Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

SE/Stofas erfaring med bredbåndspuljer

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "SE/Stofas erfaring med bredbåndspuljer"— Præsentationens transcript:

1 SE/Stofas erfaring med bredbåndspuljer
Bredbåndskonferencen d. 18. september 2017

2 SE/Stofa… Er Danmarks næststørste bredbåndsudbyder med en markedsandel på 12 procent Dækker husstande med fiber og husstande med kabel-tv-net Har base i Sønderjylland, men dækker stort set hele Danmark I efteråret er vi landsdækkende via TDC’s infrastruktur Er i gang med en kommerciel åbning af fibernettet planlagt til 2018 Andelsejet af husstande Har cirka medarbejdere Har en omsætning på 4 mia. kroner og en egenkapital på 11 mia. kroner

3 Kriterier for udvælgelse i SE Bredbåndspuljen:
60 procent i tilslutning (evt. foruddefineret område) En egenbetaling kroner. 1. runde (2017/2018) rammer ca husstande Pris i gennemsnit ca kroner Geografisk fordelt i hele Region Syddanmark (Landområder) Ringkøbing/Skjern, Billund, Tønder, Varde, Ærø, Aabenraa, Kolding, Vejen, Esbjerg Den offentlige bredbåndspulje 2016 (SE resultat) Egenbetaling fra kroner pr. husstand som SE/Stofa var del af Fire områder - tre i Jylland og et på Fyn 450 husstande Gennemsnitspris pr. husstand ca kroner Kommunalt bidrag fra kroner pr. husstand

4 7 dogmer for offentlig støtte til bredbånd
Stor udbredelse af højhastighedsbånd er helt afgørende for udviklingen af Danmark og for et helt Danmark i balance Offentlig støtte må kun anvendes, hvor der ikke er et kommercielt udbud (kortlægning) Offentlig støtte bør ikke anvendes til at løse konkurrenceproblemer Offentlig støtte skal anvendes teknologineutralt Offentlig støtte skal anvendes med stor forståelse for lokale forhold Offentlig støtte skal anvendes gennem udbud, der sikrer konkurrence Offentlig støtte skal baseres på grundig dialog med markedsaktørerne (inden for udbudsreglerne) Offentlig støtte skal anvendes effektivt De vigtigste af disse dogmer er indeholdt i EU’s retningslinjer for statsstøtte til bredbånd samt gruppefritagelsen

5 Ikke støtteberettiget
Utterslev Mose – KBH Støtteberettiget Vurdering af regeringens bredbåndspulje Problem Regeringens bredbåndspulje har skabt for få bredbåndsforbindelser til for mange skattekroner - det er specielt et problem i landdistrikter Årsager 1. Tilslutningsprocent ved adgang til max 10/2 Mbit/s (Vægtning 25 %) Måler hvor mange af dem, der kunne være med i projektet, som konkret søger tilskud. I dette kriterie ses på alle dem, der søger tilskud - dvs. både dem, der maksimalt har 10/2 Mbit/s og dem, der maksimalt har 5/1 Mbit/s Modvirker stordrifts -fordele Mandø Ikke støtteberettiget 2. Totalprisen pr. tilslutning (Vægtning 10 %) Beregnes ud fra det budget, der er fastlagt for projektet. Hvis der er kommunal medfinansiering, trækkes den fra, før den gennemsnitlige pris pr. adresse beregnes. Der gives flest point for en lav gennemsnitspris. Hindring for landdistrikter Fakta Bredbåndspuljen kostede 80 mio. kroner i støttemidler i 2016 og skabte bredbåndsforbindelser Kommunepulje: Eksempel: Læsø brugte 11 mio. kroner (nedsat til 0 kroner) på forbindelser

6 Forslag Baseret på vores erfaringer med den offentlige bredbåndspulje og SE’s egen bredbåndspulje anbefaler vi følgende: Genopliv kommunepuljen Kommuner kan fokusere indsatsen, hvor der er størst behov fx i landområder Kommuner har lokalkendskab og ved, hvor der er behov for en ekstra indsats fx erhvervsfremme Kommuner kan mere solidarisk tage de dyreste adresser med Staten bør indføre guidelines og best practice for kommuner Staten bør sikre EU-paraplygodkendelse af støtteregime Alternativt ret grænsen fra 10 til 30 Mbit/s (EU-grænse) i regeringens pulje (stordriftsfordele) samt fjern kriterium om laveste omkostninger


Download ppt "SE/Stofas erfaring med bredbåndspuljer"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google