Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Erfaringer med brintbiler Trafikstyrelsen og Energistyrelsens elbilnetværk for kommuner og regioner 30. September 2014 » Birte Busch Thomsen » Projektleder.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Erfaringer med brintbiler Trafikstyrelsen og Energistyrelsens elbilnetværk for kommuner og regioner 30. September 2014 » Birte Busch Thomsen » Projektleder."— Præsentationens transcript:

1 Erfaringer med brintbiler Trafikstyrelsen og Energistyrelsens elbilnetværk for kommuner og regioner 30. September 2014 » Birte Busch Thomsen » Projektleder » Københavns Kommune

2 CPH 2025 Climate Plan Energy Consumption Energy savings in commercial and service companies Low energy new build Solar panels Energy Production 100 Wind turbines (360 MW) Biomass Geothermal Waste Mobility City of Cyclists New fuel types Public transportation ITS Mobility management City Administration Buildings Transport Procurement Street Lighting København CO2 neutral i 2025 135.000 tons CO2 ud af 1,2 mio. tons

3 København CO2 neutral i 2025 Mål for mobilitet: Kommunale personbiler: 85 % el og brint i 2015 og 100 % i 2025 20-30 % af lette køretøjer og 30-40 % af tunge kører på alternative drivmidler (biomasse, el og brint) Alle kørsler for kommunen sker på alternative drivmidler 5-10 brinttankstationer Mål for mobilitet: Kommunale personbiler: 85 % el og brint i 2015 og 100 % i 2025 20-30 % af lette køretøjer og 30-40 % af tunge kører på alternative drivmidler (biomasse, el og brint) Alle kørsler for kommunen sker på alternative drivmidler 5-10 brinttankstationer Status: 124 elbiler, 15 brintbiler, 183 konventionelle biler + cykler, el cykler/scootere (42 % af vognparken på el) 3 brinttankstationer inden udgang af 2014 Vigtigt med fokus på virksomheder/kommuner/region Status: 124 elbiler, 15 brintbiler, 183 konventionelle biler + cykler, el cykler/scootere (42 % af vognparken på el) 3 brinttankstationer inden udgang af 2014 Vigtigt med fokus på virksomheder/kommuner/region

4 København firstmovers sammen med andre Udbredelse af brintbiler og infrastruktur i Skandinavien, London og Hamborg HyTEC www.hy-tec.eu og NextMove www.scandinavianhydrogen.org/sv/nextmovewww.hy-tec.euwww.scandinavianhydrogen.org/sv/nextmove August 2012: Kontrakt med Hyundai på 15 brintbiler, 4 års service og adgang til brint November 2012: EU typegodkendelse af bilerne April 2013: Indregistrering af bilerne (De danske bilimportører og skattemyndigheder) April 2013: Ankomst af 15 brintbiler

5 Hyundai ix 35BrintBenzin Performance (top./acc.) 160 km/t på12.5 sek. 182 km/h på 10.6 sek. Rækkevidde (NEDC) 594 km725 km Vægt1,920 kg1,527 kg Start og drift-25 ⁰C – 40 ⁰C Påfyldning5.64 kg H258 liter benzin Standardiseret optankning 70 Mpa Brændstofforbrug1.07 kg H2/ 100 km (25.5 km/l) 12.5 km/l Optankning3-4 min2-3 min Typegodkendt og crash testet ja DK: Fra 475.000 kr. i leasing 40.000 km / år + 4 års service 435.000 kr.

6 Træning af flådeejere, brugere og brandvæsnet Miljø, teknologi og sikkerhed (højspænding og gas under høj tryk) Bilerne er crash testet, har brint-censorer Testkørsel og tankning med Hjælp i det daglige (Superbruger og hotline) Dialog med Beredskabsstyrelsen, Falck og Københavns Brandvæsen 2 manualer fra Beredskabsstyrelsen om håndtering af brand/ulykker med el- og brintbiler og tankstationer Hyundai har uddannet personale på Hyundai-værksted i København

7 102.365 km på 11 mdr. og 644 tankninger på 2.114 kg til Kbh. og andre

8 Gennemsnitlig distance for 15 brintbiler

9 Langdistance kørsel – 458 km på en tank Satellitkontor Tankstationer i drift Tankstationer i 2014 Ålborg

10 Feed back fra 35 flådebrugere i april 2014

11 Feed back fra faste brugere af brintbiler Udfordringer 3 ud af vores 8 faste brugere har oplevet for kort rækkevidde på 350-400 km (fejlen nu rettet til rækkevidde på 550-600 km) Brintpåfyldning skal lige læres Fordele Alle er meget begejstrede for bilerne Ingen startproblemer om vinteren, bilerne er parkeret udendørs hele året Meget driftsikker, kører fantastisk, ingen nedbrud, ingen driftsproblemer om vinteren. Over 99 % oppetid inkl. service og opgradering Over 99 % oppetid eskl. service og opgradering

12 Brændstoføkonomi Gennemsnitlig brændstofforbrug juni 2013-juni 2014: 75 km/ kg H 2 Variation i energiforbrug (august 2013 ): 82 km /kg H2 og (januar): 68 km/kg H2 Øget rulle og vindmodstand, brug af varme og i en vis udstrækning mindre batterikapacitet samt regenerering

13 Service ved 10.000 km / 24 måneder Hyundai værksted 7 km fra Københavns centrum Service og opgradering (bl.a. udskiftning af modtryksventil) efter 6.000 – 10.000 km Service / udvikling i samarbejde med Hyundai Korea og DK/KK Service på et hold brintbiler tager pt. 2 dage, men stiler mod 1 dag Bilerne bliver testkørt efter service/opgradering Møde med Hyundai Korea som ønsker kritisk feed back til næste generation

14 Konklusion God introduktion og testkørsel er bedste medicin Høj brugertilfredshed Bilerne er typegodkendte og kan køre i EU Teknikken virker Prisen skal og bliver mindre Rammebetinger til fremme af grøn transport og infrastruktur er vigtigt Stor interesse

15 Mange tak


Download ppt "Erfaringer med brintbiler Trafikstyrelsen og Energistyrelsens elbilnetværk for kommuner og regioner 30. September 2014 » Birte Busch Thomsen » Projektleder."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google