Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afKim Jensen Redigeret for ca. et år siden
1
Elbiler – erfaringer og udvikling Civilingeniør Niels Frees Kommunalt elbilsnetværk, Trafikstyrelsen 7. december 2011
2
Teknologier Batteri elbiler (BEV, EV) Brændselscelle elbiler (FCEV) Plug-in hybrid biler (PHEV) Seriel Parallel Seriel-parallel
3
Personbiler BEV Mitsubishi e-MiEV/Peugeot iOn/Citroen C-Zero Nissan Leaf Renault Fluence Tesla Flere på vej… FCEV Hyundai, Mercedes Benz (2015) PHEV Fisher Karma (2012) Opel Ampera (2012) Toyota Prius (2013)
4
Vare- og lastbiler BEV Mercedes Vito E-Cell (Modec) Peugeot Renault Kangoo ZE Smith FCEV Indtil nu ingen kommercielle PHEV Indtil nu ingen kommercielle
5
Måling af energiforbrug og rækkevidde Internationalt regulativ UN/ECE 101 bestemmer hvorledes bilers forbrug måles. Regulativet er implementeret i fx SAE standard og EU direktiv Elbilers rækkevidde måles ved at gentage kørecyklus til bilen er løbet tør for strøm defineret ved max topfart 50 km/t Plug-in hybridbilers forbrug måles som vægtet gennemsnit af forbrug ved eldrift og forbrug ved benzindrift 25 km (til nærmeste ladestander, skønnet) UN/ECE 101 testcyklus. 11,022 km tilbagelægges med gennemsnitsfart 33,6 km/t. Ca. 4 km er simuleret bykørsel og ca. 7 km er simuleret kørsel på landevej og motorvej
6
Hvordan virker det i praksis? Elbilen har fordel i by Benzin/dieselbilen har fordel på landevej og motorvej Virkningsgrader: BEV: 75 % FCEV: 40 % PHEV: 40 % Diesel: 30 % Benzin: 20 %
7
Hvad kan de? Elbiler: Elforbrug ECE 101: 0,13 – 0,2 kWh/km (lastbiler 0,5 kWh/km) Rækkevidde ECE 101: 130 – 175 km Rækkevidde i praksis: 50 – 200 km Brændselscellebiler Rækkevidde i praksis: ca. 500 km Plug-in hybrid biler Rækkevidde i praksis: ca. 500 km Rækkevidde på el: 20 – 80 km
8
I løbet af 2013 og 2014 introduceres flere modeller på markedet fra OEM fabrikkerne. Masseproduktion og konkurrence vil få priserne til at falde. Især batterierne vil falde i pris, men vil stadig være dyre. Der kan forventes enighed om stik. Et europæisk lynladestik – Combo – forventes standardiseret. Der arbejdes på induktionsopladning. Derved undgår man bøvlet med kabler og stik. Der er opnået en virkningsgrad på 95 % ved 10 cm afstand mellem enhed i bil og stationær enhed. Elbil – den nære fremtid
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.