Kort oplæg om KIE på kunstnerisk konference

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Velkommen til jer   Og velkommen til de dygtige designassistenter.  Vi har alle glædet os usandsynligt meget til endelig at møde jer.
Advertisements

Lidt om vejleder rollen
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Program – 10.00: opsamling på cases og innovationsdage - hvor er vi med vores cases? - hvad mangler vi for at komme videre? – 11.00: Innovation.
KIE-modellen på museum
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Energi- & Vandværkstedet
1 Innovation i AT i 2g på Fjerritslev Gymnasium Branding (2.22) Fremtidens by ( )
Arbejdspladsudvikling
Historie 9. kl. uge 6 1.Intro 2.Sang 3.Samtale 4.Opgave 5.Opsamling Mål: At blive fanget af undervisningen mindst én gang!
Dogmegruppe – 10.30Kaffe samt highlights fra fokusgrupper / Karin – 11.30Observation af undervisning med iPads – 12.00Frokost.
Velkommen 8C Velkommen 8C Håber I har haft det godt- Håber I har haft det godt- Det har jeg, som I får at se...
Innovation og iværksætteri
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Arbejde i grupper med KIE-modellen
Supervision og faglig feedback
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Kondenceret konceptudvikling DDK ITU F2007 John Paulin Hansen.
ØBRO FRI SKOLE Visioner 2020 Øbro Fri Visioner 2020 København den 7. marts 2013 Vores visioner Øbro Fri 2020 Er vores visioner stadig de rigtige? og hvordan.
Tips & tricks Lærings-stile og it – den helt rigtige kobling Ny PIXI
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Fagdidaktisk kursus i religion
Deltagerstyret undervisning
Videreudvikling af ide 2&2
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Workshop plan Virkningsevaluering, VIA UC, Hedeager 2, 8200 Aarhus N.
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Refleksioner og opsamling ift. i går
Innovation i AT/SO.
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Arbejdsglæde Du bestemmer selv.
Projekt uge 40 Tradium Hobro. Udgangspunkt: Vi ville øve eleverne og os selv i den kreative platform Bruge et fælles udgangspunkt for innovation: lav.
Innovations- karavanen Innovation – hvorfor? Samfundsudvikling – globale / lokale forhold kræver nytænkning. Udfordringer for UCN fx i form af færre.
Program Erfagruppen d. 2. februar Velkommen og introduktion til ”moodygrafen” Forbrugerstyrelsen tegner deres ”moodygraf” Interview.
3.lektion: Velfærdsstatens indtægter og udgifter
Al undervisning understøtter alle børns læring og udvikling.
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
Workshop Sund By Netværket
Skriv titel Skriv årgang, fag og initaler Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
Modul 4A Ideudvikling 2&2 alene med en bunke blandede stimulikort (Spillet)
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Billedanalyse 7. årgang, dansk – Vi, LN, AH, LP Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Modul 5A Idéerne anbringes på væg eller bord og en idé vælges.
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Stress Billedkilde: stress/?lang=da.
KIE-modellen Innovation i fagene CreateAndLearn, mobil: 5121
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
VELKOMMEN TIL LÆRERCAMP.
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
MERETHE KLINT (UDVIKLING – FORANDRING – INNOVATION)
-en model til at styre idéudvikling
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Henriette Hayton – Den Nye Friskole
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
WORKSHOP 2, Gribskov Kommune, 2017
Innovation = nytænkende forbedring af noget i verden
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
VELKOMMEN TIL B-BOX! Power Point Slides.
Innovation.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Design Thinking Consultant Agnete Design Thinking Consultant
Præsentationens transcript:

Kort oplæg om KIE på kunstnerisk konference 17.11.11 - anvendt til strukturering af den kreative proces Kirsten Søgaard Nevers 2100

Kender du disse tegn hos eleverne? At føle sig som en total fiasko, når man skal være kreativ ”på kommando”. Redskaber til at frigøre kreativiteten At være rigtig god til at se problemer og ”det kedelige” i alle ideer Redskaber til at fjerne den indre (og ydre) dommer   At arbejde ud af den ene tangent efter den anden, og ikke komme til et resultat Redskaber til at fokusere udviklingsprocessen At mangle motivationen til at arbejde kreativt, fordi ”læreren siger det”. Den vigtige værditilskrivning – at andre kan få glæde af produktet Kirsten Søgaard Nevers 2011

En model til strukturering af den kreative proces Formål Rammesætning, viden Kreativitet, idégenerering Innovation, idéudvikling Entreprenørskab, idérealisation Refleksion Kirsten Søgaard Nevers 2011

KIE modellen Kreativitet, Innovation, Entreprenørskab Idé skabes E Idé realiseres I Idé videre-udvikles Kirsten Søgaard Nevers 2011

Kirsten Søgaard Nevers 2011 Drejebog for AT m Innovationskonkurrence: ”Gør en forskel i den 3.Verden” Tid Indhold Aktivitet andet 8.05-8.10 Energizer   Ord om den 3. verden i klappeleg  8.15-9.00 Præsentation og oplæg om Sydafrika Elevoplæg 9.00-9.10 Problemstillinger i SA Fælles brainstorming på tavle Lad tavlen stå / foto 9.10-9.15 3D-leg Planlæg en rejse sammen –parvis 9.15-10.00 Det kreative rum I grupper Vælg en problemstilling Umiddelbare løsningsforslag 5min Omvendt brainstorming ”Problemoptrapning” 5 min I gruppen – på skift - vend ordene til noget positivt – en idé pr. gul seddel 10min Billedtombola 10 min Rolletombola 10 min Hæng idéer op Kirsten Søgaard Nevers 2011

Kirsten Søgaard Nevers 2011 10.00-10.10 Pause   10.10-10.15 Energizer Giv en gave 10.15-10.25 Idérubricering Nu, i morgen, far out Sorteres på væggen 10.25-10.30 Vælg idé på væg Vælg helst fra ”far out” 10.30- 10.50 Idéstafet (idé udvikles, og alle får ejerskab til hinandens ideer) 10.50-11.00 ”Godaw min far” om idéstafet To grupper overfor hinanden (træner kort fremlæggelse) 11.00-11.15 Fremlæggelse indenfor gruppen Elevatortale Gerne i skolens elevator 11.15-11.25 Vælg idé i gruppen Hver især markerer de to ideer, de synes bedst om Flertalsafgørelse 11.25-12.00 Frokost 12.00-13.45 Særfaglig undervisning om SA Musik og Engelsk Det rammesættende rum Mere viden undervejs Kirsten Søgaard Nevers 2011

Kirsten Søgaard Nevers 2011 Eksempler på opgaver ”Design din by” (Næstveds havneområde) (Alle fag) ”Gør en forskel i den 3.Verden” (Alle fag) ”Teaterkoncert-nummer” (Musik & Dramatik) ”Short Short Story sat i musik” (Engelsk & Dramatik) ”Human Specific Performance” (Dramatik) ”Ungdomsteater” (Dramatik) ”Præsentation af en musikhistorisk periode” (Musik) ”Nye skriveformer” (lærere i 3z) ”Nye undervisningsformer (lærere og elever i 3z) ”AT opstart” (Strukturering af skriveproces i Mus/Eng/Dan) Kirsten Søgaard Nevers 2011

Kirsten Søgaard Nevers 2011 Musik og Engelsk 1g  Faser Moduler (90min) Musik til Short Short Stories/kortprosa Viden Form Groove Ex Dan Turell/Halfdan E Idégenerering 2 Ostinat-impro på forhåndenværende instrumentarium/ting Fastlæg parametre i groove Lav en række brudstykker Notér Idéudvikling Vælg brudstykker og sæt sammen  Afprøv  Justering  Anvendelse/Forfra Iværksætning Evaluering Kirsten Søgaard Nevers 2011

Kirsten Søgaard Nevers 2011 Udvælg ostinater Sæt sammen og spil Vurdering Justering Kirsten Søgaard Nevers 2011

Kirsten Søgaard Nevers 2011 Musik og Engelsk 1g  Faser Moduler (90min) Musik til Short Short Stories/kortprosa Viden Form Groove Ex Dan Turell/Halfdan E Idégenerering 2 Ostinat-impro på forhåndenværende instrumentarium/ting Fastlæg parametre i groove Lav en række brudstykker Idéudvikling Vælg ud og sæt sammen  Afprøv  Justering  Anvend/Forfra Iværksætning 1 Samlet form Sæt tekst på Evaluering Koncert Hvad har vi lært / trænet? Hvordan har vi arbejdet? Kirsten Søgaard Nevers 2011

Kirsten Søgaard Nevers 2011 Hf dramatik – fælles projekt  Faser Moduler Ungdomsteater Viden Set eksempler på festival) Form Tematik Teknologi inddrages Idégenerering 1 Post-it: Tematik  Udvælgelse Idéudvikling Idéstafet Udvælgelse Ny Idégenerering Karakterer – Skriv rollens historie Scenarier – rollerne mødes impro Iværksætning 2 Hjemme Øve, sætte sammen Mobiltlf-optagelser Klippe sammen Evaluering Se det selv Hvad har vi lært / trænet? Hvordan har vi arbejdet? Kirsten Søgaard Nevers 2011

Kirsten Søgaard Nevers 2011  Faser Moduler Teaterkoncert for alle hold Viden Teaterkoncert / Performance Videoklip Givet musiknummer ”Money – thats what I want” Figuropbygning Idégenerering 1 Post-it ideer til billeder på ”Rigdom” Øvelser i partitur (stiliseret arrangement), Tableau Opbyg figur Impro  - figurer mødes  Flere ideer Idéudvikling Idéstafet til videreudvikling Udvælgelse af de bedste Samling af en række ideer i ét nummer Iværksætning 2 Øve Øve m musikere Kostumer mv Evaluering Teaterkoncert Kirsten Søgaard Nevers 2011

Kirsten Søgaard Nevers 2011 Kilder KIE-modellen / Irmelin Funch-Jensen & Ebbe Kromann Krealab / Den Kreative Platfom Kirsten Søgaard Nevers 2011