Udvikling af metoder til brugerinddragelse i byggeri SAM 31.marts 2009

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Trivsel - et fokusområde
Advertisements

Anskaffelse af ny teknologi
Finsenscentret den 25. marts 2014
Hjerterum og opsøgende funktion
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Dialogisk læsning Hvorfor og hvordan.
Folkeskolereformen på Dronninggårdskolen Version 1 Skoleåret
Skolereformen - mål Ambitiøst løft af folkeskolen: •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder for at tage.
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Slå dog SU og SIU sammen 17. september 2009
Er mit barn klar til skolestart ?
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Nybyggeri og arbejdsmiljø
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Kære forældre Hermed orientering om status i forbindelse med Pilehaveskolens udbygning og flytning til Verninge i skoleåret 2013/2014. I foråret 2013 har.
Den konfigurerbare skakt Præfabrikerede skaktelementer
RENOVERING OG UDBYGNING /03/14Christianshavns Skole.
DUA seminar den 5. oktober 2010
I NABOSKABET.DK Børn og Unge. Naboskab i forskellige højder  Integration og sammenhængskraft i boligområdet handler ikke kun.
Implementering på Fenrishus
Skolereformen Overordnede mål:
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Børnehaveklassen Velkommen til Hunderupskolen.
Systemvalg Oversigt og teknikker Kapitel 2.
Trivsel som natarbejder i Århus Amt
Fælles forældremøde Thurø
Dialogisk læsning – Eksempler på spørgsmål
Formålet At rumme børn i vanskeligheder i klassen.
Sammenhæng: Reduktion af det daglige energiforbrug. Energiforbruget i den enkelte kontraktstyrede enhed skal nedbringes med 2% om året. Mål: Aktiviteter.
Velkommen til konsulentuddannelsesdagen 18. marts 2010.
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
# DUA SEMINAR 2010 BRUGERINVOLVERING - hvordan? Ole Nielsen, COWI 5. oktober okt 2010 DUA SEMINAR 2010.
Velkommen til Kontaktforældremøde 01 NOV Dagsorden Velkomst (RC) Kontaktforældrearbejdet (SHC) Skole-/SFO-hjem samarbejdet, samt fælles forældremøder.
Det Nye Universitetshospital i Århus Arbejdsvision for byggeriet af DNU Det Nye Universitetshospital: sammenhængende, bæredygtigt og effektivt byggeri.
RegionsMEDudvalget Seminar juni 2010 Resultater fra evalueringen af MEDaftalen 2010.
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
SSID Årskonference 28. april 2009 Sikkerhedsledelse i virksomhedsledelse - brikker til en ny sikkerhedsorganisation.
Temamøde Thyholm og Struer 14. december Temamøde – Thyholm og Struer 1. Svarskrivelse til Indenrigs- og Sundhedsmin. 2. Projekt- og procesorganisation.
Boligsocialt arbejde hos Boligkontoret Danmarks medlemmer Et kig på de største udfordringer Katja Lindblad, udviklingschef
Fritidstilbuddene pr. 1/ Det betalte modul ( morgen, afslutning samt ferie) på alle ”ikke skoledage” v/ institutionsleder Erik Vadsager Det gratis.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Sprogets legeplads Sprogudvikling Højtlæsning og billedbøger
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Velkommen til Lægedage
SSID Årskonference 28. april 2009 Sikkerhedsledelse i virksomhedsledelse - brikker til en ny sikkerhedsorganisation.
Randers Kommune. 2 Stabene i Randers Kommune - 2 Møde gruppen af stabsledere – Velkommen v. Klaus Christiansen - Introduktion til arbejdsprocessen.
For førskolegruppens forældre
”De bedste arbejdspladser” kan rekruttere, fastholde og kompetenceudvikle tilfredse medarbejdere – men hvordan? Personalepolitisk Messe 2010 – Bella Center.
Introduktion af forløbet. Forløbet sættes i gang gennem kickstart. Kickstart arbejder med de to første faser. De sidste to faser arbejder hver enkelt.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Udeundervisning Egebjerg Skole og Børnehave
1 Sygehuset som en helhed I formiddagens program har der været fokus på fælles akut- modtagelser (FAM). Det, at der ændres på, hvordan de akutte patienter.
Sociale historier – et pædagogisk værktøj
Kick-off - Brugerproces i projektforslaget Adm. Sygehusdirektør Niels Nørgaard Pedersen.
Kick-off - Brugermøder efterår – Velkomst og introduktion v/ direktør Peter Fosgrau – Det digitale hospital v/Jonas Hedegaard.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
KØBENHAVNS KOMMUNE Kultur- og Fritidsforvaltningen KØBENHAVNS EJENDOMME Bygherreperspektiver på indkøb af ventilationsløsninger v/ Gyrithe Saltorp.
Arbejdspladsen i fokus/arbejdsfællesskaber
- Kom tættere på dit barns skolegang
(s. 1) Præcise udbud giver bedre tilbud og færre konflikter
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
"De er jo så søde alle sammen"
Metoden brugerstyret behandling
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
PUK Et team af pædagogiske udviklingskoordinatorer i VVK C
INTRODUKTION TIL SKOLELEDERE
Præsentationens transcript:

Udvikling af metoder til brugerinddragelse i byggeri SAM 31.marts 2009 Karen Munk

Erfaring med tidlig brugerinddragelse Skoler Ledelse, medarbejdere, forældre, elever Børnehaver Personale Næstved Sygehus, børnepsykiatri Ledelse og medarbejdere, alle faggrupper Næstved Sygehus, geriatri Ledelse og medarbejdere, pleje- og behandlingspersonale Interviews med bygherrerådgivere og projekterende om brugerinddragelse og metoder

Baggrund og erfaringer Fysiske rammer har stor betydning for arbejdsmiljøet Bygherrer og medarbejdere ønsker gode og arbejdsmiljøvenlige rammer, der understøtter produktion og arbejdsopgaver Medarbejdere og sikkerhedsorganisation høres ofte for sent i byggeprocessen Medarbejdernes viden om arbejdet og arbejdsmiljøet inddrages ikke optimalt Der er ofte skepsis overfor bred inddragelse af brugere: ”Alle brugerne kan jo ikke deltage i alle beslutninger - og hvordan kan vi styre de mange input”?

Udfordringer Medarbejdere Kender ikke planlægningsfaserne i byggeri Kender ikke rammerne for deres deltagelse Forventer at rådgiver kender deres behov og ved hvordan man bygger arbejdsmiljøvenlige skoler, hospitaler mv. Er ikke vant til at ”læse” tegninger Ved ikke hvilke krav de skal stille og hvornår i byggeprocessen Rådgivere Kender ikke brugernes arbejde og arbejdsmiljø i detaljer Forventer, at brugerne formulerer krav og ønsker til funktion og arbejdsmiljø Ønsker brugernes kommentarer til forslag Arbejder med en presset tidsplan Medarbejdere og byggetekniske rådgivere taler ikke samme sprog!

Dilemma: De største beslutninger tages, når viden er mindst! Bygherrens valgfrihed Udførelse Ibrugtagning Bygherrens investering Ide Program Forslag Projektering Brugernes viden Byggeinvestering Rådgivere, Håndværkere Materialer valgfrihed aftager som projektet skrider frem 75 % af byggebudgettet fastlægges her Inddragelse af alle brugere skal ske tidligt i byggeprocessen Brugerne skal inddrages gennem hele byggeprocessen, men indflydelsen må begrænses efter kontrakttidspunkt (med entreprenøreren) Rådgivningsydelser skal samordnes tidligt i forløbet

Dilemma: Planlægningen har konsekvenser for hele bygningens levetid udførelse Bygningens levetid byggeproces

Hvordan inddrage brugere? Næstved Sygehus – udvidelse med børnepsykiatrisk observationsafdeling Pilotprojekt: Storstrøms Amt: Fokus på arbejdsmiljø i den kommende bygning allerede før der skitseres Øge MED-udvalgenes og lokale brugerrepræsentanters mulighed for i samarbejde med byggeafdelingen at beskrive og inddrage relevante arbejdsmiljøkrav til bygningen Ruste brugerrepræsentanter til at indgå i byggeprocessen med relevante input i de forskellige faser af byggeprocessen

Organisering Arbejdsgruppe Repræsentanter for ledelse og medarbejdere - alle faggrupper på den kommende arbejdsplads – inkl. sikkerhedsrepræsentanter Øvrige deltagere i projektet Driftschef Amtets arbejdsmiljøchef, sikkerhedsleder, MED-udvalg Byggeteknisk afdeling Rådgivere – arkitekt og ingeniør Proceskonsulenter med arbejdsmiljø- og byggeerfaring

Hvordan gjorde vi? Forløb: Brainstormmøde arbejdsmiljø Studiebesøg Opstartseminar Forberedelse til møder i byggeprojektgruppe Konsulenthjælp undervejs Midtvejs- og slutevaluering

Brainstormmøde, arbejdsmiljøerfaringer Introduktion til byggeprojekt Hvad skal bygges Planlægnings- og beslutningsfaser Roller og opgaver for forskellige parter Arbejdsmiljøet i dag for alle faggrupper Positive og negative arbejdsmiljøforhold, APV Sammenhænge med fysiske rammer (udformning/indretning) Foreløbige overordnede ønsker til fremtidigt arbejdsmiljø

Opstartseminar Afdække behov og ønsker Hvad skal kunne foregå? – arbejdsaktiviteter mm Sammenhæng, funktioner (nærhedsdiagram) Rum til funktioner Arbejdsmiljøkrav og -ønsker generelt og til de enkelte rum Krav til plads, installationer, inventar Byggeprocessens faser (repetition) Forberedelse til projektmøder

Opstartseminar - funktioner grupperet Eksperimentarium Sidde på gulvet Være i gruppe Udfordre sanserne Spille musik (uden at det kan høres overalt) videofilme børnnen/aktiviteterne Hoppe, klatre, tumle, larme Lave afspændingsøvelser Holde morgensamling med børnene Fingermale, bruge hammer - hobby Klæde sig ud, optræde, danse Lege individuelt Lave forsøg/skolen Spille computer Spille spil Personale-funktioner: Gå på toilettet Spise for sig selv Holde konference el. netværksmøde Tale sammen indbyrdes (personale) Hænge tøj op og låse personlige ejendele inde Samtaler – forældre og andre Personlige udviklingssamtaler Holde pause (børn og voksne) Have supervision Personalemøde Toilet, bade Få skiftet ble Gå på toilettet (børn) Bade (børn) Spise/køkken/samling Spise madpakke Tilberede mad til børnene Bage med børnene Vaske op i maskine Have husgerning Spise sammen (børn og nogle voksne) Sidde relevant Hygge alle Fælles aktiviteter dag/døgn? Legeplads ude: At lege ude alene kravle gennem rør – op og ned ad bakke Køre i mooncar Løbe på rulleskøjter og cykle Så karse, natur Spille bold (ude og inde) Bygge hule Udfolde sig fysisk (inde/ude) Lege med vand og bade Sove - barnevogn Garderobe, Entre m.m. Modtage børnene, når de kommer Have reservetøj med Kunne tørre overtøj, sko m.m. Overtøj af og på Observation/terapi Lave legeobservation Blive undersøgt af psykolog Gå i skole Kunne undervise Lærer: administrativt arbejde Sekretærfunktioner + adm Modtage familie og andre Kommunikere med omgivelserne, formidle, koordinere Skrivearbejde -Journal (EDB) –sygepleje Løn – tjenestetidsplaner (afd.syg.pl.) Telefon Post Rengøring/depot m.m. Opbevare toiletpapir Gøre rent/Rengøringsrum Opbevare materialer (låse/ikke låse) Dagrenovation væk Vedligeholde huset Modtage varer Undersøges af somatisk læge Hælde medicin op Stille/rolige aktiviteter/funktioner Mor-barn funktion Kunne trække sig tilbage som pårørende til den indlagte Hygge os med børnene og hinanden Kunne se fjernsyn/video Fortælle historie Kunne gå for sig selv (børn) -skærme Være alene med en voksen Hygge i en krog, hvile Opstillingslege Socialrådgivn.

Opstartseminar, rum og sammenhænge Nord Alrum Køkken Værksted Toilet/pusle Garderobe/ entre Tumlerum Bad/toilet Stillerum Skole Sekretariat Mødelokale OBS-rum Plejepersonale kontor Depot (linned,mat.) Toilet/bad Soc.rådg. Psykolog Disponibetl Rengørings depot Eksisternde bygning Legeplads Renovation Lege-red skaber Gårdhave

Opstartseminar, arbejdsmiljøkrav Arbejdsmiljøkrav og –ønsker generelt For hvert rum: Funktions- og arbejdsmiljøkrav Krav til plads, installationer og inventar Prioritering af krav Dynamisk log

Forberedelse til møder i byggeprojektgruppe Projektmøder Kommentere forslag og skitser fra arkitekt Kontrollere opfyldelse af de opstillede krav og ønsker

Evaluering Midtvejs i processen: Hvad har processen medvirket til? Efter et års brug: Hvordan lever bygningen op til de stillede krav?

Evaluering viste Bedre udgangspunkt for prioritering i det videre forløb Øget klarhed over bygningens kommende funktion og arbejdsmiljø Tvivlsspørgsmål reduceret tidligt Ledelse og medarbejdere har større overblik over videre planproces Byggeteknisk forvaltning har fået præciseret arbejdsmiljøkrav, som gør det nemmere at levere egnede løsninger Tilfredshed med arbejdsmiljøforhold Færre fejl Ejerskab for stedet er stort

Evaluering viste Forslag til justeringer Dagsordener og mødereferater ud i tide Medarbejdere ønsker at blive hørt ved ændringer fremover Ønsker indflydelse på møbleringsplan Mulighed for at granske projektet i f.t. stillede krav og ønsker Fremtidige projekter Metoden permanent Ved mere tekniktunge projekter udvides brainstorm om arbejdsmiljø Formøde med rolle- og opgaveafklaring og ressourceforbrug Tid mellem studiebesøg og seminar, studiebesøg efter seminar Deltagere fra tidligere projekter hjælpe ved nye projekter, men forløb ledes af konsulenter