Kort oplæg om KIE på kunstnerisk konference 17.11.11 - anvendt til strukturering af den kreative proces Kirsten Søgaard Nevers 2100
Kender du disse tegn hos eleverne? At føle sig som en total fiasko, når man skal være kreativ ”på kommando”. Redskaber til at frigøre kreativiteten At være rigtig god til at se problemer og ”det kedelige” i alle ideer Redskaber til at fjerne den indre (og ydre) dommer At arbejde ud af den ene tangent efter den anden, og ikke komme til et resultat Redskaber til at fokusere udviklingsprocessen At mangle motivationen til at arbejde kreativt, fordi ”læreren siger det”. Den vigtige værditilskrivning – at andre kan få glæde af produktet Kirsten Søgaard Nevers 2011
En model til strukturering af den kreative proces Formål Rammesætning, viden Kreativitet, idégenerering Innovation, idéudvikling Entreprenørskab, idérealisation Refleksion Kirsten Søgaard Nevers 2011
KIE modellen Kreativitet, Innovation, Entreprenørskab Idé skabes E Idé realiseres I Idé videre-udvikles Kirsten Søgaard Nevers 2011
Kirsten Søgaard Nevers 2011 Drejebog for AT m Innovationskonkurrence: ”Gør en forskel i den 3.Verden” Tid Indhold Aktivitet andet 8.05-8.10 Energizer Ord om den 3. verden i klappeleg 8.15-9.00 Præsentation og oplæg om Sydafrika Elevoplæg 9.00-9.10 Problemstillinger i SA Fælles brainstorming på tavle Lad tavlen stå / foto 9.10-9.15 3D-leg Planlæg en rejse sammen –parvis 9.15-10.00 Det kreative rum I grupper Vælg en problemstilling Umiddelbare løsningsforslag 5min Omvendt brainstorming ”Problemoptrapning” 5 min I gruppen – på skift - vend ordene til noget positivt – en idé pr. gul seddel 10min Billedtombola 10 min Rolletombola 10 min Hæng idéer op Kirsten Søgaard Nevers 2011
Kirsten Søgaard Nevers 2011 10.00-10.10 Pause 10.10-10.15 Energizer Giv en gave 10.15-10.25 Idérubricering Nu, i morgen, far out Sorteres på væggen 10.25-10.30 Vælg idé på væg Vælg helst fra ”far out” 10.30- 10.50 Idéstafet (idé udvikles, og alle får ejerskab til hinandens ideer) 10.50-11.00 ”Godaw min far” om idéstafet To grupper overfor hinanden (træner kort fremlæggelse) 11.00-11.15 Fremlæggelse indenfor gruppen Elevatortale Gerne i skolens elevator 11.15-11.25 Vælg idé i gruppen Hver især markerer de to ideer, de synes bedst om Flertalsafgørelse 11.25-12.00 Frokost 12.00-13.45 Særfaglig undervisning om SA Musik og Engelsk Det rammesættende rum Mere viden undervejs Kirsten Søgaard Nevers 2011
Kirsten Søgaard Nevers 2011 Eksempler på opgaver ”Design din by” (Næstveds havneområde) (Alle fag) ”Gør en forskel i den 3.Verden” (Alle fag) ”Teaterkoncert-nummer” (Musik & Dramatik) ”Short Short Story sat i musik” (Engelsk & Dramatik) ”Human Specific Performance” (Dramatik) ”Ungdomsteater” (Dramatik) ”Præsentation af en musikhistorisk periode” (Musik) ”Nye skriveformer” (lærere i 3z) ”Nye undervisningsformer (lærere og elever i 3z) ”AT opstart” (Strukturering af skriveproces i Mus/Eng/Dan) Kirsten Søgaard Nevers 2011
Kirsten Søgaard Nevers 2011 Musik og Engelsk 1g Faser Moduler (90min) Musik til Short Short Stories/kortprosa Viden Form Groove Ex Dan Turell/Halfdan E Idégenerering 2 Ostinat-impro på forhåndenværende instrumentarium/ting Fastlæg parametre i groove Lav en række brudstykker Notér Idéudvikling Vælg brudstykker og sæt sammen Afprøv Justering Anvendelse/Forfra Iværksætning Evaluering Kirsten Søgaard Nevers 2011
Kirsten Søgaard Nevers 2011 Udvælg ostinater Sæt sammen og spil Vurdering Justering Kirsten Søgaard Nevers 2011
Kirsten Søgaard Nevers 2011 Musik og Engelsk 1g Faser Moduler (90min) Musik til Short Short Stories/kortprosa Viden Form Groove Ex Dan Turell/Halfdan E Idégenerering 2 Ostinat-impro på forhåndenværende instrumentarium/ting Fastlæg parametre i groove Lav en række brudstykker Idéudvikling Vælg ud og sæt sammen Afprøv Justering Anvend/Forfra Iværksætning 1 Samlet form Sæt tekst på Evaluering Koncert Hvad har vi lært / trænet? Hvordan har vi arbejdet? Kirsten Søgaard Nevers 2011
Kirsten Søgaard Nevers 2011 Hf dramatik – fælles projekt Faser Moduler Ungdomsteater Viden Set eksempler på festival) Form Tematik Teknologi inddrages Idégenerering 1 Post-it: Tematik Udvælgelse Idéudvikling Idéstafet Udvælgelse Ny Idégenerering Karakterer – Skriv rollens historie Scenarier – rollerne mødes impro Iværksætning 2 Hjemme Øve, sætte sammen Mobiltlf-optagelser Klippe sammen Evaluering Se det selv Hvad har vi lært / trænet? Hvordan har vi arbejdet? Kirsten Søgaard Nevers 2011
Kirsten Søgaard Nevers 2011 Faser Moduler Teaterkoncert for alle hold Viden Teaterkoncert / Performance Videoklip Givet musiknummer ”Money – thats what I want” Figuropbygning Idégenerering 1 Post-it ideer til billeder på ”Rigdom” Øvelser i partitur (stiliseret arrangement), Tableau Opbyg figur Impro - figurer mødes Flere ideer Idéudvikling Idéstafet til videreudvikling Udvælgelse af de bedste Samling af en række ideer i ét nummer Iværksætning 2 Øve Øve m musikere Kostumer mv Evaluering Teaterkoncert Kirsten Søgaard Nevers 2011
Kirsten Søgaard Nevers 2011 Kilder KIE-modellen / Irmelin Funch-Jensen & Ebbe Kromann Krealab / Den Kreative Platfom Kirsten Søgaard Nevers 2011