Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

VELKOMMEN TIL LÆRERCAMP.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "VELKOMMEN TIL LÆRERCAMP."— Præsentationens transcript:

1 VELKOMMEN TIL LÆRERCAMP

2 Præsentation – ”alt det vi deler”
Lærere fra Midtbyskolen, Petersmindeskolen, Sct. Norbert … Under 50 år Alle jer der før har været med i Edison Helt nyuddannede Alle jer der har fået et godt skema i dette skoleår Alle jer der underviser i innovation og entreprennørskab Alle jer der er A-mennesker Bedsteforældre Jer der ser frem til en lærerig, spændende og hyggelig dag

3 Dagens program Velkomst. Praktiske informationer. Formål med lærercampen Hvorfor arbejde med innovation og entreprenørskab? Hvad er innovation og entreprenørskab? Hvad går projekt Edison ud på? Et kreativt og praktisk forløb efter 5-trins modellen Fælles refleksions- og erfaringsproces Sparring: Besøg af 3 ungdomsuddannelser Drejebog for elevcampen. Årets tema. Film til inspiration. Kommunikation i det videre forløb. Links. Evaluering af dagen

4 Praktiske informationer
Vi arbejder frem til kl. 16 Frokost kl Pauser / ”Flow”

5 Formålet med lærercampen
Introduktion til Edison-projektet Metoder og værktøjer Netværk og sparring Mere kreativitet og innovation i undervisningen

6 Hvorfor arbejde med innovation og entreprenørskab
”De betydningsfulde problemer, vi har, kan ikke løses med den samme tankegang, hvormed vi skabte dem”. Albert Einstein, fysiker ”Innovationskompetence er fremtidens kernekompetence, fordi de som kan skabe innovation også kan skabe en bedre verden”. Lotte Darsø, lektor i innovation ”Alle børn er født kunstnere, udfordringen er at forblive kunstner, mens vi vokser op”. Pablo Picasso, kunstmaler ”Danmarks fremtid er dybt afhængig af, at vi får flere børn og unge til at forfølge deres ideer og skabe nye løsninger, produkter og ydelser – og dermed også arbejdspladser”. Fonden for Entreprenørskab

7 Hvad er innovationspædagogik - definitioner
Kreativitet: At lege med ideer, tanker, og muligheder. At skabe noget nyt. Divergent tænkning Innovation: Udvikling af en ny ide. Eller en væsentlig forbedring af en eksisterende ide Entreprenørskab: At implementere en ide, så den skaber værdi for mennesker - af økonomisk, kulturel eller social karakter

8 Hvad er innovationspædagogik - i skolen
Projektorienteret - tværfaglig undervisning hvor mange fag bidrager Eleverne anvender deres færdigheder - mening, motivation og handlekompetence Nyskabelse frem for reproduktion - kreativitet i praksis Eleverne skaber værdi for andre - ideerne skal bruges i den virkelige verden Eleverne trænes i at håndtere usikkerhed - ingen kender ”facit” Forældrene og det omgivende samfund involveres - ”ud af huset” Erhvervsliv og ungdomsuddannelser involveres - ”den røde tråd”

9 Hvad er projekt Edison - de forskellige faser
Lærercamp - viden, metoder, sparring og engagement Elevcamp - idegenereringsproces, sparring fra ungdomsuddannelser og motivation til at sætte gang i projektet Projektperiode – proces på egen skole; ideudvikling, koncept, sparring og forberedelse til messe Messe – ideen/konceptet præsenteres over for dommere. Der findes nogle vindere, som går videre til landfinalen, som kaldes ”Awarden”

10 Et praksisforløb: En udfordring med bud på løsninger efter 5-trins modellen.
Udfordring: Fjordbyen – en ny bydel i Vejle – (case 2)

11 Fælles refleksions- og erfaringsproces – grupper
Gruppe 1: Julie R , Tanja, Annemarie, Karina, Lise, Peter, Marianne, Lise KK, og Anders Gruppe II: Charlotte DH, Thomas, Ebbe, Helle, Hanne, Inger, Henrik, Sisse, og Jens Gruppe III: Kasper, Cathrine, Simon, Steffan, Ulla, Henrik, Sabrina, Ann, Mie og Anders Gruppe IV: Sidsel, Lise BL, Lene, Anette, Charlotte WM, Gerda, Rasmus, Julie, Adnan og Britt

12 Sparring med ungdomsuddannelserne
Indlæg fra HHX Indlæg fra STX Indlæg fra HTX

13 Sparring med ungdomsuddannelserne
Rødkilde: Thyregod, Ødsted, Englyst, Kirkebakken, Petersminde, Sct. Norbert og Skibet Campus: Grejs Friskole, Øster Starup, Vejle Privatskole, Midtbyskolen (Damhaven), Grejsdal Skole, Firehøje, Bredsten/Gadbjerg, Vinding og Nova Vejle Tekniske Gymnasium: Firkløver og Midtbyskolen (Strandgade)

14 Drejebog for elevcamp Kl Velkomst, præsentation og gennemgang af dagens program Kl Gymnasieelever fortæller om innovation – både proces og produkt Kl Klasserne fordeles i hvert sit lokale. Innovationsproces Kl Pause. Alle skal omkring skolens kantine for at få vand og en snack Kl Arbejde videre i klasserne Kl Frokost. Køb mad i kantinen eller spis din madpakke. Kl Fremlæggelser, oprydning og evaluering af dagen – i klasserne Kl Farvel – vi ses til messerne 

15 Årets tema: Vand på godt og ondt
Film til inspiration Noter tanker på post-it Gruppesamtaler om emnet

16 Kommunikation: spørgsmål/kommentarer til mokas@vejle.dk
Henvisning til links: Google – ”Edison Vejle” Idehæfte til temaet ”Vand på godt og ondt” Evaluering


Download ppt "VELKOMMEN TIL LÆRERCAMP."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google