En fortællende frise om Nattergalens BUPL støttede projekt: Hvordan ser dagtilbuddet ud i et drengeperspektiv – fra start til slut.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
1 Børnehuset Troldehøj Kreativitet i leg og bevægelse som udviklings potentiale. Helle Rømer.
Advertisements

PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
Hvordan ser dagtilbuddet ud i et drengeperspektiv
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Forældredage i indskolingen Alt hvad du skal vide om Forældredage på Hellerup Skole Mini guide Praktiske oplysninger Tidspunkt: Datoer for forældredagene.
22. juni 2014 Status på projektet ’Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært’
Vejgaard Østre Skole 29. august 2007
Læringsstile og lektier
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Program Velkomst – Allan Nyt fra matriklen – Allan og Lars
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Introduktion til Sprogpakken
Workshop 1 Styrket forældresamarbejde og elevinddragelse.
LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Projekt - mobil interaktion i det fysiske og virtuelle biblioteksrum.
UU og Jobcentre: hvad virker? Og hvordan?
Velkommen til Generalforsamling i SAK 77 Tirsdag d Svømmecenter Nordvest.
Inklusion i Børneinstitution Højme
Den anerkendende tilgang fra ord til handling
Forældreuddannelse? Oplæg til Skolerådsmøde 30. marts 2004.
Mødeledelse og deltagelse
Skolens AKT- gruppe består af fire lærere og to pædagoger,
Projektlederens rolle(r)
Relationer – børn og voksne
Pædagogiske overvejelser om at få mere ud af hverdagen
Velkommen til Fællesskaber for Alle for Folkeoplysningsklubberne!
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Relationer – børn imellem
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
Læreplaner i Højvangen
Praksisopgave 1 Intro til praksisopgave 1 2. Dag 1.
Boligsocialt arbejde hos Boligkontoret Danmarks medlemmer Et kig på de største udfordringer Katja Lindblad, udviklingschef
Aktiviteter tiltrækker Relationer fastholder
Formålet med mødet Gennemgå og samle de input vi fik fra møderne
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
Kulturpolitisk temamøde, Struer Byråd, 20. november 2007 STRUER KOMMUNE Møde den 29. november 2007 Til første møde om Udviklingsprojekt på Dagtilbudsområdet.
Landsbyggefonden – nye krav og procedurer
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Enhed. Klynge/ Netværk Vidnefortælling (anvendes på Område- og BUF-niveau) En fortælling om de ledelsesmæssige faglige overvejelser og nye handlingsperspektiver.
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Tjørnegårdskolen og VUC Roskilde – Fællesskaber - ensomhed: Hvornår er man med i et fællesskab, og hvordan ser man, at nogen er ensom? – Fokus på fællesskab.
Forældremøde 9. april.
HJÆLP TIL FAMILIER Lavet af: Sofie, Daniel G, Amr, Sophia.
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
Inklusion og Specialviden
Workshop om evaluering 19. januar FORMÅL OG PROGRAM Blive klædt lidt bedre på til at planlægge og gennemføre evalueringer Udgangspunkt i akkrediteringskravene,
Program for Læringsledelse Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
Integreret vejledning i efterskolen Vingsted, september 2013 Lars Mouritzen (SKALs Efterskole)
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Godkendt af bestyrelsen den 5. november 2015 Barnets perspektiv EGMONT FONDENS STRATEGI FOR BØRNE- OG UNGEINDDRAGELSE.
Hvad er AKADEMIET for Talentfulde Unge?
Ledelsens betydning for at lykkes!
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Stærkere kobling mellem skole og praktikvirksomhed
Vision Vi er og bliver rige på natur i Danmarks største kommune.

Børne- og Ungeudvalgets dialogmøde med Skolerådet
Inklusionsudvikling Konsulenter fra Inklusionsudvikling
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
1. kontaktmøde Velkommen til Workshop om afkodning af jobopslag og telefonisk kontakt Hils på hinanden  Husk at bestille drikkevarer Præsentér dig.
Målformuleringer i et børneperspektiv
Dialogmøde Dagtilbud Svendborg d
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

En fortællende frise om Nattergalens BUPL støttede projekt: Hvordan ser dagtilbuddet ud i et drengeperspektiv – fra start til slut.

Efter en veloverstået juletid måtte Jens erkende at hans indblik i og viden om hvad 3-6 årige drenge egentlig leger med var begrænset... Fordi hvad er Bakogan, pokemon, ???….Jens tænkte videre – hvordan ser det mon ud i Nattergalen? Ved vi nok om hvad drengene kan lide. Hvordan ser drengeperspektivet ud?

Nysgerrigheden og interessen var vakt og Jens kontaktede Henrik Haubro som er konsulent. Sammen byggede de videre på en ide.

Drenge – i dagtilbud, vi ville gerne have mere viden. Ideen om at se nærmere på drengeperspektivet i Nattergalen blev skabt og dette førte til en projektansøgning hos BUPL.

25. Januar 2012 – BUPL godkendte vores projektansøgning.

Fire mål med projektet blev udformet. 1. Fokus på drengeperspektivet i Nattergalen, 2. Udarbejdelse at konkrete læringsguides, 3. Fokus på Nattergalens organisering og implementering, 4. Videreudvikling af allerede etableret hjemmeside – som fælles pædagogisk platform.

Projektledelse blev etableret: Jens(leder) Pernille (souschef) og Henrik (konsulent) Koordinatorgruppe: Hamide, Pia, Jytte og Lise-Lotte. Personalegruppen: Hele huset. I samspil mellem de forskellige grupper tog projektet form.

På et personalemøde blev drengeperspektivet drøftet; 2 medarbejdere (Andreas og Lise-Lotte) vise fotoserie om aktuelle ture i skoven. Henrik Haubroe holdt oplæg om drenge/pigers udvikling (herunder hjernen) – Samt om læreplanstemaer.

Projektledelsen + koordinatorgruppen samlede og arbejdede videre på flere fronter. Drengeskattejagt – med spørgeskema.

2. Organisatorisk – alle medarbejdere skal have adgang til outlook + tid til at tjekke mails hver dag.

Resultatet af skattejagten viste tydeligt at drengene foretrækker selvstyrede aktiviteter med aktion. Projektledelsen arbejdede videre. Vi havde brug for et værktøj til hurtigt at kunne se på vores aktiviteter i forhold til læreplanstemaerene. Solen som redskab blev udviklet og til at kunne se på det enkle barn.

Alle dele i organisationen fik særligt fokus på spændende aktiviteter med aktion.

Følgegruppe bestående af Fællestillidsmand BUPL, Pædagogisk konsulent, Dagplejeleder, Talehørekonsulent samt projektledelsen, samledes løbende for at bidrage til projektet. 10 tablets blev bevilliget af kommunen.

Digitaliseringsgruppe blev etableret på tværs af husets teams. Gruppens opgave var at indhente viden og bidrage til implementeringen.

Introduktion af solen som værktøj foregik via koordinatorerne på forskellige møder. Pædagogmøder blev etableret.

I efteråret 2012 afholdt vi team – temalørdage med forskelligt fokus, dog kredsende om projektet.

I december fik koordinatorgruppen et endeligt overblik over hvilke læringsguides der skulle skrives.

Forskellige samarbejdspartnere blev kontaktet. Nyhedsbrev udkom.

Personalemøde med Tigertræning + projektstatus via fremvisning af frise.

På personalemødet fortsat drøftelse af drengeperspektivet i Nattergalen, også fremadrettet.

Tæt kontakt med forskellige samarbejdspartere.

Produktion af diverse læringsguides til vores hjemmeside –

Familiehus i Nattergalen, med Tigertræning for både børn og forældre.

Producere til hjemmeside – færdigøre program, plakater mv. Samarbejde med Brøndby kommunes trykkeri.

Uge 22: Projektafslutning: Konference og workshops for børn og voksne.

Opsamling og evaluering af 22

Rapportskrivning og afslutning af projekt.

MÅL!