KOMPETENCER OG VIDENDELING PARTNERING – workshop DTU - 11. november 2004 BYGDTU KOMPETENCER OG VIDENDELING VED PARTNERING Sten Bonke, Sektionen for Planlægning og Ledelse af Byggeprocesser
Forskning Innovation Uddannelse WWW.BYG.DTU.DK 160 medarbejdere PARTNERING – workshop DTU - 11. november 2004 BYGDTU BYG●DTU Institutleder Jacob Steen Møller Afdeling for Administration og IT Afdeling for Forsøgshal og Værksteder Sektion for Bygningskonstruktioner Forskning Innovation Uddannelse Sektion for Bygningsmaterialer og Geoteknik Sektion for Planlægning og Ledelse af Byggeprocesser 160 medarbejdere - heraf 45 PhD studerende Sektion for Bygningsfysik og Installationer Center for Arktisk Teknologi (ARTEK) WWW.BYG.DTU.DK
PARTNERING – workshop DTU - 11. november 2004 BYGDTU copyright: Byggecentrum Nyhed, Byggecentrum : 05.11.2004 Begyndervanskeligheder i partneringbyggeri Trenden i dansk byggeri siger "Partnering". Det sparer tid, giver styr på økonomien og skaber kvalitet. En ny rapport fra Statens Byggeforskningsinstitut viser dog, at modellen lider af en del børnesygdomme. ’Dårlig kemi mellem flere projektdeltagere, stor udskiftning i ledelsen og manglende forståelse for partnering, angives som årsager for det dårlige samarbejde’. ’Man har simpelthen ikke taget samarbejdet tilstrækkelig alvorligt, og det skyldes formentlig, at vilkårene for samarbejdet ikke har været afklaret godt nok’, siger Stefan Gottlieb
Hvorfor kompetenceudvikling? PARTNERING – workshop DTU - 11. november 2004 BYGDTU Hvorfor partnering? (gen)opdage fælles målsætninger i byggeprocessen ny ramme for videndeling på tværs af professions- og virksomhedsskel Hvorfor kompetenceudvikling? ’kompetence’ [afl. af latin competere] evne, kapacitet (competition, competitive) - knyttet til virksomheders innovationsevne
PARTNERING-KOMPETENCER? PARTNERING – workshop DTU - 11. november 2004 BYGDTU PARTNERING-KOMPETENCER?
projektets PARTER projektets PARTNERE PARTNERING – workshop DTU - 11. november 2004 BYGDTU projektets PARTER projektets PARTNERE [del af helhed; part i sagen] [- fra eng.: deltager, medspiller, meddanser kompagnon]
~ værdibaseret samarbejde PARTNERING – workshop DTU - 11. november 2004 BYGDTU Partnering samarbejdet - betegner en samarbejdsform mellem partnere, som har aftalt et fælles værdisæt for såvel samarbejdets forløb som for projektresultatet ~ værdibaseret samarbejde
SAMARBEJDSKULTURENS KERNEVÆRDIER I PARTNERING-PROJEKTER PARTNERING – workshop DTU - 11. november 2004 BYGDTU SAMARBEJDSKULTURENS KERNEVÆRDIER I PARTNERING-PROJEKTER Åben og ærlig kommunikation Tillidsfuldt og godt samarbejde Fælles ansvar Respekt og ligeværdighed Aftaledisciplin Godt arbejdsklima
TRADITIONEL ADFÆRDSREGULERING I PROJEKTORGANISATIONEN PARTNERING – workshop DTU - 11. november 2004 BYGDTU TRADITIONEL ADFÆRDSREGULERING I PROJEKTORGANISATIONEN
ÆNDRING AF ADFÆRDEN GENNEM FÆLLES PARTNERING – workshop DTU - 11. november 2004 BYGDTU ÆNDRING AF ADFÆRDEN GENNEM FÆLLES VÆRDIER I PARTNERING
Det er nødvendigt at udvikle nye kompetencer PARTNERING – workshop DTU - 11. november 2004 BYGDTU Det er nødvendigt at udvikle nye kompetencer for at udnytte det fælles værdisæt til at dele viden effektivt !
’Videndeling handler om at identificere allerede eksiste- PARTNERING – workshop DTU - 11. november 2004 BYGDTU HVAD ER VIDENDELING? ’Videndeling handler om at identificere allerede eksiste- rende og tilgængelig viden, for derefter at overføre, anvende – og eventuelt lagre – denne viden til at løse konkrete aktiviteter hurtigere, bedre og mere sikkert, end de ellers ville være blevet løst’ [Peter Holdt Christensen, 2004] ’Vi har ikke tid til at finde hammeren …. fordi vi skal ha’ et søm slået i’ [citat, produktionsmedarbejder, op.cit.] ’Vidensdeling kan være tilfældig. Man får ikke altid udnyttet viden – for man ved jo ikke hvem der har den. Jeg udnytter kun de forbindelser, jeg kender til’ [ citat, konsulent, op.cit.]
BYGDTU Situationen Aktøren Viden Problemstillinger PARTNERING – workshop DTU - 11. november 2004 BYGDTU Situationen Aktøren Viden Problemstillinger Ingen mulighed for at dele viden Ingen viden om viden Ingen fælles forståelse Ingen vilje til at dele viden Viden er klæbrig Løsninger Praksisfællesskaber Viden om viden Vidensdelingskultur Ekstern motivation Intern motivation Socialisering
Videndeling er et bytteforhold, hvor viden strømmer fra afsender PARTNERING – workshop DTU - 11. november 2004 BYGDTU Videndeling er et bytteforhold, hvor viden strømmer fra afsender til modtager – hvorefter en eller anden form for kompensation går fra modtager til afsender Motiver Formål Regulering Udbytte Økonomisk Maksimering Markedskræfter Ekstern fordel Organisatorisk Koordinering Direkte eller indirekte magtanvendelse Effektivitet Formel anerkendelse Tilhørsforhold Socialt Hjælpsomhed Gensidighed Intern fordel Social forpligtelse Uformel anerkendelse
Afhængighed af videndeling: PARTNERING – workshop DTU - 11. november 2004 BYGDTU Afhængighed af videndeling: aggregeret sekventiel gensidig
BYGDTU Afhængigheds type Karakteristik Koordinerings Mekanisme PARTNERING – workshop DTU - 11. november 2004 BYGDTU Afhængigheds type Karakteristik Koordinerings Mekanisme Aggregeret afhængighed Hver delproces isoleret – men bidrager sammen til output Ofte i stabile og gentagende miljøer Regler, rutiner og standardisering Sekventiel afhængighed Hver delproces afhængig af foregående delproces Assymmetrisk forhold Ofte dynamiske miljøer Planlægning Kontrakter Gensidig afhængighed Delprocesser to-vejs afhængige af hinanden Ofte i uforudsigeli-ge og omskiftelige miljøer Gensidig tilpasning og deling af viden i handlingen
Relationsbaseret viden PARTNERING – workshop DTU - 11. november 2004 BYGDTU De 4 videnstyper: Faglig viden Koordinerende viden Objektbaseret viden Relationsbaseret viden
BYGDTU Typer af viden Karakteristik Faglig viden PARTNERING – workshop DTU - 11. november 2004 BYGDTU Typer af viden Karakteristik Faglig viden Erhvervet gennem uddannelse oplæring og praksis Koordinerende viden Sikrer at faglig viden bidrager til en samlet indsats Beskriver hvordan og hvornår den enkeltes viden indgår i processen Objektbaseret viden Beskriver anvendelsen af faglig og koordinerende viden på et objekt/projekt (unik ift. genstanden) Relationsbaseret viden Beskriver viden om hvem eller hvad, der besidder relevant viden Opstår som spin-off af de andre typer – og bidrager til dem
UDFORDRINGEN! BEDRE PARTNERING PROJEKTER FORUDSÆTTER: PARTNERING – workshop DTU - 11. november 2004 BYGDTU UDFORDRINGEN! BEDRE PARTNERING PROJEKTER FORUDSÆTTER: at kompetence udviklingen fører til en bedre videndeling i projektorganisationen at de strukturelle forhindringer for videndeling erkendes og reduceres, så vidensbyttet kan fremmes at man bliver bedre i stand til at vurdere betydningen af faglig, koordinerende, objekt- og relationsbaseret viden at den situationsbestemte afhængighed mellem aktivitet og videnanvendelse bliver styrende for videndelingen
PARTNERING – workshop DTU - 11. november 2004 BYGDTU