Slutkonferencen Vartov d ved Anders Bech Thøgersen, UC Syd

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Advertisements

Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
på vej til vores evalueringskoncept
Garantiskolekonference 2013
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Understøttende undervisning, Vejle Kommune, mandag d. 28. oktober 2013.
Projektbeskrivelse 10. Marts 2006 Carl P. Knudsen.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Tofthøjskolen nu og i fremtiden Skoleplanarbejde 2011.
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Værktøjskassen Anvendelsesorienteret undervisning
Evaluering af forsøgsskoleprojektet Læreruddannelsen i Aarhus
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Lærerprofessionen - en definition.
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Formativ evaluering Januar Juni 2012 Karen Marie Hedegaard og Birgitte Lund Nielsen Oplæg til diskussion d. 1 juni, 2011, ved styregruppedag i Ry.
Præsentation af PUC TÅRNBY KOMMUNE
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Rekruttering og fastholdelse Projekt fra 2006 – 2010 Flere delprojekter omhandlende : Samarbejde Image Elevers læring Lederuddannelse Kompetenceudvikling.
Præsentation af PUC TÅRNBY KOMMUNE
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Vis mig værdien v. arbejdsmarkedschef i Viborg Kommune Jette Lorenzen
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Lærerprofessionen.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Udviklingspuljen for folke- og skolebiblioteker Workshop Roskilde 29.august 2013 Jonna Holmgaard Larsen chefkonsulent.
Sunds skole Evaluering
Realkompetencebeskrivelser i stedet for afgangsprøver Projektets formål og succeskriterier Konsulenternes opgaver og støtte Oplæg ved startkonference i.
Kvalitetssikring af lærerpræstationer - Hvordan?
Ny driftsstrategi for offentlige veje og parker i Københavns Kommune
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
Uddannelse til elever med særlige kompetencer - en perspektivering set ”udefra” Slutkonference i Projekt ”Kan og Vil” 21. september 2009, Vartov, København.
Hvem får en bid?. Hvordan har vi organiseret opgaven.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Uddannelseskommissorium Intention med uddannelse er at skabe konsensus i DAI. Konsensus skal forankres, videreføres og forøges i DAI’s grene.
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Den Sammenhængende Skoledag På Holluf Pile Skole Odense.
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Titel Implementering af Fødevarestyrelsens kompetencestrategi SCKK – den 6. Februar 2008.
Erfaringer fra projekt ”Flerkulturel rummelighed i skolen”
Evaluering som et ledelsesredskab Doku:SEN. Hvorfor og hvordan? Udarbejdet af Toke Knudsmark, Varde Ungdomsskole.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Scandic Silkeborg, 23. marts 2012 Ved direktør Hans Bach Indsatsen for jobklare ledige mellem 25 og 29 år i Beskæftigelsesregion Midtjylland Kvalitativ.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Gode relationer, tydelige rammer og klar kommunikation - 10 trin til det gode samarbejde mellem efterskoler og kommuner omkring sårbare og udsatte unge.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
Aktionslæring og forløbsskema – ligheder og forskelle
Pædagogiske intentioner ved inspirationsforløb i erhvervsøkonomi
Vidensbaseret praksis i botilbud
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
25. december 2018 Nationale retningslinjer til forebyggelse af voldsomme episoder på botilbud samt på bosteder for hjemløse ”Først og fremmest handler.
Ungdomsskolen 2021 MISSION
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Vision Børn og unge oplever glæden ved at deltage i fællesskaber   Værdigrundlag Fællesskaber er en styrke – Forskellighed er et potentiale Målsætning.
Barnesyn og børneperspektiv
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Slutkonferencen Vartov d. 21.09.09 ved Anders Bech Thøgersen, UC Syd KAN og VIL - et 2-årigt udviklingsarbejde mellem seks efterskoler på Sjælland og øerne Slutkonferencen Vartov d. 21.09.09 ved Anders Bech Thøgersen, UC Syd University College Syd, 3. april 2017

Projekts idé og formål Idé: Reakompetencevurdering i stedet for afgangsprøver for unge med særlige behov. Formål: At udarbejde et kvalitetsfyldt redskab som sammenkæder individuelle lærings- og udviklingsplaner med realkompetencer, dokumentation og evaluering rettet mod elevernes efterfølgende uddannelsesforløb. University College Syd, Titel 3. april 2017

Mål med projektet: At skabe et godt og kvalificeret tilbud til unge med særlige behov. At hæve kompetencen hos de ansatte. At øge den organisatoriske læring i efterskolerne. At øge samarbejdet mellem de deltagende efterskoler. University College Syd, Titel 3. april 2017

Succeskriterier (Uddrag) Konsensus om begrebet realkompetencer. Konsensus om fagudtryk og beskrivemåde med respekt for skolens egenart. Medarbejderne får et naturligt og trygt forhold til arbejdet med realkompetencebeskrivelser. Beskrivelsen udføres primært i undervisningen med eleven som aktivt medvirkende i arbejdet Den enkelte får gennem arbejdet en tydelig målsætning for fremtiden, så det motiverer … Eleven får ejerskab og kan videregive det til … University College Syd, Titel 3. april 2017

Aktionslæring ”Aktionslæring tilstræber en tættere kobling mellem læreprocesser og den daglige praksis … søger at knytte ændringsforsøg til konkrete anledninger, problemer, løsningsforslag og engagerede aktører.” (Finn Borum, 2001) University College Syd, Titel 3. april 2017

Antagelser om hvordan man lærer Ved at lære af egne handlinger og deres konsekvenser. Ved at lære i virkelige situationer med alle de uberegnelige og uforudsete forhold de indeholder. Ved at være i et læringsmiljø sammen med andre i tilsvarende situationer. University College Syd, Titel 3. april 2017

Forår 2008: Netværksgrupper 94 deltagere i 12 netværksgrupper To møder i hver netværksgrupper Fokuspapir til arbejdet i netværksgrupper Koordinator og referent Netværksgrupper udarbejder et statuspapir med erfaringer og anbefalinger To skolebesøg (januar - juni) University College Syd, Titel 3. april 2017

Præmisser for netværksgrupper Vidensdeling på tværs af skoler: Der skal være mindst 3 efterskoler repræsenteret i hver netværksgruppe. Fælles tema: Netværksgrupperne er sat sammen på baggrund af deltagernes ønsker om emne. Daglige sparringspartnere: Der er mindst to deltagere fra hver efterskole i hver netværksgruppe. University College Syd, Titel 3. april 2017

Efterår 2008: Version 1 Første beskrivelser af realkompetencer. Pædagogisk dag for alle d. 03.10.08. Guidepapir 1: Fokus på indholdsplaner og realkompetencer. Matrix Organisation: Skolevis University College Syd, Titel 3. april 2017

Realkompetencematrix Faglige kompetencer Personlige kompetencer Sociale kompetencer Livsoplysning Folkelig oplysning Demokratisk dannelse Efter inspiration fra Lov om frie kostskoler (2008 )og Efterskolernes realkompetencebevis (2008) University College Syd, Titel 3. april 2017

Forår 2009: Version 2 Guidepapir til skolerne: Fokuspunkter (Uddrag) Indholdsplaner centrale i bestemmelsen, afgrænsningen og beskrivelsen af realkompetencer. Inddragelse af eleven i arbejdet med beskrivelse af realkompetencer. Realkompetencebevis skal være gyldigt materiale for eksterne samarbejdspartnere. Skolebesøg / Pædagogiske eftermiddage University College Syd, Titel 3. april 2017

Drivkræfter og barrierer Drivkræfter: Medarbejdernes ejerskab, ansvar og engagement. En konkretisering af projektet. Barrierer: Manglende tid til implementering. Manglende enighed om indholdet i realkompetencebeskrivelserne. University College Syd, Titel 3. april 2017

Tamme og vilde problemer Tamme problemer: Kan adskilles fra andre problemer. Målene for indsatsen er klare. Der er klare succeskriterier for hvornår den optimale løsning er fundet. Vilde problemer: Kan ikke klart defineres. Vanskelige at adskille fra andre problemer. Målene kan i princippet ikke defineres præcist og dermed heller ingen klare kriterier for den optimale løsning. University College Syd, Titel 3. april 2017

Evalueringskultur At udvikle evalueringskultur er et meget stort organisationsudviklings- og forandrings- projekt, som indeholder komplekse faktorer og mange dilemmaer som må diskuteres og udvikles af hver enkelt skole… Som al anden udvikling er det omfattende og tidskrævende og forudsætter en involvering af alle aktører i organisationen, hvis evalueringen skal give mening. (C. Kølsen de Wit & L. Mayland, 2006) University College Syd, Titel 3. april 2017

Hjemmeside: www.kanogvil.dk University College Syd, Titel 3. april 2017