LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Alle børn skal være del af fællesskabet
Læringsmiljø – og pædagogisk analyse
Nordenskov Skoles implementering af
AT TRÆDE I DE BEDSTE FODSPOR – FRA PRODUKTIONSSKOLE TIL ERHVERVSUDDANNELSE Under programmet ”Bedre overgang til og fastholdelse i erhvervsuddannelserne”
Center for Videnbaseret Pædagogisk Praksis Grænseløs viden – netværksdannelser Ole Hansen, UCN.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Helhed i børn og unges hverdag Ålborg Kommune 2013
En fortællende frise om Nattergalens BUPL støttede projekt: Hvordan ser dagtilbuddet ud i et drengeperspektiv – fra start til slut.
Fælles bestyrelsesmøde Ødis skole
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
Roller og afgrænsninger
Steen Gravgaard Eriksen
 ELEVERNE SKAL UDVIKLE SIG INDEN FOR DE 6 KARAKTERISTIKA – ELLE DE UDVALGTE KARAKTERISTIKA DER ER FOKUS PÅ.
Midtvejsstatus for pilotprojektet LP-modellen i det kommunale dagtilbud Octavia, Roskilde 14.september 2010 kl Pia Guttorm & Ole Hansen.
Velkommen til Absalonskolen i Holbæk
Læringsmiljø – og pædagogisk analyse www. lp-modellen
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
LP-modellens Landskonference 2014 i Horsens
- Roller og afgrænsninger
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
Øget fokus på differen- tierede CL struktureres anvendelighed i forhold til en generel kønsspecifik indlæringsproblematik Nye arbejdsmetoder/nyt værktøj.
Kortlægningsundersøgelsen 2013 Fokuspunkter for dagen Hvorfor skal skolen lave undersøgelsen? Hvem skal svare på hvad? Hvordan gennemføres undersøgelsen?
Kortlægningsundersøgelsen 2013
Fællesskaber for Alle Forældres betydning for børns
Læringsmiljøvurdering - dynamisk udvikling af pædagogiske læringsmiljøer Svendborg den 14. marts 2013.
Praksisopgave 1 Intro til praksisopgave 1 2. Dag 1.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
1 Vejlednings- opgaven v. projektleder Martin Finderup Andersen.
Hvad er LP-modellen? LP-modellen er udviklet af professor Thomas Nordahl 3-årigt forskningsbaseret projekt En model til pædagogisk analyse og handleplaner.
Den inkluderende skole
VEJLEDERNES FORHÅBNINGER FRA BRANDMAND TIL ARKITEKT AFKLARING AF EGEN VIDEN: HVAD KAN JEG? AFKLARING OG AFGRÆNSNING AF ROLLEN KONTRAKT : DIALOG OMKRING.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Medborger- skab og uformel læring Overgang og samarbejde mellem skole og klub Inklusion og rummelighed i klubberne Opsøgende og forebyggende arbejde Samarbejde.
Tydeliggørelse af anvendelsesdim ension i undervisningen Kvalitativ undersøgelse Vi afventer resultatet af vores undersøgelser ??? Kvantitativ undersøgelse.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
Odense tirsdag d. 8. december 2009 Workshop
Uddannelsespolitik set i et kommunalt perspektiv
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
1 Kortlægning i program for læringsledelse 2 Kortlægning Kortlægningen i Program for læringsledelse er udformet som netbaserede, elektroniske spørgeskemaer.
Program for læringsledelse Ved Birgit Lindberg, Sekretariats- og dagtilbudschef 12. januar 2016.
Program for Læringsledelse Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
LP på CPH WEST Læringsmiljø – og pædagogisk analyse Symposium for forskere og fagfolk Fastholdelseskaravanen Der er blandt undervisere på erhvervsskoler.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Direktørgruppen SAMlær Odense. Hvad er der gang i? Arbejdstidsaftaler Undervisningsdifferentiering og IKT IKT Blended Learning God undervisning.
Sammenhæng mellem indsatsområder på Dagtilbud v/Birgit Lindberg Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Læringsmiljø og pædagogisk analyse LP-modellen.dk Forskningsbaseret viden-vi gør det, der virker L LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER Høgskolen.
Ledelsens betydning for at lykkes!
Måleredskaber i dagtilbud En guide til at vurdere og vælge redskaber til måling af læringsmiljøkvalitet i dagtilbud Juni 2017 Måleredskaber i dagtilbud.
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Aktionslæring og forløbsskema – ligheder og forskelle
Inklusionsudvikling Konsulenter fra Inklusionsudvikling
AP-Møller projekt: Øget læring og inklusion gennem synlige mål og kvalificering af praksis i skolen – Læring, der ses Pia Gelardi og Julie Aarø-Hansen.
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Oplæg om den styrkede pædagogiske læreplan V
Evaluering af Billund Builds Nature Karin M. Villumsen, CoC Office
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Inspirationsworkshop med fokus på
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Præsentationens transcript:

LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge 39 2013 Mandag aften FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER LP-modellen Hamar uge 39 2013 Mandag aften V. Sofie Stoltze Projektleder, LP-modellen skole og erhvervsskole UCN act2learn LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER LP-modellen i praksis Et udviklingsprojekt, der involverer alle pædagogiske medarbejdere En forskningsbaseret analysemodel til den pædagogiske praksis Et ledelsesværktøj til organisatorisk udvikling og læring gennem kortlægning og analyse af det pædagogiske læringsmiljø Kræver implementering og uddannelse LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

Refleksion over vejlederrollen Individuel tavs refleksion: Hvordan ser du din vejlederfunktion i forhold til din nuværende viden om LP-modellen? Hvad er din vigtigste opgave? Drøftes i grupper ….. Udvælg et par bud på ”vigtigste opgave” til fremlæggelse og drøftelse i plenum LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

Uddannelsesforløb dagtilbud og fritidstilbud Indføring i LP-modellen 1. Uddannelsesdag 2. Uddannelsesdag 3. Uddannelsesdag e-læring E-læring Tovholder E-læring Tovholder . LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

Uddannelsesforløbet år 1 skole Indføring i LP-modellen Pædagogisk opstarts-arrangement e-læring System-teori Strategi-del Analyse-del Kom. og samarb. Indføring i LP-modellen (PPR er vejledere) E-læring Tovholder E-læring Tovholder E-læring Tovholder E-læring Tovholder Tovholdere uddannes (UCN er vejledere) LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER Uddannelsesmæssigt fokus år 1 LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

Implementering år 1 – 3 dagtilbud og fritidstilbud År 3 År 2 År 1 Uddannelsesforløb 1: Indføring i LP-modellen 1. Kortlægning og analyse af pæd. praksis Evaluering – 1. fokusgruppeinterview (udvalgte) Uddannelsesforløb 2: Fagligt tema Arbejde med LP-modellen som analysemodel i den pædagogiske praksis Uddannelsesforløb 3: Nyt fagligt tema Arbejde med LP-modellen som analysemodel i den pædagogiske praksis 2. Kortlægning og analyse af pæd. praksis Evaluering - 2. fokusgruppeinterview (udvalgte) LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

Faglige temaer - dagtilbud Udviklet på baggrund af forskningsresultaterne Kommunikation mellem børn og voksne Det inkluderende læringsfællesskab Drenge og piger i dagtilbuddet Det lærende/guidende forældresamarbejde Relationer Ledelse af børnegrupper Observation af læringsmiljøet LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

Implementering år 1 til 3 skoler Pædagogisk opstartsarrangement: Indføring i LP-modellen 1. Kortlægning og analyse af pæd. praksis Evaluering – 1. fokusgruppeinterview (udvalgte) Evt. Uddannelsesforløb 2 (tilkøb) Arbejde med LP-modellen som analysemodel i den pædagogiske praksis Evt. Uddannelsesforløb 3 (tilkøb) 2. Kortlægning og analyse af pæd. praksis Evaluering - 2. fokusgruppeinterview (udvalgte) Kontakt UCN… År 4-5 År 3 År 2 År 1 LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER Faglige temaer - Skole Udviklet på baggrund af forskningsresultaterne Motivation og mestring Anerkendelse, ros og klare regler i klasseværelset LP-modellen og specialundervisningen Observation som redskab i den pædagogiske analyse Klasseledelse Relationspædagogik Kollegavejledning Indføring i LP-modellen for skoleledelsen Det gode teamsamarbejde  Forældresamarbejde Vurdering for læring LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER Uddannelse og sparring til ledelsen Temadage om: Ledelse af arbejdet med LP-modellen - herunder systemisk og innovativ ledelse Implementering af LP-modellen Praktisk gennemførelse af kortlægningsundersøgelserne Tolkning og analyse af kortlægningen med fokus på nye interventioner Mulighed for tilkøb af : E-læringsforløb for ledere Diverse konferencedage LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

Uddannelse og E-læring – hvordan hænger det sammen? E-læring for ledere   Pædagogisk arrangement   Kursusdage for koordinator og ledere   Tovholder 2 uddannelse   NYHED! E-læring for det pædagogiske personale Pædagoger/lærere LP-vejledere (PPR)   E-læring for tovholdere Tovholdere (UCN)   Tovholder 3 uddannelse   Uddannelse af vejledere 1   LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

Følgeforskning på landsplan Kortlægning Evalueringsinterview Kortlægning: Webbaseret spørgeskema Alle skolebørn – dagtilbudsbørn (4-6 årige) Personale og ledelse Dagtilbuddet: Forældre Evaluering: Fokusgruppeinterviews (udvalgte) Følgeforskning på landsplan LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER LP-modellen med det lange lys - virker det? LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

Implementering af LP - Nordahl Innovations-processen Initiering Institutionalisering Implementering LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER Implementering af LP - Nordahl Skolens lokale implementeringsplan Uddannelse af professionerne Forpligtelse og integritet   LP-modellen Vejledning Kompetenceudvikling Udvikling af organisationens kultur Tilpasning til lokal kontekst Forankring og legitimitet Analyse af praksis Kortlægningsundersøgelse LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER Organisering og roller Ledelsen – leder af implementeringsforløbet LP-grupper (lærere og pædagoger) Tovholdere – én for hver LP-gruppe Koordinator – én eller to pr. organisation LP-arbejdsgruppe: Ledelse, tovholder, koordinator, PPR LP- vejledere (e-læring og ekstern vejledning) Børn/elever og forældre som vigtige medspillere _________________________ UCN – temadage og vejledning af tovholdere og ledelse. PPR vejledere for LP-grupperne (vi anbefaler 4 vejledninger pr. år) Højskolen i Hedmark – uddannelse af PPR (vejlederuddannelsen), forskning LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER