Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Nordisk sekretariat for e-mobilitet v. Henrik H

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Nordisk sekretariat for e-mobilitet v. Henrik H"— Præsentationens transcript:

1 Nordisk sekretariat for e-mobilitet v. Henrik H
Nordisk sekretariat for e-mobilitet v. Henrik H. Madsen, Dansk Elbil Alliance

2 - Skandinavisk samarbejde mellem:. - Dansk Elbil Alliance (Danmark)
- Skandinavisk samarbejde mellem: - Dansk Elbil Alliance (Danmark) - Norsk Elbilforening (Norge) - Power Circle (Sverige) Formål – i løbet af 2016, 2017 og 2018: - Assistere kommuner og regioner – gratis – med alt der har relation til e-mobilitet. Skal gerne føre til planer, strategier eller fysisk implementering af e-mobilitet i kommunen eller regionen.

3 Hvilke kommuner og regioner, kan projektet assistere i Danmark
Hvilke kommuner og regioner, kan projektet assistere i Danmark? Alle kommuner og regioner – undtagen: 1) Region Syddanmark 2) Kommuner i Region Syddanmark - årsag: EU-støtteregler

4 Hvad har projektet hjulpet med – eks
Hvad har projektet hjulpet med – eks. 1: Regional strategi for opsætning af ladestandere. Hvordan ser den eksisterende ladeinfrastruktur ud? Adgang til baggrundsdata fra landsdækkende kort

5 Udover assistance til kommuner og regioner: - Projektet indsamler både gode og knap så gode erfaringer med e-mobilitet fra kommuner og regioner.  Best practice for e-mobilitet på tværs af Norge, Sverige og Danmark.  Der kan læres mere af erfaringer på tværs af 3 nationer end på tværs af 1 nation.

6 Samsø Kommune Hvad: Ca. 80% kommunale elbiler Hvor: Samsø Kommune Mål: Fossil fri ø i 2030 Delmål: 50 % elbiler for hele øen i 2020. CO2-besparelse: 50 tons årligt Total omkostning: Ingen – muligvis en besparelse op til kr. årligt Involverede parter: Samsø Kommune I Samsø er knap 80 % af kommunens bilpark elektrisk Langt hovedparten af alle kommunens benzin- og dieselbiler er blevet udfaset. Samtidigt har kommunen samlet næsten alle kommunens personbiler i én samlet pulje af elbiler, som alle medarbejdere i de forskellige afdelinger kan reservere. Ved at pulje bilerne er der opnået en langt bedre udnyttelse af bilerne, som betyder, at kommunen samlet set kan nøjes med færre biler. Kommunen sparer udgifter til brændstof og vedligehold, da bilerne er elektriske. Kommunen har samtidigt vedtaget, at medarbejdere kun kan få kørselsgodtgørelse i de særtilfælde, hvor der ikke holder ledige elbiler til tjenestekørsel. Det giver en stor besparelse. Besparelserne i brændstof, vedligehold, kørselsgodtgørelse og lavere totalt antal biler er benyttet til at finansiere de lidt større anskaffelsesomkostninger til elbilerne. Byrådet har godkendt udskiftningen til elbiler på betingelse af, at det ikke koster mere, end det tidligere kostede kommunen at have benzin- og dieselbiler. Effektivitetsbesparelsen af at nye benzinbiler bl.a. er blevet mere brændstoføkonomiske bruges således til, at finansiere den nye elbilpark. Teknisk forvaltning oplyser, at udskiftningen til elbiler muligvis har sparet optil kr. om året. Det er dog for tidligt at opgøre den samlede omkostningsbesparelse. KONTAKT. Teknisk forvaltningschef Søren Stensgaard Telefon: Mail: Miljøafdelingen, Søtofte 10, Detta exempel av best practice är en del i interreg.-projektet Fællesnordisk sekretariat for E-mobilitet i ÖKS-regionen med målet att uteckla och förbättra miljövänliga, tystare och koldioxidsnålare transportsystem för att främja hållbar regional och lokal trafik. För fler fall av best practice eller för mer information om projektet, vänligen kontakta någon av nedanstående parter via respektives hemsida

7 Elbiler i Samsø Kommune
Faktaark: Elbilerne kører i gennemsnit – km om året. Samsø har 18 Renault Zoe, 4 Citroen c-zero og en elvarevogn Samsø ejer fortsat 5 dieselbiler, hvoraf 2 stk. er varevogne Hertil kommer: 1 dieselladvogn til vej- og parkafdelingen 3 dieselrenovationsvogne 3 dieselbusser Næste skridt for Samsø Kommune vil være at arbejde med e-mobiltet inden for øens kollektive trafik. Der arbejdes p.t. ud fra: Kollektiv trafik ”on demand” – fx via taxakørsel i minibusser efter bestilling Brug af delebilsordninger til private

8 Hvad kan projektet hjælpe med – eks
Hvad kan projektet hjælpe med – eks. 2: Kan kommuner give bedre vilkår for e-mobilitet, uden at det koster noget? Best practice

9 Hvad vi ellers hjælper med?
Afklaring af lovhjemmel (fx: muligheder for differentieret p-adgang, differentierede p-takster mv.) Oplysninger om støttemuligheder til e-mobilitet Rådgivning ifm. omstilling til el-busser (fx: hvilke tekniske krav kan der stilles, så flest kan byde) Screening af kommunale el-bilflåder (hvilke kan omstilles til el-biler?) Input til finansiering af el-biler (fx: gevinster ved at samle bilflåder på tværs af afdelinger mv.) Kontaktoplysninger til ladeoperatører, netselskaber, rådgivningsydelser og mange andre.

10 Og … En del af projektet er også at tage dialogen med statslige myndigheder – gerne med input fra kommuner og regioner. Vi kan hjælpe med det meste – tag en snak med os, så finder vi ud af, hvad vi kan hjælpe jer med. Vi tager ud til jer, når passer jer.


Download ppt "Nordisk sekretariat for e-mobilitet v. Henrik H"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google