Børnehaveklasserne Brædstrup Skole

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Inklusion Fællesskab Faglige mål Rumlighed.
Advertisements

Østervangsskolen 2010.
Program for aftenen kl – 20.30
Kompetenceafklaring af børnene
Informationsmøde på Lindebjergskolen
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Informationsaften Aftenens program:
Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper, i hverdagen er.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
Velkommen. Program: •Præsentation –af personalet –af Stenballeskolen og læringsgrundlaget •Samarbejde mellem skole og børnehaver •Skoleparathed –at gøre.
Forædremøde den
Holsted Skole Holsted SFO & førskolegruppe. Holsted Skole Holsted SFO & førskolegruppe.
Møde for nye forældre på Åløkkeskolen d. 31/10 – 2013.
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Forældremøde X årgang.
Velkommen til informationsmøde om 0. klasse på Skovshoved Skole
Børnehaveklassen Velkommen til Hunderupskolen.
Informationsmøde ny skolestartere 20. november 2013
Velkommen til informationsaften
Jeg støtter barnet ved:
•Velkomst og præsentation • Skolens profil • At gå i børnehaveklasse • Struktur i SFO • At gå i SFO • Praktiske oplysninger • Tak for i aften.
Rullende skolestart August Forældre samt personale i daginstitutionerne Velkommen til orienteringsmøde 10. februar kl
Værdiregelsæt… Ørslev Skole… Klik dig frem vha. musen / piletasterne.
Informationsmøde vedr. skolestart Træd varsomt – her bliver mennesker til det allervigtigste for et menneske er at kunne klare sig selv – blive.
Hvordan kan man støtte sit barn i at blive skoleparat
Velkommen til nye børn som er kommet fra vuggestue og dagpleje eller hjemmefra. Blomsterprojekt hvor vi får blomster hjemmefra som vi passer, vander og.
Formålet med aldersblandede hold & rullende skolestart
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Velkommen til orienteringsmøde Torsdag d. 13. marts 2014
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Orienteringsaften børnehaveklasser 13/14
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Faglig fordybelse i indskolingen
Projekt for de kommende skolebørn i Sabro Dagtilbud
Børnehaveklasserne Brædstrup Skole
Krudtuglerne Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper,
Velkommen til Nordregårdsskolen
Årshjul for aktiviteter 2013– 14 med indarbejdet læreplanstemaer
INDSKRIVNINGSMØDE.
Velkommen.
Nørre Aaby Realskole - en skole jeg er stolt af Velkommen til info-møde om Ællinger 2015 tirsdag den 4. november 2014.
O RIENTERINGSMØDE FOR KOMMENDE 0. KLASSE. D AGSORDEN Præsentation af Langsøskolen Fra børnehave til skole Ny på en skole Forventninger til forældresamarbejdet.
Det brede læringsbånd Ejerslykkeskolen. Ramme Indskoling i 3 spor 235 elever 4 børnehaveklasseledere. 20 lærere 4 pædagogmedhjælpere (6 lektioner) 10.
Møde for nye forældre på Åløkkeskolen d. 11. november 2014
Velkommen til skolen ved Bülowsvej & SFO Thorvald
Velkommen til forårs SFO på Hunderupskolen
Indskrivning Velkommen 2.Havbakkeskolen 3.Skoleparathed - Skoleverdenen - Skoleparathed 4. Skolens forventninger til forældrene 5. Gruppesamtale.
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Rullende skolestart August 2010.
Orienteringsmøde Torstorp Skole.
Skolestart Program Velkomst Lovgrundlag og trinmål for 0. klasse
Præsentation af forårs-sfo
Informationsmøde for forældre til kommende børnehaveklassebørn
Glimt fra børnehaveklassens dagligdag august til oktober 2011.
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Fra børnehave til SFO/Skole Forældremøde Vindinge Børnehus/Vindinge skole 21. Oktober 2015.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
August 2009 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Pjece til forældre - parat til skole Skolestart august 2017
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Januar 2010 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Januar 2010 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Januar 2010 SØNDAG MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG
Januar 2010 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Januar 2010 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
August 2009 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Overgangen fra børnehave til SFO og skole
Præsentationens transcript:

Børnehaveklasserne Brædstrup Skole Skoleparathedsmøde onsdag den 13. januar 2010 VELKOMMEN

AFTENENS PROGRAM Velkomst, sang og præsentation af personale Brædstrup Skole - hvem er vi og hvad vil vi v/ skoleleder Dorthe Ninn Om skoleparathed Om sammenhænge mellem børnehave og SFO Læring i børnehøjde v/ børnehaveklasseledere Gitte Nielsen og Lene Pedersen Kaffe i køkkenet og tak for i dag senest kl. 21.00

Nord og syd og øst og vest…. Nord og syd og øst og vest er alle vegne hen. Når i Vesterhavet solen er begravet, står den op i Østersø den næste dag igen. Mandag, tirsdag, onsdag, torsdag, fredag, lørdag – mon ikke vi skal bruge denne hele uge for at sove rigtig længe søndag morgenstund? Januar og februar og marts, april og maj. Først i juni kommer Søndenvind og sommer. fra Sankthans går dagene igen den korte vej.

4. Juli og august – og nu står rugen tung og gul. Så bli’r det september, oktober og november og til allersidst december, og så er det jul. Hveden er en vigtigper, er skaldet, tæt og tyk. Havremandens klokker ringer når han rokker. Rug har ikke nær så lang og flot paryk som byg.

Skoleparat , hvornår er man det ? Undervisningspligten indtræder i august, det kalenderår, hvor barnet fylder seks år. Hvis et barn kan følge undervisningen i børnehaveklassen, skal barnet optages i børnehaveklasse allerede i det kalenderår, hvor barnet inden den 1. oktober fylder fem år, hvis forældrene beder om det. 

Skoleparat , hvornår er man det ? Det er også muligt at udsætte barnets skolestart. Det er i så fald kommunalbestyrelsen (i Horsens uddelegeret til skolelederen på distriktsskolen), der efter forældrenes anmodning godkender, at et barns undervisning udsættes til et år efter undervisningspligtens indtræden. Hvis et barns skolestart skal udsættes, skal det ske på baggrund af en individuel vurdering af barnet, og udsættelsen vil derfor være begrundet i barnets udvikling.

Skoleparat, hvornår er man det ? Selvhjulpenhed: • tage tøj af og på - efter vind og vejr • åbne og lukke skoletasken • klare at tørre sig selv efter toiletbesøg • vaske hænder • pudse næse • holde styr på egne ting • spise og drikke pænt • åbne og lukke madkasse

Skoleparat , hvornår er man det ? Socialt/følelsesmæssigt: • tage hensyn til andre • lytte til hinanden • ikke afbryde • vente på tur • kunne tåle, ikke at være midtpunkt hele tiden • vise medfølelse og sætte sig i andres sted

Skoleparat , hvornår er man det ? Koncentration: • forstå en kollektiv besked og handle på den • arbejde selvstændigt i en længere periode ad gangen uden voksenkontakt • sidde stille i 10-15 min., og være opmærksom Respektere regler og forstå dem: • kende sine egne grænser Vise/udtrykke følelser (glæde, sorg, angst og vrede)

Skoleparat, hvornår er man det ? Sprogligt: • interessere sig for at lege med lyde, rim og remser • vide at der er noget, der hedder bogstaver • turde sige noget i større grupper, så det forstås • kunne forstå/give en besked • kunne løse konflikter sprogligt • kunne genfortælle og lytte til en historie • have talbegreber • have begreber om sig selv og sin omverden (familie, navn, alder og adresse)

Skoleparat, hvornår er man det ? Kontakt til børn og voksne: • aflæse andre børns signaler • respektere deres grænser • turde tage kontakt på en positiv måde • kunne lege med andre børn, i store og små grupper • være tryg ved at være sammen med mange børn og forskellige voksne • selv at være aktiv og tage initiativ

Skoleparat, hvornår er man det ? Og hvilken rolle spiller vi ? - Hvordan fremmer voksne bedst børns udvikling? - Hvad fremmer trivsel i skolen? - Hvad er forældrenes ansvar? - Hvad er skolens ansvar? - Er demokratiseringen mellem børn og voksne gået for vidt? - Når børn udelukker hinanden? - Når børn mobber? - Om det nødvendige skole-/hjem-samarbejde

Værdigrundlag trivsel Selvstyrende team Trivselstrolde I indskolingen tilknyttes så få lærere som muligt på de enkelte årgange SFO-pædagogers deltagelse i skoletiden danner et naturligt bindeled mellem skole- og fritidsdel. ”Lysningen” AKT Social årsplan Klasseforældreråd Trivselsambassadører 6/3 Forældre bakker op ved at være rummelige og tale positivt om andre elever og om skolen i det hele taget

Brædstrup Skoles værdigrundlag faglighed Skolen har kvalificerede lærere, gode faglokaler og et fagligt stimulerende miljø. Tværfagligt arbejde indgår i undervisningen. Skolen har afdelingsopdelt undervisning, årgangsundervisning, klasseundervisning, holddeling i og på tværs af klasser. Elevernes udbytte af undervisningen evalueres løbende for til stadighed at kunne opkvalificere undervisningen og det faglige niveau. Skolen arbejder med at fremme lærelyst, selvstændighed og evnen til at disponere og udvikle gode arbejdsmetoder og –vaner. Årsplaner- elevplaner-samtaler Lektiecafe Vi forventer at eleverne kommer forberedte, og veludhvilede hver dag og at de har en fornuftig madpakke med og at der er opbakning hjemmefra

Brædstrup Skoles værdigrundlag fællesskab Skolen som helhed udvikler en samhørighed gennem fælles arrangementer, fælles sportsarrangementer og fælles musikarrangementer. Afdelingsvis styrkes fællesskabet gennem arbejde i emnedage og –uger samt fællesarrangementer inden for fx. sport, teater og musik. Årgangs- og klassevis udvikles fællesskabet gennem tværfaglige emner, holddelinger og forældrearrangementer. Gennem team-organiseret undervisning arbejdes målrettet på at styrke elevernes evner til at arbejde såvel selvstændigt som i et forpligtende samarbejde. Klassen er et forpligtende fællesskab, hvor alle har ret og pligt til at deltage. Forældre opfordres til at bakke op om fællesskabet og til at man accepterer hinanden. Endvidere opfordres til at invitere forskellige klassekammerater hjem, eller til leg i skolen Alle må være med i skolen

Børnehaveklassernes mål og indhold Sprog og udtryksformer Naturen og naturfaglige fænomener Det praktisk/musiske Bevægelse og motorik Sociale færdigheder Samvær og samarbejde Se det på: Fælles Mål i skolens hverdag – hvordan?

Praktiske oplysninger Kommende skolebestyrelsesvalg i maj, tiltrædelse til august 2010. Byggeri på Rød skole hele næste skoleår (2010/11) Grøn oase (modernisering af byområde bl.a. omkring skolen)

Hvornår er skolen børnemoden Hvornår er skolen børnemoden? Hvornår er forældre parate til, at børnene kommer i skole ?

Førskolebørn 2010

Den røde tråd Den røde tråd er samarbejdet mellem børnehave, skole og SFO. Den røde tråd skal være med til at give børn og deres forældre en god og tryg overgang mellem det legende univers i børnehaven til det mere lærende univers i skolen. Målet er at skabe kontinuitet og helhed i børnenes liv, således at børnene oplever overgangen til skole/SFO som en fortsættelse og videreudvikling af livet i børnehaven. Årgangen vil vi kalde 00.kl.

Tryghed i skolestarten At skabe en pædagogisk kontinuitet, der i skolen bygger videre på børnenes erfaringer, viden og interesser fra børnehaven. At børnene forinden endelig skolestart i august, føler sig trygge og kendte i Stjerneskuddets rammer. At børnene får indsigt i, hvad det vil sige at gå i skole. At børnene får mulighed for at knytte nye venskaber på tværs af årgangen, der vil få betydning for deres trivsel i børnehaveklassen

Mål i forhold til børnene At arbejde videre med barnets bog. At støtte det enkelte barn, så det får knyttet venskaber på tværs af årgangen. At planlægge og gennemføre aktiviteter i dagligdagen. At øve børnene i skolens struktur bl.a. ved bundne opgaver, følge ringetider, indkøb i boden m.m. At børnene præsenteres for SFO’ens værksteder. At interviewe børnene omkring deres forventninger til førskole/skole At evaluere forløbet. At danne klasser med udgangspunkt i kendskab til eleverne

Princip for basisgruppe og klassedannelse Eleverne deles i basisgrupper i førskolegruppen. Basisgrupperne dannes ud fra det kendskab børnehavepædagoger og SFO-pædagoger har til elevgruppen i samarbejde med børnehaveklasselederne. Basisgrupperne fungerer som faste hold og arbejder sammen på tværs. Børnehaveklasselederne kan fra skolestart og frem til februar flytte enkeltelever til en anden basisgruppe, hvis det er hensigtsmæssigt i forhold til basisgruppernes funktion og elevens trivsel, fagligt og socialt. Pr. februar er de endelige klasser dannet. Det tilstræbes at: parallelklasser bliver lige store. drenge og piger fordeles ligeligt.

Mål for samarbejdet At indgå konstruktivt i samarbejdet mellem personalet i børnehaven, SFO og skole for at sikre, at børnene oplever en tryg og rolig overgang fra børnehave til skole/SFO. At sikre en passende vidensdeling fra børnehave til skole/SFO. At skabe indsigt i og forståelse for hinandens arbejde og opnå synergi At udvikle samarbejdet og sikre at succeser videregives til kommende førskole-team (00. kl.).

Med byttedagene vil vi At børnene møder og hilser på deres kommende børnehaveklasselærere. At børnehaveklasselærerne viser klasseværelset frem og fortæller børnene, hvad de skal lave i skolen og hvordan dagligdagen ser ud.