Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Berlingske Avistryk A/S Kan vi bruge Klimakompasset til navigation i vores verden? 28 april 2010 John Lundsgaard HSEQ-chef Berlingske Avistryk.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Berlingske Avistryk A/S Kan vi bruge Klimakompasset til navigation i vores verden? 28 april 2010 John Lundsgaard HSEQ-chef Berlingske Avistryk."— Præsentationens transcript:

1 Berlingske Avistryk A/S Kan vi bruge Klimakompasset til navigation i vores verden? 28 april 2010 John Lundsgaard HSEQ-chef Berlingske Avistryk

2 Berlingske Avistryk A/S Klimakompasset er (principielt) meget enkelt Hvad bruger virksomheden af: Fossilt brændsel Brændstof i køretøjer El

3 Berlingske Avistryk A/S Men allerførst – hvad er virksomheden?? Vi har brug for afgrænsninger og definitioner i forhold til omverdenen

4 Berlingske Avistryk A/S Fysiske rammer Er vi alene? Er det kun denne enhed, eller har vi andre afdelinger som bør med? Hvilke aktiviteter skal omfattes? Hvornår overtager vi ansvaret for råvarerne? Hvornår afgiver vi ansvaret for produktet? Uden afgrænsninger er det meningsløst

5 Berlingske Avistryk A/S Så skal der bare samles data. - Og vi ved da hvad vi bruger

6 Berlingske Avistryk A/S Men hvordan var det med vores afgrænsninger?? Dækker de tal, vi får fra målerne, det som vi definerede som vores virksomhed?

7 Berlingske Avistryk A/S Så var der brændstof til køretøjer Det er enkelt - der skal vi kun bruge et tal for benzin og et for diesel

8 Berlingske Avistryk A/S Men her kommer afgrænsningerne ind igen Hvad skal vi tage med?: distribution eller kun ”ab rampe” eller et mix persontransport – er det kun i firmabiler eller betaler vi medarbejdere for at køre i privatbiler hvilken persontransport skal medregnes Og så var der lige spørgsmålet om biobrændstof

9 Berlingske Avistryk A/S Men el og fjernvarme - det er enkelt. Måske – men det afhænger igen af afgrænsningerne Det er ikke en naturlov, at el og varmemålere præcis passer med de afgrænsninger, som vi har valgt for virksomheden i relation til CO2 beregningen

10 Berlingske Avistryk A/S Når data er indsamlet så kommer det nemme Indtastning i Klimakompasset Det giver nogle værdier i scope 1 og 2 og lidt i scope 3

11 Berlingske Avistryk A/S

12 Summen af disse bidrag giver én værdi: Antal tons CO2 udledt fra den afgrænsning af virksomheden som vi valgte

13 Berlingske Avistryk A/S Hvad kan vi så bruge det tal til? Udvikling fra år til år Sammenligning med kolleger Sammenligning med andre aktiviteter

14 Berlingske Avistryk A/S

15 2008 – 913 tons CO 2 2009 – 854 tons CO 2 Det går fremad – vi mindsker vores udledning af CO 2

16 Berlingske Avistryk A/S Altså total set Produceret mængde (dobbeltsidet tryk) 2008 – 178.840.491 m2 2009 – 131.572.268 m2 CO 2 belastning pr. m2 2008 – 5,1 g 2009 – 6,5 g

17 Berlingske Avistryk A/S Men vi er da bedre end vores kolleger i branchen? Det ved vi ikke, og det finder vi nok heller ikke ud af – for en sammenligning vil kræve, at vi er fuldstændig enige om afgrænsningerne.

18 Berlingske Avistryk A/S Men så kan vi da sammenligne os med andre brancher/produkter? I virkeligheden nej – men det er sjovt at gøre det alligevel.

19 Berlingske Avistryk A/S Denne beregning er baseret på Trucost tal for 2008. Tallene inkluderer hele den redaktionelle del af Avisproduktionen samt første leds distribution. Det giver en CO 2 belastning på 7,2 g/m2 papir Fremstillingen af papir belaster med 513 kg CO 2 /tons (Norske Skog – Nornews avispapir)

20 Berlingske Avistryk A/S Ud fra disse tal belaster fremstilling af en Urban på 36 sider i tabloidformat med i alt 57.8 g CO 2 Er det så meget eller lidt? En pose chips – 175 g CO 2 En km med regionaltoget – 42 g CO 2 pr. person En km i bil 235 g CO 2 En person udleder samlet 20.000 g CO 2 pr. dag Fremstilling af en IPod Classic – 11.500 g CO 2 Fremstilling af 1 kg rejer – 10.000 g CO 2 En kødløs dag pr. uge vil for en familie spare 44.000 g CO 2 pr. år

21 Berlingske Avistryk A/S Og nu den sjove: Hvis man tager sin Urban, læser den og derefter brænder den, så udleder det 20 g CO 2 mindre end hvis man brænder naturgas af for at opnå den samme varmemængde.

22 Berlingske Avistryk A/S Kan Klimakompasset så bruges? JA – som internt målesystem - hvis man er bevidst om begrænsningerne MÅSKE - overfor omverdenen, tiden vil vise om CO 2 beregninger får den betydning, som nogen forventer. NEJ – vi sælger ikke flere aviser i dag, selv om vi kender CO 2 belastningen.


Download ppt "Berlingske Avistryk A/S Kan vi bruge Klimakompasset til navigation i vores verden? 28 april 2010 John Lundsgaard HSEQ-chef Berlingske Avistryk."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google