiledelse betyder, at virksomheden gennemfører en systematisk, løbende indsats for at bruge energien bedre og derigennem øge virksomhedens.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Dagens program Ankomst og morgenbuffet 9.00 Velkomst v/ OC Visionen for MED Gennemgang af MED-aftalen Pause Hvordan går arbejdet i TRIO? Hvad.
Ledelse af innovative medarbejdere
Velkommen Elevrådet – EUC Syd. Fysiske rammer  Sikkerheden  Indeklima  Eventuel  Toiletforhold Fysiske rammer.
Formålet At rumme børn i vanskeligheder i klassen.
Undersøgelse af lærernes behov for faste arbejdspladser på Erhvervsskolen Nordsjælland og Handelsskolen København Nord.
Tillid Temadag for AMIR
God ledelse er vejen til et godt psykisk arbejdsmiljø
Virksomheder - definition
Leder APV v/ arbejdsmiljøkonsulent Maj-Britt Stobberup
Afrapportering AEM Medarbejdere Den 2. september 2009.
Hvordan påvirker NemKonto din hverdag…?. NemKonto, hvornår?
Hans Jørgen Limborg & Hans Hvenegaard
- Hvad kan I forvente som forældre?
Ny Organisation pr. 1. januar 2012 Præsentation
FM januar 2004 H:S/Rigshospitalet/Servicecentret H:S-Bestyrelse Københavns kommune - Frederiksberg kommune - Staten H:S-Direktion Administrerende direktør.
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Adfærdskampagner Mandag den 17. juni 2013 FM | enheden.
Det Sociale Kapitel
Temadag for repræsentanter i De Regionale Beskæftigelsesråd d Birgit Hagen, DH repræsentant I Det regionale Beskæftigelsesråd i Region Midtjylland.
Hvad er mål/resultat (output)?
Effektiviseringer af driften i almene boligafdelinger
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 ARBEJDSMILJØLEDELSE OHSAS Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse OHSAS
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Arbejdsmiljøet skabes hver dag i relationen og dialogen – det skal arbejdsmiljøarbejdet i Faxe Kommune afspejle Sikkerhedsleder/arbejdsmiljøkonsulent.
Status på it-området på ASB Møde i Akademisk Råd d. 19. marts 2007.
Ledelse i forskellige retninger
Den attraktive arbejdsplads!
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
- Værktøjer til strategisk og systematisk kompetenceudvikling
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet marts 2015 Den Danske Kvalitetsmodel Midtvejsbesøg Hospitalsenhed Vest, Herning.
Organisationsudvikling Odense Zoologiske Have 1.Analyse af den eksisterende organisations-struktur 2.Oplæg til eventuelle ændringer i strukturen 3.Udarbejdelse.
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
Præsentation af Akademiuddannelsen i Løn- og personaleadministration
Dias om psykisk arbejdsmiljø Følgende dias beskriver, hvad psykisk arbejdsmiljø er for en størrelse. Der findes også en række dias, der beskriver, hvad.
FOA-Leder Landsmøde 2012 Kolding, 7. juni FOA – Et lederfagforbund ”Beretning” om Hvad har fyldt i lederarbejdet? Velfærdsledelsesdagsordenen De.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Regionshospitalet Randers/Grenaa Det er ok at være syg – og ok at ledelsen forholder sig til det Oplæg ved personalechef Mette H. Dehlendorff, november.
Voksenansvar for anbragte børn og unge Husorden
Grundliggende principper
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Inspirationsworkshop med fokus på
Præsentation af IT-sikkerhedsfunktionen
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

Samtaler med medarbejdere •Samtaler med 33 ansatte –10 dyrepassere + 3 elever –3 cafémedarbejdere –3 billet/butiks-medarbejdere –5 teknik og service-medarbejdere –1 info-medarbejder –1 rengøring –6 administration og ledelse

Opgaver 236 hovedopgaver, heraf løses 116 hver dag 19 forskellige job Eksterne samarbejdspartnere

Tilrettelæggelse af arbejdet Styrke arbejds- tilrettelæggelsen Fastholde store frihedsgrader Styrke problem- løsningsevnen Ingen planlægning ud over ens egen Store frihedsgrader i tilrette- læggelsen af arbejdet Altid for travlt p.gr.a. ekstra ruter Kun egen samvittighed fast- lægger hvad der skal laves Problemløsning træg proces, fordi sager tages op ad hoc uden overordnet styring Tager lang tid at få problemer løst – manglende tilbagemelding De tværgående og længere- sigtede arbejdsopgaver kan falde ned mellem stolene Brandslukning Fastlægge ansvar og beføjelse i den enkelte funktion. Bedre rammer for arbejdsplanlægningen Mulighed for ”at trække af hurtigere”. Inspektør / ikke-inspektør Bedre projektplaner også på småting Flere folk Styrke overordnet planlægning Teamarbejde – også på tværs af faggrupperne

Arbejdsredskaber Sikre at medarbejderne har adgang til de relevante arbejdsredskaber, når de har brug for dem – minimere tidsspilde og optimere brug af egne ressourcer Bruger lang tid på at få fat i redskaber, materiel, værktøj Beslutning indkøb af værktøj Cafeens udstyr ved at være udslidt Vanskeligt at få små ting ordnet Mangel på værktøj og reservedele medfører øget forbrug af ekstern hjælp Vanskeligt i visse anlæg at anvende optimale redskaber Rod – tager ekstra tid Værksted sætter store begrænsninger for at udnytte ressourcer Lagerkapacitet for lille Udbygge værksted med det nødvendige værktøj. Arbejde med at få folk til at tilbagelevere værktøj Mere køle-, fryse og lagerkapacitet Bedre infrastruktur Anlægsdesign sikre brug af optimale redskaber Ansvarsplacering

Fysisk arbejdsmiljø Sikre at det fysiske arbejdsmiljø understøtter medarbejdertrivslen og fremmer sikkerheden Pladsmangel Tunge løft Manglende instruktion i sikkerhedsudstyr Rod Manglende sikkerhedsudstyr enkelte steder Plaster mangler i højsæson Sikkerhedsrepræsentant sikrer at problemer bliver løst Systematisk opfølgning på APV Nybygning løser en del af problemerne i butik og administration Placere ansvar for Falck- kasser Værksted Centralkøkken Køle-, fryse-, lagerplads Modernisering af udsalgssteder og køkkener

Kvalifikationer, ressourcer og oplæring Overensstemmelse mellem jobkrav, kvalifikationer og mulighed for at bruge det man kan Bedre styring af efteruddannelse og oplysning På hverdage skal alt op over kontoret – i weekenden kan/skal man klare alt Man kan tage det ansvar man har lyst/tid til Elever lærer ikke nok – får ikke nok baggrundsviden Nogle ønsker at anvende flere af deres ressourcer Introduktionsprogram mangler For dårlig tid går ud over eleverne Etablere efteruddannelses- politik Konkrete kursustiltag Etablere muligheder for søgning af information (internet/bibliotek) Uddannelsesansvarlig (også for tilrettelæggelsen af elevernes oplæring) Foredragsarrangementer Input (møder, sparring mv.) Mere faste rammer for oplæring af nye, der sikrer oplæring i rutiner Flere elever (gartner, kontor)

Kommunikation og information Styrke kommunikation og information - til medarbejdere - til publikum - indbyrdes Info der kommer frem OK Tilfældig – afhænger af om man er til stede Skal spørge sig frem til alting Ikke optimal kommunikation mellem afdelingerne – indbyrdes dialog OK Få information fra avisen Kun info i 10 pausen Manglende info om arrange- menter i haven Tilbagemelding fra dyrlæge- besøg, obduktioner mv. Mangler forum for info- udveksling Ansvarsplacering Faste informationskanaler Central nyhedsformidling (brug af PC’er – Computer i hver afdeling) Lysavis / Info-tavle Referater fra møder Ugentlige møder Nyhedsbrev til alle i haven Café-personalet afvigende beklædning Navneskilte til personale (café) Opsamle info fra dagsedler Tydelige foderplaner Mandagsrunde i haven

Samarbejde Mere teamwork på tværs i organisationen Styrke fællesskabsfølelsen og sammenholdet Der opleves klare grænser mellem faggrupperne Hjælp og støtte inden for eget området OK Ledelsen blander sig sjældent i dagligdagen Utilfredshed kommunikeres ikke direkte Manglende tilbagemelding på forslag Tillid og åbenhed og mere ping-pong om ideer, forslag, løsninger Sociale aktiviteter og mødeaktiviteter Styrke dialogen mellem de enkelte grupper Vide mere om hinandens arbejde Klare mål og succeskriterier Hurtig problembehandling og tilbagemelding

Mål og succeskriterier Klare mål på såvel kort som langt sigt. Alle kender såvel overordnede mål som specifikke mål. MÅL I DAGLIGDAGEN: Sætter selv målene for, hvad der skal nås i dagligdagen Konkret styres hverdagen af deadlines ZOOS MÅL I ÅR: Kender ikke årsmål præcist – men nok holde besøgstal og økonomi. Tilfredse gæster ZOOS MÅL 3-4 ÅRS SIGT: Manglende plan for dyrebestandens vedligehold og udvikling Kender ikke Zoo’s mål på 3- 4 års sigt MÅL I DAGLIGDAGEN: Udarbejde standarder / retningslinier ZOOS MÅL 3-4 ÅRS SIGT: Vækst og udvikling. Bedst i Danmark. 6./7. Plads af danske turistattraktioner. Fornyelse og vedligehold Klare mål og planer som alle arbejder henimod Opbygge team Flere muligheder for at lave mad til selskaber Elefanter Godt arbejdsmiljø Perspektiv: eks. Fordoble indsamlede beløb (regnskov)

Udførelse af opgaver Fastlægge hvem der udfører hvilke opgaver Ansvar og beføjelser