Almen studieforberedelse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer

Advertisements

Januar 2014 / MG & RO AT-EKSAMENSOPGAVEN UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres Vejledning om valg af emne og fag 6Arbejd selv.
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Eksamensprojektet 2014 Hf-enkeltfag.
Metode i AT Religion.
AT efteråret 2013 / MG & RO. Overordnet emne Kampen for det gode liv.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Almen Studieforberedelse på RG efterår Almen Studieforberedelse Oplæg til AT-forløb med emnet: Sandt-Falsk.
En vigtig eksamen Tidsplan Valg af sag og fag Blanket Synopsis Pjece
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
AT efteråret 2012 / MG & RO. Overordnet emne Katastrofen - årsager og konsekvenser.
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Eksamen og eksamensbilag :
Karl Henrik Flyums model
Almen sTudieforberedelse - AT
Efteråret 2014 / MG & RO AT UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 35IntrolektionVejledning om valg af emne og fag 36Frist for valg af emne og.
AT - Viden i spil.
- Formål - Emne & produktkrav - Tidspunkt - Aflevering - Sygdom & snyd.
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Synopsis VIP3/2012.
Temadage i kulturområdet Studieområdet del 1: 3 områder: Det samfundsøkonomisk/samfundsfaglige - område Det erhvervsøkonomiske område Sprog- og kulturområdet.
Grundkursus i analyse Stine Heger, cand.mag.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Almen studieforberedelse Eksamen Tidsplan 28. januar: Offentliggørelse af ressourcerum og temaramme. 30. januar: Idétime for alle 3g’ere 8. februar:
9. klasse Ranum Efterskole Formål med opgaven Du skal arbejde med et tværgående emne med en problemstilling. I får et overordnet emne. Herunder.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Almen studieforberedelse Konferencer sept. 2008
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Formalia ved opgaveskrivning
Opgavetyper og hjælp til informationssøgning, STX og HF
Synopsis VIP13 HH3.
 1. lektion › Oplæg om synopsis › Oplæg om den individuelle fremlæggelse, vejledning og godkendelse af problemformulering i uge 6  2. lektion › Oplæg.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
AT-årsprøve 2.g.
Januar 2015 / MG & RO AT-EKSAMENSOPGAVEN UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres Introduktion til forløbet Vejledning om valg.
Almen studieforberedelse
Eksamensprojektet 2015 Hf-enkeltfag.
Almen Studieforberedelse Orientering tirsdag den 29. januar 2013.
Almen Studieforberedelse Orientering mandag den 31. januar 2011.
SKABELON.
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2012 februar 2012 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres Introlektion 6Vejledning om valg af.
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
Januar 2016 / MG & RO AT-EKSAMENSOPGAVEN Valg af sag og fag Vejledning og skrivedage Afleve- ring Uge 4Uge 5Uge 6Uge 7Uge 8Uge 9Uge 10Uge 11Uge.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
  Forside med navn, klasse, emne, fagkombination med niveauer, vejleder  En kort indledning, der fanger læserens opmærksom hed ift. problem/emne 
Det afsluttende AT-projekt udarbejdes i 2 fag. Der vælges blandt alle fag eleven har eller har haft. Faget indgår på det højeste niveau. Man kan ikke kombinere.
Synopsen skal indeholde titel på emnet og angivelse af fagkombination problemformulering præsentation af de underspørgsmål, der er arbejdet med diskussion.
Almen Studieforberedelse Orientering tirsdag den 27. januar 2015.
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
SRO SKRIV!.
Hvad er AT – almen studieforberedelse
Almen sTudieforberedelse 2017
Skriveperiode (synopsis)
ALMEN STUDIEFORBEREDELSE (AT) - Hvad er det egentlig?
Udkast til justering af KS
Efter Karl Henrik Flyums modeller
AT-eksamen 2018.
Innovation i AT Frederiksborg Gymnasium og HF januar 2014
AT og innovation Hvorfor innovation? - eksempler
ATG Almen Studieforberedelse Grundforløb
Synopsen skal indeholde
AT-eksamensopgaven 2019 januar 2019 / MG.
AT-eksamen 2019.
HAVET- livgivende, dødbringende, legendeskabende AT-eksamen 2019
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Præsentationens transcript:

Almen studieforberedelse Eksamensopgaven for 2013

Kampen for det gode liv

Opfattelsen af det gode liv er forskellig fra kultur til kultur har ændret sig gennem tiderne er ofte drivkraft i både teknologi- og samfundsudvikling giver anledning til konflikter og værdikampe Afhænger af – Naturgrundlaget Sociale relationer Kulturelle muligheder Fortolkes og fremstilles bl.a. i – Fiktion, kunst og faglitteratur

Kampen indbefatter: Et ideal En modstander En vej

Kampen kan have forskellige mål: Som fx Menneskerettigheder eller Adgangen til ressourcer

Kampen kan være vendt mod: Naturen Magthavere Vaner og holdninger eller Man kan være sin egen modstander

Traileren

Traileren Teknologi og elektricitet Naturgrundlaget FN Religiøse forestillinger Sociale relationer Det antikke Grækenland Sokrates Kulturelle muligheder Kampen mod kræften Traileren Musikken som middel i kampen for et ligeværdigt liv Filmkunsten skildrer oprør mod undertrykkelse Erin Brockovich Ådalen 31 Den franske revolution Menneskerettighedserklæringen Fedmeoperationer Plastikkirurgi Kampen om basale livsfornødenheder fx vand Det danske velfærdssamfund Greenpeace Livsstilssygdomme Opdragelse og uddannelse

Opgave Du skal vælge en sag, hvor en kamp for det gode liv står i centrum. Du skal undersøge og diskutere både den opfattelse af det gode liv, der ligger bag, og kampens midler i forhold til målet. Du skal udarbejde en problemformulering og en synopsis, hvor den valgte kamp for det gode liv belyses gennem anvendelse og metoder fra to fag. Metoderne skal være forskellige, og det ene fag skal være på mindst B-niveau.

Synopsen Synopsen skal have et omfang på 3-5 sider, og den skal indeholde: - titel på emnet og angivelse af fagkombination - problemformulering - præsentation af de underspørgsmål, der er arbejdet med - diskussion af, hvilke materialer, teorier og metoder der er relevante i arbejdet med de enkelte underspørgsmål - konklusioner på arbejdet med de enkelte underspørgsmål - en sammenfattende konklusion som er klart relateret til problemformuleringen, herunder formulering af spørgsmål til videre undersøgelse - litteraturliste - en perspektivering til studierapporten.

Bedømmelseskriterier De faglige mål for AT er at du skal kunne: tilegne dig viden om en sag med anvendelse af relevante fag og faglige metoder foretage valg, afgrænsning og præcisering i arbejdet med sagen og på dette grundlag opstille og behandle en problemformulering samt selvstændigt fremlægge resultatet heraf perspektivere sagen vurdere de forskellige fags og faglige metoders muligheder og begrænsninger i forhold til den konkrete sag demonstrere indsigt i videnskabelig tankegang og gøre dig elementære videnskabsteoretiske overvejelser i forhold til den konkrete sag

Den nærmeste fremtid: 28.1. Eksamensopgaven offentliggøres 29.1. Oplæg inspirationsstande ved ressourcepersonerne 1.2. Eleverne arbejder på skolen under vejledning fra kl. 8.00 – 10.30 (medbringer materialeforslag) 7.2. Foreløbigt valg af sag og fag herefter tildeling af vejledere 14.2. 2. vejledningsrunde på SDU i Odense kl. 9-15 Eleverne får respons på deres skr. oplæg etablering af læse- og skrivegrupper 14.2. – 25.2. Uden for skoletid: Eleverne arbejder videre, formulerer i stikord valg af emne, problemstillinger, materialer 25.2. Endeligt valg af sag (og fag)

5.4. kl. 8.00 Synopsen afleveres (i B3) 3.4. og 4.4. 3. vejledningsrunde 8.00 – 15.00 Eleverne præsenterer deres udkast til problemformulering og underspørgsmål for vejlederne. Synopsis skrives under vejledning 5.4. kl. 8.00 Synopsen afleveres (i B3)

Ressourcepersoner Supervejledere Ida Ylander Karen Dreyer Jørgensen Torben Sønnichsen Frederikke Rørth Brian Nyhus Morten Østerlund Krog Birthe Pedersen-Clewett