Inspirationseftermiddag ”Fra årsplan til elevplan”

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Portfolioeksamen Studieområde 2
Advertisements

Progression i de større skriftlige opgaver:
Læringsstile og lektier
Prøver 2014 Dagens motto: Husk nu det er en prøve, ikke en eksamen!
Taskbaseret sprogundervisning
Tid Til Dansk Tid Til Dansk er et komplet dansksystem for klasse.
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Sigrid .
Innovation og iværksætteri
- fortsat midt i en flekstid?
Dokumentation og evaluering
Gymnasielektionen screening i dansk
Grammatik hvorfor og hvordan?
Hvorfor vælge fransk? Sprog åbner døre til verden - og andre latinske sprog (spansk, italiensk…) Hverdagssprog i 32 lande Tales af 220 millioner mennesker.
ETwinning - skolepartnerskaber i Europa Spring Day og ”Internationalt” på EMU Sønderborg 30 januar 2008 Ebbe Schultze Chefkonsulent UNI-C
ETwinning VEJEN TIL EUROPÆISK SAMARBEJDE L Kodal SkoleIntra Kolding den
ETwinning GRÆNSEOVERSKRIDENDE DATING sådan og derfor Den lovmæssige baggrund for internationalisering i skolen SkoleIntra Kolding

Juhu – nu skal jeg lære at læse….
FOLKESKOLENS AFGANGSPRØVER
Mundtlig prøve i engelsk og tysk.
 Skal fra starten være om nære og genkendelige ting  Skal være med mulighed for gentagelse  Skal give eleverne en positiv tilgang til et nyt sprog.
5/6 klasse Dagbog for lejrskole til Bornholm
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Elevplaner 2009 Det reviderede fælles elevplanskoncept Fælles Mål 2009
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
Dine karakterer Gives ud fra flere elementer. Hvilket niveau E-F, D eller C (taksonomi) Indhold af det der står skrevet holdt op imod det som der forventes.
Innovation i AT/SO.
DREJEBOG: Titel på drejebog skrives her
Digital skriftlig- og mundtlighed
Ugeforløb 2 – uge Prøveklar – den skriftlige prøve
Sunds skole Evaluering
Årsplan – en kort en lang
Før vi begynder: Rød tråd Affaldstema –Parallelt med erfaringer Hvad skal vores produkt være? Hvad forventer du at få ud af dette forløb? –Noget du særligt.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Elevplaner forældreinformation. - at styrke grundlaget for undervisningens planlægning og tilrettelæggelse - at styrke den løbende evaluering af elevens.
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
OOMI Præsentation 28: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 6 Pensum Pensum har været noget fragmenteret (ny struktur for faget, nyt indhold og.
Internationalt arbejde i skolen Kolding 26. februar 2009 Ebbe Schultze Chefkonsulent UNI C
ETwinning VEJEN TIL EUROPÆISK SAMARBEJDE L Kodal SkoleIntra Kolding den
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
Læringsorienteret feedback og Den dynamiske årsplan
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Tasks.
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP10.
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Hvordan ruster man bedst sine elever til prøven? Jacob Ragnvid Chammon Alinea 29. september 2009.
Engelsk i grundskolen Condidact, mandag d. 7. jan v/ Signe S. Rye,
Præsentation af opgaven Tysk fortsætter A stx Konference om ny digital skriftlig prøve med adgang til internettet Fredericia den Mette Hermann.
Evaluering.
KNÆK KODEN.
Skriveperiode (synopsis)
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP10.
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9.
Læringsuge 2017/2018 De 17 Verdensmål
Skriftlighed i nv Skriftlighed i nv Aalborghus Gymnasium.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Hvorfor dansk på GF1?.
Infomøde om synteseopgaven
Dansk på GF2.
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9 Sidst redigeret februar 2019.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Inspirationseftermiddag ”Fra årsplan til elevplan” Herning den 27.maj 2010

Plan for dagen Hvad indeholder en god årsplan? Fælles Mål Evaluering Elevplanen Materialer Net-ideer

Årsplanen Ikke endnu et skuffedokument Dynamisk værktøj Skal minimere noget andet arbejde Opdateres løbende

Hvad indeholder en god årsplan? Mål Materialer Aktiviteter Evaluering Læringsmål

Årsplan – et skema som det kan se ud Uge Trinmål Faglige aktiviteter Materialer Evaluering Elevstatus Tiltag

Mål Trin- eller slutmål For hvert forløb udvælges relevante trinmål eller slutmål, som eleverne samlet skal arbejde med i perioden www.uvm.dk

Årsplan – et skema som det kan se ud Uge Trinmål Faglige aktiviteter Materialer Evaluering Elevstatus Tiltag 33-36 udtrykke sig skrift-ligt i et…. udtrykke sig med et centralt ordforråd anvende lytte-/ læsestrategier

Materialer Hvilke materialer er velegnede til at opfylde lige netop de mål, jeg har udvalgt. Film? Tekst? Teksttype? ….

Årsplan – et skema som det kan se ud Uge Trinmål Faglige aktiviteter Materialer Evaluering Elevstatus Tiltag 33-36 udtrykke sig skrift-ligt i et…. udtrykke sig med et centralt ordforråd anvende lytte-/ læsestrategier ”Ferien sind schön” Ach so! Kap. 1(eller et andet bogsystem) Ordforråds-kort

Aktiviteter Hvad er det eleverne skal? Læse, se film, lytte, lave skuespil…

Årsplan – et skema som det kan se ud Uge Trinmål Faglige aktiviteter Materialer Eva-luering Elevstatus Tiltag 33-36 udtrykke sig skrift-ligt i et…. udtrykke sig med et centralt ordforråd anvende lytte-/ læsestrategier Læse forskellige teksttyper Se film Kommunikations-øvelser Lave skr. øvelse Disposition ”Ferien sind schön” Ach so! Kap. 1(eller et andet bogsystem) Ordforråds-kort

Sprogtilegnelse Mål: Være bevidste om læsestrategier Øvelse: Læse en tekst – Ferien sind schön af Barbara Noack Rollelæsning

Kommunikative færdigheder Mål: eleverne skal udtrykke sig skriftligt i et forståeligt sprog. Øvelse: Samtidig skrivetur. Som oplæg til en skriftlig øvelse/aflevering. Optakt til ferieemne. Afsluttende fri skriftlig fremstilling. Deine Lieblingsferie.

Sprog og sprogbrug Mål: anvende et centralt ordforråd inden for nære og genkendelige emner. Øvelse: Quiz og byt med ord/sætninger, der passer til emnet.

Kultur- og samfundsforhold Mål: anvende geografisk almenviden om tysktalende lande. Ferien in Deutschland – wie und wo? Fremlæggelse i små grupper Evt. plancher til ophæng i klassen. Spørgsmålsark – find svarene i klassen

Evaluering Hvordan skal eleverne evalueres? Logbog, portfolio Test Skuespil Fremlæggelse Planche www.evaluering.uvm.dk

Årsplan – et skema som det kan se ud Uge Trinmål Faglige aktiviteter Materialer Evaluering Elev-status Tiltag 33-36 udtrykke sig skrift-ligt i et…. udtrykke sig med et centralt ordforråd anvende lytte-/ læsestrategier Læse forskellige teksttyper Se film Kommunikations-øvelser Lave skr. øvelse Arbejde med område i Tyskland Disposition ”Ferien sind schön” Ach so! Kap. 1(eller et andet bogsystem) Ordforråds-kort Aflevere opgave Fokus på positive elementer Evaluering af de på forhånd fastlagte individuelle mål Fremlægge om et Bundesland

Læringsmål Hvilke mål sætter den enkelte elev (i samarbejde med læreren) for sit eget arbejde? Læringsmålene er ved siden af trinmålene Logbogen er her et godt redskab ”Jeg vil gerne være bedre til at……”

Elevens årsplan (for en periode) Uge Trinmål Faglige aktiviteter Materialer Evaluering Læringsmål

Hvorfor er denne plan god? Indeholder alt, hvad du har brug for Et værktøj til at bruge aktivt Eleverne inddrages i målsætningen Større arbejde end du måske plejer til at starte med Ikke meget forberedelse til skolehjemsamtalerne Elevplanerne skrives nemt http://www.ucl.dk/content/dk2/cfu

Elevplanen og skolehjem-samtalen Skolehjem-samtalen forberedes meget let. Årsplanen indeholder alt det, som du har brug for til at skrive elevplanen. En arbejdsgang

Elevplan Tysk Aktuelle delmål Kommentarer Mundtlig Udtale, ordforråd, lytte- og læsestrategier. Du arbejder godt i timerne og prøver at sige noget, hvor du kan. Din udtale er fin. Du mangler lidt træning, så lyt til CD´en eller TV og genfortæl for dig selv eller sammen med en kammerat Skriftlig 1 aflevering om ferie. Verbernes bøjning/ordstiling Fin skr. aflevering. også her er det det godt med mere øvelse… Specielt ordstillingen. Arbejdsindsats Du er meget aktiv i timerne. Der mangler lidt på lektiefronten 

Materialer Nyeste materialer: http://www2.viauc.dk/cfu/materialer/udlaanssamli ngen/nyestematerialer/tysk/Sider/tysk.aspx Udstilling

Net-ideer

www.kindernetz.de/minitz

http://www.labbe.de/

http://hschwab.com/cartoon.html

http://www.seitenstark.de/

http://www.tivi.de/index.html

Internationale projekter Das Bild der Anderen http://www.goethe.de/lhr/mat/lrn/deindex.htm E-twinning http://www.etwinning.net/da/pub/index.htm Skolen i verden http://www.skoleniverden.dk/