Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

13 februar 2014 Omstilling af kommunale bilflåder til el-biler - det er muligt at nå målet Opsamling på Elbilrejseholdets analyser Januar 2015 Kommunale.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "13 februar 2014 Omstilling af kommunale bilflåder til el-biler - det er muligt at nå målet Opsamling på Elbilrejseholdets analyser Januar 2015 Kommunale."— Præsentationens transcript:

1 13 februar 2014 Omstilling af kommunale bilflåder til el-biler - det er muligt at nå målet Opsamling på Elbilrejseholdets analyser Januar 2015 Kommunale elbiler

2 Ønsket om hjælp til analyser skyldes typisk:
Mangler overblik over kørsel og køretøjer (indtil videre et fåtal med dette som argument) Decentrale vognparker og manglende lyst til at "risikere noget" Vi er interesserede i at vide mere om elbiler og, vores muligheder Det skader ikke at have mere viden, så kan vi finde ud af, hvad vil senere Vi ved vi skal udskifte til elbiler, men vi ved ikke hvilke biler vi skal vælge (en del har denne udfordring) Vi vil gerne vide, hvad økonomien er, hvis vi skifter til elbiler Forventning om at elbilen skaber besparelser Ikke samme konkrete holdning/indstilling om klima og miljømæssige fordele (Klima dagsorden mere luftigt argument for at komme i gang) Vi er allerede langt med vores egen analyse, men har svært ved at vurdere nogle konkrete aspekter Ladeinfrastruktur Brugerinddragelse Hvilke dataindsamlinger er nødvendige Kommunale elbiler

3 Hvilke dele af analysen sættes der stor pris på
13 februar 2014 Hvilke dele af analysen sættes der stor pris på Overblikket over bilparken Decentrale vognparker – intet samlet overblik Anbefalingerne til hvilke konkrete biler, der skal udskiftes nu og her Overblikket over økonomien – hvad er de samlede økonomiske konsekvenser Workshops hvor vi kan håndtere konkrete spørgsmål om elbiler (tekniske spørgsmål og mere generelle spørgsmål) Aflivning af myter og misforståelser At vi kommer ud og tager en rundtur og ser på faciliteter i kommunen At vi involverer udviklingsteamet og fordeler ansvaret for de næste skridt Forbavsende få har konkret fokus på CO₂ effekterne – det antages at være en gevinst; jo flere elbiler jo mere gevinst ikke den væsentligste beslutningsparameter om man sparer X eller Y tons CO₂ Men det er i mange tilfælde elbilernes forbindelse til kommunens klimamål, som er den største gulerod Kommunale elbiler

4 Overordnede resultater
13 februar 2014 Overordnede resultater Der er overraskende god økonomi i at skifte for de fleste kommuner Særligt med tilskuddene fra partnerskabspuljen, men også uden tilskud En stor del af el-bilerne har lavere gennemsnitlige omkostninger sammenlignet med nye benzin eller dieselbiler Brugerne overvurderer det daglige kørselsbehov Mange siger, at de kører 80+ km om dagen, men mange af bilerne kører kun km om året Mange køretøjer (særligt i de tekniske afdelinger) er monteret med særligt udstyr (anhængertræk, lifte mv.), der gør dem uegnede til udskiftning Men det kan dog ofte lade sig gøre at koordinere, så biler med disse funktionaliteter er tilgængelig for dem, der skal bruge dem Stadig en del myter om elbiler, der skal aflives selv efter Rejseholdets besøg Kommunale elbiler

5 Kommunernes bilpark Kommunerne har generelt mange køretøjer
13 februar 2014 Kommunernes bilpark Kommunerne har generelt mange køretøjer Men forskelle fra kommune til kommune Kan ikke se et entydigt mønster (land vs. by, stor vs. lille) Kommunale elbiler

6 Stor andel af køretøjerne kan udskiftes til elbiler
13 februar 2014 Stor andel af køretøjerne kan udskiftes til elbiler Der er begrænsninger i hvad elbilerne kan dække Mindre end 7 sæder Ikke anhængertræk Ikke lift Ikke ladvogn Mindre end 100 km. rækkevidde (dog i særlige tilfælde kan det godt lade sig gøre) "Grøn bil": Elbilen har lavere totalomkostninger end tilsvarende diesel/benzinbil "Gul bil" : Elbilen har højere totalomkostninger end en tilsvarende benzin/dieselbil Kommunale elbiler

7 13 februar 2014 Men stadig mange biler, der ikke kan omstilles med det nuværende udbud af elbiler Ingen minibusser Ingen lad-varevogne Kommunale elbiler

8 Hvad og hvor meget bruges bilerne til?
13 februar 2014 Hvad og hvor meget bruges bilerne til? Primær anvendelse Forklaring Bil til persontransport 8 timers drift En bil som benyttes til at transportere køreren selv. Eks: Hjemmesygeplejen, tilsynsfolk etc. Bil til persontransport flerholdsskift Samme som ovenstående men som bruges i 2 eller 3 holdsskift. Servicebil 8 timers drift En varebil som benyttes til transport af gods eller værktøj mm. Eks: Driftsgården, Omsorgshjem, Køkken etc. Servicebil flerholdsskift Puljebil En bil som kan reserveres af alle ansatte og som kan blive brugt til mange formål. Personlig firmabil En firmabil som er dedikeret til én person. Bil til passagertransport og buskørsel En bil eller bus som primært benyttes til at transportere passagerer. Eks: Ungdomsskolen, Botilbud, Plejehjem etc. Tung godskørsel Tung godstransport primært i kassevogne eller på lad- og lastbiler. Kommunale elbiler

9 CO2 besparelser afhænger af størrelsen af bilparken og kørselsomfanget
13 februar 2014 CO2 besparelser afhænger af størrelsen af bilparken og kørselsomfanget Hvis der vælges en elbil i stedet for en konventionel bil opnås gode besparelser. Jo mere man kører, jo større gevinst I forhold til nuværende bilpark er der også besparelser ved at vælge nye biler Men større besparelser ved at vælge elbil Kommunale elbiler

10 13 februar 2014 Alle – bortset fra én kommune - har biler, der vil være billigere som elbil Antag, at besparelserne bruges til indkøb af flere elbiler Men der skal jo også anskaffes lade-infrastruktur Kommunale elbiler

11 To tredjedele af bilerne kan omstilles uden meromkostninger
13 februar 2014 To tredjedele af bilerne kan omstilles uden meromkostninger Kommunale elbiler

12 Hvad bør der igangsættes af supplerende aktiviteter?
13 februar 2014 Hvad bør der igangsættes af supplerende aktiviteter? Viden om CO₂ emissionerne: Der er megen usikkerhed om de konkrete "vugge til grav" CO₂ konsekvenser Flere kommuner (på enkeltperson-niveau) spørger ind til det. Bruger elbiler mere eller mindre energi i en vugge til grav betragtning end almindelige biler Igen er der en vis usikkerhed på dette punkt. Det kunne være godt at få udredt det, så mere entydige svar kan gives Implementering Flere kommuner har en lang række spørgsmål af meget konkret karakter i forhold til den specifikke implementering F.eks. konkret problemer med enkelte personer, der modarbejder skiftet til elbiler (ofte pga. manglende konkret viden) Hvorfor kan vi ikke få vores elbil til at fungere; hvilke samarbejdspartnere skal vi konkret vælge; hvem kan uddanne vores medarbejdere til elbilkørsel… Kommunale elbiler

13 Nogle overordnede gode råd/erfaringer
13 februar 2014 Nogle overordnede gode råd/erfaringer Vigtigt med ildsjæle Processen skal forankres politisk og i administrationen Politikerne/beslutningsniveauet skal ikke bare sige "nu har vi sat det i gang, så har vi vores på det tørre" Opbakning fra chef-niveauet vigtigt Alle relevante afdelinger (også juridisk og indkøb) skal involveres i processen Korte kommandoveje virker Fra udviklingsteam til beslutningstagere er der kort vej og derfor handedygtighed Kommunens kan f.eks. følge fire spor i arbejdet på at rykke medarbejderne, hvad angår kommunens køb og brug af elbiler: Det er nødvendigt at sælge den gode idé. Find forandringsagenter, som kan fungere som positive decentrale ledere af implementeringen. Teknisk personale skal effektuere den beslutning, der er truffet om implementering. De skal understøttes af et politisk spor med ledere og politikere, som kan få tingene til at ske. Et kommunikationsspor skal sælge den gode historie til andre kommuner, borgerne i kommunen og lokalavisen, som også kan være en hæmsko for tanken om elbiler. Kommunale elbiler


Download ppt "13 februar 2014 Omstilling af kommunale bilflåder til el-biler - det er muligt at nå målet Opsamling på Elbilrejseholdets analyser Januar 2015 Kommunale."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google