HISTORIE Den mundtlige prøve

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Information om tysk/fransk
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Grundlæggende IT, niveau G
UNDERVISNINGSCENTRET Stengårdsvej 144, 6705 Esbjerg Ø
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Almen studieforberedelse
Folkeskolens Afgangsprøve
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
5. dec. 2006Lis Lundby1 Bundet prøvefag 9. klasse – altså obligatorisk: Prøven i matematik består af to selvstændige dele med selvstændige karakterer •Matematiske.
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
DEN 3-delte prøve: Den skriftlige synopsis Den mundtlige fremlæggelse
5. dec. 2006Lis Lundby1 Bundet prøvefag 9. klasse – altså obligatorisk: Prøven i matematik består af to selvstændige dele med selvstændige karakterer Matematiske.
Projekt i billedkunst Resten af tiden.
Eksamen og eksamensbilag :
Kulturforståelse niveau C
2013 Den mundtlige prøve i historie, kristendomskundskab
Matematik afgangsprøve 2013
Almen sTudieforberedelse - AT
Velkommen til Bacheloropgaven! Dagens korte program: 1.Valg af linjefag og linjefagsvejleder 2.Opgavens rammer og prøveform 3.Temaer v. plenumkonferencer.
FOLKESKOLENS AFGANGSPRØVER
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
MUNDTLIGT krav – form – indhold
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Mundtlig eksamen Mat B Spørgsmålene til den mundtlige prøve skal offentliggøres i god tid inden prøven Eksaminationstiden er 30 minutter pr. eksaminand.
Tidsplan for eksamen 40s umd
Eksamen.
ITAPC 1 Præsentation 3: Artikelsøgning og Præsentation.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
SKOLERNES IDRÆTSUDVALG
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Naturfagsprøve Forældremøde 16. marts 2011.
Overdragelse af Naturfagsprøven November Punkter Prøvebekendtgørelsen for Trekronerskolen Vores prøveoplæg Afvikling Erfaringer.
Mundtlig matematik eksamen
FSA dansk mundtlig Lodtrækning.
Folkeskolens afgangsprøve
Synopsis.
 Karakterfastsættelsen sker på baggrund af en samlet vurdering af, i hvilken grad præstationen eller standpunktet opfylder de mål, som skal.
Konference om mundtlige prøver PRØV! Et program til de mundtlige prøver.
INFORMATIONSMØDE OM 4. SEMESTER PÅ SIV Forår
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Evaluering.
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
Beskrivelse af krav og procedure ved mundtlig eksamen
Fællesfaglig naturfagsprøve på Øster Farimagsgades Skole
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP10.
Udkast til justering af KS
Uge 12: Prøve på grundforløbsprøven
Bedømmelse og karakterer
Eksamen er den flittige elevs fest… ER IKKE EN TEST AF JER..
Teoretisk pædagogikum
Naturfag.
Studieretningsprojektet
Mundtlig prøve og mindstekrav på matematik B
Hvorfor dansk på GF1?.
Infomøde om synteseopgaven
Faggruppemøde EUC-Lillebælt den 2. februar 2017
Om prøveformen Filosofi C.
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9 Sidst redigeret februar 2019.
Præsentationens transcript:

HISTORIE Den mundtlige prøve Vores forpligtelse - Tekstopgivelser - Prøveoplæg - Forberedelsen for eleven - Eksaminationen - Bedømmelsen STEN LARSEN

Alle er bundet af 18-3 Folkeskolelovens § 18 stk. 3 siger: I de fag, hvor eleverne kan indstille sig til afgangsprøver, jf. § 14, skal undervisningens indhold fastlægges således, at kravene i de enkelte fag ved prøverne kan opfyldes.

To centrale dokumenter http://www.skolestyrelsen.dk/skolen/afsluttende%20proever/2%20fagene/~/media/Styrelsen/afsluttendeproever/pdf/2%20Fagene/Proevevejl%20dec%2007/historie_mundt.ashx Her findes prøvevejledningen til den mundtlige prøve i historie. http://www.skolestyrelsen.dk/upload/styrelsen/afsluttendeproever/pdf/retningslinjer/retningslinjer%2007_260307.pdf Og her findes de konkrete men generelle retningslinier for (både skriftlig og) mundtlig prøveafholdelse.

Tekstopgivelser censor og elever skal have opgivelserne 14 dage før prøven eleverne kan være medstemmende ved udvælgelsen opgivelserne er en fælles reference for samtalen v. prøven opgivelserne skal forbinde årets undervisning og den forestående prøve tekstopgivelser afleveres til ledelsen, som godkender opgivelserne er alsidigt stof inden for fagets ckf (slutmålsområderne) er en liste med behandlede emner, tilhørende problemstil-linger samt anvendt/opgivet materiale (kilder) materialet omfatter skrevne tekster – og andre udtryksformer opgivelserne skal være 9. klasse-materiale – og 8. klassetrin-materiale kan indgå bredt udvalg af tekster: fx artikler, lovtekster, uddrag af info-materiale, breve, sangtekster, baggrundstekster… andre udtryksformer ikke-fiktivt: fx dokumentarfilm, presse-foto, grafer og statistikker… andre udtryksformer fiktivt: fx film, computerspil, musik…

Prøveoplæg prøveoplæg skal alsidigt repræsentere samtlige områder inden for det opgivne stof, og sådan at.. et enkelt oplæg kan inddrage flere ckf-områder (slutmåls-områder) oplæggenes spørgsmål vil relatere sig til - data og beskrivelser - forklaringer og fortolkninger - vurderinger, perspektivering og/eller handlings- muligheder et oplæg består af 1-3 kilder samt lærerstillede spørgsmål kildetyper i oplæggene skal svare til opgivelsernes kilder i oplæggene kan ’bearbejdes’ eller indtales oplæg må omfatte ’støttetekster’ med fx resume af film oplæg er ukendt stof for eleverne oplæg må anvendes to gange i samme prøve antal oplæg: halvdelen af elevtallet plus tre oplæg – fordi sidste elev altid skal have fire valgmuligheder

Forberedelsen for eleven forberedelsestiden er 40 minutter uforstyrret forberedelse eleven må medbringe egne optegnelser til brug under forberedelsen eleven må anvende opslagsværker under forberedelsen (fx leksika, atlas, ordbøger…) ”optegnelser” er elevernes notater fra den daglige undervisning og lærernotater, som er uddelt under arbejdet i klassen ’optegnelser’ skal være i papirform, håndskrevne eller computerskrevne ’optegnelser’ er ikke store, samlede kompendier om emner, modeller eller oversigter fra lærebøger – og heller ikke læste tekster med noter i der advares mod ’uoverskuelige’ optegnelser

Eksaminationen prøven – inklusive votering og tilbagemelding – varer 20 minutter med normalt 15 minutters eksamination og 5 minutter til resten eleven skal have mulighed for en samlet præsentation og fremlæggelse af det forberedte – herefter lærerstyret samtale på elevens præmisser målet med eksaminationen er, at eleven formulerer, hvad han/hun ved og kan – ikke at afsløre, hvad han/hun ikke ved og kan redegørelse og argumentation er vigtigt – men også elevens lyst og evne til at gå i kvalificeret dialog er vigtig afgangsprøven skal være rimeligt disponeret under eksaminationen må eleven kun benytte de notater, der er taget under forberedelsen – undtaget dog eventuelle filmklip o.l.

Bedømmelsen lærer (eksaminator) og censor bedømmer præstationen og giver én karakter efter 7-skalaen eleven har krav på, at ingen andre end han/hun selv hører karakteren bedømmelsen sker ud fra, om præstationen opfylder de slutmål, som prøveoplægget relaterer sig til – jf. slutmålsområderne (ckf): Historie i fortid og nutid Tid og rum Fortolkning og formidling men også opfyldelsen af prøvebekendtgørelsens såkaldte ”elementer” kan indgå i helhedsbedømmelsen: Inddrage relevant viden om historie Kronologisk forståelse Analysere, fortolke og anvende kilder. HUSK BILAG FRA MUNDTLIGHEDS-VEJLEDNINGEN