Økonomi- og energieffektivisering af Fredericia Kommunes vognpark Optimering af vognparken Introduktion af elbiler Økonomi- og energieffektivisering af.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
v. Konsulent Martin Mogensen 25.Oktober 2012
Advertisements

Skal forbrugernes adfærd eller luftfartens regulering ændres? Jacob Sørensen, NOAH Bæredygtighed DGI-byen, 23. november 2011.
8. december 2010 på Egegård Skole
Reform af førtidspension og fleksjob
Kan Netværkstedet drives som socialøkonomisk virksomhed?
Af Udbudsjurist Janni Hadulla Nielsen
REnescience & Amagerforbrænding
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
Økologiske rygsække, LCA, og MIPS Et spørgsmål om perspektiv
CO2-reduktioner gennem energibesparelser i erhvervslivet Christian Stege, Energistyrelsen IDA Energi den 26. januar 2010.
Gate 21 – Fælles DNA Gate 21 – Fælles DNA • 31. marts 2014 • Jørgen Lindegaard Olesen, PlanEnergi.
Solcelleanlæg – for private
Beboermøde
Infrastruktur om gasstationer - Partnerskab mellem Fredericia kommune, Tide busser og Bionaturgas Danmark.
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
v/ Andrew Kjærulff Maddock
DDB Hindsgavl den 26. maj 2011 René Birkemark Olesen
Esbjerg Trafik- & Mobilitetsplan
Hvor langt er elbilen? Civilingeniør Niels Frees
Energibesparelser i offentlige bygninger
Kort statusopgørelse til styregruppen Efterår 2013 Projekttitel: 1
Godt på vej – 5 elbiler i Gladsaxe Kommune (der blev til 4) Klima Klar By- og Miljøforvaltningen 20. januar 2011 Kim W. Jensen.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Folkebibliotekernes ebogsservice eReolens strategi for e-bøger Danmarks Biblioteksforenings Årsmøde 28. marts 2014.
Fornyelsesfonden - muligheder for offentlig funding
Ikke-kommercielleKommercielle Strategi Koncept udvikling Masse medier (TV, annoncer) Web, social Kataloger Analyse Idégenerering Konceptudvikling for fælles.
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Berlingske Avistryk A/S Kan vi bruge Klimakompasset til navigation i vores verden? 28 april 2010 John Lundsgaard HSEQ-chef Berlingske Avistryk.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Klimaplan 2025 Favrskov Kommune
Konference om Grøn Transport DI – den 25. november 2009 CO 2 -tiltag her og nu Center for Grøn Transport v/centerleder Niels-Anders Nielsen Konkrete tiltag.
Elbiler – erfaringer og udvikling Civilingeniør Niels Frees Kommunalt elbilsnetværk, Trafikstyrelsen 7. december 2011.
ITS Danmarks årsmøde d. 12. april 2011
Klimaskærm Introduktion.
Oplæg om den danske kommunalreform v/ Ole Glahn, Det Radikale Venstre
Refshammer beboerforening
VE til procesordningen Hjallerup Fjernvarme Temadag 11. december 2014
Stedet som indgang til digital forvaltning
Forslag Energi 2020 – Lemvig Kommune % VE i 2020
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
Dagsorden Elbil netværksmøde den 2/ kl i Energistyrelsen 10:00 Velkommen, nyt siden sidst fra CGT og ENS 10:20Bordrunde, kommunernes erfaringer.
Ekstraordinær Generalforsamling i Støtteforeningen for Kulturstedet Lindegaarden 1.Valg af dirigent og referent (Mikael) 2.Orientering om Fonden ”Den selvejende.
 Kommunalreformen, alle regioner og kommuner skal være medlem af et trafikselskab  Gl. Århus Amt og Gl. Ringkjøbing Amt havde ikke noget trafikselskab.
1. Lean Energy Cluster Et regionalt klyngesamarbejde med fokus på energi effektiviseringer. Følgende partnere har deltaget i udviklingsarbejdet: Kølevirksomhedscenter.
Udvalget for lokaleanvendelse Midtvejsseminar Rebild 2010.
Temamøde 3: Energirigtig adfærd, energieffektive indkøb og bygninger
Regeringens politik med hensyn til biobrændstoffer i transportsektoren Den 11. januar 2006 Kontorchef Claus Andersen, Energistyrelsen.
Energi og miljø - hvordan får vi mest for pengene? Plantekongres Herning 2007 Henrik Wenzel Danmarks Tekniske Universitet Institut for Produktion og Ledelse,
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" VEU-rådet.
Energimærkets top-ti – og hvad vi ellers kan lære af 7500 energimærker… Tema-eftermiddage om energimærkning og energibesparelser Energiforum.
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Praktiske erfaringer med elbiler PRIMES temadag 6. oktober 2015 Tomas Sander Poulsen.
Indkøb af elbiler Temadag – PRIMES 6. oktober 2015 Tomas Sander Poulsen.
Indlæg på Trafikstyrelsens netværkskonference angående buspuljer Odense, 15. Juni 2010 Henning Nielsen, Midttrafik Thomas E. Øster, Arriva kollektiv trafik.
Erfaringer med brintbiler Trafikstyrelsen og Energistyrelsens elbilnetværk for kommuner og regioner 30. September 2014 » Birte Busch Thomsen » Projektleder.
BIL NÅR DU VIL El-delebiler i kommuner Analyseprojekt finansieret af Energistyrelsen Sprogø 30. september 2014.
Christian Ege, sekretariatsleder Biogas og bæredygtighed N&L-kommissionen Det Økologiske Råd.
Avis elbil plug and play Avis gør det nemt og billigt at være miljørigtig.
Elbilers potentiale i serviceerhverv 25 MARTS 2014 ELBILERS POTENTIALE I SERVICEERHVERV 1 Elbilnetværksmøde for virksomheder arr. af Energistyrelsen og.
Ny Rådhusløsning i Furesø Kommune Gennemgang af tre placeringer
Tilskud til partnerskaber Informationsmøde 19. september 2016 Renato Ezban Energistyrelsen.
Energieffektive og Intelligente Bygninger –
SE/Stofas erfaring med bredbåndspuljer
Energibesparelser ved indregulering af varmeforsyningen
Orientering omkring Budget
Nordisk sekretariat for e-mobilitet v. Henrik H
13 februar 2014 Omstilling af kommunale bilflåder til el-biler - det er muligt at nå målet Opsamling på Elbilrejseholdets analyser Januar 2015 Kommunale.
Status på gennemførelse – 20. maj 2008
Aftale om regionernes økonomi for 2009 ”Afdæmpet vækst”
Bilag 6b Flytteprojekt – Overblik
Præsentationens transcript:

Økonomi- og energieffektivisering af Fredericia Kommunes vognpark Optimering af vognparken Introduktion af elbiler Økonomi- og energieffektivisering af Fredericia Kommunes vognpark Optimering af vognparken Introduktion af elbiler v. Gitte Davidsen, Fredericia Kommune 1

Indhold i præsentationen • Baggrund • Kort om etrans • Status i aktiviteter • Status på vognparken • Hvad gør vi ? • Introduktion af elbiler • Fordele ved projektet • Ulemper/udfordringer ved projektet • Økonomisk besparelsespotentiale • Hvordan ? 2

Baggrund Fredericia Kommune deltager i eu-projektet etrans med sigte på at støtte introduktionen af elbiler – dels i egen vognpark, dels ved opsætning af ladefaciliteter i kommunens geografiske område. I Fredericia har første store del i dette forløb været et Transportoptimeringsprojekt – der indeholder detaljeret kortlægning af kommunens vognpark samt kørselsmønstre. 3

Kort om etrans etrans – et udviklingsprojekt • Målsætningen med etrans-projektet skal skabe det metodemæssige grundlag for det udviklings- og designarbejde, som skal medvirke til, at elbilen samlet set bliver en både miljømæssig og kommerciel succes i Danmark opgjort efter følgende kriterier – Udbredelse af elbiler – Miljømæssige gevinster – Udvikling af danske forretningsmuligheder med relation til elbilen • Udviklingsprojektet forløber i perioden marts ultimo 2012 • Projektet er støttet af Region Syddanmarks Vækstforum, Den Europæiske Fond for Regional Udvikling og Erhvervs- og Byggestyrelsen. • Se mere på 4

Status i aktiviteter • Projektets mål – At introducere elbiler omkostningsneutralt i Fredericia Kommunes vognpark over en 5-årig periode. • Projektets forløb – Over en tre måneders periode er foretaget en detaljeret kortlægning af kommunens vognpark, kortlægning af kørselsmønstre samt gennemgang af optimeringsmuligheder. • Resultatet – Blev et innovativt projekt der viste, at vi kan indføre elbiler og samtidig spare min. 2.2 mio. kr. på vognparken om året. 5

Status på vognparken • Vognparkens alder: 6

Status på vognparken • Udnyttelsesgrad: Antal (134 i alt) Antal kørte km.Udnyttelsesgrad 30 køretøjer Ringe udnyttelse 36 køretøjer Hmm.. kunne være bedre 33 køretøjer OK 35 køretøjer og opGod 7

Dårlig økonomi ved lav benyttelse af vognparken Dårlig økonomi ved lav benyttelse af vognparken Baseret på konkrete data fra Fredericia Kommunes køretøjer 8

Hvad gør vi? Justering og effektivisering af vognparken igangsættes straks • Mindst 19 køretøjer - de dårligste – sælges (mange kører under km/år). Køretøjer flyttes rundt (rokadeprincippet) således at de økonomiske og miljømæssige dårligste bortskaffes og der tages højde for mest effektiv kørsel (elbiler og benzinbiler i kort radius, dieselbiler i længere radius) En overordnet flådestyring af kommunens vognpark er nødvendig! • Vognparken centraliseres på Brandstationen • Der indføres flådestyring med intelligent bookningssystem • Værksted, forsikring, Falck og brændstof justeres og effektiviseres • Introduktion af energirigtig og omkostningsansvarlig kørsel jf. trafikstyrelsens anbefalinger (spar op til 20 % på brændstoffet) 9

Introduktion af 12 elbiler i vognparken i perioden Fjernelse af 6 dårlige biler og indkøb (finansiel leasing) af 4 elbiler (2011) • Bilerne erstatter de økonomiske og udledningsmæssige dårligste • Bilerne placeres på Rådhuset, Serviceafdelingen, Genbrug og Hjælpemiddeldepotet. Bilerne finansieres med tilskud fra etrans og bilernes salgsværdi. Endvidere testes ”rokadeprincippet”. (+3) projektet ( ) • Yderligere 3 elbiler implementeres i kommunens vognpark. Bilerne finansieres via besparelserne i transportprojektet samt bilernes salgsværdi. Plejen ( ) • Ved indkøb af biler til plejen for allerede afsatte midler indkøbes/leases 11 biler hvoraf de 5 er elbiler Og så lige en ekstra.. • Via samarbejdsprojekt mellem Trekantområde Danmark og TRE-FOR er allerede fra 28. april 2011 stillet en elbil til rådighed for Fredericia Kommune i to år. Denne bil er tiltænkes plejen som tilvænning til kørslen i elbil. 10

Begejstringskampagne • Der gennemføres en begejstringskampagne således, at medarbejdere tager positivt imod ændringerne • Begejstringskampagnen igangsættes i etrans-regi, hvor Designskolen Kolding støtter med designere

Yderligere tiltag Delebiler og kortlægning af kørsel i privatbil • Intro af delebilsløsning. Indsættes i første omgang ved rådhus og brand til afhjælpning af de afdelinger, der har ”mistet” biler. • Kortlægning af kørsel i privat bil på arbejdet – flytning af kørsel i privat bil til kørsel i kommunal bil. • Fredericia Cykelby • Formel M projekt for rådhuset og Danmark C o Rådhus: Kortlægge kørselmønstre for pendling: hvor langt, hvorfra, hvordan (bil, tog, bus, cykel mv.) o DK C: Transportnetværk mellem virksomhederne, samkørsel, Superstoppesteder, mulighed for arbejde i toget.

Fordele ved projektet Økonomi o Transportprojektet peger på økonomiske fordele ved at sammenlægge flådestyring af vognparken samt ved at reducere antallet af biler. Bedre udnyttelse af vognparken o Der køres mere i de eksisterende biler. Pt. udnyttes vognparken ikke optimalt. Miljø o Bedre biler introduceres i vognparken og de miljømæssigt og økonomisk ringeste afskaffes. Branding/PR o Kommuner, Energistyrelsen, og Transportstyrelsen følger projektet med stor interesse – vi er de første med denne innovative proces. o Energiby og fokus på transport - effektivisering o Opfylder til dels krav i Energistrategi 2025 til 10% VE i transportsektor 13

Ulemper/udfordringer ved projektet Modstand mod samling af vognparken o Adgang til bil - er den optaget af andre ? o Fysisk, hvor er bilen når jeg skal bruge den ? Modstand mod elbiler o Kan jeg finde ud af at køre den.. ? o Rækkevidde: Kører jeg ”tør” ? o Tvivl om den miljømæssige gevinst (er elbilen miljømæssigt bedre end benzin/dieselbilerne) Finde bedste strategiske placering o Grupper af biler skal placeres decentralt – udenfor brandstationen, dels af pladsmæssige årsager, dels for at øge smidigheden og tilgangen af bilen. 14

Kommunens nuværende forbrug til kørsel/transport • Vedligeholdelse og serviceomkostninger kr. • Brændstof kr. • Øvrige omkostninger til køretøjer kr. (afskrivning, renter, afgifter, forsikring etc.) • Kørselsgodtgørelse (kørsel i privat bil) kr. Totalt kr. NB! I dette er IKKE medregnet udgifter til tjenesterejser med tog, bus, fly, skib, taxakørsel samt leje/leasing af køretøj. 15

Anslået besparelsespotentiale CO 2 -besparelsen vurderes at være ca. 20 % af udledningen fra hele kommunens vognpark i alle 3 scenarier. Det kræver en nøjere analyse at kortlægge et mere præcist tal. Besparelse i følgende årBesparelse af det nuværende forbrug mio. kr mio. kr mio. kr. 16