Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Velkommen. Program: •Præsentation –af personalet –af Stenballeskolen og læringsgrundlaget •Samarbejde mellem skole og børnehaver •Skoleparathed –at gøre.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Velkommen. Program: •Præsentation –af personalet –af Stenballeskolen og læringsgrundlaget •Samarbejde mellem skole og børnehaver •Skoleparathed –at gøre."— Præsentationens transcript:

1 Velkommen

2 Program: •Præsentation –af personalet –af Stenballeskolen og læringsgrundlaget •Samarbejde mellem skole og børnehaver •Skoleparathed –at gøre skoleparat –arbejdet med førskolebørn i børnehaverne –den sproglige tilegnelse •Førskoleperioden – at være Komet på Stensballeskolen •Skolestart – set fra et forældreperspektiv •Spørgsmål og rundvisning

3 Folkeskolens 3 ben Fokus på det enkelte barn – i fællesskabet –Faglig udvikling –Personlig udvikling –Udvikling i samspil med andre I et samarbejde mellem skole og hjem

4 Stensballeskolen Udvikling for den enkelte elev •Solid faglig ballast. Alle skal blive så dygtige som de kan

5 Anerkendelse •Alle skal opleve at blive set. Ressourcesyn. Livsduelighed

6 Ansvar •For selv – i fællesskabet – tilpasset den enkelte

7 Fællesskab •Vi vil være skolen for alle børn i Stenballe •Fælles oplevelse •Læring i fællesskabet •Årgang/klassse

8 Respekt •Vores afhængighed af hinanden •Forskellige holdninger

9 Læringsgrundlag •Undervisningsrum •Træningsrum •Studierum •Fagdage •Fordybelsesuger •Samarbejde på årgangen

10 Folkeskolereform –Læring og mål –Mere varieret skoledag –Længere skoledag –Understøttende undervisning –Vi starter en udvikling pr. 1.8.2014

11 Skoleparat - hvad er det?

12 Skoleparat – hvad •lyst til at lære – f.eks. interesse for tal/bogstaver •kan indgå i fællesskaber – kan vente på ”tur” •leger med andre •begyndende abstrakt tænkning – tid – udskyde behov •bevarer koncentration i længere tid •tør ”handle”

13 Er du klar til at klippe navlestrengen? •kammerater kommer mere i fokus end forældre •du ved mindre om dit barns hverdag end du gør i børnehaven •selv spørge efter det du gerne vil vide •pyt – tillid Husk hver gang du gør noget for dit barn, som det selv kunne have gjort, så fratager du det en udviklingsmulighed.

14 At ”gøre” skoleparat? •stil krav – også nogle dit barn ikke helt kan håndtere •stil kravene et af gangen •hold struktur i hverdagen •søvn, måltider •lær dit barn at være selvhjulpen: •tøj – at vurdere påklædning •klare toiletbesøg

15 At ”gøre” skoleparat? •lær dit barn at skelne mellem hvornår noget er til diskussion – og hvornår en anvisning bare skal følges •vis interesse omkring sprog/tal/tid •læs højt

16 At gøre skoleparat - skolen •Samarbejdet med børnehaverne •Førskoleperioden – kometerne •Overlevering af gruppen •Overlevering af enkelte børn •Udskudt klassedannelse

17 Skoleudsættelse...? •børn skal modtage undervisning fra august måned – i det kalenderår de fylder 6 år –hvis ikke – så skal der søges skoleudsættelse •distriktsskolen – skal godkende udsættelsen •udsættelsen skal begrundes i barnets udvikling •psykologudtalelse kan indhentes som beslutningsgrundlag


Download ppt "Velkommen. Program: •Præsentation –af personalet –af Stenballeskolen og læringsgrundlaget •Samarbejde mellem skole og børnehaver •Skoleparathed –at gøre."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google