Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Erfaringer med frasalget af SES’ Driftsafdelinger v/Driftschef Erik Als.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Erfaringer med frasalget af SES’ Driftsafdelinger v/Driftschef Erik Als."— Præsentationens transcript:

1 Erfaringer med frasalget af SES’ Driftsafdelinger v/Driftschef Erik Als

2 Frasolgte Driftsafdelinger Antal medarbejdereÅrlig omsætning Vagt/sikring17570 mio. kr. Rengøring34070 mio. kr. Teknisk Drift7565 mio. kr. Udlicitering af havedrift 5021 mio. kr.

3 •Størst mulig tryghed for berørte medarbejdere • Administrativ personale med tilknytning til udførende aktiviteter indgår i virksomheds-overdragelsen • Ikke udbetales rådighedsløn til tjenestemænd • Hurtig udskillelse af hensyn til medarbejdere • Eksisterende kunder sikres • 18 måneders udsættelse af udbudspligt • Statens kapital interesse skal varetages bedst muligt Hoved forudsætninger for udskillelsens gennemførelse

4 • Organiseret i BUM model fra 1998 • Udliciteringserfaring fra havedrift • Etablering af Kundekoordinator og ejendoms-tekniker funktioner • Etablering af den udførende enhed SES Teknik • Betydelige effektiviseringsgevinster inddraget på teknikområdet i forbindelse med omorganiseringen Situationen i 1999

5 Kundekoordinator Ejendomstekniker SES Teknik Før frasalg Bestiller Udfører SES

6 Kundekoordinator Slotsholmens Teknik Efter frasalg SES Ejendomstekniker

7 • Information •Etablering af indkøbsorganisation (Drift) • Nye kompetencebehov (kundeservice, kvalitetssikring, tekniske fag, forhandling, udbudsjura, etc.) • Opbygge aftalegrundlag • Kontrakt • Ydelsesbeskrivelser • Bearbejde loyaliteten • Præcisere facilities managers og controllers roller • Bevare samarbejde mellem tidligere kollegaer • Gennemføre udbud efter 18 måneder Væsentlige SES indsatser efter frasalget

8 Funktionsdiagram for ”Drift” Indkøb Telefoni Bygningsvedligehold Teknik Vagt og Rengøring Haver

9 • Opbygge fælles mål og klare succeskriterier for leverandøren • SLA, KPI • Udviklingskrav • Sociale klausuler • Sikkerhed • Digitalisering af kvalitetsstyring • Etc. • Fokus på kundetilfredshed ( også SES’ kunder) • Opbygge gensidig tillid • Erklæring om åben dialog • Fælles vilje • Ugentlige møder • Kvartalsmøder til overordnet opfølgning, herunder audit • Fælles uddannelse Samarbejdet med leverandøren

10 • Lang overgang hvor kraftig støtte til Slotsholmens Teknik var nødvendig • Lokal kendskab og in-house faglighed afgørende i overgangsfasen • Veldefinerede ydelser, mere præcise valg • Fleksibilitet • Besparelse • Øget digital dataopsamling og kommunikation • Fald i udkald til nedbrud • Stigende kundetilfredshed • Fagligt løft for Slots- og Ejendomsstyrelsen og Slotsholmens Teknik SES erfaringer

11 • Først stor usikkerhed og modstand fra medarbejderne. • Nu høj medarbejder tilfredshed, 75 % af virksomheds overdragede medarbejdere er stadig ansat • Succesfuld overgang til ny overenskomst • Succesfuld overgang til nye aftaler og udførelsesforhold • Bevare selvstændig enhed i stor koncern • Øget fokus på slutbrugers krav gav større kundetilfredshed • Fastholder acceptabel indtjening Slotsholmens Tekniks erfaringer

12

13

14 Operationen lykkedes og patienten overlevede

15 • Forsat udvikling af indkøbs organisation • Øget fokus på leverandør forsynings kæden og SES kontaktflade til kunden • Ny indkøbs- og leverandør politik • Målrettet afprøvning af nye udbuds- og samarbejdsformer • Optimal udnyttelse af udbuds- og samarbejdsformer • Sikre kundens interesser bedre i forbindelse med indsatser på ejendommene • Udvikle markedet • Fortsat omkostningsreduktion • Digitale indkøb • etc. • Strategisk kompetenceudvikling SES’ nye udfordringer

16 VedligeholdTeknikTelefoniHaverVagt Indkøb/udbud Facilities manager Controller 9 Drifts organisering Rengøring

17 Leverandør Kunde/lejer SES underleverandør Leverandør forsyningskæde

18


Download ppt "Erfaringer med frasalget af SES’ Driftsafdelinger v/Driftschef Erik Als."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google